אושר בטרומית: הסדרת הצבת עמדות טעינה לרכבים חשמליים בתחנות דלק
מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק עמדות טעינת רכבים חשמליים בתחנות דלק של חברי הכנסת יריב לוין וגילה גמליאל כך דווח היום על ידי דוברות הכנסת. 16 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים והיא תועבר לוועדת הכנסת.
על פי הצעת החוק, מוצע לקבוע הסדר לעניין הצבת עמדות טעינה לרכבים חשמליים בתחנות דלק, ובתוך כך לקבוע את מספר העמדות שיוצבו, חובת דיווח למשרד האנרגיה על תקלות ותיקון של תקלות בעמדות טעינה כאמור, הסדר לעניין מענק מאוצר המדינה לטובת הקמת עמדות הטעינה בתחנות הדלק, ומועדים להקמתן.
בדברי ההסבר נכתב: "מדינות רבות בעולם פועלות על מנת לעודד מעבר לרכבים חשמליים בשל העובדה שרכבים אלה מצמצמים משמעותית את זיהום האוויר הנגרם בעת שימוש ברכבים ממונעים בדלק, וכן משום שעלות השימוש ברכבים אלה היא נמוכה משמעותית מעלות השימוש ברכבים הממונעים בדלק. בישראל מהפכת הרכב החשמלי נמצאת בעיצומה. מאז תחילת שנת 2020 עלו לכביש כעשרת אלפים רכבים חשמליים חדשים, והגידול בנתח השוק של הרכב החשמלי נמשך."
עוד נמסר כי אחת המגבלות המונעות מעבר מהיר יותר לרכבים חשמליים היא היעדרן של עמדות טעינה ציבוריות מספיקות, הן מבחינה מספרית והן מבחינת הפריסה הגיאוגרפית שלהן ברחבי המדינה. המקום הנוח והטבעי ביותר להצבת עמדות טעינה ציבוריות הוא תחנות הדלק. הצבת עמדות הטעינה בתחנות הדלק צפויה להרחיב באופן משמעותי את פריסת עמדות הטעינה ואת נגישותן לבעלי הרכבים החשמליים. מהלך כזה יענה לצורך הקיים כבר כיום בעמדות טעינה נוספת ויעודד מעבר מהיר יותר לרכבים חשמליים.
הדיון מגיע בהמשך לדיון נוסף שהתקיים השבוע בוועדת השרים לחקיקה בו דנו בעניין התקנת עמדות טעינה בבתים משותפים. הצעת החוק עברה פה-אחד בוועדה שם נקבע כי כל דייר יהיה רשאי להתקין עמדת טעינה ללא צורך בהסכמת יתר הדיירים וזאת כחלק מהכנת התשתית למעבר לתחבורה חשמלית.
על פי הצעת החוק, בכל חניה הנמצאת בצמוד לדירה בה מתגורר אדם לו רכב חשמלי ניתן יהיה לחבר עמדת טעינה לקו החשמל הדירתי או לחילופין אל עמדת חיבור חשמל המיועדת להטענה של רכבית חשמליים בכפוף לעמידה בכללי בטיחות הבית וזאת ללא הסכמת השכנים.
בתגובה להצעת החוק אמר רונן יבלון, מנכ"ל דגם הרכב החשמלי הסיני ג'ילי בישראל כי "מדובר בצעד מבורך שמטרתו להסיר חסם נוסף בדרך לחדירת הרכב החשמלי לישראל. עם זאת, הצעת החוק כוללת בתוכה בירוקרטיה רבה ודורשת מהדייר התעסקות וזמני המתנה ארוכים לפני קבלת אישור להתקנת העמדה. במצב כזה, מרבית האנשים עשויים לוותר על המאמץ והמטרה לא תושג."
עוד הוסיף רונן כי לראייתו, על התהליך להיות פשוט הרבה יותר, וכי ההנחיות צריכות דווקא להתמקד בסוגי הפתרונות שיאפשרו ניהול אנרגיה חכם יותר, אופטימיזציה והמשך התרחבות ההתקנות בבניינים גם עבור דיירים נוספים. לבסוף הוסיף כי התקנת תשתיות טעינה בבניינים משותפים דורשת עלויות משמעותיות, וטען כי יש מקום לתמיכה ממשלתית ממוקדת בתחום זה, נושא לו טרם התייחסו.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה