הטיסה שלכם בוטלה - מה קורה עכשיו והאם יש סיכוי לפיצוי

תופעת ביטולי הטיסות בכל רחבי העולם ובכלל זה בישראל, הפכה בחודשים האחרונים לשגרה. למה מבוטלות טיסות? מי אחראי לכך והאם מגיע לכם פיצוי?
 | 
telegram
(3)

הביקוש לטיסות נמצא בחודשים האחרונים במגמת עלייה מתמשכת. היחלשות מגפת הקורונה, יחד עם חופשת הקיץ שאך זה החלה, רק מגבירה את המצוקה בנמלי התעופה. בעולם, ובכלל זה בישראל, ניכר מחסור חמור בעובדים. התוצאה - מי שתכנן לצאת לחופשה בעת הזאת, צפוי במקרה הטוב להמתנה ארוכה ומייגעת בשדה התעופה. במקרה הפחות טוב, שלמרבה הצער הפך לסוג של שגרה, הטיסה מתבטלת, לפעמים ללא התראה מוקדמת.

חודש יולי ידוע תמיד כאחת התקופות היותר עמוסות בנמלי התעופה. ביום שישי האחרון עברו בשדות התעופה ברחבי ארצות הברית כמעט 2.5 מיליון נוסעים, 13% יותר מהתקופה המקבילה אשתקד. ואולם דווקא בעת הזאת קורסות חברות התעופה תחת העומס, ולא אחת קורה שהן מבטלות טיסות מתוכננות. בארצות הברית נרשמים 600 ביטולי טיסות ביום. זאת נוסף על 2,300 טיסות שיצאו באיחור ניכר. כן, זו תופעה עולמית, לא רק בישראל.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

הבעיות הבוערות של חברות התעופה
חברות תעופה רבות, במיוחד חברות תעופה בינלאומיות ובכלל זה אל על הישראלית, פעלו ככל יכולתן להחזיר לפעילות את ציי המטוסים שלהן, לאחר שנאלצו לפעול בצורה מצומצמת, ולרוב בתנאי הפסד, במהלך מגפת הקורונה. הדאגה העיקרית בקרב מנהלי חברות התעופה הייתה כבר אז, ועודנה גם היום, מחסור בכוח אדם בתעשייה כולה.

אוברבוקינג וביטול טיסות
אחת התופעות הפחות סימפטיות, היא ביטול טיסות שבהן לא רק שהמטוסים היו מלאים, אלא נרשם עבורן אוברבוגקינג. הדבר בלט עד כדי כך, שחברות תעופה הציעו למי שיבטל את הטיסה שלו בתחילת יולי, לקראת חגיגות יום העצמאות של ארצות הברית, אלפי דולרים תמורת ביטול הטיסה. חברות תעופה ברחבי ארצות הברית מבטלות באופן שיטתי טיסות רבות, על מנת להתאים את מספר הטיסות ליכולת שלהן לתפעל אותו בפועל. חברות כמו אלסקה אייר, (ALK) דלתא איירליינס (DAL) ויונייטד אירליינס (UAL) קיצצו במספר הטיסות. חלקן הודיעו גם על ביטולי טיסות בחודשיים הבאים.

מה שגורם לחברות התעופה לדחוק בנוסעים עצמם לשנות את תכניות הנסיעה שלהם איננו דווקא התפוסה העודפת (אוברבוק) או העדר התפוסה בטיסות. הסיבה היא הרבה יותר טריוויאלית – לחברות התעופה פשוט אין כוח אדם מספיק לתפעל את הטיסות הללו. מדובר בטייסים ואנשי צוות אוויר, אבל גם בעובדי הקרקע – הטענה ופריקה של מזוודות, קבלת קהל ועוד. בנוסף, קיים מחסור חריף, לכל הפחות בארצות הברית, בפקחי טיסות ובקרי תעבורה אווירית בכלל. ברי המזל מבין מהנוסעים שהטיסה שלהם בוטלה, יזכו לפיצוי, שיכול להגיע על פי הפרסומים עד 10,000 דולר. חלק אחר יוכלו לזמין טיסה אחרת. ואולם מרבית הנוסעים שהטיסות שלהם בוטלו, לא יזכו לפיצויים כלל.

ומה קורה בישראל?
מזה כמה חודשים, התופעה בולטת גם בטיסות מישראל ואליה. נוסעים שהזמינו חופשות ובנו על כך שהטיסה שלהם תצא במועד, קבלו הודעות לאקוניות על ביטול. אמנם בהודעות מוזכרת האפשרות להזמין טיסה חלופית. יחד עם זאת, אין בהן כל התייחסות לעוגמת הנפש, שלא לדבר על ההפסד הכספי, המלווה את ביטול הטיסה לחופשה המתוכננת.

מה המשמעות של ביטול טיסה
כשמבוטלת נסיעה באוטובוס, קיימת תמיד האפשרות למצוא נסיעה חלופית. במקרים קיצוניים, אפשר פשוט לקחת מונית ולהגיע ליעד המבוקש. אבל כשמדובר בטיסות, ובעיקר בתקופות שבהן העומס בנמלי התעופה הוא רב, האפשרות למצוא טיסה חלופית היא כמעט אפסית. האפשרות של מונית, שזה אומר מטוס פרטי, היא פשוט לא מתקבלת על הדעת מבחינת העלויות. המשמעות פשוטה: אין טיסה – אין חופשה. ונניח שחברת התעופה מפצה על ביטול הטיסה – מה עם החופשה המתוכננת? הרי שם אין אפשרות לבטל, בעיקר כשהביטול הוא ברגע האחרון. מעבר לעצם הביטול של החופשה, יש לקחת בחשבון את העלויות הגבוהות של הביטולים. ואת העלויות הללו איש איננו מחזיר.

מי אשם בעצם ומה אפשר לעשות
התשובה לשאלה מי אשם איננה כל כך פשוטה. מצד אחד, חברות תעופה מכרו כרטיסים לטיסות שלכאורה לא היה באפשרותן להפעיל. מצד שני, מכירת הכרטיסים התבצעה עוד לפני שהתבררה העובדה הפשוטה – כוח האדם, שבעבר הלא רחוק עמד לשירות הנוסעים, הצטמצם. עובדים רבים לא חזרו לעבודה אחרי הקורונה, ואחרים פשוט עזבו את הענף לטובת מקומות עבודה אחרים.

ומה בעצם אפשר לעשות? למרבה הצער, גם התשובה לשאלה הזאת איננה ממש מספקת. בארצות הברית אין כל חוק המחייב חברת תעופה לפצות את הנוסעים בגין ביטול הטיסה. בישראל, החוק מחייב את חברות התעופה להניח ללקוח לבחור בין טיסה חלופית לבין החזר כספי. על פי החוק, לקוח שהטיסה שלו בוטלה גם זכאי לפיצויים. אבל כשמדובר בחופשה, הפיצויים הללו בטלים בשישים לעומת ההפסד הכספי האמתי בגין חופשה שלא נוצלה, או נוצלה רק בחלקה. על פיצוי בגין עוגמת נפש שנגרמה, אין בכלל על מה לדבר.  

תגובות לכתבה(3):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    Airhelp בגוגל והכסף בדרך
    יצחק 04/07/2022 09:30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    איחור של שש וחצי שעות בטיסת טרנסביה, תביעה דרך אתר airhelp ועל שלושה כרטיסי טיסה 1200 יורו חזרה ישירות לבנק,
    סגור
  • 2.
    בקיצור - מאוד מסוכן להזמין טיסה
    מושיקו 04/07/2022 08:48
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חייב להגיד שהכתבה שטחית. לא מסבירה מה גובה הפיצוי, האם יש אפשרות ריאלית לתבוע את חברת התעופה לפיצוי בגובה המלון או הזמנות אחרות שכבר בוצעו. מה ההבדל בין הזמנה פרטית לבין הזמנה דרך סוכן נסיעות ?
    סגור
  • 1.
    שכולם יזמינו חופשה יחד באוגוסט בחול
    הפתרון 04/07/2022 08:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כך נוכל להבטיח שלא יהיה עומס ביוני וספטמבר וטיסתי לא תתבטל...
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות