למה המדינה לא מורידה את מחירי הרכב? בגלל מס של 40 מיליארד שקל

סכום עתק מקבלת המדינה על מסי רכב בעיקר בעת רכישת רכבים חדשים; אבל מסתבר שביחס לעולם המערבי אצלנו אין הרבה רכבים
 | 
telegram
(6)

נכון זה מתייחס ל-2018, ואנחנו כבר ב-2020, אבל ככה זה אצלנו - הנתונים מגיעים לאט.
בשנת 2018 חל גידול של 22.4% במספר הרכבים שנרכשו ביחס לאשתקד, כאשר מצבת כלי הרכב בסוף השנה עמדה על כ-3.5 מיליון רכבים. עם זאת, ישראל נמצאת במקום נמוך בכמות כלי הרכב ביחס למדינות ה-OECD. זאת ככל הנראה לאור המיסוי הגבוה, כך עולה מסקירתו השבועית של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר שפורסמה היום.

עוד עולה מהסקירה כי, ההכנסות ממיסוי על ענף הרכב בשנת 2018 הסתכמו, ב‑39.4 מיליארד שקל. ההכנסות מהוות עליה של 5.3% לעומת שנת 2017 לאחר ירידה של 10.6% בשנת 2017. אתם קולטים את המספרים - 40 מיליארד שקל? זה המון, זה מקור הכנסה משני לרשות המסים אחרי המס על דירות. זאת הסיבה שהם לא יורידו את מחירי הרכבים, הם לא ירצו להפחית את הקופה הגדולה שהם עושים בתחום הרכב. 

עלייה בכמות רכישת רכבים חדשים 
על פי המסמך, בשנת 2018, נרכשו כ-267 אלף רכבים כלי רכב פרטיים, עלייה של 22.4% לעומת שנת 2017. בנוסף, הובאו לישראל כ-11 אלף רכבים מסחריים ו-39 אלף רכבים דו‑גלגליים.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

בסוף שנת 2018, עמדה מצבת כלי הרכב בישראל על כ-3.5 מיליון כלי רכב. בתוך כך, בעשור האחרון, גדלה מצבת כלי הרכב בישראל בכ-4% לשנה. משקל כלי הרכב הפרטיים מתוך כלל כלי הרכב עמד על 85% ומשקל המשאיות על 9%.


מקור: סקירת אגף הכלכלן הראשי, משרד האוצר

רמת מינוע נמוכה ביחס למדינות ה-OECD
רמת המינוע, כלומר מספר כלי רכב לאלף תושבים, עמדה על 395 כלי רכב בשנת 2018, מתוכם 336 כלי רכב פרטיים. כך, בעשור האחרון, גדלה רמת המינוע בישראל בכ-2% לשנה. עם זאת, על פי מדד רמת המינוע בשנת 2016, ישראל ממוקמת במקום ה-27 מתוך 29 מדינות ה-OECD ורמת המינוע בישראל נמוכה בכ-41% יחסית לממוצע מדינות ה‑OECD.

בדיקת הקשר בין התוצר לנפש במדינות ה-OECD לרמת המינוע, העלתה כי ישנו קשר חיובי בין המשתנים. על פיו, הייתה צפויה בישראל רמת מינוע הגבוהה בכ-70% מרמת המינוע בפועל. הסיבה לכך היא ככל הנראה המיסוי הגבוה על רכישת כלי רכב בישראל.


מקור: סקירת אגף הכלכלן הראשי, משרד האוצר

קילומטראז' גבוה ברכבי חברה וליסינג
סך הנסועה (קילומטראז') בישראל בשנת 2017 עמד על כ‑59.6 מיליארד קילומטרים. הנסועה הממוצעת לכלי רכב פרטיים עמדה על כ-16.2 אלף קילומטרים. בתוך כך, ניכר פער גדול בנסועה הממוצעת בין רכב בבעלות פרטית (14.7 אלף קילומטרים) לעומת רכב צמוד,ליסינג או בבעלות חברה (כ-28.2 אלף קילומטרים).


מקור: סקירת אגף הכלכלן הראשי, משרד האוצר

עלייה בהכנסות ממיסוי
על פי המסמך, ההכנסות ממיסוי עקיף על ענף הרכב בשנת 2018 הסתכמו, ב‑39.4 מיליארד שקל. ההכנסות מהוות עליה ריאלית של 5.3% לעומת שנת 2017 לאחר ירידה ריאלית בשיעור של 10.6% בשנת 2017 לעומת שנת 2016.

העלייה בשנת 2018 והירידה בשנת 2017 הושפעו מהקדמת יבוא של כ-50,000 כלי רכב בחודש דצמבר 2016, ערב עדכון נוסחת המיסוי הירוק, שהקשיח את תנאי הזכאות לזיכוי הירוק. כתוצאה מהקדמת היבוא, נרשמה בשנת 2016 תוספת גבייה בהיקף של כ‑1.9 מיליארד שקל על חשבון הגבייה של שנת 2017. 


מקור: סקירת אגף הכלכלן הראשי, משרד האוצר

עד שנת 2010, היה משקל המיסוי על ענף הרכב כאחוז מהתמ"ג במגמת עלייה עד לשיא של 3.5% תוצר בשנת 2010. מהנקודה הגבוהה בשנת 2010 ועד שנת 2018 ירד נטל המס על ענף הרכב ב-0.6% תוצר, שהם כ-7 מיליארד שקל.


מקור: סקירת אגף הכלכלן הראשי, משרד האוצר

תגובות לכתבה(6):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    רבע מהכסף הזה הוא בדולאים אמיתיים שיצאו מקופת המדינה
    רועי 27/01/2020 09:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכסף הזה יכל לשמש להשקעה בהסעים המוניים רכבות עירוניות תחתיות וקלות .הדבר היה יוצר הקטנה בתחלואה והיו נחסכים כספי ציבור ופרטי בתחומי הבריאות אכיפת החוק ביטוח ועוד
    סגור
  • 5.
    תקוע בפקק
    תקוע בפקק 27/01/2020 08:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תוסיפו לכתבה את נתוני ק"מ כבישים ותראו את הקטסטרופה האמיתית שבה אנו חיים
    סגור
  • 4.
    להשוות לאיסלנד? שם עשרות קילומטרים אין נפש חיה (ל"ת)
    אני 27/01/2020 08:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    גילית את אמריקה...אבל ממש!!..כבר 60 שנה זה כך. (ל"ת)
    mr sus 26/01/2020 21:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    הכבישים מוצפים יתר על המידה במכוניות.לכן צריך להעלות את
    mmm 26/01/2020 18:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המסים על המכוניות,כדי שאולי יקנו פחות.בוודאי שלא להוזיל את מחיר המכונית.
    סגור
  • טען עוד
  • 1.
    ואו ואו ואו
    חז 26/01/2020 16:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרכב הדלק וכל מה שמסביב מייצר הכנסות מס של רבע !!!! מתקציב המדינה !!!
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות