
בנק ישראל: צריך לייקר את הנסיעה ברכב פרטי, הכבישים עמוסים
בנק ישראל פרסם הבוקר (ב') את ניתוח התפתחות התחבורה הפרטית בישראל. מהעבודה שכתב ד"ר יואב פרידמן מחטיבת המחקר בבנק ישראל, עולה כי הורדת המיסוי על רכישת רכבים חדשים הובילה לכך שהעומס בכבישים גדל עקב רכישה מואצת של רכבים - ולכן ההשפעה היא שלילית.
לטענת בנק ישראל, יעילות הכביש, במונחי מהירות הנסיעה ומספר המכוניות העוברות בו בזמן מסוים יורדת בצורה קיצונית ברגע שהעומס בו חוצה רף מסוים, ועל כן נדרש להתאים את המדיניות הקיימת בצורה שתשלב השקעה בשיפור התחבורה הציבורית והעלאת המיסוי, לבין התאמת ההשקעה בכבישים כך שיתמודדו עם הגידול.
מהמחקר עולה כי מחיר הנסיעה ברכב פרטי ירד בחדות בעשור האחרון, וזאת בעקבות הפחתת מס הקנייה, הייסוף הריאלי במשק, וירידת הריבית הריאלית (הקובעת את עלות ההון המשמש לרכישת מכונית). בפירוט, המדינה הפחיתה את המיסים על רכישת רכב חדש, וכיום מס הקנייה הממוצע על מכונית פרטית חדשה עומד על כ-60% כשבמחצית הראשונה של העשור הקודם הוא עמד על יותר מ-80%.
בבנק ישראל אף מאשימים את כניסתם של הרכבים ההיברידיים לשוק ואומרים כי אלו הביאו לירידה נוספת בעלות של ק"מ נסיעה ולהמשך עידוד הנסיעה ברכב פרטי. בבנק ישראל מסבירים כי במחצית הראשונה של 2018 חלקן של המכוניות ההיברידיות במכוניות הנוסעים החדשות עמד על יותר מ-15%, לעומת 4% בלבד ב-2016 – ולכן לטענתם יש צורך לשנות את המדיניות, כלומר לייקר את הנסיעה ברכב פרטי ולשפר את תשתית התחבורה הציבורית במטרה לעודד את צמצום השימוש ברכב פרטי.
- 33.ייאי 15/02/2019 17:05הגב לתגובה זוראשון במעלה: יש לשפר את התחבורה הציבורית המקרקטעת. זה כשלעצמו יביא אנשים רבים לוותר על הנסיעה ברכבם הפרטי.
- 32.אמנון ש 11/02/2019 19:56הגב לתגובה זופחות מכוניות בכביש פחות מס על דלק
- 31.ומי הוריד את הריבית ועשה תיסוף ריאלי בנק ישראל בעצמו (ל"ת)אחד העם 11/02/2019 18:23הגב לתגובה זו
- 30.בהעדר הסעה ציבורית- אין לקנוס את הציבור על מחדלי הממשלה (ל"ת)דב 11/02/2019 17:13הגב לתגובה זו
- 29.ככה זה 11/02/2019 16:02הגב לתגובה זועדיף לסגור את בנק ישראל
- 28.ישראל 11/02/2019 15:57הגב לתגובה זוחייבים לקנוס את רכבת ישראל על כל איחור: 100 ש"ח לנוסע/ת במקרה של איחור מעל 10 דקות, 500 ש"ח לנוסע/ת לאיחור מעל 30 דקות. אני בעל רכב ומתגורר בגוש דן חזרתי לנהוג כי יש רכבת בישראל שאף פעם לא מגיעה בזמן
- 27.שי.ע 11/02/2019 15:26הגב לתגובה זוואם לא שביתה
- 26.אחד שמבין 11/02/2019 15:07הגב לתגובה זואם כבר צריך לנצל את עוצמת השקל ולבנות תשתיות. צריך להשתמש בגזל המיסוי על הדלק והרכבים לשיפור תשתיות.
- 25.אורן 11/02/2019 14:49הגב לתגובה זוצריך להוריד את המשכורות בבנק ישראל - הן רק פי X מהממוצע
- 24.אם לרוב העם היה את המשכורות של בנק ישראל היינו מאושרים (ל"ת)בנק ישראל 11/02/2019 14:43הגב לתגובה זו
- 23.לידיעה 11/02/2019 14:36הגב לתגובה זולידיעה . .. היום אנשים צרכים גם, מעל 50 שנה לשכור דירה.. תעשו את החשבון ... מאיזה גיל, מתחילים לשכור דירה .
- 22.עמי 11/02/2019 14:19הגב לתגובה זובחייאת תעשו רכבת לחריש ו10 איש שעובדים מחוץ לעיר יוכלו להגיע לעבודה בתחבורה ציבורית במקום ברכב הפרטי!
- 21.מוני 11/02/2019 14:16הגב לתגובה זויאללה מיסים
- 20.ש 11/02/2019 13:58הגב לתגובה זוולא בפקקי התנועה
- ענת 11/02/2019 14:40הגב לתגובה זובכל האולם ריבית נמוכה ורק אצלנו ממשלה גרמה למחירי נדלן לעלות .מחיר דירה מורכב ממסים , מחיר אדמה ,עלות בניה ורווח יזמי וקבלני. אז מי בדיוק אשם ?
- צודק (ל"ת)רוני 11/02/2019 14:27הגב לתגובה זו
- 19.לא כדאי קודם לשפר את תשתית התחבורה הציבורית לפני מיסוי? (ל"ת)אלי 11/02/2019 13:50הגב לתגובה זו
- 18.מומחה לקנוניות 11/02/2019 13:42הגב לתגובה זולא מספיק שהם משתפים פעולה עם הקנוניה העולמית של השיטה הכספית של כסך כחוב,עכשיו הם רוצים להפקיר אותנו לדתיים.
- 17.קונספירציה 11/02/2019 13:40הגב לתגובה זוברור שצריך במקביל לשפר את התחבורה הציבורית. להרים מיסים על דלק ולהעביר את הכסף לסבסוד תחבורה ציבורית.
- 16.גם שאנשי בנק ישראל , שרים ראש ממשלה יפסיקו לנסוע (ל"ת)אריאל 11/02/2019 13:28הגב לתגובה זו
- 15.יוסי 11/02/2019 13:22הגב לתגובה זומי שיוריד מיסים ייבחר למשל ארנונה לחצי
- 14.עמי 11/02/2019 13:22הגב לתגובה זונראה אותם מוותרים על הרכב הצמוד שלהם לפני שיגידו לנו מה לעשות. , תחבורה ציבורית כושלת שלא פועלת בסופשים, מיסוי הגבוה בעולם על רכב ומה שנילווה אליו והאנשים האלו משיאים עצות לא רלוונטיות. מת להיפטר מהרכב, איך אגיע לעבודה ? איך אטייל בסופשים ?
- 13.לסגור ב ישראל.דבר מיותר (ל"ת)שני 11/02/2019 13:21הגב לתגובה זו
- 12.יויו 11/02/2019 13:20הגב לתגובה זועל מה אנחנו מכורים ומשם אפשר לחלוב אותנו
- 11.קודם צריך ליצור תחבורה ציבורית אפקטיבית (ל"ת)חלם 11/02/2019 13:13הגב לתגובה זו
- 10.אתה נוסע על חשבון המדינה לא עולה לך כסף השבע לא רואה את (ל"ת)ליקר את הדלק 11/02/2019 13:13הגב לתגובה זו
- 9.לרון 11/02/2019 13:07הגב לתגובה זולרחובות העירוניים ולכבישים הבין עירוניים ההתעללות הבין אנושית(יריות מהלומות דקירות רציחות פגיעות בקשישים ועוד ועוד)וההשתוללויות בשיאם!
- 8.ככה 11/02/2019 12:57הגב לתגובה זוחחחחחחח
- 7.אני מבין שכבוד הנגיד נוסע באוטובוס (ל"ת)דודו 11/02/2019 12:56הגב לתגובה זו
- 6.ג 11/02/2019 12:53הגב לתגובה זושיפור תשתיות.
- 5.צבי 11/02/2019 12:48הגב לתגובה זוהמועצה/ המפלגה תמיד יודעת יותר טוב מכל הפרולוטריון הנבער, מה הכי טוב להם... (לנין). בנק ישראל אומר לכם רק - הלאה קומוניסטים, ממשיכי דרכו של לנין. חושבים שבסמכותכם להנדס לנו את החיים...
- 4.יוסי 11/02/2019 12:48הגב לתגובה זוקודם מציעים אלטרנטיבה בדמות תחבורה ציבורית יעילה וזמינה ורק אחר כך מייקרים את השימוש ברכב פרטי!
- 3.לרון 11/02/2019 12:48הגב לתגובה זואנשים בחרו יום הדביקו מדבקה עם היום הנבחר על חלון הרכב והיו אסורים בשימוש ברכב ביום שבחרו! אותה שיטה תוריד היום רכבים מהכבישים.
- 2.כוכב הצפון 11/02/2019 12:43הגב לתגובה זוכלומר היות ומדברים הרבה בסלולר צריך להעלות את מחיר השיחה לעננים. היות ואוכלים הרבה לחם צריך להעלות את מחיר החיטה והקמח לעננים.. היות והרבה עושים רשיון נהיגה יש להעלות את רשיון הנהיגה למחיר של דירה חדשה. איזה הבלים נוראיים כתירוץ להמשיך להעלות את יוקר המחיה. בשביל זה לא צריך להביא נגיד חדש מארה"ב יש מספיק תומכי יוקר חיים בישראל. למה לא לדבר למשל על שיפור דרמטי בתשתיות התחבורה הציבורית שהיו מאפשרות תחבורה נוחה ומהירה ללא תקלות יומיומיות ברכבת ישראל..
- 1.מדינה פח 11/02/2019 12:39הגב לתגובה זואין רכבות אין מספיק אוטובוסים מוניות זה לעשירים אבל העיקר בואו נעלה את מחיר הנסועה ברכב פרטי, כי יש יותר מדי רכבים על הכביש.... איזה אלטרנטיבות בדיוק המדינה הדפוקה הזאת מציעה לאזרחים שלה? אז בואו נדפוק אותם משני הצדדים: אין תחבורה ציבורית = צריכים רכב פרטי = שישלמו יותר. גאונים אתם שם באוצר!