1,500 אוטובוסים וחצי מיליארד שקל במכרזים תקועים בבית משפט
בשבוע שעבר, שר התחבורה (הזמני) בצלאל סמוטריץ', צייץ בחשבון הטוויטר שלו, כי הגיעו חמישה אוטובוסים חדשים לבית שמש, למרות היעדר תקציב והעתירה התקועה בבית המשפט. בטוויט קצר זה, מתחבא סיפור גדול הרבה יותר.
מנה ראשונה של חמישה אוטובוסים חדשים לתגבור שירות בעיר בית שמש הגיעו היום. אוטובוסים נוספים יגיעו בע"ה בקרוב. בית שמש במצוקה גדולה ואנחנו מתאמצים מאוד לתת לה מענה במציאות קשה מאוד של העדר תקציב מדינה ומכרזים שעדיין תקועים משפטית. pic.twitter.com/LyTXsAjdnO
— בצלאל סמוטריץ' (@bezalelsm) January 13, 2020
הכול החל בסוף יולי, כשבית המשפט המחוזי בירושלים, בצדק או שלא, פסל את החלטת ועדת המכרזים של משרד התחבורה ומשרד האוצר, לפיה לא תינתן העדפה לרכישת אוטובוסים המיוצרים בארץ במכרזים לרכישת אוטובוסים לתחבורה הציבורית.
את העתירה הגישה קבוצת הארגז, המרכיבה אוטובוסים ישראליים כחול לבן, שטענה כי להחלטה משמעויות הרות גורל עבור תעשיית האוטובוסים הישראלית, שצפויה לחטוף מהלומת מוות, בעקבות ביטול מדיניות רכש גומלין במשק.
אממה, להחלטה – הלא כל כך – קטנה הזו, ישנן משמעויות מרחיקות לכת. לפי גורמים המעורים בפרטים, החלטת בית המשפט עצרה הליך של רכישת 1,500 אוטובוסים, שמוערכים בשווי כולל של חצי מיליארד שקלים.
יתר על כן, זה לא פגע רק ברכש האוטובוסים. גם תעשיות שתלויות ברכש הזה קיבלו מכה כואבת. מכרזים של עשרות מיליוני שקלים נעצרו, בהן תעשיות של כרטוס, ניהול ציי רכב (נצ"ר) ועוד, עומדות ומחכות שיסתיים התהליך, כדי שיוכלו להסיר את העננה הזו. זה פוגע בחברות בורסאיות וחברות פרטיות באותה אופן.
אבל הדבר המעצבן ביותר זה שנוסעים בארץ נפגעים. קצרה היריעה מלהכיל את כל הבעיות שיש לישראל בתחום התחבורה הציבורית, אבל האבסורד הוא, שבאין ממשלה ובאין החלטה של בית משפט, מי שנפגע מכך הם אנחנו, הציבור.
ומה קורה בפועל? הזיכיונות של חברות תחבורה ציבורית שהסתיימו, מתחדשים באופן אוטומטי לשנה בלית ברירה, על פי התקנים הישנים – מה שמייצר מחסור חמור באוטובוסים ובקווים, שאמורים לשרת את הציבור – ובעיקר בפריפריה.
השאלה שצריכה להישאל בסופו של יום זה האם בשביל כמה עשרות עובדים בדרום הארץ, וחברות שמציעות אוטובוסים במחיר פחות תחרותי מהמתחרים בסין בשל הגנות של רכש גומלין, התחבורה הציבורית הישראלית והנוסעים שלה צריכים לסבול. והשאלה הגדולה יותר היא עד מתי?
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
3.שכחתם רק שרכש גומלין הוא ממש לא "כמה עובדים במפעל" אלאאנונימי 20/01/2020 08:20הגב לתגובה זו0 0הסיכוי של הכלכלה הישראלית להשאר במשחק. תבינו, בכל העולם מעדיפים את התוצרת המקומית ומעודדים את התעשייה המקומית. רק בישראל ה"גאונים היהודים" יודעים יותר טוב מכולם. תבינו מה שכל אדם עם קצת שכל ישר מבין - "זול עולה יקר" - אתם קונים בפרוטות אוטובוס סיני ואז חצי מהזמן הוא תקול. אבל מה, ילד האוצר (שהכניסו את המדינה לגרעון שלא היה כמותו) הם "משיגים בזול"? ומי ישלם על כך הזול הזה סנשיין?סגור
-
2.מה עם אוטובוסים חשמליים?יונתן 19/01/2020 17:45הגב לתגובה זו0 0למה לא מייבאים אוטובוסים חשמליים? איכוץ הסביבה זה לא משהו שעומד בראש מעייניהם של חברי הכנסת כנראהסגור
-
1.לא איכפתלאף אחד 19/01/2020 16:56הגב לתגובה זו0 0כל עוד מי שנפגע הוא מפריפריה, אז למי באמת איכפת במדינת המרקסיסטים המתחסדים?סגור