החל מ-2022: לא עוד תשתית וספק באינטרנט - אלא רק כתובת אחת בלבד
הסוף לפיצול בין תשתית לספק - הפעם באמת: 20 שנה לאחר שהיו בשוק תשתית אינטרנט וספק אינטרנט בנפרד, ולאחר שלפני שנתיים משרד התקשורת אישר כי רפורמת השוק הסיטונאי שאיפשרה לחברות למכור חבילות של תשתית+ספק יחד, לא משיגה את ייעודה ולא מבטלת את התשלומים הכפולים, שר התקשורת, יועז הנדל, אישר הבוקר את הרפורמה לביטול הפיצול בין התשתית לספק, שתשנה את מבנה שוק האינטרנט. הרפורמה החדשה, תבטל את ההפרדה בין שני השירותים.
עד היום, ולמרות רפורמת השוק הסיטונאי, בפועל השירותים עדיין סופקו גם על-ידי שתי חברות בנפרד, באופן שפגע באיכות השירותים לצרכן בישראל. צרכנים שסבלו מתקלות נאלצו להתמודד עם "זריקת אחריות" בין חברת התשתית לספק, וסבלו מתופעת "המנויים הרדומים"- המשך תשלום לא מודע לחברת התקשורת למרות שהפסיק לקבל ממנה שירותים.
לקריאה נוספת:
> בזק יכולה לבטל את ההפרדה המבנית בלי משרד התקשורת
משרד התקשורת סבור שבשלה העת לסיים את מודל תשתית-ספק אשר מיצה את תרומתו התחרותית, תוך עידוד התחרות באמצעות השוק הסיטונאי. על פי הודעת המשרד, בשנה האחרונה הוא פעל על גיבוש הרפורמה שתסיים את הפיצול שנוצר לפני כ-20 שנה. בחודש אוקטובר האחרון פרסם המשרד שימוע בנוגע למתווה יישום הרפורמה, ובהמשך פרסם גם שימוע משני, ובעקבותיהם גיבש את מתווה ביטול הפיצול בין תשתית לספק, כפי שאושר הבוקר על-ידי שר התקשורת.
המשמעות של הרפורמה היא שיפור בשירות שיקבל הצרכן בתחומי האינטרנט, באמצעות יצירת "כתובת אחת" – חברה אחת ממנה נצרכים השירותים. בכך מקווים במשרד התקשורת כי הרפורמה תטפל אחת ולתמיד בתופעת "זריקת האחריות" שהתאפשרה כתוצאה מההפרדה בין חברת התשתית לספק בנושאי תקלות, מה שיחייב את החברה שמספקת את השירות האחוד לעמוד בסטנדרט שירות גבוה יותר.
כמו כן, הרפורמה תביא למיזעור תופעת "המנויים הרדומים" שגרמה לפי ההערכות לכ-50 מיליון שקל תשלומים עודפים על הצרכנים בישראל בשנה, על מוצר שלא השתמשו בו. בשנה האחרונה המשרד הוביל לצמצום של למעלה מ-46% מהמנויים שסבלו מהתופעה, וממשיך לפעול בנושא כל העת.
תהליך המעבר לאסדרה החדשה יהיה הדרגתי, במטרה לחזק את מנגנוני השוק הסיטונאי באופן שיבטיח ויחזק את התחרות לאחר ביטול ההפרדה בין תשתית לספק. הרפורמה מייצרת מנגנונים שיבטיחו שגם שחקנים קטנים וחדשים יוכלו לפעול באופן אפקטיבי, שוויוני ותחרותי אל מול בעלי התשתית במסגרת השוק הסיטונאי. בעלי התשתית יחתמו על הסכמים מחייבים עם חברות המבקשות לעשות שימוש בתשתית, במסגרתם יסוכמו הסדרי פיצוי על הפרת תנאי ההסכם. הרפורמה מבטיחה כי החברות הקטנות בשוק ימשיכו לשווק את שירות האינטרנט האחוד.
שר התקשורת, יועז הנדל: "באוקטובר 2020 בממשלת ישראל ה- 35 הודעתי על הכוונה לבטל את הפיצול בין תשתית וספק לטובת שיפור השירות - שימוע יצא לדרך ותהליך בוצע עד ליציאה לבחירות. היום, אחרי המשבר הפוליטי והקמת ממשלה קבועה, אנחנו סוגרים מעגל. זו אחת ההחלטות הראשונות מכיון שההשפעה שלה על הכיס של אזרחי ישראל ועל השירות שיקבלו עצומה - אינטרנט הוא מוצר אחד. הפיצול גרם לסרבול מול לקוחות וכדרור של צרכנים בין חברות במקרה של תקלה. הרפורמה תעצור גם את תופעת המנויים הרדומים – עשרות מיליונים שיצאו מכיסם של אזרחים לשווא – ותתקן עיוות שפגע בצרכנים רבים. נמשיך בפעולות שייהפכו את שוק התקשורת לשקוף, תחרותי ואיכותי יותר".
מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין: "לאחר עבודת מטה ארוכה ומורכבת, הגענו לקו הסיום בתהליך לביטול הפיצול בין הספק לתשתית בשוק האינטרנט. הפיצול, שהיה חשוב בשעתו, הפך למקור לטרטור, שגשוג תופעת המנויים הרדומים, ולפגיעה בשירות לו זוכים הצרכנים. המבנה החדש של שוק האינטרנט יאפשר לצרכנים להנות משירותים איכותיים, ובמקביל יקדם את השוק הסיטונאי באופן שיבטיח את התחרות על ליבו של הצרכן".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.אני מתאר לי ש״זריקת אחריות״ ו״מנויים רדומים״ הם בעיקר8 21/06/2021 08:54הגב לתגובה זו1 0אני מתאר לי ש״זריקת אחריות״ ו״מנויים רדומים״ הם בעיקר תופעות של HOT.סגור
-
כמובן שהוט חלוצים בתחום הפינג פונג עם לקוחותאיציק 21/06/2021 13:19הגב לתגובה זו1 0אבל עם השנים גם שאר החברות אימצו את השיטה הנ"לסגור