פרשת תזריע-מצורע; המצורעים של פעם הם לא המבודדים של היום, אבל...
לאחר שפרשת השבוע הקודמת עסקה בענייני חנוכת המשכן ומות שני בני אהרון, פרשתנו עוברת לעסוק בדיני טומאה וטהרה. בכלל הדינים הללו, נמצאים גם דיניו של המצורע, שנשלח לבידוד מחוץ לעיר עד שיחלים. בין מצבו של המצורע, למצבנו בימים אלו דמיון רב, מה שיכול לסייע לנו לקבל נקודת מבט שונה על התקופה הזאת.
בין יתר ענייני טומאה וטהרה, דיני הצרעת מקבלים מקום נכבד מאד בפרשת השבוע. דיני הצרעת והנגעים האחרים סבוכים ורבים, אך באופן פשוט, מי שחושב שהוא נגוע בצרעת מגיע אל הכהן, שמחליט האם הוא טהור או שמא טמא. אם הכהן לא בטוח, האדם נכנס לבידוד לשבוע ולאחר מכן נבדק שוב על ידי הכהן "וְהִסְגִּיר הַכֹּהֵן אֶת־הַנֶּגַע שִׁבְעַת יָמִים".
מי שנמצא טמא נשלח אל מחוץ למחנה "כָּל-יְמֵי אֲשֶׁר הַנֶּגַע בּוֹ יִטְמָא טָמֵא הוּא בָּדָד יֵשֵׁב מִחוּץ לַמַּחֲנֶה מוֹשָׁבוֹ". הטמא נוהד במנהגי אבלות, "בְּגָדָיו יִהְיוּ פְרֻמִים וְרֹאשׁוֹ יִהְיֶה פָרוּעַ וְעַל-שָׂפָם יַעְטֶה", ועליוי להזהיר את כל מי שמתקרב אליו, "וְטָמֵא טָמֵא יִקְרָא".
לאחר הבידוד, תהליך הטהרה מורכב מכמה שלבים, ראשית הכהן מגיע אל מחוץ למחנה ובודק שמצורע אכן החלים, וכבר אינו נגוע. לאחר מכן, מתקיים טקס טהרה מחוץ למחנה, רווי בסמלים הכולל טהרה במים גילוח השיער, רחצה וכיבוס. רק לאחר מכן שב המצורע אל המחנה ויושב מחוץ לאוהלו שבוע נוסף. בתום השבוע, פעם נוספת, מגלח המיטהר את שיער ראשו מכבס את בגדיו ורוחץ את עצמו. למחרת, מתקיים טקס הטהרה האחרון, המתרחש במשכן, וכולל הקרבת קורבנות.
בידוד חברתי - זמן לחשוב על המעשים
חז"ל, ביארו את מחלת הצרעת, ככזאת הבאה כעונש על לשון הרע: "זאת תהיה תורת המצורע זאת תהיה תורתו של מוציא שם רע". על רקע ההבנה הזאת, אולי ניתן להציע כי, עונשו של זה שמדבר סרה באחרים ופוגע בלכידות החברתית, הוא בידוד חברתי.
יתרה מזאת, העצירה של ההווה, מביאה אותו בעל כורחו לחשוב על העבר. הבידוד מזמין את החוטא או הטמא לעצור ולחשוב על מעשיו ועל דרכיו, בתקופה שלפני שחייו עצרו לפתע. המצורע החוזר מהבידוד אינו שב כלעומת שבא, אלא לאחר שניתנה לו ההזדמנות להרהר במעשיו ובהחלטותיו.
גם הקורונה מייצר הזדמנויות
ההשוואה למצב בו אנו נמצאים היא כמעט בלתי נמנעת ומתבקשת, שכן בשעה זו מרביתנו נמצאים כבר תקופה ארוכה בבית, בסוג של בידוד. הבידוד הכפוי אמנם מתסכל ולא פשוט, אך עשוי להוות הזדמנות להסתכל על התנהלותנו בתחומים רבים ולהפיק מהם לקחים. הסתכלות אחורה אל מעשי העבר הטובים והרעים בפרספקטיבה רחבה, מעניקה הזדמנות לשינוי וראית העבר באור אחר.
כבר עכשיו ברור שלהתפשטות הנגיף תהיה השפעה על חיינו בעתיד. אך בראיה לאחור בעוד מספר שנים התקופה הזאת עשויה לסמן נקודת מפנה עבורנו בתחומים שונים. כל אדם יכול למצוא את הנקודות שבמבט לאחור הוא יכול לשפר ולקדם דברים אותם נמנע מלעשות בעבר.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
5.איזה יופי, תודה רבהאיתמר 24/04/2020 19:03הגב לתגובה זו0 0כתבה מדהימה וכל כך רלוונטית... כל שבוע אני מחכה לזהסגור
-
4.ברוך שפטרני מפרצופי תחת . מצידי שימשך שנה (ל"ת)בידוד 24/04/2020 14:31הגב לתגובה זו3 3סגור
-
3.ובא לציון גואל ולשבי פשע ביעקב, שבת של שלום. (ל"ת)אני 24/04/2020 12:34הגב לתגובה זו2 0סגור
-
2.היהודים לא המציאו דבר וחצי דבר - הדבר היחיד שהמציאו4000 24/04/2020 10:55הגב לתגובה זו1 6הוא את האמונה באלוהים -אני אומר לכם - אין דבר וחצי דבר שהיהודים המציאו הם אולי שכללו במעט ולרוב קלקלו אבל להמציא הם לא המציאו דבר חוץ מאת השטן הגדול ביותר בעולם - אלוהים .סגור
-
1.שאלה למאמינים - איפה אלוהים היה בקורונה ?חולה על קורונה 24/04/2020 10:52הגב לתגובה זו1 2נו אני רוצה לשמוע תשובות של מאמינים -סגור
- טען עוד
-
באותו מקוםרמי 25/04/2020 08:36הגב לתגובה זו0 0בו היה בשואה!סגור
-
בכתר של הנגיף (ל"ת)דני 24/04/2020 19:31הגב לתגובה זו0 0סגור