פרשת עקב: ההטבות לא מספיקות צריך גם עונשים

במסגרת הנאום ההיסטורי של משה הוא שוטח בפני בני ישראל את האפשרויות העומדות בפניהם - הקללה והברכה; למה הברכה לבדה לא מספיקה וכיצד זה קשור לתפקידם של המחוקק והרגולטור?
 | 
telegram
(8)

פרשתנו, ממשיכה את נאומו של משה טרם מותו וכניסת העם ארצה, ולמעשה חותמת את חלקו ההיסטורי של הנאום. בין היתר הוא עוסק בברכה שתבוא על העם במידה וישמע בקול ה', ומנגד בקללה שתבוא אם יסטה מן הדרך. הברכה והקללה משמשות יחדיו ככלי חינוכי, שרלוונטי לא פחות לתקופתנו.

לקראת סוף החלק ההיסטורי, שוטח משה בפני העם את האפשרויות העומדות בפניהן הברכה מצד אחד, והקללה מצד שני, "רְאֵה אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָה". לפיו, הברכה תגיע  אם בני ישראל ילכו בדרך ה', "הַבְּרָכָה אֲשֶׁר תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְו‍ֹת ה' אֱלֹהֵיכֶם", ואילו הקללה תגיע במידה ולא ישמעו בקולו, "וְהַקְּלָלָה אִם לֹא תִשְׁמְעוּ אֶל מִצְו‍ֹת ה' אֱלֹהֵיכֶם".

הברכות והקללות מוזכרות לקראת, טקס ייעודי בארץ ישראל שיעסוק באותו עניין בהר גריזים והר עיבל. אך, הן מגיעות גם לאחר פרשת והיה אם שמוע, שעוסקת באותה משוואה, הקושרת בין הברכה לעשיית המצוות, ובין הקללה לחוסר העמידה בהן. עם זאת, למרות האיזון ביניהן דווקא הקללה מקבלת מקום נרחב יותר בפרשת והיה אם שמוע.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

כל אלו, מעוררים תהייה מדוע יש צורך במתן הקללות לצד הברכות, שכן די בברכות בכדי לשכנע את השומעים לעשות את דבר ה'. יתרה מזאת, מדוע האיזון שמוזכר בין הברכות לקללות מופר בפרשת והיה אם שמוע, דווקא לטובת הקללות ולא לטובת הברכות?.

ייתכן שהמסר טמון דווקא כאן, עשיית הטוב היא שמקדמת את העולם, וכך צריך לחנך את הדורות הבאים. אלא, שלפעמים מציאות החיים גורמת לערעור מסוים על תפיסות ומוסכמות שונות, ומחלישה את מעמדן. על כן, בא משה ומזהיר מפני צידו השני של המטבע – הקללה, הפרישה מהדרך לא גוררת רק היעדר ברכה אלא גם קללה. אין זאת הפעם, הראשונה בה משה מזהיר את העם מפני הסטייה מן הדרך, כפי שניתן לראות לאורך כל נאומו וכפי שכבר הזכרנו בפרשה הקודמת.

השיטה החינוכית הזאת מוכרת לכולנו, כמקל והגזר, המתבססת על תגמול (גזר) להתנהגות רצויה, וענישה בעקבות התנהגות בלתי רצויה (מקל). בדומה לתחומים רבים גם העולם הכלכלי מתנהל במידה רבה על פי שיטה דומה, המתבססת על תמריצים למי שפועל לקידום ערכים או רעיונות מחד, ועל עונשים וסנקציות כלפי מי שפוגע במערכת או בערכי הליבה שלה מאידך.

אולם, מה שנשמע פשוט לא תמיד מיושם הלכה מעשה, לעתים באופן אבסורדי מי שזקוקים למקלות זוכים במקום זה בסוכריות, בדמות הקלות רגולטוריות, וחקיקה לא שוויונית. חברות מונופוליסטיות עדיין מצליחות לגלגל לציבור מוצרים במחירים מופקעים; חברות ממשלתיות מספקות לנו שירותים יקרים בגלל חוסר יעילות. הרגולטור אמנם מנסה  להפחית את הנזק לציבור, אבל במקרים רבים זה עדיין לא קורה.  

מנגד, מי שדווקא פועל על פי הדרך הנכונה והישרה מוצא עצמו נאבק עם מכשולים רבים בדרכו. תפקידם של הרגולטורים והמחוקקים הוא למנוע מצב כזה, ואכן בשנים האחרונות נעשו מספר צעדים בכיוון, אך המצב רחוק מלהיות אידאלי. אלו צריכים להציב את היעדים והמטרות ורק לאחר מכן לקבוע את החוקים וההטבות לאורם.

תגובות לכתבה(8):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    מצוין (ל"ת)
    מייק לבנובסקי, ר''ג 20/08/2022 10:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    יפה . (ל"ת)
    רון 07/08/2020 17:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    יפה , איתן. חזק וברוך
    חיימון 07/08/2020 17:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מרתק תמיד לקרוא את הפירוש שלך לפרשת השבוע והמסקנות על הכלכלה
    סגור
  • 5.
    היטלי השבחה
    עמך 07/08/2020 16:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ארנונה מופרזת מעלים יוקר המחייה מגורים מסחרי..הרי כולנו משלמים את הכל. מים יקרים חשמל יקר דלק פרזיטים שחיים על חשבון אנשים יצרנים ועובדים קשה בעל עבודה.
    סגור
  • 4.
    מזל
    רמי 07/08/2020 15:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    העם מבורך....המנהיג מברך או מקלל
    סגור
  • טען עוד
  • 3.
    אני אוהב את ביזפורטל
    יוני 07/08/2020 15:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תודה רבה (:
    סגור
  • 2.
    יפה , ואולי בדורנו לא מספיק הבטחות של קללות אלא עונשים
    ארי 07/08/2020 11:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ובעיקר עונשים כספיים
    סגור
  • 1.
    חזק וברוך
    אנונימי 07/08/2020 11:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    והריקותי לכם ברכה עד בלי די,,,,,,,ספר מלאכי
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות