נחתם ההסכם להפרטת תעש, אלביט תשלם 1.8 מיליארד שקל
ההסכם להעברת מניות תעש לאלביט מערכות נחתם היום (א') בירושלים בתמורה לכ-1.8 מיליארד שקל, מתוכו סכום של כ-1.4 מיליארד שקל ישולם במועד השלמת העסקה והיתרה בשני תשלומים, ב-2020 וב-2022, ועוד 100 מיליון שקל תלוי תוצאות.
ההחלטה על הפרטת תעש התקבלה על ידי הממשלה בשנת 2013. בסופו של הליך תחרותי למכירת החברה שנוהל על ידי רשות החברות הממשלתיות בשנת 2015, נותרה אלביט מציעה יחידה. ביוני 2017 הסמיכה הוועדה למכירת מניות המדינה את החשב הכללי רוני חזקיהו לנהל משא ומתן עם אלביט על תנאי המכירה. במסגרת המשא ומתן הגיע החשב הכללי לסיכום עם אלביט, שאושר על ידי הוועדה במחיר הנקוב מעלה.
במעמד החתימה השתתפו החשב הכללי במשרד האוצר רוני חזקיהו, ראש רשות החברות הממשלתיות ינקי קוינט, מנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם, ראש רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון, בעל השליטה בחברת אלביט מערכות מיכאל פדרמן ומנכ"ל אלביט מערכות בצלאל (בוצי) מכליס.
על פי המתווה, אלביט מערכות תפנה את מתחם תע"ש ברמת השרון, שטח בהיקף של כ- 6,000 דונם, בשלבים וזאת עד לשנת 2023 ובתמורה ל-1.5 מיליארד שקל. בשלב הראשון, כבר במהלך שנת 2019, יפונו כ-600 דונם אשר יאפשרו פיתוח של 10,000 יח"ד וזאת לאחר שיושלם טיהור הקרקע ותאושר תכנית המקודמת ע"י המדינה למגורים (לכתבה המלאה).
"זהו יום חשוב לתעשיות הביטחוניות בישראל. שנים רבות מדברים על המהלך החשוב הזה - אנחנו מבצעים אותו. הפרטת תעש תתרום לכלכלת ישראל במספר אפיקים: שדרוג התעשיות הביטחוניות ושיפור כושר התחרות של היצוא הביטחוני, יצירת עצמאות לחברה והפסקת התלות בקופת המדינה, יצירת אלפי מקומות עבודה בנגב ובגליל ופינוי קרקעות לבנייה לזוגות צעירים באזורי ביקוש. שיתוף פעולה פורה של כל הגורמים הביא אותנו היום לרגע החתימה. מדינת ישראל ואזרחי ישראל כולם ירוויחו ממהלך זה בשנים הקרובות", אמר שר האוצר, משה כחלון.
"הסינרגיה בין היכולות של שתי החברות והמיצוב הגלובלי של אלביט מערכות יאפשרו לנו להציע פורטפוליו משופר ולממש את הפוטנציאל הבינלאומי הגלום בטכנולוגיות של תעש, ובשל כך רכישה זו הנה משמעותית לאסטרטגיית הצמיחה ארוכת הטווח שלנו". אמר נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות, בצלאל (בוצי) מכליס והוסיף: "לאלביט מערכות יש ניסיון מוכח בביצוע מוצלח של רכישות גדולות ואני משוכנע שרכישה זו תתרום לכלכלת ישראל, לעובדים והלקוחות של שתי החברות ולבעלי המניות שלנו".
אולם, מנגד נשמע קול אחר שהעביר ביקורת על העסקה: "אין סיבה לצהלות השמחה על הפרטתה של חברה מפוארת שתרומתה למדינה כבירה, והיא יובשה בשיטתיות עד שלכאורה לא היה מנוס אלא להפריטה. מעתה תהיה אלביט מונופול פרטי השולט על 50% מהרכש היבשתי של צה"ל. זה אולי מתאים למדינה שיש בה צבא שכירים, אך לא למדינת קצה הנתונה לאיום תמידי וצבאה הוא צבא העם. יש לזכור את הדו"ח החמור של מבקר המדינה, שציין כי על העסקה מרחפת עננה כבדה של כשלים ופגמים: חשד לתפירת המכרז למידותיה של אלביט; הערכת שווי נמוכה הנגועה בניגודי עניינים של מעריכי השווי; העברה תמוהה של מיליארד שקלים למערכת הביטחון ״תמריץ״ להסכמה להפרטה; בונוסים לאלביט כדי שתואיל בטובה להעביר את מפעלי תע"ש מרמת השרון לנגב – באותו סכום בדיוק שתע"ש תשלם למדינה עבור הרכישה: 1.8 מיליארד שקל", אמרה יו"ר הועדה לביקורת המדינה, ח"כ שלי יחימוביץ' והוסיפה: "בקצב הזה, ובאורח חשיבה כזה, לא ירחק היום שבו יופרטו גם חיל האויר או סיירת מטכל".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
2.שלי יחימוביץ'...Gershon 26/11/2018 17:46הגב לתגובה זו0 0שלי יחימוביץ' זבל אנושי בורה מדהימה! אפס הבנה בנושאים כלכליים! ומרות זאת תוחבת את אפה המכוער בנושים כלכליים ויתרה מכך גורמת לנזק מדיד!סגור
-
1.שלי יחימוביץאני 25/11/2018 16:24הגב לתגובה זו0 01. תמצאי חתן כבר. 2. את הצבעת בעד התהליך בועדת הכספים לפני 5 שנים.סגור