התחנה המרכזית ה"חדשה" בתל אביב - חריגת הבנייה הגדולה ביותר
ההתפתחויות האחרונות בנוגע לעתידה של התחנה המרכזית החדשה כמעט ומשכיחות את ההיסטוריה של המתחם ואת שורת המחדלים והעוולות שהביאו אותנו לנקודה זו, של תחנה מוזנחת ולא מנוצלת שהותירה בעקבותיה מאות נפגעים. החל מבעלי החנויות שמעולם לא זכו לפתוח את חנותם, דרך התושבים שרוצים בסגירת התחנה ועד לאזרחים ולחיילים שנאלצים לעבור בה – כולם משלמים על כישלון שאינם אחראים לו.
מתחם התחנה המרכזית החדשה משתרע בין הרחובות לוינסקי (צפון), סלמה (דרום) וצמח דוד (מזרח). המתחם האמור כולל, בין היתר, שטחי מסחר בנויים בהיקף של כ-80,435 מ"ר (לעומת 40,000 מ"ר המותרים) ומאות אלפי מ"ר של שטחי שירות - כפול מהמותר על פי התכניות החלות.
מאז הקמתו, שהחלה לפני כשישים שנה, ע"י חברת כיכר לוינסקי, והמשיכה ב"תמח"ת", עבר המתחם מספר בעלויות, אך לאורך כל השנים התנהל תמיד בהזנחה ובחוסר תום לב, הבאה לידי ביטוי בבינוי ללא תב״ע וללא היתרים, התעלמות מדרישות רישוי עסקים, כיבוי אש וחוסר הגיינה כללית. בין היתר, פעלו בעלי התחנה המרכזית החדשה במהלך השנים, בגינוי עיריית ת"א, על פי שיטת "ההיתר הצף" ושינו את התמהיל הפנימי בתחנה, תוך שהיתרי הבנייה שניתנו במקור לחנויות שנרכשו בקומות התחתונות בשנות ה-70, נוידו לאזורים ששווקו ואוכלסו בשנות ה-90 בקומות העליונות, שנבנו בחריגות מהיתר ותבע (קומות 6 ו-7) והכל בידיעתן של הרשויות שאפשרו התנהלות זו. התנהלות זו הותירה מאות רבות של בעלי חנויות שחנויותיהם נבנו במקור על פי היתר כדין, ללא היתר, ללא זכויות בנייה, ללא אפשרות לקבלת טופס 4 ואישורי אכלוס וללא אפשרות לקבל רישיונות עסק.
בנוסף העבירה חברת התמח"ת את מיקום מסוף האוטובוסים ממיקומו המקורי לאגף החדש בתחנה המרכזית, אותו שיווקה ובכך גרמה בפועל למות החלק המקורי והעיקרי של התחנה שעומד עד היום מוזנח וכאבן שאין לה הופכין.
בהמשך נכנסה החברה להקפאת הליכים בשל ניהול מגמתי וכושל ובמסגרת הסדר הנושים, התחייבה התמח"ת ליזום תכנית בניין עיר בין היתר על מנת שתיצוק זכויות בנייה חלף אלו שנוידו, אבל תכניות אלו נזנחו וכך נותרו מאות אלפי מ"ר בנויים ללא תכנית בניין עיר מאושרת. מדובר בחריגת הבנייה הגדולה במדינה, אשר עומדת עשרות בשנים מבלי שמוסדות התכנון עושים דבר בעניין, גם תכנית המתאר תא/5000 הכוללנית לעיר תל אביב שאושרה לפני כשש שנים לא יושמה ומגדלים שהיו אמורים לקום ולהתהוות בתכנית המשך, לא קרמו עור וגידים.
הפוטנציאל התכנוני באזור התחנה המרכזית הוא אדיר, שכן, בהתאם לתוכנית הכוללנית של תל אביב, ניתן יהיה לקדם בתוכנית מפורטת באזור את הקמתו של מרכז עסקים ראשי אשר יכלול מגדלי מגורים, שטחי מסחר ותעסוקה וכן שטחי ציבור נרחבים בשווי אדיר, כאשר לפי התוכנית הכוללנית, 40% משטח המקום ישמשו למגורים, וגובה המגדלים שייבנו יוגבל ל־25 קומות. עם זאת, אין כל התקדמות לשם קידום תוכנית למימוש האמור, שכן הדבר מושפע, מההליכים לפינוי התחנה ומהסכסוך בין בעלי החנויות לבין נצבא.
בנוסף למחדל התכנוני, גם רישום הזכויות לא הוסדר עד היום על שם הרוכשים. וזאת על אף ההתחייבויות של התמח"ת בהסכמי המכר עם בעלי החנויות ובהסדר הנושים האמור. רוכשי החנויות הם אנשים מבוגרים, שחלקם כבר הלכו לעולמם, מבלי לזכות בפירות עמלם ויותר מכך – מבלי שקיבלו את החנויות שקנו לפני כשישים שנים. סה"כ מדובר בכ-40,000 מ"ר שטחים בייעוד מסחרי ומאות אלפי מ"ר של שטחי שירות, בנויים בתחנה ועדיין עומדים נטושים, ללא היתר וללא תכנית וללא רישום קנייני. הרשויות והמדינה כבר מזמן הזניחו ונטשו את המרכז התחבורתי הגדול והחשוב ביותר בישראל.
מתוך 1,300 חנויות, רק כרבע מהן פעילות, וגם זאת בתת תנאים ותלויים בגחמת הגורם הדומיננטי – נצבא' שעושה כרצונה. כל מטרתה של נצבא היא לרכוש את בעלי החנויות בנזיד עדשים על ידי הזנחת המתחם, גביית כספים ודמי ניהול אסטרונומיים, בלי לתת כל תמורה ולאחר מכן לבצע השתלטות, ולבנות פרויקט בניה עתידי בלי שותפים, אותם אלה שכבר לפני עשרות שנים רכשו בה חנות במיטב כספם, ושילמו דמי ניהול ושאר סכומים ששימשו להפעלת התחנה.
נצבא עשתה זאת בעבר בפרויקטים אחרים (יש פסיקה מפורשת של בית המשפט בדבר התנהלותה חסרת תום הלב) וכעת עושה זאת בתחנה המרכזית החדשה. לבעלי החנויות לא נותר אלא להיאבק בכלים משפטיים על זכויותיהם. מן הראוי שוועדות התכנון והמדינה ייקחו פיקוד ויש לכך כלים וגורמים, כולל בוועדה לתשתיות לאומיות שיכולה לעשות סדר בזמן קצר ביותר.
עו"ד צבי שוב. צילום: ליאת מנדל
עו״ד צבי שוב, מומחה לנדל״ן, תכנון ובנייה, המייצג מאות בעלי חנויות בתחנה המרכזית
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
9.התחנה חשובה למשתמשי התחבורה הציבורית.לא לסגור 07/01/2022 14:04הגב לתגובה זו0 0צריך להפסיק את ההזנחה המכוונת של התחנה, ולחייב את הבעלים לתחזק את התחנה. כמו כן לעבור לאוטובוסים חשמליים.סגור
-
8.תחנה חדשהרותי 04/01/2022 16:25הגב לתגובה זו2 0במקום לשפוך מלל מטופש וסתמי שלא מוביל לשום מקום.. שעיריית תל אביב תשקיע בשיפוץ המקום. אל תקחט םקנסה לאנשים ואל תוסיםט עוד בלאגן בתל אביב..סגור
-
7.תחנה עלובה ומסריחהאדיר 04/01/2022 10:36הגב לתגובה זו0 1לסגור את המקום העלוב,הזה לצמיתות, החצר האחורית של תל אביב,מלא פליטים בלי רישיון עבודה, לא מוכן לדרוך שםסגור
-
6.איפוא הרוכשים, גזלו אותם, למה הם לא מפגינים יום יומית? (ל"ת)רפיסות 02/01/2022 21:54הגב לתגובה זו5 0סגור
-
מחכים שה' יסדר הכל (ל"ת)יוסי 04/01/2022 22:53הגב לתגובה זו0 0סגור
- טען עוד
-
5.שחיתות ברישיוןעמי 02/01/2022 18:15הגב לתגובה זו3 0התוצר של נשיא ארגון הקבלנים לשעבר שנחשב בזמנו לסגן של אלוהיםסגור
-
4.נצבאאיש אחד 02/01/2022 18:11הגב לתגובה זו4 0הקונים הריאשונים הלכו לעולמם.ילדהם גם מבוגרים מאוד.ולנצבא יש סבלנות.ליכזול את כיבשת הרש.כמו שעושים בעןד מחלק ניכסהם.והעולם שותק.ומענין מיהבעלים שך נצבאחחח תיבדקוסגור
-
3.מדינה מושחתת. נצבא עוד מקבלת פרס במקום כלא (ל"ת)ירון 02/01/2022 18:10הגב לתגובה זו7 0סגור
-
2.לחמוס את זכויות נצבארק מזומן 02/01/2022 17:57הגב לתגובה זו6 0שיחזירו את כספי שנות השמונים לחלק את כל העוגה לכל בעלי החנויות המקוריים שנגזלוסגור
-
שחיתות בעיריית תל אביב וממשלה עיוורתארז סינואני 03/01/2022 14:43הגב לתגובה זו1 0נכון מאד כי לפי המתואר החלק של בעלי החניות בקומות התחתונות יהיה מוזנח או חניון כמו שמשלמים לנצבא שישלמו לבעלי החניותסגור
-
1.תחנה מרכזית בתל אביב סמל הניצול והשחיתות.תמים 02/01/2022 17:09הגב לתגובה זו7 0תחנה מרכזית בתל אביב סמל הניצול והשחיתות.סגור
-
שחיתות בעיריית תל אביבארז סינואני 03/01/2022 11:53הגב לתגובה זו1 0אין אם מי לדבר בעיריית תל תל כבייכול מזדהים עם הרוכשים אבל בפועל הזמן פועל לטובתם כי הקונים כבר מבוגרים ועד הממשלה משלם לנצבע 40 מליון שקל בשנה על התחנהסגור