10 המשימות החשובות ביותר שצריכה לעשות שרת התחבורה החדשה
בתוך ממשלה מקוטבת אידיאולוגית ניצב משרד חשוב שניתן לחולל בו מהלכים משמעותיים מאוד. שרת התחבורה מרב מיכאלי נכנסה לתפקיד טכני ומאתגר מאוד מצד אחד ומצד שני מאויים על ידי אינטרסים רבים המנוגדים לטובת הציבור.
ההצהרות הראשונות של השרה מצביעות על כיוונים חיוביים מאוד, במיוחד בתחום של רשתות מטרופוליניות ותחבורה שיתופית. יחד עם איחולי הצלחה בתפקיד אציג כאן את עשר המשימות החשובות בתחום התחבורה:
ליישם נוהל חדש לבחינת פרוייקטים תחבורתיים
דרושה רפורמה בצורה בה פרוייקטים תחבורתיים בישראל מאושרים, נוהל פרויקטים לתחבורה שנכתב במשרד התחבורה אינו דורש את כל הבדיקות הנדרשות, ואינו מציג חלופות רבות. במקביל, פרוייקטים תחבורתיים רבים, שאינם כדאיים מצליחים לדלג מעל המשוכה ולהיות מבוצעים. תהליך התכנון של הפרוייקטים ואופן מימונם אינו שקוף דיו ואינו דורש הצגת חלופות באופן הוגן ואיכותי.
לעבור ממודל של מיסוי דלק למיסוי נסועה
מודל מיסוי הרכב כולל היום שלושה מיסים עיקריים: מס קניה, אגרות ובלו (מס הדלק). צורת מיסוי זו אינה תואמת את האינטרס הלאומי של צמצום השימוש ברכב והפחתת הזיהום והפקקים. לכך יש להוסיף שמעבר הדרגתי לרכבים חשמליים יאיין את מיסוי הדלק ויפגע הן בהכנסות ממסים והן בתמריצים לעבור לתחבורה ציבורית וחליפית.
לשנות את מודל המכרזים בתחבורה ציבורית
מודל ההפעלה של התחבורה הציבורית בישראל מורכב ממודל מסורבל מדי למכרזים ארוכי טווח, לא גמישים שאינו מאפשר התאמה של השירות לצרכי הלקוחות. מכרזים פשוטים יותר, קצרי טווח וגמישים יותר יאפשרו מתן שירות טוב יותר לנוסעים.
לאפשר תחבורה שיתופית ולבטל את קרטל המוניות
קרטל המספרים הירוקים פוגע כיום בכולם, בנהגים שצריכים לשכור מונית במחיר גבוה, בלקוחות שמשלמים מחירים גבוהים על נסיעה, ביזמים שלא יכולים לתרום לכלכלה, במובטלים שיכולים לעבוד בתחום ההסעות השיתופיות ובציבור כולו. יש לאפשר כניסה של תחבורה שיתופית לישראל כמקובל בעולם, תוך מתן פיצוי סביר לבעלי המספרים הירוקים.
להחזיר את השליטה בשערי הכניסה של המדינה לידי המדינה
"ועדי השאלטר" ברשות שדות התעופה והנמלים מייקרים מאוד את המחיה בישראל, פוגעים ביזמות וביצוא ומטילים "מס" על הנכנסים והיוצאים מנתב"ג, ישראל צריכה להחזיר לעצמה את השליטה בנמלים היבשתיים והאווירים, להמשיך בהפרטת הנמלים ולאסור שביתה במפעלים חיוניים אלה.
להקים רשויות מטרופוליניות לתחבורה ציבורית
התחבורה הציבורית בישראל סובלת מריכוזיות גבוהה במיוחד, הזזה של תחנת אוטובוס בכמה מטרים, צעדים כמו עדכון תדירות קו או שינוי מסלול דורשים בירוקרטיה מיותרת ממשרד התחבורה, במקום שיהיו באחריות הרשויות המטרופוליניות, הקשובות וקרובות יותר לאזרח.
להעלות את מחיר החניה ברחוב
עיריות רבות בישראל הן גירעוניות, ולמרות זאת נמנע מהן לצבור הכנסות מהנכס העיקרי שלהן, חניות הרחוב. העלאת מחירי החניה ברחוב תגדיל את תחלופת הרכבים, תעזור למסחר, תעודד מעבר לתחבורה ציבורית ותעזור לעיריות להתחזק תקציבית ומשילותית. בנוסף, יש במיסוי חניה אלמנט של צדק חברתי, בו מופסק סבסוד של בעלי רכבים על ידי חסרי הרכב.
לעשות רפורמה בתווי החניה
עיריות רבות בוחרות לחלק לתושביהן תווי חניה המאפשרים חניה ללא תשלום ברחבי העיר. גם כאן ההכנסה הגבוהה הנמנעת מהעירייה מסבסדת בעלי רכבים.
לגבות מס אמת על חניה במקום העבודה
כאשר עובד מקבל שי לחג, או הטבה בכרטיס מסעדות נטען ישנה זקיפה לצרכי מס, כלומר, העובד משלם את המס כאילו ההטבה היתה שכר. אבל כאשר המעסיק משלם עבור חניה לעובד, ההטבה פטורה ממס. יש כאן בעייתיות כפולה, מדובר גם בהטבה רגרסיבית, כלומר זו הטבה שהעשירים נהנים ממנה יותר וגם מדובר בעידוד עקיף לשימוש ברכב.
להעביר רפורמת טסט בשנתיים
במדינת ישראל קיימת חובה לבצע טסט לרכב פעם בשנה, זו תקנה התואמת את מצב הרכבים בשנות ה70 וה80. כיום הרכבים איכותיים יותר, ומרבית מדינות המערב עברו לטסטים דו-שנתיים. רפורמה בטסטים תחסוך למשק מיליוני שעות עבודה בשנה ועשרות מיליוני שקלים.
עשרת הצעדים האלו מעשיים, צודקים ויעילים. הם כנראה יזכו להתנגדויות מצד סקטורים מסוימים אבל צפויים לזכות להסכמה רחבה בציבור.
הכותב הוא חוקר בפורום קהלת המתמחה בתחום התחבורה
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
23.כתבה שמתארת בעיקר את חוסר המקצועיות של פורום קהלתגיל 28/07/2021 11:17הגב לתגובה זו0 0תוארה של מיכאלי הוא "שרת התחבורה והבטיחות בדרכים". בישראל אין בטיחות בדרכים, ובזה צריך לטפל הרבה לפני "טסט פעם בשנתיים". עדיף היה שה"חוקר בפורום קהלת המתמחה בתחום התחבורה" יתמחה בתחומים אחרים.סגור
-
22.רכבתישראל 08/07/2021 00:56הגב לתגובה זו0 0מתי תופעל הרכבת לירושלים בימי ששי.סגור
-
21.חח תכניסו את אוברחחח 04/07/2021 01:29הגב לתגובה זו0 1תוך שלושה חודשים הממשלה תעיף אותה בגלל עומס על בתי המשפט. אין לכם מושג איזה ציבור מטורלל וקשה נהגי המוניות צריך להתעסק. רק תחבורה מיבורית ראויה כולל סופי שבוע תביא לפתרון.סגור
-
20.שכחת את הדבר העיקריאבי 03/07/2021 21:36הגב לתגובה זו0 0הרבה רעיונות נחמדים יותר ונחמדים פחות אבל בתכלס פיספסת בענק ! מטרו מנהריה לאשקלון ! פותר שתי בעיות אקוטיות תחבורה ודיור ההשקעה תחזיר את עצמה תוך שנים בודדות מטרו תת קרקעי מאשקלון לנהריה ! מאשקלון לחיפה האדמה היא חולית והמשימה פשוטה וזולה מחיפה לנהריה האדמה סלעית אבל זהו קטע קטן יחסית רוב בעיות התחבורה יפתרו וגם רוב בעיות המגורים שתי בעיות אקוטיות נפתרות בפרויקט אחד ההשקעה תחזיר את עצמה בתוך שנים בודדותסגור
-
19.רעשנית,צלצלנית.שפי 03/07/2021 16:56הגב לתגובה זו1 0כמות המטבעת בכדת החמרית, מקשקשת,מרעשת מצלצלת.אין קשר לשרה יש קשר לצרה גדולה.סגור
- טען עוד
-
18.אלו הדברים שיש לשנות בתחבורהמשה 03/07/2021 15:40הגב לתגובה זו0 01.כביש דו מסלולי לאילת למנוע הרוגי תאונות כל שנה. 2.הוספת נתיבים נוספים בין חיפה לנתניה שזה 50 שנה לא התווסף נתיב. 3.להוסיף נתיבים בין הקריות לעכו ונהריה שזה 50.שנה לא התווסף נתיב. 4.לשחרר את הפקקים בין נתניה לתל אביב משום מה מתייחסים לזה כאל גזירת גורל.סגור
-
17.הסכמה מהציבורנמרוד לוחם הצדק 03/07/2021 13:45הגב לתגובה זו1 0כמובן כל בעל רכב ישמח לשלם יותר על חניה. איך לא חשבו על זה קודםסגור
-
16.קטנועיפ?אוהב עמו 03/07/2021 07:37הגב לתגובה זו1 1להחזיר את הקטנןעים למערכת החוקים של מדינת ישראל: יעצרו באדום. לא ירכבו על מדרכות. לא ישתמשן במעברי חציה כנתיב. לא יעקפו מימין. די עם הברדק על נכביש.סגור
-
15.רשיון להסעות נוסעיםחיים 02/07/2021 18:11הגב לתגובה זו1 1מקום המדינה המדינה גבתה כסף על רשיון להסעת נוסעים ועכשו כולם יסיעו נוסעים ללא רשיון פתאום לא צריך רשיון להסיע נוסעים אז להחזיר כסף על המספר וגם להחזיר את הכסף שהמדינה לקחה על רשיון להסעת נוסעיםסגור
-
14.מתנגד לכל הנקודות שצויינו פה.מהנדס אזרחי 02/07/2021 15:52הגב לתגובה זו4 0ודוקא נושאים תחבורתיים מרכזיים לא צויינו כלל.סגור
-
13.עד מתי תחבורה ציבורית פח אשפה?!מאי 02/07/2021 11:04הגב לתגובה זו1 1זה מאוד נחמד כל האנטי רכב פרטי הזה שאתה כותב פה אבל לפני כל הדברים שכחת לרשום רכבות!!! הנה אני המתוסכלת שצריכה רכבת ביום שישי או שבת אבל לא יכולה כי קטעו את החיבור בין המרכז לצפון לא מבינה איך התחבורה הציבורית פה כזאת פחחחחחסגור
-
12.מיסוי לפי נסועה? שוב הפריפריה ועסקים קטנים ישלמו את המ. (ל"ת)קרמר 01/07/2021 23:57הגב לתגובה זו3 0סגור
-
11.בוא נתחיל מתחבצ שמישצפונבונועה 01/07/2021 23:44הגב לתגובה זו1 0נראה שהכותב לא השתמש בתחבצ לאחרונה. התדירות נמוכה מאוד, אין מסםיק קווים ומיקומי התחנות לא נוחים ולא מספיק זמינים. הרכבת לא נוסעת מפונה בימי שישי מאז הקורונה. למה? ולמה אין תחבצ בשבת? הכפיה נמאסה. ולהקשות על בעלי רכבים מבלי להכין תשתית הולמת לחלופה, זה חסר הגיון ועושק מוחלט.סגור
-
10.חכמי חלם בתחבורהיהודי פשוט 01/07/2021 21:27הגב לתגובה זו4 0לא קראתי ולו מילה אחת על שיטת הניקוד, לא הקלות לנכים בתחום התעסוקה שמאחרי ההגה, אפילו לא להיות נהג מונית על רכב פרט, בקיצר הכותב שמתגאה בתואר שלו לא מחדש כלום ושום דבר כנראה יותר בכיוון של לחפש עבודה אצל נסיכת הכפור מהרכבותסגור
-
9.לבטל לעובדי מדינה אחזקת רכבגלים בטבע 01/07/2021 19:19הגב לתגובה זו4 2וגם סבסוד חניה חינם במקומות עבודתם. גם במחיר שביתה ארוכה.סגור
-
8.כתב קשקשןאיציק 01/07/2021 19:18הגב לתגובה זו6 1ברגע שהכתב אומר אובר נסיעה שיתופית הוא לא מבין כלום . אובר לא נסיעה שיתופיתסגור
-
7.טסט פעם בשנתיים מבורך וכל ענין בדיקת הראיה מיותר (ל"ת)ארי 01/07/2021 17:25הגב לתגובה זו4 0סגור
-
6.הכי חשוב שכחתם - הקמת שדה תעופה בנבטים . (ל"ת)דן 01/07/2021 16:26הגב לתגובה זו2 0סגור
-
5.היא רק מתעסקת בלדבר בלשון נקבה ופמינאציות זה המומחיותאיתן 01/07/2021 16:10הגב לתגובה זו6 1אישה שכל דבר בעולם היא מפרשת לפי פמיניזים טיפשי וגם שקרי (נשים עם זכיות יתר ומרוויחות יותר מוכן להוכיח זאת ) אז לפי מירב מיכאלי למה יש מלחמות - בגלל גברים למה ערבי עושה לינץ בעיית טוסטרון וזהו הסברנו הכול ,,,, אגב למה יש פקקקים במשרה החדשה כי גברים נוהגים ברכב הפרטי להוכיח מאצואיזים - זהו !!!סגור
-
על מילה בול פקה פקה גברת מיכאלי (ל"ת)משה ראשל"צ 01/07/2021 19:03הגב לתגובה זו3 1סגור
-
מה לה ולתחבורהיאיר 01/07/2021 16:36הגב לתגובה זו6 1לנושא הזה צריכה להיות שרה עם ביי-ים גדולות .סגור
-
מהנלבנט ולבטחוןאבי 02/07/2021 21:50הגב לתגובה זו1 0צריכהנראש פתוחסגור
-
היא צריכה גם השכלה ונסיון בניהול או כלכלה שאין לה בכלל. (ל"ת)למען האמת 02/07/2021 15:49הגב לתגובה זו1 0סגור
-
קודם כל...אבי 02/07/2021 21:50הגב לתגובה זו1 0לא להיות מושחתתסגור
-
למנות רק נשים ולראות הכל מנקודת מבט פמיניסטית קיצוניתשירלי 03/07/2021 20:35הגב לתגובה זו0 0זה לא פחות גרוע.סגור
-
4.תחנות אוטובוס עם צלדבר 1 01/07/2021 15:22הגב לתגובה זו8 0בחלק מהמקומות שמו תחנות אוטובוס " אלקטרוניות " . לא צריך את זה . צריך תחנה רגילה עם גג סולארי גדול . שמאפשר הצללה על הנוסע שממתין בתחנה , וגם הגג יכול לייצר חשמל ואולי התחנה תחזיר את ההשקעה על הגג עם הזמן .סגור
-
גגות סולאריים ומזגניםדרור 01/07/2021 16:33הגב לתגובה זו6 0ובעיקר אוטובוסים חשמליים בזמינות גבוהה .סגור
-
3.הכי בסיסיג'וני 01/07/2021 15:15הגב לתגובה זו2 0לשפר את התחבורה הציבורית בארץ - יותר נתצ עם אכיפה רצינית יותר אני אישית מעדיף לנסוע בתחבורה ציבורית, אבל עם זמני המתנה של 20-30 דקות, וללא נתצים בחלק מהדרכים אין לי שום אפשרות מלבד לקחת את הרכב לעבודהסגור
-
2.לחנך ילדים, כבר מגיל פעוטון ללכת ברגל, לרוץ ולרכבשמעון 01/07/2021 14:56הגב לתגובה זו3 0רוב הישראלים יכולים ברוב הנסיעות שלהם ללכת ברגל או לרכב, השרשה של ספורט ותנועה מגיל צעיר, יחד עם עידוד רכיבה על אופניים בכוח הגוף, תהיה בריאה גם לסביבה וגם לאדם.סגור
-
1.הכי חשוב- לטפל בשימוש בטלפון בזמן נהיגה !רונן 01/07/2021 14:37הגב לתגובה זו2 0הנושא העיקרי שגורם לתאונות דרכים ולמוות, חייבים לפתור זו במהרה וקיים פיתרון מעולה שכבר עלה לדיונים בכנסת. רק נשאר לאשרו ולהכניס אותו כחובה ברגולציה וכמות התאונות וההרוגים תרד משמעותית. מקווה שהיא זו שתגדיל ראש ותכניס את המכשיר של סייברוואן לרגולציה ותציל חייםסגור