האוצר שוב רוצה לקדם אגרת גודש בגוש דן? זה טוב מאוד - הנה ההסבר
אם אתם מרגישים שאתם עומדים יותר זמן בפקקים - אתם לא טועים. הפקקים בישראל הולכים ומחריפים, כולנו עומדים יותר זמן בפקקים בכניסה לגוש דן, ומומחים מזהירים שהמצב רק ילך ויחמיר.
300 אלף מכוניות חדשות בכבישים - בשנה הקרובה
הצפיפות בכבישים: פי 3.5 ביחס ל-OECD
צפיפות התנועה בכבישי ישראל היא הגבוהה במדינות ה-OECD, והייתה ב-2019 גבוהה פי 3.5 מהממוצע במדינות הארגון. במשך השנים היקף השימוש בתחבורה הציבורית בישראל נותר קטן, והיקף השימוש ברכב פרטי הלך וגדל. הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי גם קבע כי יישום אגרת גודש בישראל יפחית את העומס בכבישי ישראל.
עלות עקיפה של 20 מיליארד שקל בשנה - וזה רק יחמיר
לפקקים האין סופיים יש גם עלות כלכלית לא קטנה. על פי דוח מבקר המדינה, בכל שנה מפסיד המשק הישראלי לא פחות מ-20 מיליארד שקל, בגלל התחבורה הלא יעילה - שלא לומר כושלת - בישראל, וזה רק ילך ויחמיר, כאשר בתוך עשור ההפסד השנתי יעלה לכ-25 מיליארד שקל בשנה.
כולנו מעדיפים לנסוע אדם אחד ברכב. ממוצע הנוסעים לרכב בישראל הוא 1.2. על פי שר התחבורה לשעבר בצלאל סמוטריץ', אילו הממוצע היה 1.7 לא היו פקקים בישראל (כלומר אם במקום לנסוע אדם אחד ברכב היינו מוכנים לחלוק את הנסיעה עם עוד אדם אחד בלבד - לא היו כאן פקקים). בניגוד לישראל כץ, סמוטריץ' דווקא רצה לפעול בכיוון הנכון, אבל היה שר ללא שיניים בממשלת מעבר, ובממשלה שהחזיקה זמן קצר מדי מכדי לחולל שינוי משמעותי שכזה.
המשמעות של הצפת המכוניות ועליית מאות אלפי מכוניות בכל שנה לכבישים בישראל היא שלא משנה כמה נתיבים חדשים ייסללו, לא משנה כמה מחלפים ייבנו - הפקקים ילכו ויתעצמו. וצריך גם לזכור - שגם אם ייסללו 10 נתיבים בכל כביש, בסופו של דבר מגיעים לצוואר הבקבוק של החיבור עם העיר, ושם אי אפשר לסלול עוד נתיבים.
אפשר גם אחרת - אבל שר התחבורה ישראל כץ ומשרד התחבורה בחרו לעצום עיניים במשך עשור
זה מדכא, אבל בעיקר מכעיס. מכיוון שאפשר גם אחרת: אפשר היה בכל העשור האחרון לסלול נתיבי תחבורה ציבורית כך שהיא תהפוך לאלטרנטיבה סבירה לעומת רכב פרטי (וזה מתחיל לקרות רק בשנתיים האחרונות), ואפשר היה להפעיל אגרת גודש, אבל במשרד התחבורה בראשות ישראל כץ ולאחר מכן כאשר היה שר התחבורה, התנגדו לכך ולמרות החלטת ממשלה ברורה כבר משנת 2008, שמטילה על שר התחבורה לקדם את פתרון אגרות הגודש בכבישים - עד היום הממשלות לא קידמו את הנושא כלל.
אגרת גודש פירושה הוא שכאשר רכב נכנס לאזור מסוים הוא ישלם על כך, בדומה לנתיב המהיר לת"א שמשלמים על השימוש בכביש, עלות כספית שמשתנה בהתאם לשעות העומס. ההיגיון הכלכלי הוא שבצורה כזו מי שממש חייב לנסוע ברכב הפרטי ימשיך לנסוע בו וישלם את המחיר, ומי שיכול - פשוט יעבור לאלטרנטיבה אחרת.
אגרת גודש - מצליחה בעולם
יש דוגמאות רבות למודל הזה - שעובד. זה מצליח בעולם בערים צפופות כמו לונדון באנגליה, שטוקהולם בשוודיה, ובסינגפור (חלוצת המהפכה, שהחלה בכך כבר ב-1975). גם ניו יורק אמורה להצטרף לכך השנה. הפקקים ירדו ב-30% והתוצאה - שיפור דרמטי לטובת הציבור. כמובן, כדי שזה יצליח, צריך גם תחבורה ציבורית יעילה, בתדירות טובה שגם נוסעת מהר. אבל זה כמובן הולך ביחד - כשיש פחות מכוניות בכבישים גם התחבורה הציבורית נוסעת מהר יותר.
משרד האוצר מנסה להחיות את הנושא - זה המתווה
על פי טיוטת חוק ההסדרים שהגיש משרד האוצר, אגרת הגודש בגוש דן תתחלק לשלוש טבעות וירטואליות - פנימית, תיכונה וחיצונית, הטבעות ישמשו כאזורי תשלום נפרדים. האופן בו תתבצע האכיפה היא באמצעות מצלמות דרך. כמו כן, בעלי הרכבים יוכלו להתקין רכיב שיזהה את רכבם, וכך יגבה תשלום מופחת.
התשלום יושפע משעת העומס - בנסיעה בטבעת הפנימית בשעות 10:00-06:30 יגבה תשלום של 5 שקלים על נסיעה לטבעת החיצונית, 10 שקל לטבעת התיכונה ו-10 שקל נוספים לטבעת הפנימית. כמו כן, בנסיעה לכל כיוון בין השעות 19:00-15:00 יגבה תשלום של 2.5 שקלים על נסיעה בטבעת החיצונית, 5 שקלים לטבעת התיכונה ו-5 שקלים נוספים לטבעת הפנימית - כשהמקסימום יהיה 37.5 שקלים ליום.
מובן שמכיוון שהמטרה היא קידום התחבורה הציבורית, אגרת הגודש לא תיגבה מנוסעי התחבורה הציבורית, וכן מרכבי שירות ומוניות. אופנועים, שגם תורמים לפקקים אם כי פחות, ישלמו מחצית מהתשלום, ולעומתם נהגי משאיות צפויים לשלם סכום כפול. לפי הטיוטה של האוצר, החל מחודש דצמבר 2025 יתבצע עדכון של ההסדר, בהתאם לשינויים בהיקף הגודש בגוש דן. בהנחה והמצב יחמיר, שעות העומס בחוק יורחבו בחצי שעה לכל כיוון.
מנגד, עצמאים יוכל לכלול את היטלי הגודש תחת הוצאות אחזקת רכב, כיוון שמדובר במס לכל דבר. כמו כן, ועדת מעקב תמונה לבחון הצלחת הרפורמה, הוועדה תכלול נציגים מהאוצר וממשרד התחבורה. כמו כן, הוועדה תהיה הגורם המכריע לגבי עדכונים במתווה כמו שינוי החלוקה לאזורים ועוד.
אם הכל טוב למה הסיכויים לכך נמוכים? קרבות אגו בין משרדי הממשלה הם רק סיבה אחת
אז נתחיל מזה שבדומה לישראל כץ, גם שרת התחבורה החדשה מירב מיכאלי, מתנגדת לכך. היא סבורה בטעות שמדובר במס שמטרתו רק לממן את פרויקט המטרו (אגב - זו לא בעיה. להשיג מימון של 1.5 מיליארד שקל כדי לממן את המטרו שגם הוא עידוד תחבורה ציבורית הוא בהחלט מטרה טובה), אך מיכאלי לא מבינה שמדובר בדרך יעילה - שכאמור מצליחה בעולם להוריד את הפקקים. במשרד התחבורה מתלוננים שקיבלו את הפרטים רק 3 ימים לפני שפורסמו לציבור הרחב. אוקי, אז משרד האוצר עוקף את משרד התחבורה אבל האם זה אומר שהפתרון לא טוב? ממש לא.
במשרד התחבורה גם טוענים כי קודם כל צריך לדאוג לקידום התחבורה הציבורית, אבל הרי כבר בתגובה לדוח של מבקר המדינה לפני יותר משנתיים משרד התחבורה טען כי הוא כבר מקדם תוכניות לתחבורה ציבורית ושזה 60%-70% מהתקציב שלו, ובהיקף של יותר מ-100 מיליארד דולר. כלומר - אלה סתם תירוצים של משרד התחבורה שנעלב מהאוצר. זה משאיר אותנו עם קרבות אגו בין משרדי הממשלה, כאשר משרד התחבורה לא מרוצים מכך שמשרד האוצר מקדם דברים בלעדיהם.
לרעת משרד האוצר נגיד שאם מטרת האוצר היא להביא לכך שהפתרון יקודם - מלחמות אגו פנימיות אינן דרך יעילה להוביל לכך. סביר יותר להניח שבמשרד האוצר מבינים שאין היתכנות אמיתית (לצערנו) לקידום אגרות הגודש בממשלה הנוכחית, ובכלל, אבל הם באים עם הרבה דרישות ואפשרויות, כדי שיהיה להם היכן לקצץ ועל מה 'לוותר' כדי שמשרדי הממשלה האחרים 'יסכימו' לתוכניות אחרות שהם רוצים לקדם. למה? כי ככה עובדת פוליטיקה בכל ארגון, באים מראש עם רשימת דרישות גבוהה, ואז מוותרים על חלק מהדברים ונותנים לכולם תחושה שהם ניצחו והשיגו את מבוקשם.
אבל הבעיה האמיתית היא התנגדות הציבור - 67% מתנגדים לאגרת גודש כי לא מבינים את ההיגיון הכלכלי של זה
אז משחקים בין משרדי ממשלה יכולים להרוס תוכניות טובות וחשובות. אבל הבעיה האמיתית בהקשר של אגרת גודש היא הפסיכולוגיה של הציבור: אנשים פשוט לא מבינים את ההיגיון הכלכלי שעומד מאחורי אגרות הגודש ומתנגדים. על פי התפיסה הזו, אנשים אומרים לעצמם 'מה, שוב המדינה מטילה עלי מס נוסף ומיותר? שוב הם רק רוצים לגנוב ממני עוד כסף!' - אך לא מבינים שדווקא אגרת הגודש תסייע להם.
רוצים דוגמה? בבקשה. הזכרנו קודם את שטוקהולם, בירת שוודיה, שבה אגרת הגודש הצליחה לצמצם את עומסי התנועה ב-30%-50% תוך שנה. אלא שהדבר המעניין הוא מה חשב הציבור לפני ואחרי שהוטל מס הגודש. הסיפור הוא כזה: בשטוקהולם מתגוררים יותר מ-2 מיליון תושבים, שני שליש מהם בתוך האזור שעליו הוטל מס הגודש. בנוסף, בתוך אזור המס יש יותר מ-20 אלף עסקים שבהם עובדים יותר מ-300 אלף איש שמגיעים מחוץ לאזור שעליו הוטל המס.
לפני הפיילוט ב-2006, יותר מ-67% מהציבור בשוודיה התנגד לאגרת הגודש, בגלל חוסר ההבנה שעליה הצבענו כאן למעלה. הממשלה, בצעד אמיץ למדי יש לומר, החליטה ללכת על זה בכל זאת ובכל הכח. התוצאות היו דרמטיות: אגרת הגודש חתכה את הפקקים בעשרות אחוזים. ממש במקרה הפיילוט הסתיים לפני שאושר מחדש ולכן הייתה תקופה קצרה שבה בוטלה אגרת הגודש - ובאותו יום הפקקים חזרו. זו הייתה עוד הוכחה להצלחה של אגרת הגודש.
בדיעבד הציבור היום חושב שאגרת הגודש בשוודיה היא דבר נכון - אבל סבור בטעות שכך הוא תמיד חשב
ומה קרה לציבור? הדעה הציבורית השתנתה מקצה לקצה, וכיום כ-70% מתושבי שוודיה דווקא תומכים באגרת הגודש, אבל מה שיותר מעניין הוא שאותם 70% בטוחים שהם תמיד תמכו בכך. זה כמובן לא ייתכן, וכלכלנים מסבירים זאת בכך שהציבור שינה את דעתו אחרי שראה את התוצאות הטובות, אבל הוא גם שינה את הזיכרון שלו רטרואקטיבית (תופעה ידועה) ובטוח שתמיד הוא היה בעד אגרת הגודש.
האם זה יקרה גם בישראל? הלוואי. אבל צריך ממשלה אמיצה, שתהיה מוכנה ללכת נגד כל הסיכויים והאהדה הציבורית ולעשות את מה שנכון לציבור. היא תצטרך להמר על כל הקופה ולקוות שלאחר מכן הציבור ישנה את דעתו כשיראה את התוצאות הטובות. אלא שעל פי הניסיון של עוד מדינות רבות בעולם, שמבינות את חשיבות הצעד הזה, אך חוששות מהתגובה הציבורית - לא מעזות לקדם את הפתרון הזה גם אצלן.
אבל אל תאמינו לנו. תקשיבו למי שניסה את זה בשוודיה - והצליח:
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
32.חוק פשיסטי לעשיריםשאול 27/10/2021 12:53הגב לתגובה זו0 0שוד לאור היום ופגיעה בחלשים מי שיש לו כסף ונוסע ברכב יוקרתי ימשיך לנסוע בלי בעיה מי שאין לו כסף יאלץ לוותר על הרכב חוק פשיסטי אנטי דמוקרטי שפועל נגד חלשים ופוגע בזכויות יסוד ובשיוויון ונועד בעיקר לעשות עלינו קופה ולתת פריבילגיה לעשיריםסגור
-
31.פתרון=מיסיםתום 24/07/2021 08:15הגב לתגובה זו2 1כל בעיה אמיתית לאוצר יש פתרון , מסים, אם לא מצליח אז עוד מסים. תבדקוסגור
-
30.פלסטר זה לא תרופהאידיוטים 13/07/2021 17:02הגב לתגובה זו3 0כרגיל הממשלה יודעת לשים פלסטר, חושבים בקטן ולא חושבים קדימה, לגבות עמלות נוספות על נסיעה בגוש דן זה פשוט ביזיוןןןן אבל אם אפשר לעשוק עוד קצת למה לא, הפתרון הוא להשביח ולשפר את התחבורה הציבורית ולהמשיך לעודד נסיעה משותפת לשפר תשתיות בגשרים מנהרות תת קרקעיות ועוד...סגור
-
29.למה ממשלת הצללים של האוצר לא נוסעת בתחבורה ציבורית? כיאמנון 13/07/2021 16:28הגב לתגובה זו6 0תחבורה ציבורים זה לעניים?סגור
-
28.היה צריך מטרו כבר לפני 40 שנה, עד שלא יעשו אני לא מוכןמוטי 13/07/2021 16:26הגב לתגובה זו4 0לשלם להם גרוש.סגור
- טען עוד
-
27.נכיםאבי 13/07/2021 14:10הגב לתגובה זו1 1נכים לא יכולים באוטובוס לא צריכים לשלם אגרהסגור
-
הם יכולים אבל הם מעדיפים לקנות רכב בפטור ממסים!!! (ל"ת)מוטי 13/07/2021 16:27הגב לתגובה זו0 0סגור
-
26.בשילוב עם תחבצ ירוקה ואנחנו נחיה טוב יותר (ל"ת)הלוואי 13/07/2021 13:27הגב לתגובה זו0 2סגור
-
25.עוד מס למי שאין וכבישים יותר ריקים למי שישוולטר 13/07/2021 13:13הגב לתגובה זו10 0פתרונות סוציאליסטים מבית המדרש הפרוגרסיבי האירופי (גרמניה, שוויץ, סקנדינביה) שאוהבים לראות כבישים נקיים. הוא יחליט לך שלשלם 25 ש"ח ביום עדיף לך מאשר לעמוד עוד 20 דקות בפקק. למה? כי כמה מחבקי עצים בת"א אוהבים לראות את איילון ריק. שיבנו רכבת תחתית אמיתית (ולא קו אדום עילי מצ'וקמק) ואנשים יעברו לבד בלי שום אגרהסגור
-
24.הממשלה יכולה לעשות הכל הציבור הוכיח שאינו יודע להפגיןכאן לא אירופה 13/07/2021 12:46הגב לתגובה זו6 1כשהציבור לא יודע להפגין בכוח רב נגד שלטון מדכא השלטון עושה כאוות נפשו.... טוחנים אותנו כל הזמן... משקרים לנו ודורכים עלינו... צריך אומץ לצאת מהבית להגיד לילה טוב לילדים ולאישה לתפוס נבוט וצאת להפגין בכח !סגור
-
23.אין תחבורה ציבורית. איך בדיוק יעשו אגרה?א 13/07/2021 12:08הגב לתגובה זו12 0צריכים להכפיל את מספר האוטובוסים בכבישים פי 10 לפחות (!!!) לפני שעושים אגרה כזו לפני שהציבור יתמרמר. אין היום מספיק אוטובוסים אז גם אנשים קונים רכבים. בהצלחה לממשלת ישראל.סגור
-
22.מקפידים ליצור עודף בכלי תחבורה להעשיר קופה וגם גודש ?! (ל"ת)מס כפול 13/07/2021 11:54הגב לתגובה זו5 0סגור
-
21.סיפור שכזהטחינה 13/07/2021 11:48הגב לתגובה זו4 0ויאמר הטחון לנטחן שלם לי גודש... ויאמר הנטחן לטחון שלם לי בקודש.... ויאמר הטוחן היושב במרומים, רב פעלים מרשרשים ומיסים, אטחנכם גם את הטחון וגם את הנטחן יען לא השכלתם לשבת על טחינה ביחד ולהגיע לפתרון בדרכי נועם ושלום !סגור
-
20.אנשים פה יעלו על באריקאדות ! (ל"ת)באסטיליה 13/07/2021 11:45הגב לתגובה זו8 0סגור
-
19.הרבה גזירות על הציבור ומעט הטבות... נתראה בקלפי שוב (ל"ת)גם הממשלה הזו מאכזב 13/07/2021 11:42הגב לתגובה זו8 0סגור
-
18.אני התחלתי ללכת ברגל אני מגיע עייף לעבודה והפריון נמוךעייף גם בפקק - 13/07/2021 11:42הגב לתגובה זו5 1אני אשלם גם 1000 שח ביום רק להגיע רענן לעבודה ולהיות קצת עם הילדים.... מרגיש שמזדקן כל יום יותר אין כחסגור
-
17.אין נכנס ואין יוצא... (ל"ת)שיקימו חומה ענקית 13/07/2021 11:36הגב לתגובה זו3 0סגור
-
16.הציבור מממן את המטרו ממנו נהנים בעיקר תושבי המרכזהאמת מתחת לפני השטח 13/07/2021 11:36הגב לתגובה זו8 1גם בישראפריה מממנים את המטרו... בישראפריה גרים אנשים שלחמו למען תל אביב באותה מידה אך ניטחנים במשכורת נמוכה תנאי דיור לקויים ופרוטקשיין לכנופיותסגור
-
חביבי8 13/07/2021 11:45הגב לתגובה זו2 5חביבי, מי שקונה דירה בתל אביב משלם ישירות כ6 מליון שקלים היישר אל קופת האוצר.סגור
-
15.גם אם יטילו אגרה 1000 שח אני לא אסע באוטובוס מזוהם (ל"ת)מפונק 13/07/2021 11:34הגב לתגובה זו7 0סגור
-
14.אגרת גודש תרומת הפריפריה למרכז... אגרת קודש-לאברךהפריפריה נטחנת 13/07/2021 11:33הגב לתגובה זו7 0הפריפריה לא גומרת את החודש האוליגרך במרכז מטיל עלי אגרת גודש הפטריארך אגרת קודשסגור
-
13.השמאל הגיע - צמצום החופש האזרחי מגיע (ל"ת)אלי 13/07/2021 11:12הגב לתגובה זו11 1סגור
-
מפתיע כמה אתה צודק. הארת את עיני ! (ל"ת)הייתי מרץ אבחר ליכוד 13/07/2021 11:44הגב לתגובה זו6 1סגור
-
12.טוב יעשה האוצר אם יתחילו למסות גם שימוש בפלסטיק חד פעמי (ל"ת)נמאס 13/07/2021 11:08הגב לתגובה זו3 1סגור
-
11.חייבים לייצר גם תמריץ שלילי לשימוש ברכב פרטי (ל"ת)צו השעה 13/07/2021 11:07הגב לתגובה זו0 2סגור
-
10.שקד תפתור גםלרון 13/07/2021 11:02הגב לתגובה זו2 8את בעיית הרכבת התחתית בת'א את בעיית הרכבת לאילת,המטרונית בחיפה ,תנו לה שנה בעניין ותיראוסגור
-
9.לפני תוספת (באגרות) מיסים. כמה אוטובוסים הוספו?אלימות שלטונית 13/07/2021 11:02הגב לתגובה זו5 0ככה זה שה שהשלטון מתעלל באזרחים. משחררים מיידע חלקי בצורה מגמתית נוספו 300000 רכבים כמה אוטובוסים הוספו, כמה רכבות נוספו? העיקר הפנסיה, והאזרחים מי שם עליהם?סגור
-
8.רוצים פיתרון?לרון 13/07/2021 10:59הגב לתגובה זו0 5בבקשה,איילת שקד,ראשות הממשלה מחכה לה,ראו את כחלון התלבט הסתבך בתמ"א 38 ופיתרון אין,באה שקד ותוך זמן קצר יש פיתרון גם אם חלקי,לשביעות אנשי המקצוע המרעיפים שבחים,תנו לה חודשיים בתחבורה ו .....סגור
-
שקד רוצה בנייה לגובה ללא שום הגבלהחנן 15/07/2021 11:39הגב לתגובה זו0 0"פתרון" שממילא ראשי הערים לא יקבלוסגור
-
7.ממליץ להעתיק את המטרופולין לחדרה? (ל"ת)פולק 13/07/2021 10:36הגב לתגובה זו0 0סגור
-
6.אני ניסיתי להגיע לעבודה בתחבורה ציבורית8 13/07/2021 10:12הגב לתגובה זו5 0רכבת: 25 דקות עד התחנה (נסיעה במכונית). הרכבת עצמה - החלפת תחנות בהרצליה, סה״כ כ40 דקות. אחר כך מהתחנה בתל אביב עד המשרד - לפחות רבע שעה הליכה בשמש. אוטובוס נורמלי מהתחנה למשרד אין. קורקינט על המדרכה אסור (ומקבלים קנסות). על הכביש זו סכנת חיים. ניסיתי גם באוטובוס - יצא שעה וחצי של נסיעה בכבישים עירוניים מפוקקים עם עשרות תחנות בדרך.סגור
-
מלא מחלות וטינופת בתחבורה הציבורית (ל"ת)תחבצ 13/07/2021 11:53הגב לתגובה זו6 0סגור
-
5.בישראל כבר יש אגרת גודש8 13/07/2021 10:09הגב לתגובה זו4 0אנחנו כבר משלמים אגרת גודש דה פקטו: התשלום על הדלק והזמן המבוזבז. אבל אנחנו משלמים את אלה כי פשוט אין לנו ברירה. אין לנו אלטרנטיבה. כך שהטלת מס חדש לא תשנה כלום. עדיין לא תהיה לנו אלטרנטיבה, ופשוט נשלם עוד אגרה, כי אין ברירה.סגור
-
4.אגרת גודש בתוספת פתרון פלאים אחדאופיר 13/07/2021 09:53הגב לתגובה זו0 2יום בשבוע בו הרכב לא מורשה לנסוע בכבישים. עבד מעולה בשנות השבעים , בזמן משבר האנרגיה. לא לדאוג, כולם יסתדרו, טרמפים, שיתוף נסיעות וכו'. וגם, להפסיק כל תמיכות אחזקת הרכב של עובדי המדינהסגור
-
3.כל בעיה הם פותרים בעוד מסמדינה נאלחת 13/07/2021 09:50הגב לתגובה זו12 1כל מחדל של המדינה מתורגם להזדמנות לעשות עוד כסף. בעיית הנדלן תורגמה למס בורסה כדי להשתיק את המחאה שלא עזרה. ואז הגיע לפיד ההזוי ועשה מס שבח על דירה שניה הזדמנות לעוד כסף באמתלה שזה משווה עם מס הבורסה במקום להוריד מס בורסה. ואז הגיע פחלון עם מס דירה שלישית שחברי הכנסת טירפדו כמו למשל רוזנטל שהגיש בגץ כי למשפחתו יש דירות להשכרה בגעתיים. כעת חסמו כבישים למען הרכבת והגבירו את הפקקים ורוצים לעשות מס גודש. מעניין אם גנץ לא עומד מאחורי המהלך הוא השויץ בכנסים שערך שלמד תחבורה בארהב והגיע למסקנה לעשות מס גודש בשביל זה בזבז שנים ללמוד ולעשות מס. כאילו צריך ללמוד את זה. בישראל זה לא מתאים ארץ קטנה מרכז עיר זה כמעט כל העיר אבל פה רגילים להתעמר בתושבים לגייס אותם כמובן מאליו לצבא להרוג אנשים כשהגננות המתעללות מחנכות בלי אלימות בלי משחקי רובים רק חסר שילבישו את הבנים בשמלות. מדינה צבועה ומטופשת עם אוסף של אנשים סתומים צבור מפגרסגור
-
2.לא הגיוני לדחוף את נושא האגרה ללא אלטרנטיבהערן 13/07/2021 09:50הגב לתגובה זו14 1משרד האוצר במחדליו וגרירת הרגלים עיכב בעשורים את פרוייקט הרכבת הקלה (מודל ה-BOT שנכשל) עכשיו הוא רוצה לגבות אגרה ללא אלטרנטיבה. גם אם הציבור יסכים בחפץ לב לא להגיע עם הרכב הוא צריך תחבורה ציבורית יעילה וברמה גבוהה. לשבדים יש מערכת מטרו בת 70 שנה עם 100 תחנות. מה לתל אביב יש ?סגור
-
אגבלרון 13/07/2021 11:05הגב לתגובה זו0 2ביבי נתניהו תיכנן לגבי איילת שקד,ללא השרה מבלפור היינו כבר במקום יותר טובסגור
-
1.העיתויאיתי 13/07/2021 09:46הגב לתגובה זו4 2קודם כל זה מרחיב במידה מה את הפערים בין תושבי תל אביב-גבעתיים-רמת השרון נגיד לבין תושבי נתניה-חדרה-יבנה נגיד. דבר שני צריך לוודא שהכספים שמגיעים מזה הולכים בשביל לממן פרויקטי של תחבורה ציבורית חדשים ולא קיימים דבר שלישי צריך לשקול הפחתה של האגרה אולי, תשלום של כ-35 שקל יומי מקסימלי זה המון עבור אנשים מסוימים דבר אחרון זה צריך להיות אחרי שיש לפחות 2-3 קווי מטרו נסללו עשרות קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית ועוד.. לא הגיוני שדבר כזה יצא לפועל על סמך קו מטרו אחד ארוך ומשמעותי ככל שיהיה בזמן שבחלק מהכבישים הראשיים כמו כביש 4 הסלילה של זה מתקדמת בעצלתייםסגור
העמוד