הרכבת מירושלים לתל אביב - 30 דקות בלבד, אבל יש גם חסרונות - מבט מהשטח
בחודש שעבר, יצאה לדרך בקול תרועה רמה, נסיעת הרכבת הראשונה בין ירושלים לתל אביב, באיחור מקומי אפנתי של כעשור. כירושלמי למוד אכזבות, סקפטי מבטן ומלידה, ועם מעט מאד ציפיות (ככה זה כשמפחדים להתאכזב), יצאתי לבדוק על מה המהומה.
אמרה ירושלמית עתיקת יומין אומרת, שליהודים וקל וחומר לירושלמים אין מה לחפש ברכבות. משפט שמקפל בתוכו את תחושת הגאווה הפרובינציאלית מחד ואת המצב האבסורדי של היעדר רכבות לבירה מאידך. מה לא אמרנו על הרכבת? שאין על הרעידות של החלון באוטובוס, שהשקט ברכבת מחרפן, שהאורות ברכבת לא נכבים. בקיצור, הלכתי לראות האם יש אמת במה שסיפרנו לעצמנו או שמא מדובר בנחמת עניים?
מלא חששות כאמור, הגעתי לתחנת הרכבת שבסמיכות לתחנה המרכזית בעיר, במטרה לעלות על הרכבת של השעה 7:30 בבוקר. את פניי, קיבלה תחנה רחבת ידיים נקייה ומרשימה למדי מול מקבילתה שמעבר לכביש. פייר, ניתן לספור על שתי כפות ידיים את הפעמים שנסעתי ברכבת אז אין לי למה להשוות.
מדרגות באורך הגלות (עוד נגיע אליהן) מובילות אותי אל הרציפים מהם יוצאת הרכבת. כניסה לקרון אקראי, מלמדת שבעיה של מקום אין עדיין, ואני מתיישב דרוך ומוכן לנסיעה המיוחלת. עוד לפני שהספקתי להתפעל מהפלא שנקרא רכבת, הכרוז מכריז שאנחנו כבר בנתב"ג. רבע שעה אחר כך, למרבה התדהמה אנחנו כבר בתל אביב בתחנת ההגנה שבדרום העיר.
רכבת בין ירושלים לתל אביב - בשורה
קשה להודות, אבל הרכבת היא בשורה של ממש עבור הישובים בציון, נסיעה שלקחה בעבר שעה במקרה הטוב, נחתכה בחצי. קצת לא נעים מהאוטובוס הישן והטוב אבל לאחותה הגדולה, יתרונות ומעלות רבות. בכל הקשור לנסיעות לתל אביב הוא בדרכו לסיים את תפקידו ההיסטורי. מעבר לקיצור הזמנים הנסיעה נוחה וכרגע אין בעיות של צפיפות בכלל, הרכבות יוצאות בזמן ומגיעות תוך חצי שעה לתל אביב. לרגעים ניתן לתהות האם מדובר בארצנו או שמא נחתנו בפרובינציה אחרת.
אבל, כמו בכל דבר במחוזותינו יש אבל, מספר דברים העיבו על החוויה וסיפקו לנו בכל זאת סיבות להתלונן. צריך לקחת בחשבון, שבכדי להגיע לרציפים תאלצו לעבור מסע ארוך ומייגע במדרגות נעות (8-9 דק'). אמנם יש שלוש מעליות שמגיעות במהירות אך הן כמעט תמיד מפוצצות ובדרך חזרה מדובר בטירוף של ממש. לזה מצטרף הבידוק הביטחוני שמעכב בעוד מספר דקות, והופס מנסיעה של חצי שעה הגענו לנסיעה של יותר מ-40 דקות.
נקודה נוספת היא היעדר החנייה בקרבת התחנה, אנשים רבים בוחרים שלא לנסוע ברכבת בגלל הקושי בהגעה לתחנה בתחבורה ציבורית. אם במשרד התחבורה קיוו שהרכבת תוריד את מספר המכוניות על כביש מספר 1 כדאי להם לחשוב על כך מחדש. גם הנוסעים לנתב"ג יתקשו להיעזר ברכבת שהייתה יכולה לשנות את כללי המשחק.
לאלו מצטרף התסכול מכך שהרכבת מגיעה בשלב זה רק עד לתחנת ההגנה שבדרום תל אביב ומי יודע מתי נזכה לחזות בזיו פניה בסבידור מרכז. חיכינו 20 שנה קטן עלינו עוד כמה שנים או חודשים.
לסיכום, בעיות יש וגם לא מעט אך הגיע היום, בו הירושלמים יכולים אחרי 2,000 שנה, לומר סוף סוף בגאווה גם לנו רכבת אמתית. בעוד שנה או כמה שייקח, כשהרכבת תגיע למרכז תל אביב וצפונה, לנהגים כמעט ולא יוותרו תירוצים לעשות שימוש ברכב הפרטי. מי יודע אולי עוד יבוא יום ולבירה יעלה אדם עם זקן ארוך רכוב על חמור לבן. בינתיים, נניח את הראש על חלון נקי ויציב עד שנתעורר לקריאות הכרוז תחנה הבאה ירושלים יצחק נבון.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
19.לא ברור זה הכנה למשיח זה הסעת המונים לבית המקדש מה לא ב (ל"ת)משה ראשל"צ 10/01/2020 08:29הגב לתגובה זו0 0סגור
-
18.עם הפקקים בבוקר - אין תחליף לרכבת (ל"ת)נא האג 10/01/2020 00:56הגב לתגובה זו0 0סגור
-
17.כל הכבוד לביבי וישראל כץ! ההישג על שמם! (ל"ת)ירושלמי 10/01/2020 00:50הגב לתגובה זו0 0סגור
-
16.לכתב הקוטר - כיום,חופרים חניון עם 1000 חניותשמוליק 09/01/2020 23:50הגב לתגובה זו0 0ויש גם מעליות תוך דקה ושליש אתה למטהסגור
-
15.באמת צריך לסגור את האורות בין התחנות כמו באוטובוס (ל"ת)מומחה לקנוניות 09/01/2020 17:16הגב לתגובה זו1 2סגור
- טען עוד
-
14.כמה קיטורים בכתבה אחת (ל"ת)יואל 09/01/2020 16:30הגב לתגובה זו3 0סגור
-
13.אין צורך בחניה ליד הרכבת. צריך גישה נוחה ואוטובוסים (ל"ת)מתי שילה 09/01/2020 14:57הגב לתגובה זו3 0סגור
-
12.בגלל הקו הזה ולטובתו, רכבת ראשונים יובשה, למרות ששירתהגאווה גאווה אבל 09/01/2020 10:34הגב לתגובה זו1 1עשרות אלפי נוסעים מראשלצ והסביבה והיתה יעילה ביותר. אבל אנחנו במדינת החלם, אז מייבשים קוו מוצלח בשביל קו אחר ולא מתארגנים להפעיל את שנייהם...סגור
-
11.רכבת פח (ל"ת)לא סבידור לא תל אביב 09/01/2020 10:15הגב לתגובה זו0 5סגור
-
10.נכוןאוחנה 09/01/2020 09:59הגב לתגובה זו0 1המצע נכון. הביצוע לא יהיה ב-100 %...אבל הדרך של פרץ ואורלי לוי נכונה. מהו מצע הליכוד.....כחול לבן...???סגור
-
פרץ ולוי יסיען אותך בקוררינט כי הועדים ישביתו פפפחחח (ל"ת)משה ראשל"צ 10/01/2020 08:31הגב לתגובה זו0 0סגור
-
9.קיטורים קיטוריםיוסי 09/01/2020 09:49הגב לתגובה זו6 0מתחת לכביש בין בניני האומה לתחנת הרכבת נבנה חניון תת קרקעי של 3000 מקומות חניהסגור
-
8.מה זה השיט הזה? (ל"ת)460 09/01/2020 09:35הגב לתגובה זו3 1סגור
-
7.גם כאלה ישדוד מירושלים 09/01/2020 09:27הגב לתגובה זו3 0מה שלא יעשו תמיד תהיינה תגובות שליליות כמו זאת, אם כי משבח את הפרוייקט. התחנה מהווה גם מקלט אטומי ומיטיבם של תחנות כאלה הם עמוק באדמה. איך אתה חושב שאפשר לעלות כ100 מטר. ישנן שתי אופציות מדרגות חשמליות ומעלית. אכן חסר במקום מגרש חנייה גדול. אני מבין שבונים אותו בסמוך לבנייני האומה. אז תבואנה התלונות למה כל כך יקר, כל אחד גם צריך לזכור שאם הפרוייקט הזה לא נראה לו יוכל תמיד להמשיך לנסוע באוטובוס אגד או במכוניתו הפרטים. לדעתי הפרוייקט נהדר, מוצלח, יפה ובהחלט נגיד. זאת אני אומר לאחר שנסעתי ברכבת 50 פעם. יום נעים לכולםסגור
-
6.בטח יש חסרונות איך מגיעים לרכבתמחפש שורטים בנרות 09/01/2020 09:12הגב לתגובה זו1 1עם רכבת ?????סגור
-
5.כל הכבוד לממשלה למרות כל ההשמצות פועלים בכל הכוחישראלי 09/01/2020 09:08הגב לתגובה זו2 3למען כלכלת המדינה ואזרחי ישראלסגור
-
על ההישג חתומים נתניהו + ישראל כץ! (ל"ת)צודק 10/01/2020 00:52הגב לתגובה זו0 0סגור
-
4.עידן חדשג'ק 09/01/2020 08:16הגב לתגובה זו4 0אנשים יעברו להשתמש בתחבורה ציבורית כאשר אוטובוסים ומוניות יתחברו לרכבות ויסיעו את הנוסעים בזמינות טובה לכל עבר בנת"צים פנןיים .. חיסכון בזמן וכסף .סגור
-
3.תחילת עידןג'ק 09/01/2020 08:12הגב לתגובה זו3 0הציבור יעבור לתחבורה ציבורית אם אל הרכבת וממנה יתחברו לאוטובוסים ומוניות זמינות בנת"צים לכל עבר . סיבה טובה לפחות מכוניות פרטיות ולחסכון בכסף וזמן .סגור
-
2.הכתב פספס את הרכבת בגדולרכב 09/01/2020 07:36הגב לתגובה זו23 3רכבות במרכז העיר משתלבות עם תחבורה ציבורית הבעיה ברוב תחנות הרכבת ברץ שהן מצריכות נסיעה ברכב אליהן סוף סוף בנו תחנה בארץ (כמט באירופה) שההגעה אליה באמצעי תחבורה ציבורית (רכבת קלה וכו') ואז הכתב מתלונן שאין חניה לרכב !! לא צריכה להיות חניה לרכב בתחנות במרכזי הערים ויש לברך על כך חבל שתחנות רכבת אחרות מסיבות היסטוריות בחלקן ממוקמות מחוץ לעריםסגור
-
תחבורה ציבורית גרועה עדיין צריך רכב פרטי (ל"ת)מומחה לקנוניות 09/01/2020 17:18הגב לתגובה זו1 1סגור
-
אדם חכםאחד 09/01/2020 12:27הגב לתגובה זו2 0המצאה ישראלית זה חניה בתחנת רכבת כל מקום בעולם התחנות ממוקמות בלב העיר ומקושרות בתחבורה ציבורית, קלה/מטרו ותחנות רבות מהוות מרכז עסקים ומסחר, רק פה המציאו תחנות במרחק של 8 10 ק"מ ממרכז העיר וחניהסגור
-
1.תתרכז בענייני תנ"ך. (ל"ת)מצביע "כחול לבן" 09/01/2020 07:21הגב לתגובה זו6 2סגור