פרשת בראשית: גלגול אחריות והאשמת האחר
פרשת בראשית, הפותחת את התורה מספרת את סיפור בריאת העולם, על ידי הקב"ה בשישה ימים, כשביום השישי לקראת כלות ימי הבריאה, בורא הקב"ה את האדם. לאחר השלמת הבריאה, מניח הקב"ה את האדם בגן עדן, "וַיִּטַּע יְהוָה אֱלֹהִים גַּן־בְעֵדֶן מִקֶּדֶם וַיָּשֶׂם שָׁם אֶת־הָאָדָם אֲשֶׁר יָצָר". גן עדן, מתואר כמקום מלא בעצים ונהרות, כשהציווי היחיד על האדם הוא לא לאכול מעץ הדעת, "וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ".
לאחר מכן (על פי פרק ב') בורא הקב"ה את האישה, בגלל ש"לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ, אֶעֱשֶׂה לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ" שבהמשך, מקבלת את שמה – חווה. אך במהרה האידיליה נגמרת, כשהנחש פונה אל האישה ומפתה אותה לאכול מעץ הדעת, על אף האיסור. לפי הנחש, הסיבה שהקב"ה אסר עליהם מלאכול מפירות עץ הדעת היא כי בעקבות האכילה הם יתקרבו ליכולותיו של הקב"ה, "כִּי יֹדֵעַ אֱלֹהִים כִּי בְּיוֹם אֲכָלְכֶם מִמֶּנּוּ וְנִפְקְחוּ עֵינֵיכֶם וִהְיִיתֶם כֵּאלֹהִים יֹדְעֵי טוֹב וָרָע".
ואכן, האישה לא עומדת בפיתוי ואוכלת מפרי עץ הדעת, ואף מביאה את האדם לאכול איתה, "וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל...וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ וַתֹּאכַל וַתִּתֵּן גַּם־לְאִישָׁהּ עִמָּהּ וַיֹּאכַל". לאחר האכילה, במידה מסוימת דברי הנחש מתקיימים והם לפתע מבחינים כי הם ערומים, עובדה אליה לא היו מודעים עד כה.
גם העונש לא מאחר להגיע, כשהקב"ה פונה אל האדם בשאלה רטורית, "הֲמִן־הָעֵץ אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לְבִלְתִּי אֲכָל־מִמֶּנּוּ אָכָלְתָּ" האדם מסרב לקחת אחריות על מעשיו, ובוחר להטיל את האשמה על האישה ובאופן עקיף גם על הקב"ה, "הָאִשָּׁה אֲשֶׁר נָתַתָּה עִמָּדִי הִוא נָתְנָה־לִּי מִן־הָעֵץ וָאֹכֵל".
למרות שהאזהרה מלאכול מפרי עץ הדעת ניתנה רק לאדם, הוא מסרב להיכר באחריות שלו על המעשה, ולמעשה מוסיף חטא על פשע. על אף האמת המסוימת בדבריו של האדם, הוא נענש יחד עם האישה והנחש, והם מגורשים מגן עדן. פיקחון העניים של האדם, והעובדה שהוא מכיר בין טוב לרע מאפשרת לו לכסות את חטאו בטענה אמיתית, תוך שהוא מסיר אחריות מכתפיו.
גלגול האחריות, והטחת האשמה המוכרים לכולנו, אמנם החלו בראשית העולם, אך מלווים אותנו כמעט בכל תחומי החיים. אחד מהאופנים המוכרים של התופעה הוא מצב בו בעל כוח מסרב לקחת אחריות על חלקו בטעות או בכישלון, ומטיל את האחריות על האדם שנמצא מתחתיו בהיררכיה. אך, דווקא המקרה המורכב יותר בו הטלת האחריות נעשית כלפי אדם שמצוי בשותפות עמו או באותה דרגה, בדומה לסיפור בפרשה, הוא שמביא בדרך כלל לתוצאות הרסניות.
שותפות, בין אם היא זוגית או עסקית נבנית על אמון מסוים בין הצדדים ורצון להשיג מטרה משותפת. אך כמו כל קשר בין בני אדם, לפעמים צצות בעיות או שהדברים לא הולכים בדיוק כמתוכנן, ושם מצוי המבחן האמיתי. כל צד יכול להתבצר בטענותיו שפעמים רבות מתבססות על גרעין אמיתי, ולגלג את כל האחריות לפתחו של האחר. אבל בכך, האו פוגע גם בשותפות שנוצרה ובפירות שהיא הניבה, אך בראש ובראשונה בעצמו. חוסר היכולת להבחין בחלק שלנו בטעות או בכישלון, מונע מאיתנו את היכולת לתקן את הדברים שבשליטתנו, ולמעשה מזמין את הפעם הבאה.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
7.סליחהיה 17/10/2020 23:03הגב לתגובה זו1 0אולי אם האדם היה מבקש סליחה מתוך כוונה של אחריות בטעות, יש מצב שהיה נישאר בגן עדן ואנחנו גם...סגור
-
6.הכותב דילג על פרק אחילוני 16/10/2020 17:22הגב לתגובה זו1 0ובצדק, הוא לא נכון. למשל: אין רקיעסגור
-
5.איזה יופי!!!מני 16/10/2020 16:37הגב לתגובה זו3 0הנאה מושלמת!!!סגור
-
4.כמו תמיד , תענוג לקרוא את הפרשנות שלך לפרשת השבוע. (ל"ת)חיימון 16/10/2020 14:25הגב לתגובה זו2 0סגור
-
3.אוהבת לקרוא את הניתוחים שלך על פרשת השבוע - את התובנות (ל"ת)צפונית 16/10/2020 12:42הגב לתגובה זו1 0סגור
- טען עוד
-
2.מדוע הכתובה והקדיש בארמית ?כותבי תרחישים 16/10/2020 12:13הגב לתגובה זו0 0עם בו המשיח-כל החגים בטלים?איזה חג לא בטל== מדוע==?? היכן משה רבנו חצה את הים?- האם היכן שאריק שרון וישראל חצו במלחמת יום הכיפורים את תעלת סואץ?!סגור
-
1.ליטעות זה אנושי,להאשים מישהו אחר זה עוד יותר אנושי.בא 16/10/2020 11:31הגב לתגובה זו0 0רציופטרוליו מסיימת קידוח בחודש נובמבר.סגור