חוק המטרו: על מה המהומה?
חוק המטרו החשוב שאמור להוציא אותנו מהפקקים, עומד במרכז השיח על פיזור הכנסת. מה הוא אומר, מדוע יש מחלוקות עליו ומה יקרה אם הוא לא יעבור?
רכבת תחתית (צילום: אתר freepik)
.
הממשלה והקואליציה בבליץ חקיקה טרם התפזרות הכנסת מחר ונראה כי פרויקט המטרו הוא המשוכה האחרונה בשרשרת. הקואליציה דוחפת להעביר את החוק אבל האופוזיציה מתנה את תמיכתה בקביעת תאריך הבחירות ל-25 באוקטובר. הפוליטיקה הקטנה הזו עלולה לגרום למיליוני ישראלים לעמוד שעות בדרכים אם מישהו לא יגלה בגרות ביממה וחצי שנותרה. אין באמת מחלוקת, מדובר על משחקי כוח בין חברי הבית על חשבון הציבור. נכון, החוק אם לא יעבור כעת, צפוי לעבור בממשלה הבאה, אבל למה לבזבז זמן ולקחת סיכון? אצלנו מה שלא עושים היום כבר לא עושים מחר.
החוק אמור להסדיר את התשתית החוקתית של עבודת רשות המטרו ובעצם מפקיע מהרשויות המקומיות את סמכותן להחליט על התוואי בשטחיהן. כלומר החוק נועד לבטל חסמים שאם היו קיימים כנראה שלא היה מוקם לעולם מטרו בגוש דן כאשר אי אפשר לגבש הסכמות בין כל כך הרבה גופים ורשויות במקביל. אגב, כזה חוק בתחום הדיור, היה עוזר להורדת המחירים.
איגוד הסמכויות תחת גוף אחד יקצר בהכרח את לוח הזמנים משמעותית ובעצם יוציא לפועל את הפרויקט בעל התקציב הגדול ביותר בתולדות מדינת ישראל - 150 מיליארד דולר.
במסגרת הפרויקט עתידים להיבנות שלושה קווים של המטרו שיעברו דרך 24 רשויות מרחובות ועד רעננה, ויכללו כ-109 תחנות וצפויים לשרת כשני מיליון נוסעים כל יום. זו בשורה ענקית לציבור, ונכון - זה ייקח זמן, אבל בסוף זה יגרום לשיפור משמעותי בתחבורה ויקל מאוד על הציבור שמתקשה היום להתנייד.
אם לא יעבור החוק כעת מדובר בגזר דין קשה עבור הנוסעים שיאלצו לחכות לממשלה חדשה ולהצבעה חדשה. זה עיכוב שיכול בקלות להגיע לחצי שנה-שנה והגרוע מכל: מי יודע מה יהיה עוד שנה, זה יכול להתבטל לגמרי. זה עלול לגרום לציבור לבלות עוד שנים רבות בפקקים שרק יחמירו. המצב התחבורתי בישראל החריף עם היציאה ממשבר הקורונה והוא זקוק לתרופה במידי. צריך לזכור, גם אם יאושר ביממה הקרובה חוק המטרו, ייקחו שנים ארוכות מאוד עד שנזכה לנסוע בו ולכן יפה שיאושר שעה אחת קודם. בינתיים, הרשימה המשותפת הודיעה שתתמוך בחוק המטרו לאחר שהושגו הבנות כי הרכבת התחתית תגיע עד לטירה.
שרת התחבורה מרב מיכאלי צייצה: "מי שאומר שחוק המטרו יתעכב רק 'בקצת' אם לא יעבור, פשוט לא מבין אותו. בלי החוק לא יקודמו הליכי קבלת החלטות, לא יקודם תיאום תשתיות בלו"ז סביר, לא יופעלו מנגנוני מימון שיביאו ל-150 מיליארד שקל להשקעה בפרויקט".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
13.לא מדוייק , התקציב והתוכניות כבר מאושר לשנה וחצי קדימהנועם 30/06/2022 09:10הגב לתגובה זו0 0המדובר הוא על העתיד. ופה מדובר על כסף , והרבה כסף. יש אינטרס לישראל ביתנו ולעבודה לקבוע לאן הולך הכסף הזה. ואין שום סיבה לתת לקואליציה הזאת שכבר שפכה מיליארדים בכיוונים הלא נכונים לשפוך עודסגור
-
12.מביךהנדסה 29/06/2022 20:13הגב לתגובה זו0 0יש ל"כתב" הזה את זה ביותר פוזיציה?סגור
-
11.חוק המטרו דורסני. מאפשר להשליכנו לצורכי נדלן ולא תחבורה (ל"ת)מודאג מפוליטיקאים 29/06/2022 15:01הגב לתגובה זו2 0סגור
-
10.חוק המטרו לא קשור למטרובן עמוס 29/06/2022 07:35הגב לתגובה זו1 0חוק המטרו פוגע בשיתוף הציבור בתכנון. כמו חוק הות''ל שעשה אותו דבר בתחום התכנון למגורים וכתוצאה ממנו תוכננו תוכניות גרועות מאוד. אין צורך בחוק המטרו אם המדינה תיקח את הנושא ברצינות אפשר לסלול כאן מטרו תוך חמש שניםסגור
-
9.לא הבנתיחיים 28/06/2022 18:21הגב לתגובה זו0 0150 מיליארד שקל או דולר ?מקצת החשבון שלמדתי אני מבין שיש קצת הבד, הלא כן ?!!!!סגור
- טען עוד
-
8.פוליטיקה הרסניתדרור 28/06/2022 17:47הגב לתגובה זו3 0המטרו פועל מאות ועשרות שנים בערים ענקיות כמו לונדון פריס ואחרות והוכיח מעל לכל ספק את יעילותו . באיזה זכות כמה טמבלים חסרי שכל והגיון מןנעים את העברת החוק .סגור
-
7.פוליטיקאיםשמואל 28/06/2022 16:08הגב לתגובה זו4 0בסוף כל הפוחיטיקאים מימין ושמאל זורקים עלינו באמת לא אכפת להם מכלום חוץ מהתחת שלהם והאגו המנופח שלהםסגור
-
6.מה הבעיה אפשר להנפיק את המטרו בבורסה כל קו בנפרדסמי 28/06/2022 16:07הגב לתגובה זו2 1וכך לגייס 150 מיליארד דולר, גם המדינה תחסוך וגם לא יהיה בזבוז זמן לגייס כספים וועדות על כל שלבסגור
-
5.חייבים להעביר בגלל הדתייםיוסי 28/06/2022 15:57הגב לתגובה זו6 2הדתיים ישתלטו אם לא יקדמו את החוק, תנאי אי נסיעה בשבת וכו'סגור
-
שילכו לכל הרוחותיאיר 28/06/2022 17:49הגב לתגובה זו1 1חובה להפריד דת ממדינה .סגור
-
חייבים להעביר בגלל הערביםעומרי 28/06/2022 17:17הגב לתגובה זו0 0הערבים ישתלטו אם לא יקדמו את החוק , תנאי חיבור הכפרים הערבים וכו'סגור
-
4.150ת"אביבית 28/06/2022 15:45הגב לתגובה זו2 0150 מיליארד זו הערכה תחילית. ההוצאה תהיה גבוהה הרבה יותר כפי שקורה כאן. מוטב להשקיע סכום זה 50-70 ק"מ מצפון ומדרום לת"א/מרכז. פיתוח מיזמי כלכלה יניע לשם רבים או יעצור הגירה ממקומות אלה אל המרכז. אך אל דאגה. זה לא יקרה. באין חזון ייפרע עם.סגור
-
3.אם אני לא טועה ליברמן עצר את חלק מהקווים מיד שנכנס לאוצ (ל"ת)משה ראשל"צ 28/06/2022 15:40הגב לתגובה זו4 0סגור
-
2.עוד סיבה לא לתת לליכוד שילטון. מה שקידמו ומחכה רק להצביה בשנה לא אישרו שנים (ל"ת)אנונימי 28/06/2022 15:34הגב לתגובה זו6 3סגור
-
מרבית התוכניות והאישורים הם מימי ממשלות נתניהו.אנונימי 28/06/2022 16:37הגב לתגובה זו3 0החוק הנוכחי מדבר על הקמת רשות לפרויקט, רגולציה ותיאום תשתיותסגור
-
1.אם החור כל כך חשוב, למה מיכאלי לא העבירה אותו שנה שלמה? (ל"ת)אסף 28/06/2022 15:27הגב לתגובה זו9 2סגור
-
אינטרסיםרונן 28/06/2022 16:21הגב לתגובה זו5 1ולמה הליכוד לא העביר 12 שנה....סגור