הדואר יופרט; 40% יונפקו לציבור לפי שוי של 1.2 מ' ש'
האם סוף סוף יופרט הדואר? דווחה הסכמה בין שר האוצר אביגור ליברמן לשר התקשורת יועז הנדל לגבי תוכנית הפרטה מלאה לדואר ישראל באמצעות מכירת 60% ממניות החברה למשקיע פרטי ו-40% לציבור המשקיעים דרך הנפקה בבורסה. בממשלה מקווים להפריט את החברה הממשלתית לפי שווי של 1.2-1 מיליארד דולר כצעד התחלתי לטובת סגירת הגירעון כפי שהשר ליברמן טען עם כניסתו לתפקיד שר האוצר.
זאת לא הפעם הראשונה שההחלטה על הפרטת הדואר עולה לכותרות אך הפעם מדובר על הפרטה של מלוא המניות של החברה מה שצפוי לעלות את עניין המשקיעים בכך ולהיות יותר אטרקטיבי עבורם. נוסף על כך ההפרטה צפויה לכלול בתוכה הקלות ברגולציה שהחברה זוכה להן מהממשלה.
בשנים האחרונות דואר ישראל שינתה מגמה והחלה להיות רווחית, זאת לאחר שנים של הפסדים כבדים ועל רקע תוכניות שיקום נרחבות במימון הממשלה. עם זאת, משבר הקורונה החזיר את עטרה ליושנה על אף השיפור הנרחב בשירותים והשילוב של תחומי הדיגטל בתוכה במקביל לפיטורי עובדים וסגירה של מאות סניפים.
ההפסדים של דואר ישראל במחצית הראשונה של השנה התסכמו בכ-64 מיליון שקל, לעומת 163 מיליון שקל בתקופה המקבילה. לצד כך, מדו"ח מבקר המדינה שפורסם באוקטובר האחרון עולים ליקוים רבים שדרשו טיפול מיידי, רק לשם ההדגמה, אחת מהבעיות הנצפו בדוח הייתה רישום לקוי של הנדל"ן הרב שבבעלות החברה, בעיה גדולה לשם עצמה.
ממשרד התקשורת נמסר כי חברת הדואר מצויה על סף קריסה ועליה חלות חובות רבות מעצם היותה חברת הדואר הבלעדית של ישראל ובציפיות ממנה היא חייבת לעמוד. למשל, חלוקת דואר בכל אזורי המדינה, גם ביישובים מרחוקים מבלי שתוכל לשנות את המחירים דבר הגורם לחברה להפסדים. בנוסף, החברה כמעט ואינה יכולה לפטר עובדים עקב הסכמי עבודה קשיחים שעימם היא חתומה.
שר התקשורת יועז הנדל: ״אנחנו יוצאים היום לדרך חדשה בשוק הדואר בישראל. פותחים לתחרות, מורידים רגולציה, ומביאים רפורמה בדואר. שוק המכתבים הולך ודועך ושוק החבילות הולך וגדל, ובתוך המציאות הזאת אנחנו עושים היום שינוי שיביא לאזרחי ישראל שירותי דואר טובים יותר.״
למרות הפסדי החברה, בממשלה ובאוצר סבורים כי שוק הדואר הוא בעל פוטנציאל כלכלי עצום היכול למשוך אליו קהל משקיעים פרטיים גדול וכי פוטנציאל הצמיחה טמון בעיקר בזינוק המשמעותי במסחר המקוון בשנים האחרונות.
למעשה, עוד בתחילת תפקידו כשר האוצר דיבר ליברמן על כך שהוא מעוניין לפעול לסגירת הגירעון הממשלתי, ולעשות כך ללא העלאת מסים. הגירעון מסתכם במאות מיליארדי שקלים, בעיקר נוכח משבר הקורונה בשנת 2020. ליברמן שרצה לסגור את הגירעון, נהנה כמובן מהנפקות הענק של חברות ההיי-טק, מהן היו צפויים רווחי מס גבוהים, אך לא רק הן היו בעלות הפוטנציאל לסגירת אותו שפל. חברות ממשלתיות רבות היו ועדיין נמצאות בפוטנציאל גיוס כספים אדיר, כולל דואר ישראל - וכעת נשאלת השאלה, האם באוצר מבינים זאת, ולפיכך בחרו להפריט?
כזכור, בשנת 2018 החלה המדינה הליך מכירה של 20% ממניות החברה למשקיע פרטי.
במשרד התקשורת סבורים כי מודל זה לא משיג את המטרה, וכל עוד המדינה נשארת בעלת השליטה בחברת הדואר היא נדרשת להזרים מאות מיליוני שקלים באופן מחזורי להסדרת פעילות החברה.
במקביל למימוש מתווה ההפרטה יפעלו משרד התקשורת ומשרד האוצר לעדכון הרגולציה על שוק הדואר ועל חברת הדואר, במסגרת תיקון חוק הדואר שנידון בימים אלו בוועדת הכלכלה. הרפורמה המוצעת כוללת הרחבת התחרות בתחום שליחת מכתבים, תמרוץ המעבר לדיגיטציה, שינוי שיטת הפיקוח על המחירים, הפחתת הרגולציה וקנסות גבוהים יותר על הפרות הוראות הרישיון.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
3.לדואר יש עתיד ורודש. 30/12/2021 10:29הגב לתגובה זו0 0עולם הסחר האלקטרוני גדל,ולכן דואר בידיים פרטיות מהיר ואיכותי יהווה פתרון לאזרחי מדינת ישראל ,כפי שקיים בעולם המערבי. הפרטה המוצעת תיתן מענה הולם למגמות בשוק העולמי.סגור
-
2.הפרטה זה הפתרוןש. 30/12/2021 10:19הגב לתגובה זו0 0הפרטה זה הכיוון הנכון ,להוציא את הניהול מידים ציבוריות אבל שלא יהיה ספק,המחירים יעלו,מכוון שהיום הדואר מפסיד כ200 מיליון שקל.סגור
-
1.ליברמן והנדל ידפקו אותכםאנונימי 30/12/2021 09:45הגב לתגובה זו0 0הדואר הקריסה שנים רבות, לא מובן לי מדוע ליברמן והנדל רוצים שגם הציבור יקרוס.סגור