נמל חיפה יופרט תמורת כמיליארד שקל אבל המדינה לא תקבל שקל

כך עולה מסיכום עקרוני בין משרדי האוצר והתחבורה להסתדרות. הוסכם על התנעת תכנית פרישה מרצון, מענק של כ-30 מיליון שקל לעובדים והגנה חלקית על שכרם
 | 
telegram
(1)

משרדי התחבורה והאוצר הגיעו היום (ג') לסיכום עקרוני עם ההסתדרות, ועד נמל חיפה וחברת נמל חיפה בדבר הסדרת המשך קידום הרפורמה בנמל הים החדש, נמל המפרץ המקודם במסגרת הרפורמה בנמלי ישראל. על פי ההסכם, הנמל יופרט תמורת כמיליארד שקל אבל המדינה לא תקבל שקל. מבחינת העובדים, הוסכם על התנעת תכנית פרישה מרצון, מענק של כ-30 מיליון שקל לעובדים והגנה חלקית על שכרם.

הנמל יופרט תמורת כמיליארד שקל שלא יגיעו למדינה
במסגרת סיכום העקרונות, הוחלט כי בתוך כחצי שנה, יפורסם מכרז למכירת נמל חיפה בשלמותו למשקיע אסטרטגי אשר על פי הערכות ישקיע כמיליארד שקל תמורת 100% מהמניות, כאשר התמורה בעסקה לא תגיע למדינה אלא תושקע בשדרוג התשתיות בנמל, במטרה להכינו לתחרות הצפויה. במקביל להיערכות לכניסתו של משקיע אסטרטגי לנמל, ישודרגו באופן מסיבי תשתיות הנמל לרבות השקעה עתידית בהעמקת הנמל והכנתו לקליטת אוניות ענק.

כחלק מההסכם החדש, משרד התחבורה יפתח דרכי גישה לנמל באופן שיאפשר תחרות שוויונית מול הנמל החדש. נושא נוסף שהוסדר בהסכם הוא העברת מחלקת הים לחברת בת ניטרלית בבעלות נמלי ישראל, בתוך חצי שנה מחתימתו, שתיתן שירותים לשני הנמלים, החדש והקיים, באופן שוויוני. ההעברה תכלול את כל עובדי המחלקה ופעילותה.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

פרישה מרצון, מענק והגנה חלקית על הבונוסים
מבחינת תנאי העובדים, הוסכם על התנעת תכנית פרישה מרצון תוך היערכות לתחרות. כמו כן, הגנה מפיטורים קולקטיביים לעובדי דור ב' למשך 10 שנים מרגע הפתיחה של הנמל המתחרה ויצירת רשת ביטחון של 70% מהממוצע השנתי לתשלומי הפרמיה של העובדים, אשר מהווים כיום את מרבית שכרם, כתלות בהיקף עבודתם, זאת במטרה למתן חלק מהפגיעה בשכרם כתוצאה מהעלייה הצפויה בתחרות. בנוסף, על פי ההסכם, עובדים שיעבדו בנמל במועד ההפרטה, יקבלו מענק, כאשר ניסיון העבר בהפרטת חברות ממשלתיות מלמד כי מדובר על כ-3% מהיקף העסקה (כ-30 מיליון שקל).

"תכנית ההתייעלות חוסכת כסף למדינה"
בעניין התמורה למדינה, מסבירים במשרד האוצר כי תכנית ההתייעלות חוסכת כסף למדינה, ומעריכים כי על כל שקל שנחסך לנמל במסגרת תכנית ההתייעלות, העובדים קיבלו כ-10% (או עשר אגורות) בממוצע.

בעקבות הרפורמה, בטווח הקצר, תימשך פעילות רציפה לפחות בנמל אחד (חיפה) עד להקמת הנמלים החדשים. בטווח הבינוני, צופים בממשלה כי תושבי מדינת ישראל יהנו ממסחר תחרותי של 4 נמלים לפחות, רציפים חדשים ומודרניים, קיצור זמני ההמתנה והפחתת עלות המוצרים והסחורות.

שר האוצר, משה כחלון: "מהרפורמה הזו כולם יצאו מנצחים: מדינת ישראל, העיר חיפה ועובדי נמל חיפה. הצעדים ברפורמה ישדרגו את איכות הנמל ויפתחו אותו לתחרות, מה שיביא לעבודה יעילה יותר בעלויות נמוכות יותר שיגולגלו לטובת המשק ואזרחי ישראל".

"הוזלת יוקר המחיה והפיכתה של ישראל למרכז סחר ותובלה ימית" 
שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ: "הסיכום שהושג מבטיח את קידום התחרות, ההתייעלות והכנסת משקיע פרטי שיזניק את פעילות הנמל. במקביל, תימשך בניית נמל המפרץ החדש, שיוביל בתוך שנים ספורות להגדלת התחרות, הוזלת יוקר המחיה והפיכתה של ישראל למרכז סחר ותובלה ימית".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: "ההסכם בנמל חיפה הוא לא פחות ממהלך היסטורי שיועיל לכלכלה הישראלית בכלל ולעיר חיפה בפרט. הוא יאפשר לנמל לייעל את פעילותו תוך קידום התחרות ושיפור השירות באופן ניכר לטובת כלל הציבור הישראלי".

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    יוקר המחיה
    kuku 18/12/2018 15:49
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יורד את יוקר המחיה כמו מציאת הגז הטבעי....
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות