סוכני הביטוח בוחרים פוליסות בריאות ללקוח לפי גובה העמלה המובטחת להם על ידי החברות

ממצאים אלו, שהופקו על ידי רשות התחרות, יביאו להאצת התוכנית לחשוף את הקשרים בין הסוכנים לחברות הביטוח. רפורמת הסוכן האובייקטיבי קובעת שהסוכן יצהיר עם מי יש לו קשרים וכמה. כיצד התפתחויות אלו ישפיעו על מניות הביטוח?
 | 
telegram

רשות התחרות פרסמה היום את ממצאי בדיקתה של ענף ביטוח הבריאות משנת 2017. ממצאי הרשות מצביעים על כך שהתמריצים המובטחים על ידי חברות הביטוח לסוכנים משפיעים באופן משמעותי על המוצרים שהם משווקים למבוטחים והופכים אותם מוטים כלפי חברות ביטוח מסוימות שמבטיחות להן עמלה גבוהה בעקבות המכירה. אך האם רשות התחרות לא נלחמת את המלחמה הקודמת? וכיצד זה ישפיע על חברות הביטוח? על כך בהמשך.

לפי בדיקת רשות התחרות, ב-2017, סוכנים מכרו את הפוליסות של חברת הביטוח שהציעה להם את העמלה הגבוהה ביותר בכ-49% מהמקרים בממוצע, ושל אחת משתי חברות הביטוח שהציעו את שתי העמלות הגבוהות ביותר בכ-85% מהמקרים. כמו כן, נמצא שככל שגדל הפער בין העמלה שמציעה חברת הביטוח הכדאית ביותר ובין החברה השנייה בכדאיותה, כך גדל נתח השוק של חברת הביטוח הכדאית ביותר במכירות אותו הסוכן.

מדובר בפרסום שני לאחר שפרסום קודם של רשות לתחרות מצאה שרוב הסוכנים מוכרים פוליסות ביטוח בריאות של חברת ביטוח אחת בלבד ואילו כ-70% מהסוכנים מוכרים פוליסות ביטוח בריאות של שתי חברות ביטוח לכל היותר.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

גם מבקר המדינה מצא שהעמלה שמובטחת לסוכנים גורמת לאחרונים להעביר לקוחות מחברה אחת לחברה אחרת ולא בהכרח לטובתם. מבקר המדינה מצא ששליש מהפרמיות ששילמו המבוטחים מצאו את דרכם לכיסם של הסוכנים. 

שלושת הפרסומים תומכים ברצונה של רשות שוק ההון, הרשות שאחראית על פעילות חברות הביטוח, הגמל והפנסיה, לסיים את הקשרים בין החברות לסוכנים דרך גובה העמלה. הממונה על הביטוח, ד"ר משה ברקת מקדם מזה שנתיים רפורמה בענף  הביטוח המוכנה "הסוכן האובייקטיבי".

הרפורמה עברה כמה שלבים. בשלב הראשון היה רצון להפוך את העמלה של הסוכנים בענף הבריאות לשיעור קבוע ולהפוך אותם לאדישים לזהות החברה היצרנית. במתווה החדש של הרפורמה, יצטרך הסוכן להצהיר בפני הלקוח עם אילו חברות הוא עובד ומי מבטיח לו עמלה. באופן כללי סוכן יחויב ליידע את המבוטח אם הוא בעל זיקה לחברת ביטוח מסוימת. 

נראה  שרפורמת סוכן הביטוח האובייקטיבי היא כבר עניין גמור. ביולי פרסמה הרשות חוזר צירוף לביטוח, הכוללת הכולל הוראות חדשות שמטרתן להתחיל ביצירת תשתית למודל הסוכן האובייקטיבי. בין היתר נקבע כי בעת תהליך הצירוף יציג הסוכן את הזיקה לחברת ביטוח שמוגדרת כקבלת 40% או יותר מכלל העמלות מאותו סוג מוצר מאותה חברה. הסוכן יידרש לציין את מספר החברות שמשווקות את הפוליסה, ולציין כי הוא משווק בעיקר את החברות עליהן הצהיר.

ברשות סבורים כי הדבר גורע מהתאמת הפוליסות למבוטח באופן המיטבי עבורו. על פי נתוני רשות שוק ההון, כ-85% מסוכני הביטוח עובדים עם שתי חברות ביטוח באופן בלעדי, ובכך מונעים מהמבוטחים לקבל הצעה מיטבית מכל חברות הביטוח. בנוסף מאמינים ברשות כי הרפורמה תהפוך את הסוכן לכזה שמייצג את המבוטח ותשים קץ למצב בו הסוכנים הם בעצם צינורות בתשלום של חברות הביטוח. 

לסיום, אם מישהו תהה כיצד המודל ישפיע על חברות הביטוח, נזכיר כי סקטור מניות הביטוח נסחר בחסר לעומת סקטורים מקבילים במערב. זאת בעיקר על רקע עלויות תפוצה גבוהות. המשפט האחרון הוא מכבסת מילים על כך שחברות הביטוח הישראליות משלמות הון לסוכני ביטוח בעמלות, בשיעורים גבוהים משאר העולם. 


תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות