החיסכון לפנסיה לא יספיק לכם - ככל שאתם צעירים יותר הבעיה גדולה יותר; למה ומה לעשות?

הצעירים לא מצליחים לקנות דירה, קשה להם למצוא עבודה וגם - הפנסיה שלהם תהיה נמוכה; ככה המדינה פוגעת בעתיד שלה; פרופ' ירון זליכה על הבעיות שבחיסכון הפנסיוני ועל  פתרונות אפשריים

 | 

צעירים יקרים, אני רוצה לדבר אתכם על נושא חשוב שתמיד בורחים ומתעלמים ממנו – הפנסיה שלכם - 
 

 

כדאי שתדעו. יש שני גורמים שפוגעים לכם בפנסיה. הראשון – הממשלה, שמחרבת לכם את הפנסיה כבר מעל עשר שנים. והשני - הריבית הנמוכה בעולם, שהביאה לתשואה נמוכה בחיסכון הפנסיוני שלכם. ושני הגורמים האלה קשורים זה בזה. איך זה קורה?

אולי לא ידעתם אבל רוב כספי החיסכון שלכם מושקעים בעצם בכלכלת ישראל. כלומר הם יצמחו כפי שכלכלת ישראל תצמח ותלויים בקשר המובהק שבין ריבית לבין צמיחה.

במצב שבו הממשלה מנהלת מדיניות כלכלית תומכת צמיחה והמשק נהנה מצמיחה גבוהה, אז הפנסיה שלכם מרוויחה פעמיים. אחד, היא מרוויחה כי השכר הממוצע עולה, ואז כמובן תפרישו יותר כסף לפנסיה. ושתיים היא מרוויחה כי במקרה כזה גם הריבית הריאלית במשק תעלה עם הצמיחה והחיסכון יצמח בהתאם.

אבל מנגד. אם הממשלה נכשלת בניהול המדיניות הכלכלית והצמיחה מתרסקת, השכר נשחק והריבית יורדת. כך נפגע החיסכון הפנסיוני שלנו. אנו מפנים פחות כסף לטובת החיסכון הפנסיוני והחיסכון יצמח הרבה פחות עם הריבית הנמוכה. וזכרו, כספי הפנסיה נחסכים לאורך עשרות שנים ולכן מרכיב הריבית הוא דומיננטי בגלל תופעת הריבית דריבית.

קחו אלף שקלים לדוגמא. בריבית של ארבעה אחוז, שזו הייתה הריבית על אגרות החוב הממשלתיות הארוכות במשך עשרות שנים, אלף שקלים הניבו כעבור שלושים שנה 3240 שקלים. אבל בעשור האחרון, כשהצמיחה התרסקה והריבית ירדה עד לכאחוז אחד בלבד, אותו חיסכון יגיע ל- 1350 שקלים בלבד. הבדל משמעותי שיקבע איך יראו החיים שלכם בגיל מבוגר.

ואם זה לא מספיק מדכא, המדינה גם לא דואגת לתחרות אמיתית בין גופי הניהול של כספי החיסכון וכך קורה שאנחנו משלמים חלק גדול מהרווחים שלנו על דמי ניהול.

איך משנים את המצב? צריך לנהל מדיניות כלכלית תומכת צמיחה שתאפשר תשואות גבוהות יותר על החיסכון הפנסיוני. לשם כך הממשלה צריכה להפסיק לחבק את המונופולים, את החברות הגדולות, את הבנקים, את הטייקונים ואת עצמה.

לבצע רפורמות יסודיות בענפי המשק שיפרקו את המונופולים וינטרלו את הטייקונים מכוחם. לבטל את הטבות המס לחברות הגדולות ולהפחית מסים לצרכנים ולעסקים קטנים. ולהפסיק לשעבד תקציבים מנופחים לטובת גורמים פוליטיים ומקורבים ולהפנות אותם לתשתיות ולצמיחה. בקיצור - הממשלה צריכה להפסיק ולשרת את מקורביה העשירים, ולהתחיל לשרת את הציבור הרחב.  

רק אם הממשלה תחשב מסלול מחדש נראה שוב עלייה בצמיחה לנפש שתביא עמה עלייה מקבילה בריבית הריאלית ואלה מצדן ישיבו לפעולה את מנוע החיסכון הפנסיוני שלנו.

אבל כדי שזה יקרה – הציבור חייב להבין כי הניהול הכושל של כלכלת ישראל לא רק מאיים להחריב לנו את ההווה אלא שהוא מחריב לנו מדי יום ביומו גם את זקנתנו ואת עתיד ילדינו.

תגובות לכתבה(81):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 68.
    בעבר הייתה ריבית 4% אך גם המדד היה גבוה בשנים האחרונות
    משה 01/12/2020 09:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הריבית נמוכה אך גם המדד אפסי.
    סגור
  • בעבר הייתה רבית 4%
    יוסי 06/12/2020 13:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרבית הייתה 4% בתוספת הצמודה למדד
    סגור
  • תשובה
    זב 01/12/2020 22:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איך יכול להיות בתקופת ביבי הריבית הייתה נמוכה מאוד
    סגור
  • 67.
    קשקשן
    מיקי 30/11/2020 15:40
    הגב לתגובה זו
    4 2
    "המדינה לא דואגת לתחרות אמיתית בין גופי הניהול של החסכון" ??? על מה אתה מדבר? מה הן קרנות ברירות המחדל? זליכה מזמן הפך ממקצוען למקטר על אוטומט, לא אמין ומוטה אנטי כל הזמן.
    סגור
  • 66.
    צודק בחלקם של דברים
    יוסי כליף 30/11/2020 13:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכתבה מעניינת כמו כל הרצאותיו של מר זליכה שאני מאוהדיו הדברים נכונים כמעט במלואם למעט התמיכה בבנקים וחברות גדולות שבעיקרם נכונים אבל לא ממאה לאפס ולא בכל מחיר
    סגור
  • טען עוד
  • 65.
    יחד עם כספי ירושה , הם לא יצטרכו פנסיה (ל"ת)
    אליק 30/11/2020 10:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 64.
    מסכן, נראה לי זה הפרופסור במשוגע, איבד
    מנחם 29/11/2020 18:50
    הגב לתגובה זו
    8 1
    את זה
    סגור
  • מנחם, גם אני בפנסיה תקציבית (ל"ת)
    מנחם 2 06/12/2020 19:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 63.
    זליכה היום אפשר להעביר את הפנסיה
    תומר 29/11/2020 18:48
    הגב לתגובה זו
    6 2
    לכל מסלול , אתה פשוט חסר הבנה כנראה, לפני שמפרסמים שטויות רצוי לעשות שיעורי בית, דרך אגב אתה גם מרצה ממש גרוע
    סגור
  • הבעיה היא, בפערי הדורות
    תומר 06/12/2020 19:29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הדור פנסיה תקציבית מיליונרים וככה הם מוצאים בהתאם! כולל פיליפינית לגב פיליפינית לרגליים ופיליםינית לנקות את הבית. וככה נוצר למעשה יוקר מחיה. שאתה תצא לפנסיה הכסף לא שווה הרבה כמו התקציבית
    סגור
  • 62.
    לעלות ריבית? כמה טיפשות
    אבי 29/11/2020 18:46
    הגב לתגובה זו
    4 0
    יכולה להיות באדם אחד? אפשר לבדוק מי בדיוק נתן לו להיות פרופסור?
    סגור
  • 61.
    הפנסיה
    דוד 29/11/2020 17:53
    הגב לתגובה זו
    2 0
    איפוא שהממשלה הזו טומנת ידיה כך נראים חיינו בהווה ובעתיד
    סגור
  • 60.
    לא דפוק ולא נעליים
    עמית 29/11/2020 17:29
    הגב לתגובה זו
    3 1
    מה הבעיה להעביר את הפנסיה למסלול S&P500 או עוקב שווקי חו"ל? מה לגבי IRA? גם היום בכל מסלול פנסיוני יש אג"ח מיועדות שנותנות 4.86 אחוזריבית לשנה
    סגור
  • 59.
    תקשיבו לזה
    אלניסט 29/11/2020 17:14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תשקיעו את רוב הכסף בקופות מניות בהיום הראשון בעבודה הקופות משקיעות בארץ ובחול ולמניות שוק החוב הזול עוזר . ולכן -עזבו אתכם משוק החוב (אג"ח ) 100 אחוז מניות לטווח ארוך מייצר 7-8 אחוז לשנה בממוצע לאורך שנים רבות כמובן ובלי לשבור בימים הקשים
    סגור
  • 58.
    בושה
    הסולידית 29/11/2020 16:39
    הגב לתגובה זו
    6 0
    אם אתה מתיימר לטעון שצעירים צריכים לנהל את הפנסיה במסלול 100% אג"ח ישראלי, אז *אתה* מחריב להם את הפנסיה.
    סגור
  • 57.
    אין איזה קונצנזוס על כך שריבית נמוכה מעודדת צמיחה ?
    אוהד 29/11/2020 16:25
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אין איזה קונצנזוס על כך שריבית נמוכה דווקא מעודדת צמיחה ? ראה ערך מודל קיינסני
    סגור
  • 56.
    ברוכים הבאים לפינה ירון זליכה בא לבאס לכם את החיים (ל"ת)
    אוהד 29/11/2020 16:18
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 55.
    כב' הפרופסור אתה מעוות במתכוון?
    יוסי 29/11/2020 15:52
    הגב לתגובה זו
    3 0
    4% על אג"ח ו1% כאשר תתחשב גם באינפלציה של אז והיום תראה שהפרש לא כל כך גדול. לזמן הארוך כמעט כל הקרנות נותנות כ5% לשנה בממוצע ברב שנתי. תבדוק אצלך.
    סגור
  • 54.
    ערמה כזאת של שטויות לא קראתי הרבה זמן
    דודו 29/11/2020 14:56
    הגב לתגובה זו
    13 1
    שוק הפנסיה מאוד משוכלל בארץ. אפשר לנהל לבד לגמרי את הפנסיה בצורה של תיק השקעות באמצעות קופת גמל IRA. אנשים יכולים להאשים רק את עצמם אם הם לא משקיעים שם.
    סגור
  • 53.
    כל מילה בסלע
    Yuv 29/11/2020 14:52
    הגב לתגובה זו
    1 7
    אי אפשר שלא להעריך עד להעריך אותך מר זליכה. כל משפט שלך בינגו. עד שלא תשתנה הממשלה כאן זה ישאר ככה ורק יחמיר. המקורבים והמונופולים ימשיכו לחגוג ואנחנו נשלם במיסים שלהו את השחיתות הזו. תודה רבה מר זליכה על המאמרים וממתינים למספר 4
    סגור
  • 52.
    בשביל להכניס כ'כ הרבה שטויות בארבע דקות צריך להיות דוק'
    בן 29/11/2020 14:25
    הגב לתגובה זו
    9 2
    זליכה פופוליסט בשקל
    סגור
  • 51.
    פתח תקווה
    סרגיו 29/11/2020 14:14
    הגב לתגובה זו
    5 0
    ומה זליכה מציא לעשות? הוא רק מדבר
    סגור
  • 50.
    הגמלא החודשית בעת הפנסיה
    יגאל 29/11/2020 13:04
    הגב לתגובה זו
    1 2
    משהו נוסף לענין הפנסיה:מכיון שהסכום ממנו נגזרת הפנסיהמושקע היכן שמושקע,התנודות בסכוםהגמלא החודשית הן גדולות.בנוסף,בנוסחת חישוב הפנסיה יש הנחתיסוד של 2.5% ריבית,שהיא יורדת מהפנסיה החודשית.בקיצור,מעבר לעובדה שהגמלא בקושיעלתה ב10 שנות הפנסיה,התנודתיותתביא במקרה קיצון כמו ב 2008 2009לכך שאנשים יזרקו מדיור מוגן.איפה המודל הסיציליאני עבור גימלאים?
    סגור
  • 49.
    פוסט פוליטי ולא כלכלי
    אור 29/11/2020 12:38
    הגב לתגובה זו
    17 4
    מניפסט סוציאליסטי וחלול
    סגור
  • 48.
    צודק ב100%
    משה 29/11/2020 12:17
    הגב לתגובה זו
    5 7
    בכל מדינה מערבית מתוקנת מליון בני אדם כבר היו ברחובות מפגינים נגד הקרנבל
    סגור
  • 47.
    תראה את עדי ברזילי
    זליכ 29/11/2020 11:41
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ותבין לאן הולך הכסף של הצעירים
    סגור
  • 46.
    בעיית הפנסיה של הצעירים היא בעיה מספר 1! במקום לתגבר
    אדם 29/11/2020 11:09
    הגב לתגובה זו
    8 0
    את החיסכון הפנסיוני , לוקחים משכנתאות לרכישת נדל"ן במחיר בועתי !
    סגור
  • 45.
    פרופ' ירון זליכה צודק ב 100 אחוז. (ל"ת)
    ישראל 29/11/2020 11:07
    הגב לתגובה זו
    10 9
    סגור
  • 44.
    הכל פוליטי אצל ירון זליכה
    שי 29/11/2020 10:48
    הגב לתגובה זו
    14 4
    חבל שלא מישהו ניטרלי היה עוזר באמת לצעירים
    סגור
  • 43.
    לחייב מעסיק להפריש אחרי חודשיים ולא חצי שנה (ל"ת)
    אבי 29/11/2020 10:40
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 42.
    חיסכון לפנסיה הצחקתם אותנו
    מיכה 29/11/2020 10:21
    הגב לתגובה זו
    4 0
    תעשו סקר לכמה במדינה יש פנסיה מסודרת ? לפני שאתם מקשקשים .ולכמה עיקלו את הפנסיה .עד שיצא חוק.
    סגור
  • 41.
    קשקוש בלי תוכן
    שושו 29/11/2020 10:19
    הגב לתגובה זו
    12 7
    דיברת הרבה ולא אמרת כלום
    סגור
  • 40.
    ריבית אפסית בעולם
    נגזרת חלקית 29/11/2020 10:12
    הגב לתגובה זו
    16 1
    הריבית בארה"ב ובמדינות רבות נוספות בעולם אפסית. הכותב תוקף את הממשלה ומציע הצעות מוזרות. מה יקרה אם המדינה תעלה מיסים לחברות גדולות והן יעזבו לחו"ל? לאינטל יש אופציות נוספות חוץ מישראל לדוגמא אירלנד.
    סגור
  • 39.
    הממשלה דאגה לפנסיה ברירת מחדל
    עידו 29/11/2020 10:11
    הגב לתגובה זו
    4 0
    חבל שבמקום כלכלה מדברים פוליטיקה זולה, לא משנה מי תהיה הממשלה הם לא ידאגו לאזרחים, ניסנקורן ידאג להסתדרות בדיוק כמו חיים כץ, או עמיר פרץ, לדעתי אם הכותב רוצה לשמור על מעמדו הוא צריך להתרחק מהפוליטיקה, שם הוא יכול רק להתלכלך בבוץ
    סגור
  • 38.
    אוסף של שטויות
    מכיר קצת את הנושא 29/11/2020 10:08
    הגב לתגובה זו
    19 2
    הרבית נמוכה בגלל הריבית האפסית בכל העולם. אם בנק ישראל יעלה את הריבית רק אצלנו הכלכלה תקרוס
    סגור
  • 37.
    פוליטקה בגרוש
    ביזבוז 29/11/2020 10:05
    הגב לתגובה זו
    12 2
    הרבית העולמית היא 0 אז מה קשור ממשלה רק חבל לא יעצת רק לא ביבי שגם הטפשים יבנו
    סגור
  • 36.
    הצעה לפתרון
    חזי 29/11/2020 09:58
    הגב לתגובה זו
    7 0
    לחלק את כספי הפנסיות התקציביות בגובה הפנסיה הממוצעת במגזר הפרטי ולא פי 3. הכסף שישתחרר יוכל לממן את הפנסיה העלובה של עובדי המגזר הפרטי תשאר כאן זליכה. זה צדק וזה מה שצריך להיות. זליכה לעולם לא יסביר למה המדינה הפסיקה לתת אגח מיועדות לפנסיה שלכם כדי שהיא תוכל לתת פנסיה תקציבית שמנה למקורבי המגזר הצבורי והחונטה הצבאית
    סגור
  • 35.
    נכון
    חזי 29/11/2020 09:53
    הגב לתגובה זו
    6 0
    להפסיק לשרת את מקורביה העשירים שמקבלים טריליון שקל פנסיה תקציבית מהמסכנים שאין להם בכלל פנסיה.... בחסות ההסתדרות העוול הזה ממשיך להתקיים והזליכה ממשיך לתמוך בו בלי בושה כי הוא דואג לעצמו עם פנסיה תקציבית שמנמנה על חשבונכם
    סגור
  • 34.
    בקלות
    אנונימי 29/11/2020 09:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    להגר למדינה עם מחייה זולה יותר
    סגור
  • יאללה ביי. אף אחד לא מחזיק אותך בכוח (ל"ת)
    רונית 29/11/2020 10:40
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 33.
    ה"מזהה" הלאומי
    כהן א 29/11/2020 09:42
    הגב לתגובה זו
    4 4
    בראשות הממשלה עומד אדם/רכיכה חסרת עמוד שידרה שקונה קולות, מחלק משרות מנגן על הפטריוטיזם ושנאה מיותרת לערבים ומעל הכל פוחד פחד מוות מהפרה שחיה איתו והעגל העצלן שחי על חשבוננו.
    סגור
  • 32.
    למה לו נתנים לשיחבות הנמחות התבות במיסים ולקחת מעשרים (ל"ת)
    sדוד 29/11/2020 09:35
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • נכון,למשל שיעורי עברית מסובסדים.. (ל"ת)
    יגאל 29/11/2020 13:06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • כי אחד כמוך לא צריך יותר מלחם במחיר מפוקח (ל"ת)
    xrdh 29/11/2020 12:56
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 31.
    אפשר להבין למה על הבוקר אני
    יריב 29/11/2020 09:27
    הגב לתגובה זו
    8 0
    צריך לראות מישהו שאין לו מושג בכלכלה??
    סגור
  • 30.
    נו? אז מה לעשות?! איפה איזו מילה על להשקיע לבד ואיך?? (ל"ת)
    פוקסי 29/11/2020 09:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אל תפרישו לפנסיה
    אבי 29/11/2020 10:08
    הגב לתגובה זו
    2 2
    תשקיעו לבד דרך הבנק שלכם
    סגור
  • 29.
    נקודות נכונות שלא יתוקנו
    דן 29/11/2020 09:25
    הגב לתגובה זו
    2 1
    והסיבה היא שיש לגופים הנ"ל המון כוח והם מפעילים כל מנוף אפשרי על מנת להגן על הפרה החולבת שלהם ...והנבחרים שלנו לא ממש מחויבים לבוחרים בגלל שיטת הבחירות שלנו. אם חצי מחברי הכנסת היו נציגי מחוזות - הרבה דברים היו שונים...לטובה
    סגור
  • 28.
    הביטוח הלאומי
    עמנואל מ 29/11/2020 09:21
    הגב לתגובה זו
    0 1
    העלאה של הקצבה החודשית ב1500-2000שח תפתור חלק מהבעיה של הגיל המבוגר. איך לממן זאת? פרופ' זליכה כבר אמר: מההטבות לפרזיטים מבני ברק ואלעד, ביטול הטבות למקורבים, ביטול כ 15 משרות של שרים בטלנים ועוד'
    סגור
  • צודק אבל
    שושו 29/11/2020 10:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה לא סותר שכדאי להפריש לפנסיה בנוסף לקצבאות הזקנה
    סגור
  • 27.
    הווה ועתיד רחוק
    ארז 29/11/2020 09:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פרופ יקר , האוכל והשתייה בהווה , בקושי מושגים דן אריאלי : מדוע אנשים לא חוסכים ? קשה לראות עתיד הם פה כאן ועכשיו ויודע מה ? צודקים ! דא גם אתה בהצלחה !
    סגור
  • 26.
    כתבה פוליטית
    אנונימי 29/11/2020 09:09
    הגב לתגובה זו
    10 4
    אנחנו מעונינים בכתבות כלכליות עניניות ולא בכתבות פוליטיות נגד או בעד ממשלה
    סגור
  • מה לעשות? ביבי בחור נחמד, אבל מפוחד וחרדתי זורק את הכסף (ל"ת)
    עמנואל מ 29/11/2020 09:38
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור
  • 25.
    פנסיה
    Bbb 29/11/2020 09:08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הלוואי והיית חשב שכר של הממשלה הכושל של הזו
    סגור
  • 24.
    יש עוד פתרון שתלוי בנו האזרחים
    המשקיע הנבון 29/11/2020 09:06
    הגב לתגובה זו
    6 0
    לגבי הצמיחה: לעבור למסלול פנסיה עוקב s&p 500, זה אמור לתת תשואה שנתית ממוצעת של 8%-11% לעומת הזבל בארץ שמושקע באג''ח מנופח. לגבי דמי הניהול: להשוות ולהתמקח, יש תחרות בתחום חבל שבכל ד בר מאשימים את הממשלה! יש הרבה שאנחנו כאזרחים יכולים לעשות.
    סגור
  • עוד יותר טוב זה.....
    Nasdaq 29/11/2020 12:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מסלול פנסיה עוקב נסד"ק שנתן תשואה ממוצעת של 14% ב-30 השנים ההאחרונות
    סגור
  • 23.
    ירון זליכה בלון נפוח
    מרקוס 29/11/2020 08:59
    הגב לתגובה זו
    4 4
    זליכה בכל מה שהוא נוגע ועל כל מה שהוא מדבר התוצאה שטויות ודברי הבל. כולנו אינטרסים ואינטרסנטיות, מופעל על ידי רגשי נקמה ונחיתות. מוטב שיעלם מהמסך
    סגור
  • 22.
    "גאון" בכלכלה מחרב את המדינה.. מתי תתעוררו? (ל"ת)
    יאיר 29/11/2020 08:56
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 21.
    ממשלה כושלת מחריבה את המדינה.
    ישראלי גאה ומודאג 29/11/2020 08:49
    הגב לתגובה זו
    3 1
    את הממשלה הכושלת הזאת צריך היה להחליף כבר מזמן.
    סגור
  • 20.
    מה לעשות?
    מיכאל 29/11/2020 08:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בכתבה כתוב רק מה הבעיה. אבל אין פתרון למי שדואג.
    סגור
  • 19.
    וזה יקרה כש..
    בזיל 29/11/2020 08:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המשיח יגיע והגהנום יקפא. סביר יותר להניח שמתישהוא יגלגלו את הגיליוטינות לכיכר העיר
    סגור
  • 18.
    אחרון סוף
    בעל דירה ללא משכנתא 29/11/2020 08:36
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כי בתנאים הנוכחים כח הקניה ישחק בכ75% ולכן מדובר בתשואה ראלית של 300% בקירוב. ולתפארת מדינת ישראל, למען הסר ספק, כותב שורות אלו הצביע ימין כל חייו וחושב שנתניהו "דפק" את דור הצעירים עד העצם וצריך ללכת בהקדם האפשרי. למען הסר ספק, בני הדור הזה קרי אולמרט וברק לא היו טובים יותר והינם מהצד השמאלי של המפה הפוליטית.
    סגור
  • 17.
    חלק ד
    בעל דירה ללא משכנתא 29/11/2020 08:36
    הגב לתגובה זו
    3 0
    בממוצע הבורסה האמריקאית עולה בקצב של כ- 9% בשנה כולל מפולות. אין מה לקנות אג"ח בריבית אפסית ולהסתכן באובדן ערכו תחת אינפלציה (אמיתית, לא המדווחת) לא בישראל, לא בארה"ב ולא בעולם בדירוג השקעה. ההשקעה דרך קרנות סל עם דמי ניהול נמוכים. לא לגדר מטבע - כשכל שחקני הפנסיה יקנו נכסים בחו"ל מבלי לגדר שער - גדור שבתורו מכניס הון כנגד כתיבת האופציות הללו וכל מטרתו לשמור על השער ולהרוויח את מחיר הפוליסה. ברגע שבאופון שוטף ללא גדור נכסים בחו"ל ירכשו במיליארדים שער החליפין חייב לשקף זאת. ג) חלק מהתזרים של הפנסיות צריך להיות מושקע בבורסה המקומית אבל השוק המקומי פחות מעניין, יש אג"ח קונצרני בריבית אפסית שלא משקף את הסכון הגלום, יש עסקי בטוח, בנקאות, תקשורת, קמעונאות, קצת גז ונפט ומעט תעשייה. ד) הדור הנוכחי תלוי בבורסות הן לעבודתו והן לפנסיה - דירה כבר לא תהיה לו כי הדור הקודם כדרג ההנהלה של המשק לקח את כל לשד הארץ לעצמו ולעזאזל הדור הבא. ה) תחת הנחה ששוק ההון האמריקאי ימשיך להניב רב שנתית 9% הרי על פני 30 שנים שקל שמושקע היום יניב (1 + 0.09) ^ 30 = 13.3 ש"ח נומינאליים - לא הלהתרגש כי בתנאים
    סגור
  • 16.
    חלק ג
    בעל דירה ללא משכנתא 29/11/2020 08:35
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אליהם הגיע לאחר 30 שנות עבודה כעו"ד. באם נניח כי לאחר הפרישה הוא ורעיתו מי מהם יחייה עוד 20 שנים מדובר ב- 20,000,000 ש"ח. וישנם עשרות אלפי "אנשים שיקבלו את הסכומים הללו משך עשרות שנים. האם נתינו שראה את מחירי הדירות עולים פי 3 במהלך העשור בהם היה רוה"מ יפעל לשנות את המגמה - שקל מאוד לשנות באם רוצים - להערכתי זו שאלה של רצון ולא יכולת כי ביכולת המדינה לבנות מאות אלפי דירות בעלות של 300,000 ש"ח בכל הארץ עלות בניה - את אותן הדירות ניתן למכור ב- 400-700K תלוי מיקום. האם יקרה? ברור שלא. ואני מדבר על דירות מרווחות של 120מ בנוי עם זגוגית כפולה וחניה ומחסן. הסינים דווח שהציעו בתחילת משבר הדיור ולאחר עצירה של בועת הנדלן בסין - לבנות כל כמות של דירות אפילו עשרות אלפים בשנה במחיר בניה של 50,000$ לדירה גדולה ומרווחת - דווח שנתניהו דחה אותם. אם אתם שואלים מה הפתרון לפנסיה? א) כל עוד הריבית בעולם נמוכה לא ניתן להעלות ריבית כי בנק ישראל מחזיק כ- 165B$ והעלאת ריבית שקלית משמעותה שיגיע הון רק בשביל לקנות אג"ח ממשלתי בדרוג AA- בריבית גבוה. ב) השקעה של כספי הפנסיה של מר וגברת ישראלי בחו"ל.
    סגור
  • 15.
    חלק ב מתוך ( יצא קצת יותר)
    בעל דירה ללא משכנתא 29/11/2020 08:33
    הגב לתגובה זו
    2 1
    עשירונים 7 ומטה משכר לא יכולים לקנות בשום מקום בארץ. לא מזמן שמעתי אדם כבן 70+ אומר דבר חכם: הורינו ניצולי השואה הקימו בעבורינו מדינה לתפארת. הם לחמו בצבאות גדולים ומצויידים ונצחו, הם בנו את המדינה ונתנו לנו מדינה במצב מצויין. הדור שלי קרי ילידי שנות ה-50 קבלו סביב שנות ה- 2000 את ניהול המדינה ו"חירבנו" את העסק. הם לקחו לעצמם כל מה שהמדינה יכולה לתת על חשבון הדור הבא. הוא מספר שכמפרנס יחיד במשפחה בשנות ה-70 הוא קנה דירה חדשה במרכז הארץ במחיר של 40 משכורות חציוניות - לדבריו בגיל 25 הוא היה בעל משפחה כמפרנס יחיד ללא חובות משכנתא. רק לסבר את האוזן 40 משכורות חציוניות דהיום זה פחות מ- 300,000 ש"ח. מי זה דור בני ה- 50: נתניהו, ברק, אולמרט, לבני, בוגי, גנץ, אשכנזי - עד שלא יתרחש המעבר לדור הבא שיחליט למסות ביתר פנסיה תקציבית לא סבירה - לא יקרה שום דבר. מאות אלפי עובדים במשק מקבלים ויקבלו הם ובנות זוגם אחריהם (סטטיסטית) עשרות רבות של אלפי ש"ח בחודש - חודש בחודשו. עשו את החשוב של שופט מחוזי או יועץ משפטי שמקבל 80,000 ש"ח בחודש עד יום מותו לאחר שישב נניח 15 שנים על כס השיפוט
    סגור
  • מי שבנה את המדינה הרויח הון
    חחח 29/11/2020 12:27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זה אלה שמכרו ילדים ב 5000 דולר שזה כמו 3 מליון היום תאר לך עובדת סוציאלית אחות רופא מתחלקים כל אחד במליון. זה קרה ככה חוץ מזה שהם קיבלו משרות עם כסף והשאר סללו כבישים. די לפאר את דור הקמת המדינה בן גוריון הרס את המדינה בגזענותו המושרשרת עמוק.
    סגור
  • 14.
    כתבה בניגוד לחוק
    ראלי 29/11/2020 08:31
    הגב לתגובה זו
    3 3
    פרופסור נכבד אין לך זכות וידע לתת ייעוץ פנסיוני. אתה טועה לא כותב לעניין. הכותב סוכן ביטוח ומתכננן פיננסי. שיטה בסיסית ראשונה הינה מסלולי השקעה בחסכון הפנסיוני, שיטה שניה זה לא למשוך כספים מהחסכון הפנסיוני במשך החיסכון ועוד. ריבית וכו זה אולי נכון זה במקרו ולא במיקרו. תודה שבוע טוב
    סגור
  • 13.
    מסכים לתאור הבעיה לא לפתרון - חלק א (מתוך 3)
    בעל דירה ללא משכנתא 29/11/2020 08:30
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מסכים עם דבריו של זליכה אבל לא בהכרח עם הפתרון. שורש הבעיה הוא חלוקה בינדורית בין דור ילידי שנות ה- 50-70 שנהנו בכניסתם לעבודה לפנסיה תקציבית מפנקת, שכר גבוה וקביעות בעבודה. ילידי שנות ה- 80 ואילך שהחלו להכנס לשוק העבודה שלאחר 1994 מצאו את עצמם ללא קביעות, עם פנסיה צוברת שאף אחד לא מבטיח כלום ובניגוד להוריהם הם מפוטרים כל שנתיים-שלוש. בשם "התיעלות" שכל מנהל חדש שמגיע לארגון רוצה להשיג. בשנה שיהיו מחוץ לשוק העבודה על שלוש שנים תהיה השפעה אדירה על הפנסיה - כי לאורך 40 שנה הם יעבדו רק 75% מהזמן ולא יחסכו לפנסיה בזמן הזה. החל מ- 2008 מחירי הדיור עלו פי 3 (כפלים+ במרכז ועד פי 4 בפריפריה). אם בעבר עשירון 9 (משפחה שמורכבת מאיש היטק ונניח מורה) היה קונה דירה בקלות כי מחירה עמד על 80 משכורות חציוניות (בגוש דן ניתן היה לקנות דירת 4 חד ב- 160,000$) הרי דהיום עשירון 10 (משפחה שמורכבת מאיש היטק ורופאה בביה"ח) בקושי יכול לקנות ב"מרכז"\ירושלים). עשירון 9 יכול בקושי רב לקנות במטרופולינים באר שבע וחיפה, עשירון 8 יכול משכר לקנות בקושי בפריפריה הרחוקה. חלק א
    סגור
  • 12.
    ממליצים לתיק פנסיה חשוף לפניות? בן 30. (ל"ת)
    דני 29/11/2020 08:10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 11.
    סתם רוצה לנגוח בממשלה
    איל 29/11/2020 08:08
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מי הכריח אותך לקנות בפנסיה שלך אגרות חוב של ממשלת ישראל אפשר לנהל היום הכל לבד כראות עניך ולקנות אגרות חוב של כל מדינה שאתה רוצה אפשר לקנות מניות/אגרות חוב וכל מה שבא לך ולהצמיח את התיק של אפילו במספר דו ספרתי סתם מקשקש בשכל
    סגור
  • 10.
    ושום מילה על כך שהריבית בכל העולם אפסית
    מייק לבנובסקי, ר''ג 29/11/2020 08:07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זה לא שלא צריך לעודד תחרות, אבל אין קשר לריבית הנמוכה.
    סגור
  • 9.
    מעניין מה היה לו להגיד על ועדת בכר
    זליכה יודע אחוזים 29/11/2020 08:05
    הגב לתגובה זו
    1 1
    בטח התלהב מביבי שאמר שיעביר לנו את הכסף מאגח בריבית נמוכה למניות מסתבר שרק ביבי ידע איזה מניה לקנות והשאר לא. וחוץ מזה גופי הבטוח מעקלים לנו את הכסף להוציא כסף מהם זה כמו מים מסלע זה לא כספם זה שלנו והם לא נותנים כלום
    סגור
  • 8.
    לא אמרת כלום (ל"ת)
    הכל פוליטי 29/11/2020 08:04
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 7.
    חא מדוייק
    רועי 29/11/2020 08:02
    הגב לתגובה זו
    3 1
    אתה מתעלם בניתוח שלך מהעובדה שריבית נמוכה מביאה לתשואות גבוהות יותר בשוק ההון (מניות ואג"ח) , דבר שבעצם מגדיל לאורך זמן את החסכון הפנסיוני.
    סגור
  • 6.
    הדור לא דפוק אתה דפוק!!!
    אני 29/11/2020 07:52
    הגב לתגובה זו
    4 4
    פופוליסט רודף פרסום שחי בסרט הוא לוחם צדק
    סגור
  • 5.
    פרופ' ירון זליכה מה לעשות כשיש שר אוצר עציץ לא מעבר לזה
    אוריה 29/11/2020 07:44
    הגב לתגובה זו
    5 3
    כל מילה שלך פרופ' זליכה היא במקום הנכו ןלצערינו , יש לנו שר אוצר שמחובר לביבי וכל מה שביבי אומר לו לעשות הוא עושה ומה גם לשר האוצר אין שום מושג בכלכלה ואף לא הבנה , אז מה הפלא שיש לנו שר אוצר כמו עציץ וחסר ידע והבנה לראות את העתיד .
    סגור
  • 4.
    אל תפרישו לפנסיה
    אבי 29/11/2020 07:43
    הגב לתגובה זו
    0 4
    לקבל 500 ש"ח על כל 100,000 ש"ח זה מעט מדי בלשון המעטה להעביר כספים לפנסיה רק שאין בררה כלומר לזיכוי במס למי שמרוויח הרבה כל חסכון בבנק שלכם עם יועץ ההשקעות של הבנק יניב לכם תשואה גדולה יותר ונזילה יותר
    סגור
  • 3.
    אין ברירה
    אלא אחת לאיש הזה לנהל את משרד האוצר, היא הבשר וגם 29/11/2020 07:42
    הגב לתגובה זו
    0 4
    אלא אחת לאיש הזה לנהל את משרד האוצר, היא הבשר וגם היחיד כרגע שיכול להתחיל לטפל במחלות של המשק הזה ולהוקיע פוליטיקאים מושחת(אנטרסים זרים) כמו לפני 15 שנה
    סגור
  • 2.
    ירון תן פתרון שתלוי בנו לא בממשלה
    זה לא עוזר ! 29/11/2020 07:37
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לשנות תהליכים קיימים לוקח עשורים לא משהו אפקטיבי למי שחי היום .
    סגור
  • היי
    די לדמגוגיה בשקל 29/11/2020 10:13
    הגב לתגובה זו
    2 2
    אפשר להעביר לקופת גמל בניהול אישי, או לשנות מסלול השקעה, להפקיד יותר וכו... לא מייעץ לא ממליץ סתם מפנה לקרוא על רעיונות ששמעתי עליהם
    סגור
  • 1.
    אפשר גם לגור בחו"ל
    סניר 29/11/2020 07:08
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לחיות כאן זו משימה בלתי אפשרית
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות