הצביעות של היבואנים: הדולר נפל ב-16% ב-3 שנים. למה להעלות מחירים?

כולם מזדעקים על המס על כלים חד פעמיים, אבל היבואנים מרשים לעצמם להעלות מחירים כאשר הדולר בכלל נחלש מאוד מול השקל. אבל אל תדאגו - כשמחירי השינוע בעולם יירדו יהיו להם שלל תירוצים חדשים למה לא להוריד את המחירים
 | 

ב-3 השנים האחרונות הדולר ירד אל מול השקל ב-15.52% (נכון לשער היציג שנקבע אתמול), רק ב-12 החודשים האחרונים הדולר ירד ביותר מ-8%, וזאת בשעה שהאינפלציה בישראל ב-2019 הייתה רק 0.6%, ובשנת 2020 הייתה בכלל דפלציה (ירידת מחירים) של 0.7%. גם שער היורו ירד ב-3 השנים האחרונות ירד ב-14.4%, וב-12 החודשים האחרונים היורו ירד ביותר מ-10%.

אז למעשה הרבה יותר זול לייבא מוצרים, אבל איכשהו תמיד המחירים זזים בכיוון אחד: כלפי מעלה. וכך, מחירי הדלק בישראל זינקו מאז תחילת הקורונה ביותר מ-35%, מחירי המזון מתייקרים, מספר קמעונאים איימו שזה מה שהולך לקרות גם ברשתות המזון - איימו וכבר מתחילים לבצע. חברת שסטוביץ' שמייבאת לישראל מוצרים כמו מזון ונייר טואלט, מתכננת להעלות את המחירים בעד 50% (כך על פי חדשות 12), סנו תעלה את המחירים בעד 10%, מי עדן הודיעה על העלאת מחירים של עד 5%, וגם הרשתות ויקטורי ואושר עד הודיעו על עליית מחירים.

משום מה הציבור והתקשורת מדברים דווקא על העלייה במס על כלים חד פעמיים - למרות שמדובר במיסוי נכון שמטרתו להבהיר את העלות של הזיהום שנוצר לכלל הציבור משימוש בחד פעמי - אבל גם למי שלא אוהב את המס הזה, מדובר בסופו של דבר במס על מספר מוצרים מצומצם. לא מדובר בהשפעה על כל סל המוצרים, וגם מי שכמעט לא משתמש בחד פעמי לא יושפע מכך.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

מנגד, עליית מחירים רוחבית במשק בעקבות החלטה של יבואנים לייקר את המוצרים היא החלטה הרבה יותר רוחבית שתשפיע על הרבה מאוד מוצרים ועל כל הציבור, ותייקר את המחירים שכולנו נשלם במכולת.

נכון, יגידו לכם שאמנם שמחירי השינוע זינקו בגלל הקורונה, ( צים +2.96% צים 26.1 +2.96% צים סגירה:0 פתיחה:25.45 גבוה:26.24 נמוך:25.11 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: למשל נהנתה מכך מאוד ורשמה את הרווח הגבוה ביותר מאז ומעולם לחברה ישראלית) ונכון שרוב השילוח העולמי מתבצע דרך הים והיבשה, ונכון שיש בעיה בשרשרת האספקה - אבל כאשר הדולר נופל בצורה כה חדה הכדאיות של היבואנים לייבא דווקא עולה. הם קונים בדולרים או ביורו ומוכרים כאן בישראל בשקלים. כאשר כל שקל שווה יותר - היבואנים מרוויחים יותר. ממילא יש פחות כדאיות לייצא ויותר כדאיות לייבא. ולכן יש כאן הרבה יותר מאשר טעם לפגם להעלות את המחירים דווקא בתקופה כזו.

מבחן היבואנים: האם הם יורידו מחירים כשמחירי השינוע ירדו? כנראה שלא...
אז למה היבואנים מעלים את המחירים? פשוט כי הם יכולים. לחלקם יש כח מונופוליסטי בשוק - וזה בעידוד המדינה שמערימה קשיים בלתי נסבלים על יבוא, מגדירה מכסים גבוהים מאוד על חלק מהמוצרים, וגם מקשה על אין סוף בירוקרטיה ורגולציה, וישראל ממוקמת נמוך מאוד במדדי הרגולציה העולמיים.

האם היבואנים יורידו בחזרה את המחירים כאשר מחירי השינוע בעולם ירדו בעתיד, כפי שצפוי שיקרה לכל היותר בתוך שנתיים שלוש? סביר להניח שלא. התירוץ בפעם הבאה יהיה שעלויות העובדים גדלו, שיש אינפלציה, שהמרווחים שלהם שוב קטנו כי הדולר אולי יטפס שוב. בקיצור - יהיו להם שלל תירוצים חדשים מדוע המחירים לא צריכים לרדת.

אז בפעם הבאה שמדברים איתכם על חד פעמי - תחזירו את השאלה ותגידו: אבל מה עם המטבע, ומדוע כשמחירי השינוע בעולם נמוכים, עדיין המחירים שהצרכנים משלמים גבוהים?

תגובות לכתבה(26):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 23.
    כאשר יש תחרות בריאה , המחירים שפויים
    תחרות 05/05/2023 13:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק קנסות ענק על מונופולים יגרמו לכך שיהיה יבוא מקביל
    סגור
  • 22.
    בארה"ב
    כלשבעל עסק 05/05/2023 09:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש אלף קונים ביום ובישראל 100 מי יעלה מחיר ומי יוריד? התשובה ברורה
    סגור
  • 21.
    ממש כתבה לא רצינית
    אבי.מ 10/11/2021 20:44
    הגב לתגובה זו
    2 1
    כשבאים לעשות כתבה לא מספיק להגיד "הדולר ירד ב 16% איפה ההתייחסות לעליה של חומרי הגלם ? למה אין נתונים? איפה ההתייחסות למחסור העולמי בשבבים וכיצד זה משפיע על מחיר הרכב ? איפה ההתיחסות לעלויות ההובלה ? אפילו נתונים על עלות השנוע אין אז נכון הדולר אמנם ירד ב 16% אבל חומרי הגלם עלו ביותר מ 40% השנוע עולה פי 4 ממה שעלה לפני הקורונה ולכן העלייה במחירי הרכב ופעם הבאה... בבקשה... נתונים מספריים בכל זאת זה מדור כלכלי ולא מדור ספרותי :-)
    סגור
  • 20.
    חלושס
    יו יו 10/11/2021 17:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מאמר דעה דל ביותר. בלי נתונים. רק סיסמאות. מה עם רפורמת היבוא שעברה עכשיו בכנסת? אמורה להפחית מכסים על אלפי מוצרים ולאפשר יבוא למוצרים שעומדים בתקנים אירופים. לילל על מחירים זה אולי אופנתי לתוכניות צריכה! לא לעיתונות כלכלית
    סגור
  • 19.
    גם אם הדולר יירד לשקל אחד
    בן 10/11/2021 15:06
    הגב לתגובה זו
    3 0
    גם הדולר יהיה שקל אחד לא נרגיש שום דבר במחירים כי בעצם כל הרווח יהיה ליבואנים ככה חגיגה להם לא לצרכנים והמדינה בדיוק כמותם כל זמן ששקט ברחובות נשלם יותר
    סגור
  • טען עוד
  • 18.
    לפתוח יבוא. להעניש את העושקים, כמו שופרסל. זה הפתרון. (ל"ת)
    דני 10/11/2021 15:03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 17.
    פשוט לא קונים ! ....
    אריק בר 10/11/2021 11:44
    הגב לתגובה זו
    3 0
    המוצר נשאר על המדף והיצרן מוריד מחיר . נוסחה פשוטה מאד .
    סגור
  • 16.
    ומה עם העלויות
    כלכלן 09/11/2021 16:26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עלויות השכר עלו במעל 10% עלויות השינוע קפצו עלויות הארנונה עלו. תעשו תחשיב מקצועי ולא חובבני ופופוליסטי
    סגור
  • 15.
    חזיר מפוטם רעב לעולם
    אופיר 09/11/2021 16:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יהודים....בגולה קראו לנו "שילוקים", ואז הקמנו את מדינת היהודים וריכזנו את כולם במקום אחד, כדי שכולם ידפקו את כולם, 100% מהזמן...
    סגור
  • 14.
    דחוף מס על אקזיטים- בינתיים כולנו מממנים אותם!!!
    ביזי 09/11/2021 15:15
    הגב לתגובה זו
    1 2
    דחוף- מס על אקזיטים, הדולר קורס ואזרחי ישראל משלמים מס הייטק, לפני שיהיה מאוחר יש למשרד האוצר מה לעשות עם המט"ח הדולר הצונח, לפני שתהיה פה סעודיזציה. בנק ישראל מתוך הרצון המוצדק לחזק את היצואנים רוכש מט"ח במיליארדים, מה שקורה זה שהאקזיטיסטים בהייטק מנצלים את השערים הגבוהים יותר וממירים, וכך אזרחי ישראל בעצם משלמים מס הייטק ענקקקקקק, וככה כל אזרחי ישראל מסבסדים את הייטק איפה שאין צורך!
    סגור
  • תגיד. אתה אמיתי?
    ירון 10/11/2021 09:01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יש מס על אקזיטים.ההייטק מממן במיסים שמשלם כל חודש את כלכלת ישראל.כשהדולר נמוך, אין טעם לעשות אקזיט.חי בללה-לנד
    סגור
  • 13.
    הציבור מיילל ומשלם כמה שדורשים ממנו .
    אריק בר 09/11/2021 15:07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מי ש "עושה" את המחיר זה הצרכן .
    סגור
  • 12.
    הציבור מטומטם ולכן הציבור ישלם
    דויד 09/11/2021 14:11
    הגב לתגובה זו
    3 0
    צימצום קרקעות, הסתת כספים, ויתור לעיריות מושחתות על חובות מביעות ליוקר מחייה. יבוא ויצוא זה כסף קטן ומשתנה
    סגור
  • 11.
    חזירות זה דבר מדבק ..בעיקר ש...מעורב כסף ....
    חיים אלמליח 09/11/2021 14:02
    הגב לתגובה זו
    2 0
    המחירים הולכים רק בכיוון אחד מי שמתווה את הכיוון זו ממשלת ישראל תראו מה קורה כל חודש ל- ארנונה ..זחילה שלא נגמרת
    סגור
  • 10.
    ממתי אנחנו מדינה נורמלית?
    מיכל 09/11/2021 13:56
    הגב לתגובה זו
    5 0
    הרי ידוע דמה שמובן מאיליו בעולם אצלנו לא עובד..וזה הדבר היחידי? לא חשוב מה יקרה למחיר הנפט בעולם כל שני וחמישי בלחיצת כפתור האוצר מעלה את מחיר הדלק..הבורסות בעולם ירוקות? אצלנו יהיה אדום...בעולם אדומות? אצלנו עוד יותר הרי כתוב בתורה עם לבדד ישכון ובעמים לא יתחשב...מה טובו אוהליך ישראל..מתי נגיע לשיכון?
    סגור
  • 9.
    יבואנים ומעסיקים שייכים לאותו זן של חזירים שמנים. (ל"ת)
    חזירות החזירים 09/11/2021 13:56
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 8.
    למה לא להעלות??הצרכנים בישראל מטומטמים.במקום חרם צרכנים,רצים כמו כבשים לשוחט והוא רק צריך להשחיז... (ל"ת)
    יוסי 09/11/2021 13:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    כנראה שהכתב לא שמע על עליית מחירי הובלה ונאנרגיה
    ג 09/11/2021 13:47
    הגב לתגובה זו
    1 3
    מעניין אם טרח לקרוא אפילו בביזפורטל מה קרה ךמחירי ההובלה, מחירי האנרגיה, מה שמייקרגם את עלויות חומרי הגלם. על הפקקים בנמלי ישראל שמייקרות גם את מחירי ההובלה המזנקים גם ככה. חבל שכותבים כתבה חסרת היגיון כלכלי שמתייחסת לרכיב אחד של עלות, ומתעלמת מכל השאר
    סגור
  • כנראה שאתה לא מבין כלום. הכתב התייחס לזה. אין הצדקה
    כנראה שאתה לא מבין 10/11/2021 15:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    להעלהת מחירים.
    סגור
  • 6.
    להזמין יותר דברים מהאינטרנט
    הציבור מטומטם 09/11/2021 13:40
    הגב לתגובה זו
    3 0
    בגדים מכשירי חשמל הכל דרך האינטרנט תנו להם לבכות
    סגור
  • 5.
    לא מדוייק
    מאיר 09/11/2021 13:30
    הגב לתגובה זו
    1 5
    אני לא יבואן ולא יצואן. אזרח פשוט. לידיעתך: עלויות השינוע.עלויות השכר . עלויות שכר דירה/חנות עלו יותר מירידת הדולר ..א..ב בכלכלה
    סגור
  • 4.
    אז הדולר נפל אבל בדקת את עלויות הייבוא??
    יבואן 09/11/2021 13:26
    הגב לתגובה זו
    2 7
    נורא קל לתת כתבה כזו אבל אם מכולה שלפני שנה עלתה 8 דולר עולה היום 20 דולר , הייקור בעלויות קצת שוחק את הירידה בשעה הדולר תבדוק לפני שאתה מפרסם דברים ללא בסיס
    סגור
  • כמה טלוי' נכנסות במכולה? עכשיו תחלק (ל"ת)
    אנונימי 09/11/2021 13:55
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 3.
    ליברמן אחלה אבל מאכזב מאוד בנקודה זו. (ל"ת)
    ישראל NO 1 09/11/2021 13:21
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 2.
    מדינה של גנבים
    ככה זה שאין פיקוח על כלום כל אחד גובה כמה שהוא רוצ 09/11/2021 13:15
    הגב לתגובה זו
    9 0
    ככה זה שאין פיקוח על כלום כל אחד גובה כמה שהוא רוצה וככה זה נראה מכוניות היו אמורים לרדת ב 20 אחוז ב שנתיים האחרונות במקום זה הם עלו ב 20 אחוז
    סגור
  • 1.
    צביעות אמיתית ואכזרית, היכן הממשלה?
    סם 09/11/2021 13:13
    הגב לתגובה זו
    5 0
    ירידת שער הדולר לא הביאה לשום הוזלה! זו צביעות נגד הצרכנים.למה הממשלה מתעלמת מהבעיה?
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות