פרשת בלק: מה שרואים הוא לא תמיד מה שמקבלים
פרשת השבוע, עוסקת ברובה בניסיונותיו של בלעם לקלל את עם ישראל ללא הצלחה רבה. באופן חריג הפרשה כמעט ולא עוסקת בעם ישראל באופן ישיר, וגם שמה נלקח על שם בלק מלך מואב ששוכר את שירותיו של בלעם.
הפרשה נפתחת בחשש בקרב מחנה מואב מבואם של ישראל, מה שמביא את המלך שלהם בלק לפנות אל בלעם שיקלל את ישראל. בלק, סבור כי לבלעם יכולת להשפיע על המציאות באמצעות קללות או ברכות, "כִּי יָדַעְתִּי אֵת אֲשֶׁר תְּבָרֵךְ מְבֹרָךְ וַאֲשֶׁר תָּאֹר יוּאָר". בכך, הוא מקווה לפגוע בעם ישראל, "לְכָה-נָּא אָרָה לִּי אֶת הָעָם הַזֶּה כִּי עָצוּם הוּא מִמֶּנִּי אוּלַי אוּכַל נַכֶּה בּוֹ".
על אף ההפצרות מצד אנשי בלק, בלעם מסרב פעמיים להצעותיהם, בגלל דברי ה' אליו, "לֹא תָאֹר אֶת הָעָם כִּי בָרוּךְ הוּא". אך, בפעם השלישית הוא אכן מתרצה לצאת לאחר שקיבל את התנאי שהציב לו הקב"ה, "וְאַךְ אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר אֲדַבֵּר אֵלֶיךָ אֹתוֹ תַעֲשֶׂה".
בדרך, נתקל בלעם במלאך ה', אך רק האתון רואה את המלאך. מה שמביא אותו להכות אותה על שסטתה מן הדרך, אך אז באופן נסי פותחת האתון ומדברת, וַיִּפְתַּח ה' אֶת פִּי הָאָתוֹן וַתֹּאמֶר לְבִלְעָם מֶה עָשִׂיתִי לְךָ כִּי הִכִּיתַנִי זֶה שָׁלֹשׁ רְגָלִים". במהלך הדו שיח בין בלעם לאתון פותח הקב"ה את עיניו של בלעם ולפתע מבחין גם הוא במלאך ומבין שטעה. בלעם מסכים לסגת מהשליחות, אך המלאך מציב לו את אותו התנאי שהציב הקב"ה, "לֵךְ עִם־הָאֲנָשִׁים וְאֶפֶס אֶת־הַדָּבָר אֲשֶׁר־אֲדַבֵּר אֵלֶיךָ אֹתוֹ תְדַבֵּר".
לבסוף, כשמגיע בלעם אל בלק, במקום לקלל את ישראל בלעם מברך ומפאר אתי ישראל למורת רוחו של בלק, התרחשות שחוזרת על עצמה שלוש פעמים. משלי בלעם מלאים בתשבחות מתחומים רבים, כשבין היתר הוא מדבר על ייחודיותו של העם, "הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב" ועל צניעותו הרבה "מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל".
עם זאת, מיד אחרי דבריו של בלעם, מתארת התורה מקרה חמור בו בנות מואב מפתות את בני ישראל לעבודה זרה, שנושאת גם אופי מיני "הָעָם לִזְנוֹת אֶל־בְּנוֹת מוֹאָב, וַתִּקְרֶאןָ לָעָם לְזִבְחֵי אֱלֹהֵיהֶן וַיֹּאכַל הָעָם וַיִּשְׁתַּחֲוּוּ לֵאלֹהֵיהֶן". הפער העצום שבין דבריו של בלעם על הייחודיות של העם ועל צניעותו אל מול מעשיהם בפועל יוצר תהיות באשר לאופיו של העם בפועל.
הסבר אפשרי לפער הזה הוא כפול, מצד אחד אכן קיים פער בין מה שרואים מבחוץ לנעשה בפועל. אך מעבר לכך לפעמים תחושת הרוממות והייחודיות גורמת לגאווה מיותרת שמביאה בסוף לנפילה. אמנם, סביר שדברי בלעם כלל לא היו ידועים לבני ישראל, אך רוח הדברים העולה מהם מתחברת לדברים שנשמעו מעמים אחרים על הדרך בה הם רואים את העם.
נראה שהמסר שעולה מכך הוא חשוב עבור כל אדם בפן האישי, לפעמים מחמאות ושבחים עשויים לגרום לכל אחד לאיבוד אחיזה בקרקע, מה שעלול להוביל לנפילה כואבת לאחר מכן. גם אם המחמאות או הפידבקים החיוביים נכונים ומגיעים בצדק, צריך לזכור תמיד להישאר עם שני רגליים על הקרקע וזה לא קל!.
זה נכון גם במישור העסקי, פעמים רבות הסביבה קושרת למנהלים ולחברות מסוימות כתרים ומעלה על נס את הצלחותיהם, אך נדמה שלפעמים כגודל העלייה כך הנפילה. לא לחינם אנשי עסקים רבים שדיוקנאותיהם עיטרו בעבר את כותרות העיתונים מצאו עצמם לאחר תקופה מוזכרים שוב אך הפעם בהקשרים שלילים.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
10.גועל נפשהנביא 04/07/2020 16:45הגב לתגובה זו0 0לקשר דת לשוק ההון.סגור
-
9.הכל בהתאם למעשינושירן 03/07/2020 15:51הגב לתגובה זו0 0אנחנו רואים לדוגמה כוכב כדורגל רונלדיניו שהרוויח לשנה בערך 50 מיליון יורו נטו ! אחרי שטויות שעשה כמעט הפסיד את הכל .סגור
-
8.זה מה שנקרא "השתן עולה לראש" (ל"ת)עמי 03/07/2020 15:32הגב לתגובה זו0 0סגור
-
7.אחלה פינהנהנה בכל יום שישי לקרוא את הפינה היפה והמחכימה . 03/07/2020 14:52הגב לתגובה זו0 0נהנה בכל יום שישי לקרוא את הפינה היפה והמחכימה .סגור
-
6.אהבתי (ל"ת)דן 03/07/2020 14:26הגב לתגובה זו0 0סגור
- טען עוד
-
5.תמיד בנימה פוליטית גועל נפש (ל"ת)רמי 03/07/2020 13:55הגב לתגובה זו0 0סגור
-
4.כתבה נהדרתאילן 03/07/2020 12:09הגב לתגובה זו0 0תודה רבה!סגור
-
3.עם ישראללרון 03/07/2020 11:36הגב לתגובה זו0 0במצב "מצוין",מקלליו ממנו יצאו!!!סגור
-
2.מדהיםאנונימי 03/07/2020 11:28הגב לתגובה זו0 0מדהיםסגור
-
1.יפה מאודכיף לקרוא את החיבור הרלוונטי מהמקורות לימינו אנו. 03/07/2020 10:55הגב לתגובה זו0 0כיף לקרוא את החיבור הרלוונטי מהמקורות לימינו אנו. יישר כוח !סגור