האוצר מאשר את בדיקת ביזפורטל: הסיבה ליוקר המחיה - יבואניות המזון ולא רשתות השיווק

על פי משרד האוצר, הרווחיות של יבואניות המזון חריג ועומד על 12.5%. כזכור, רווחיות הקמעונאיות עומדת על 4-5% בלבד. במקום לבוא בתלונות לרמי לוי, שופרסל וויקטורי - כדאי להצביע על הבעיה האמיתית. איך היבואניות צחקו עלינו בזמן הקורונה? הוציאו עובדים לחל"ת כשהמכירות בכלל גדלו
 | 

יבואניות המזון רוצות להעלות את המחירים, ועל מי הציבור והתקשורת מפילים את האשמה? על רשתות המזון כמו רמי לוי -0.22% רמי לוי 22,850 -0.22% רמי לוי בסיס:22,900 פתיחה:22,900 גבוה:23,030 נמוך:22,580 תמורה:1,984,686 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , שופרסל +0.53% שופרסל 3,581 +0.53% שופרסל בסיס:3,562 פתיחה:3,562 גבוה:3,586 נמוך:3,545 תמורה:7,382,662 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , יוחננוף -0.41% יוחננוף 24,320 -0.41% יוחננוף בסיס:24,420 פתיחה:24,420 גבוה:24,540 נמוך:24,100 תמורה:470,177 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , ויקטורי +0.32% ויקטורי 5,035 +0.32% ויקטורי בסיס:5,019 פתיחה:5,019 גבוה:5,061 נמוך:4,971 תמורה:292,675 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ועוד.

אבל כפי שחשפנו כאן בביזפורטל כבר לפני מספר חודשים, הסיבה האמיתית ליוקר המחיה אלה היבואניות, שרושמות רווחיות חריגה של 11-14%, ואילו הרווחיות של רשתות השיווק נמוכה הרבה יותר ועומדת על 4-5% בלבד.

איך מצאנו את הסיבה הזו? פשוט קראנו את הדוחות הכספיים של היבואניות, כמו שטראוס +0.09% שטראוס 6,402 +0.09% שטראוס בסיס:6,396 פתיחה:6,410 גבוה:6,412 נמוך:6,353 תמורה:4,238,760 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , ואת הדוחות של הקמעונאיות (למשל, כאן, וכאן). הכתובת הייתה ברורה, אבל חברי הכנסת והתקשורת - מיאנו לראות זאת. אחר כך גם רשות התחרות זימנה את מנהלי רשתות השיווק לחקירה. למה לעבוד קשה אם אפשר לחפש את הבעיה מתחת לפנס? (למרות שהיא לא שם).

כותרת ראשית

- כל הכותרות

כעת, גם במשרד האוצר מאשרים את הדברים. על פי ממצאי האוצר, ליבואני המזון והטואלטיקה, בדגש על עשרת היבואנים הגדולים - בשנת 2019 עמד שיעור הרווח לפני מס של החברות הגדולות  על 12.5%. מדובר בשיעור רווחיות חריג לענף המסחר הסיטונאי. סך הרווח של חברות אלו, עמד על 600 מיליון שקל. במצטבר, בין השנים 2019-2009 צברו אותן עשר חברות רווח לפני מס בסך כולל של 6.6 מיליארד שקל (במחירי 2019). השיא אגב, היה בשנת 2013 אז הרווחיות החריגה עמדה על 14.8%. באוצר מסבירים כי "זהו שיעור רווחיות חריג כשלעצמו לענף מסחר סיטונאי. סך הרווח לפני מס של אותם עשרה יבואנים עמד באותה שנה על כ-700 מיליון שקל (במחירי 2019), דהיינו רווח ממוצע של 70 מיליון שקל לחברה (מחציתן חברות משפחתיות)".

כמה הרווחיות של המתחרות? רק 5.5%, כלומר לגדולות יש רווחיות חריגה גם ביחס לשאר היבואנים בענף - פי 2.3
באוצר מציינים כי שיעורי הרווחיות של יבואני המזון והטואלטיקה הפרטיים הגדולים גבוהים משמעותית מזה של יתר היבואנים בענף. כך, בשנת 2019 היה שיעור הרווחיות של החברות הגדולות גבוה פי 2.3 מזה של יתר היבואנים בענף. שיעור הרווח לפני מס בקרב כלל היבואנים בענפים אלו עמד בשנת 2019 על 6.9%, כאשר בקרב היבואנים שאינם נמנים על עשרת הגדולים עמד שיעור הרווחיות על 5.5%. לטובה כדאי לומר שבהשוואה לשנת 2010 הפער הצטמצם משמעותית. או בלשון האוצר: "סביר להניח כי הירידה ברווחיות המסתמנת מאז שנת 2017 מוסברת לפחות בחלקה בכניסתה לתוקף של "רפורמת הקורנפלקס". והגדלת התחרותיות בענף".

עשרת היבואנים הגדולים בענפי המזון והטואלטיקה ריכזו בשנת 2019 כחמישית מסך המחזור של יבואני המזון והטואלטיקה. בהשוואה לשנת 2010 זוהי ירידה מתונה יחסית של 1.5 נקודות אחוז. מנגד, משקל אותם עשרה יבואנים גדולים בסך הרווח (לפני מס) בענף ירד באופן משמעותי, משיעור של קרוב למחצית הרווח המצרפי בענף בשנת 2010 לשיעור של 35.7% בשנת 2019. חלק מסוים מירידה זו מוסבר ביציאה מהענף של חברות עם הפסדים גדולים (הפסדים אלו מטים כלפי מטה את הרווח המצרפי).

כך הרווחיות החריגה נראית בגרף:


וכך נראית הרווחיות בכלל הענף, והרווחיות של המתחרות הקטנות:


מדובר בחברות פרטיות. ההמלצה שכולן יהיו חייבות בפרסום דוחות - לא יושמה

הבעיה היא על פי האוצר, ש"מרבית יבואני המזון הגדולים בישראל, כמו גם היבואנים הגדולים של מוצרי טואלטיקה, הינם חברות פרטיות, (לפיכך אינן נדרשות להגיש דוחות כספיים לציבור), מקשה על הציבור להבין באיזו מידה פערי המחיר בין מוצרים אלו בישראל למחירם במדינות מערביות, משקפים עלויות גבוהות יותר בישראל, ו/או מבטאים רמת תחרותיות נמוכה יותר". גם ועדת טרכטנברג הבחינה בכך והמליצה כי תהיה חובת פרסום דוחות של מונופולים מוכרזים - אלא שהמלצה זו לא יושמה. 

עם זאת, בשנים 2019-2017 נרשמה ירידה ברווחיות יבואני המזון והטואלטיקה, בפרט הגדולים שבהם, זאת לאחר זינוק חד ברווחיות זו מאז שנת 2005 ועד לשיא שנרשם בשנת 2013. באותה שנה גם נרשמה הרמה הגבוהה ביותר של מדד מחירי מזון (ללא ירקות ופירות), לפחות בעשרים השנים האחרונות.

השכר הממוצע בענף: 9.8 אלף שקל. ביבואניות הגדולות: 12 אלף. אבל מי המרוויחים? כנראה המנהלים
על פי נתוני האוצר, בשנת 2019 העסיקו כלל יבואני המזון והטואלטיקה כ-32 אלף עובדים, בשכר חודשי ממוצע של 9.8 אלף שקל. עשרת יבואני המזון והטואלטיקה הפרטיים הגדולים העסיקו באותה שנה כארבעת אלפים עובדים, בשכר ממוצע של  12.1 אלף שקל, ברוטו לחודש, כלומר גבוה ב-33% מאשר בשאר החברות עם זאת, פער זה בשכר העובדים נמוך משמעותית מפערי הרווחיות בין החברות הגדולות ליתר החברות, ובאוצר טוענים כי "יש בכך כדי לרמז כי החברות הגדולות חולקות באופן מצומצם את הרנטה שהם גורפים עם עובדיהם".

בעוד שהשכר הממוצע בעשירון העליון של המועסקים בקרב עשרת היבואנים הגדולים עמד בשנת 2020 על 37.1 אלף שקל, ברוטו לחודש, בעשירון החמישי עמד שכר זה על 8.6 אלף שקל בלבד.

באופן מפתיע, בשנת הקורונה, 2020, נרשמה דווקא ירידה של כ-5% במספר המועסקים בעשרת יבואני המזון והטואלטיקה הגדולים, חרף הביקוש הגובר למוצרים אלו על רקע מגפת הקורונה. 17% מהעובדים בחברות אלו הוצאו לחל"ת. באוצר אומרים כי "רובם ככולם של עובדים אלו שהוצאו לחל"ת התרכזו באחת מהחברות הגדולות. המשמעות היא כי לאותן חברות נחסכו תשלומי שכר בהיקפים לא מבוטלים, בתקופה בה נהנו מגידול במכירות".

מה הפתרון? פתיחת השוק לתחרות והגדלת היבוא מחו"ל
על פי נתוני ה-OECD יבוא המזון כאחוז מהתמ"ג בישראל הוא נמוך ועמד בשנת 2019 על 1.4% בלבד, בשליש התחתון של המדינות.

פתיחת השוק ליבוא היא על פי האוצר "אחד האמצעים להגברת התחרותיות בענפי המשק הסחירים", זאת גם לאחר שיעור גידול של 30% ביבוא המזון (בערכים דולריים) בשנים 2019-2015

בהשוואת מחירי מוצרי המזון והטואלטיקה בישראל לעומת מדינות ה-OECD, מצביע האוצר על פערים משמעותיים במרבית המוצרים. גם כאשר בוחנים את התפתחות מדד מחירי המזון (ללא פירות וירקות) בשני העשורים האחרונים ניכרת עליית מחירים חדה יותר באופן משמעותי מאשר זו שנרשמה במדד המחירים לצרכן - עליה של 50% לעומת 33%, בהתאמה.

תגובות לכתבה(11):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    שינוי
    משה 03/02/2022 00:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רציתם שינוי קיבלתם דוברמן .
    סגור
  • 8.
    הסרת מכסים
    ציקי 02/02/2022 22:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    את כל המרווח לוקחים לכיס. גזלנים.
    סגור
  • 7.
    האוצר אשם! מיסים! היטלים! מעמ! לא יבואניות ולא קמעוניות (ל"ת)
    יובל 02/02/2022 21:50
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 6.
    האירוניה
    ברבע 02/02/2022 20:56
    הגב לתגובה זו
    2 0
    היא שחלק ניכר מיוקר המחיה הוא תוצאה של המעשים של הרבנות הראשית שרוב תומכיה הם אלו שסובלים הכי הרבה מיוקר המחיה
    סגור
  • 5.
    איפה ליברמן? (ל"ת)
    יוסי 02/02/2022 19:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 4.
    שסטוביץ ידועים בנוכלותם
    איפה יאיר? 02/02/2022 18:29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חברה אגרסיבית גרועה מיבואיני הרכב עם לובי פוליטי פלא שאף ח"כ לא מתעסק איתם. האכזבה היא מיש עתיד שזאת בדיוק אמורה להיות הבמה שלהם .אמורה
    סגור
  • 3.
    למי להאמין
    יובל 02/02/2022 17:57
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שניהם שקרנים ונוכלים וכשכל אחד מאשים את השני כלפי הציבור התמים כאשר שניהם מתואמים על כך בחדרי חדרים אבל על המבוגרים המנוסים זה לא עובד רק חבל שהם במיעוט
    סגור
  • 2.
    נגמרה החגיגה של היבואנים
    אור 02/02/2022 17:50
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הם לא יזכו לאותו רווח, שמם הוכתם ואני את החרם ממשיך.
    סגור
  • 1.
    לקנות כחול לבן (ל"ת)
    avis 210 02/02/2022 17:21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • אוסם וסנו הם חברות כחול לבן
    קורווין מאמבר 02/02/2022 18:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המחירים שלהם לא יותר טובים
    סגור
  • אוסם חברה שוויצרית (ל"ת)
    גיל 04/02/2022 15:27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות