כיצד פתרון בעיית הא-סימטריה במידע מוביל לחדשנות משבשת בכל תחום

מדוע קוני מכוניות יד שניה נמצאים בעמדת נחיתות לעומת מוכרי המכוניות, מדוע יתרונם הייחודי של סוכני הנסיעות נמחק ומה קורה כאשר חדשנות משבשת נתקלת בהתנגדויות. היזם ריצ'רד בארטון הוכיח 3 פעמים שתמיד אפשר לשנות את השוק
 | 
telegram
(4)

Expedia, Zillow ו Glassdoor: שלוש החברות עוסקות בתחומים בהם טרום כניסתן, היה פער בין המידע שהיה קיים אצל הלקוח הסופי ואצל שאר השחקנים בשוק. ואת כולם הקים היזם האגדי ריצ'רד בארטון (Rich Barton).

התופעה שבה יש א-סימטריה במידע בין שני צדדים בעסקה נקראת בכלכלה Moral Hazard, והיא זיכתה את כותביה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2001. התופעה מציגה את העובדה שמוכרי מכונית יד שנייה נמצאים ביתרון על קוני מכונית יד שנייה בעסקה סטנדרטית, שכן, למוכר הרכב יש יותר מידע על איכות הרכב (תאונות/פגיעות/חלקי חילוף) מאשר לקונה הרכב.

העבודה של ג'ורג אקרלוף, מייקל ספנס וג'וסף סטיגליץ, שנכתבה בשנות ה-70 וכאמור זכתה בפרס נובל לכלכלה בשנת 2001, הייתה פתח להרבה רעיונות עסקיים. עם כניסתה של הטכנולוגיה לחיינו בשנות ה-90 ותחילת שנות האלפיים, רבים ניסו (וחלקם אף הצליחו) לפתור את בעיית הא-סימטריה בשווקים שונים. אחת הסנוניות הראשונות הייתה חברת Carfax שהוקמה בשנות ה-80, כדי לתת מענה לא-סימטריה במידע של מוכרי מכוניות מול הקונים. החברה נתנה ללקוחותיה מידע על ההיסטוריה של הרכב אותו הם רצו לקנות.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

בשנות התשעים ריצ'רד בארטון, אז מנהל פרויקטים במייקרוסופט, ניסה למצוא פתרונות חדשניים למספר בעיות של א-סימטריה במידע. במסגרת תפקידו הוא טס לעיתים קרובות ברחבי ארצות הברית. באחת הפעמים שהוא הזמין נסיעה עסקית דרך סוכן. הוא שמע את הסוכן בטלפון מקליד על המחשב וחשב לעצמו למה הוא לא יכול לעשות זאת בכוחות עצמו?

מספר חודשים לאחר מכן הוא הציג לביל גייטס את הרעיון הבא: לרכז באתר אחד את כל המידע על טיסות ומלונות, כך שהמידע שקיים בצורה בלעדית לסוכני הנסיעות יהיה זמין לכל דורש.

ואכן כך קרה. ביל גייטס התלהב מאוד מהרעיון, ובשנת 1994 מייקרוסופט השיקה את Expedia ו"כבר בהתחלה היה ברור שהמוצר מביא ערך גדול ללקוחות ושזהו העתיד של השוק", סיפר לאחרונה ריצ'רד. אם כן, בעזרת Expedia בעיית ה-אסימטריה בשוק זה נפתרה. כל המידע שהיה זמין לסוכני הנסיעות בלבד, היה בין לילה זמין לכל אדם דורש. אולם זה לא היה כל כך קל. כחלק מהתהליך, הוא פגש מנהלים בכירים בחברות תעופה ואחרים מהתחום. הם ניסו להוריד אותו מהרעיון  בכך שאמרו לו שהרעיון לא יצליח.

זו התזכורת לכך שחדשנות איננה מתקבלת בצורה חלקה אצל כל השחקנים בשוק בשל אינטרסים אישיים של פגיעה בצורת העבודה הקיימת ובביזנס בכללותו. ניתן לראות זאת בצורה בהירה במחירי הטיסות. מחירי הטיסות ירדו נומינאלית על פני 20 השנים האחרונות. כמובן שלירידת מחירי הטיסות יש השפעות נוספות, אך העובדה שקיים אתר בדמות Expedia איפשר לגורמים נוספים להיכנס לשוק. היום, 25 שנים לאחר הקמת Expedia, יש מספר רב של חברות בתחום, אם כי רוב השוק מרוכז בעיקר בשני מונופולים.

בשנת 1999 מייקרוסופט ביצעה ספין-אוף ל- Expedia והיא הנפיקה אותה בבורסה. ריצ'ארד התמנה למנכ"ל החברה.

מספר שנים לאחר מכן Expedia נמכרה וריצ'ארד התפנה לפתור את בעיית ה-אסימטריה בשוק נוסף – שוק הנדל"ן.

בשנת 2003 שני החברים הטובים ממייקרוסופט ריצ'ארד ולויד פרינק (Lloyd Frink) שכרו משרד שעיסוקו יהיה פתרון בעיות הא-סימטריה בשווקים שונים. "באותה תקופה שנינו חיפשנו לקנות בית וזו הייתה משימה לא פשוטה כלל" אמר ריצ'ארד והוסיף "קניית בית זו כנראה ההוצאה הכי גדולה שבני אדם עושים במהלך חייהם" . הרעיון היה לייצר מצב בו אנשים יודעים כמה הבית שלהם שווה מצד אחד והם יוכלו לדעת כמה עולה בית שהם רוצים לקנות ומצד שני.

האתר הושק בשנת 2006 ומיד יצר נוכחות חזקה בשוק. גם כאן היו מתנגדים – סוכני הנדל"ן כמובן - שכן, יתרון הבלעדיות על המידע אבד להם. בעזרת בינה מלאכותית ואלגוריתמים ברמה הגבוהה ביותר, מספר שנים לאחר הקמתו, Zillow היה לאתר עם הכי הרבה מידע בשוק על בתים בארצות הברית (בערך 60% מהבתים בארצות הברית). במודע או שלא, Zillow נתנה דחיפה ענקית לשוק הנדל"ן. היא גרמה לאנשים להבין כמה הבית שלהם שווה ויתרה מכך, איפשרה לאנשים להבין מה היכולת שלהם לרכוש דירה והאם זו השקעה טובה. האתר בעצם גרם ליותר אנשים להיכנס לשוק הנדל"ן על ידי כך שהוא הנגיש את המידע.

חישבו על כך, האם הייתה לקונה ומוכר של בית אפשרות לייצר עסקה ללא מתווך טרם ההקמה של Zillow ? כנראה שלא.

Zillow יצרה marketplace עם דאטה-בייס של של יותר מ- 100 מיליון בתים וכמעט 250 מיליון משתמשים פעילים בכל חודש (בשנת 2020).

נתון מעניין נוסף: עד שנת 2010 ריצ'ארד היה מנכ"ל החברה ולאחר מכן עבר לתפקיד יו"ר הדירקטוריון. בשנת 2019 הוא חזר לתפקיד המנכ"ל, והנה ההסבר: "כשהעסק גדל מספיק החלטתי להעביר את שרביט החברה לספנסר רסקוף (אחד השותפים), ובשנת 2019 הבנו כי המודל העסקי שלנו צריך להכיל פעילויות נוספות ולכן היחס שלנו לחברה היה כמו לסטארט-אפ חדש ולכן חזרתי לתפקיד המנכ"ל".

בשנת 2007 ריצ'ארד הקים את חברת Glassdoor, שמטרתה להציג לעובדים ולמועמדי עבודה מידע רב על חברות שהם מעוניינים לעבוד בהן. גם כאן בעיית הא-סימטריה של המידע נפתרה – אנשים המחפשים עבודה חדשה יכולים לדעת את היחס של החברה לעובדיה, את השכר אותו הם צפויים לקבל ומידע כללי על האפשרויות להתקדם בחברה.

תום גפנר הוא שותף בחברת השקעות ואנליסט מניות

תגובות לכתבה(4):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    מעולה! (ל"ת)
    אא 26/06/2021 15:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    א-סימטריה בין תוקף לבין מתגונן סייבר
    פלג 26/06/2021 08:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קיים, רק בגלל שרוב תשומת הלב היא על ההגנה לסוגיה כי לא קראו את :אמנות המלחמה". ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה, כבר כאשר מזהים את ניצני מקור התקיפה נגדך.
    סגור
  • 2.
    תוכן מאוד מעניין תודה רבה (ל"ת)
    איציק חילו 25/06/2021 15:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    מעניין. (ל"ת)
    הקורא 25/06/2021 04:46
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות