לא לברוח מהעבר אלא לנסוע אל העתיד, או - כיצד לחתוך הפסדים?
במשך כמה שנים היה ניתן לומר על השקעות בשוק ההון ש"כל מטאטא יורה". כמעיט בכל מקום שבו השקעת הרווחת, אם יותר ואם פחות. אולם בחודשים האחרונים אנו מתמודדים עם סנטימנט מאד שלילי (שמשתפר מעט בשבועות האחרונים) שמזכיר לנו מחדש איך זה מרגיש להפסיד כסף בשוק ההון, ולכן עולה מחדש השאלה איך מתמודדים עם הפסדים.
אחד דברים החשובים אך הקשים בהשקעות הוא לדעת "לחתוך הפסדים". המשקיע ניתח את מצב החברה והחליט להשקיע, אך בניגוד למקווה ההשקעה מאבדת מערכה והמשקיע סופג הפסדים. במקרים כאלה לעיתים קרובות אדם יכול להגיע למסקנה הגיונית שההשקעה לא משתלמת יותר כיון שהשתנו הנסיבות או שמראש תיזת ההשקעה הייתה שגויה והתבססה על הנחות לא נכונות, אך בכל זאת הוא יתקשה לחתוך את ההפסד ולמכור את המניה. מדוע? ראשית, קשה לנו להודות בטעות, ואנחנו משכנעים את עצמנו שזה רק כשל שוק ועוד מעט כולם יראו למה החברה שווה כפי שהערכתי בתחילה והיא תחזור לטפס. כמו כן, לעיתים המשקיע מחכה שהמניה "תחזיר את ההפסדים" ואז הוא ימכור אותה.
אולם זו גישה מוטעית. אם לפי המצב העכשוי של החברה לא היית נכנס להשקיע במניה כעת, אז גם אין טעם להישאר בה עכשיו רק בגלל שפעם חשבת שכדאי להשקיע. ניתוח המצב הנוכחי אמור להנחות אותך, ולא העובדה שביצעת טעות בעבר, או שבעבר שררו תנאי שוק שונים בעבור החברה. למרות שההגיון הזה ברור, הצעד עדיין קשה להרבה משקיעים.
ייתכן שבפרשה ניתן למצוא רעיון שיקל על קבלת החלטה כזו, אם כי הוא חורג בהרבה בחשיבותו מתחום ההשקעה במניות ונכון לגבי מגוון רחב של שינויים איתם אדם צריך להתמודד.
בפרשת השבוע מתוארים בקצרה רשימת המקומות בהם עברו בני ישראל בעת מסעותיהם במדבר. כך אומר הפסוק:
בולטת העובדה שסדר המילים "מוצא" - המקום ממנו יצאו בני ישראל, ו"מסע" - המקום אליו הם הלכו - מופיע כל פעם באופן שונה. בפעם הראשונה המילים מופיעות בסדר הגיוני. קודם מוצא, המקום ממנו יוצאים, ולאחר מכן מסע, המקום אליו הולכים - "מוצאיהם למסעיהם". אולם בפעם השניה הסדר הפוך - "ואלה מסעיהם למוצאיהם". הבדל נוסף הוא שבפעם הראשונה מדובר על מה שכתב משה, ומודגש שזה על פי ה'. בפעם השניה מתוארים המסעות עצמם, ולא מוזכר שזה "על פי ה'".
הרב שמשון רפאל הירש (1808 - 1888) מסביר את ההבדלים בין שני המופעים:
אומר הרש"ר הירש שבפסוק מתוארים שתי גישות, זו של ה' וזו של עם ישראל, וההבדלים נובעים משתי השקפות העולם המנוגדות. מה ההבדל בין שתי הגישות?
"בעיני העם היה הדבר הפוך בתכלית. בכל מקום ששהו בו הם לא היו מרוצים; וכשהגיעה השעה לצאת מן המקום, היציאה ממקום החניה הייתה עבורם התכלית. לא היה משנה להם להיכן הם נוסעים עתה; העיקר היה לעזוב את המקום שבו שהו. הם נסעו כדי לעזוב את מקום חנייתם. נמצא שכל מסעותיהם היו ״מסעיהם למוצאיהם״".
עם ישראל מגיע למקום מסוים. באותו מקום מתרחשים אירועים, חלקם רעים, ומתחילה להצטבר אנרגיה שלילית, חוסר נחת וסלידה מהמקום, עד שהם מואסים באותו מקום ורוצים פשוט לקום וללכת ולא לראות אותו לעולם. לכן כשמגיע הזמן ללכת, העיקר מבחינתם הוא לצאת. "המסע" תפקידו לצאת מה"מוצא" ותו לא - "אלו מסעיהם - למוצאיהם".
מבחינת הקב"ה הגישה היא הפוכה. אמנם התמודדנו עם קשיים, תפקידם של הקשיים ללמד ולקדם אותנו, עד שהפקנו את המיטב מאותו מצב, על אף הרגשות השליליים, וניתן להתקדם לשלב הבא. אנו עוזבים את המקום לא בגלל שרע לנו בו, או לפחות לא רק בגלל זה, אלא בגלל שיש מקום אחר טוב יותר, שאיפה משמעותית יותר, שלב נוסף שעלינו לכבוש בחיינו. המוצא תפקידו להביא אותנו למסע החדש, שהוא עיקר התכלית והמטרה של השינוי - "מוצאיהם למסעיהם".
הגישה הזו נכונה לגבי כל שינוי שנעשה בחיים. הוא יכול לבוא מתוך הרגשה שרע לי במצב הנוכחי ואני רק רוצה לשנות, לא משנה למה לא משנה לאן. אך גישה כזו לא בהכרח תביא לשיפור המצב, כי מי שאמר שהשינוי יהיה לטובה? מאיפה הבטחון שהמסע יהיה טוב יותר מהמוצא? השאלה הנכונה היא לאיפה אני רוצה להגיע, שנקודת המוצא, החוויות והקשיים שעברתי יגרמו למסע למקום טוב יותר. לא בריחה מהווה אלא בניית העתיד.
נחזור לעניין ההפסדים והשינויים בתיק ההשקעות. כאמור, אם לא היית נכנס עכשיו להשקעה באותה חברה, אין צורך להישאר בה כיון שכבר נכנסת אליה בעבר. כדי להבין זאת יותר טוב ולהקל על ההחלטה ראוי להסתכל לקראת מה הולכים ומה המטרה של השינוי. אם נתעלם רגע מהכסף שכבר השקעתי והפסדתי, הרי שעומדות בפני כרגע שתי אפשרויות. המניה הנוכחית שבה אני מושקע ומופסד, ומניה אחרת, שלפי הניתוח הנוכחי שלי עשויה לתת תשואה טובה יותר. העובדה שכבר הפסדתי כסף על המניה בה אני נמצא איננה סיבה להרוויח פחות באלטרנטיבה שעומדת מולי. הפסדי העבר לא צריכים לקבוע את החלטות העתיד.
הסיבה שאני מוכר את המניה הנוכחית, אם כן, איננה כדי לברוח מאיפה שהייתי - העיקר לצאת מהמצב הקודם לא משנה לאן "מסעיהם למוצאיהם", אלא על מנת לשים את עצמי במקום טוב יותר, במניה של חברה מוצלחת יותר, ללכת אל יעד חדש מתאים יותר - "מוצאיהם למסעיהם". אין פה רק רצון לברוח מהעבר ומהטעויות שעשיתי אלא רצון לבנות מצב טוב יותר בתיק ההשקעות. היכולת מצד אחד להתבונן בטעויות העבר, ללמוד מהם ולהפיק לקחים, ומצד שני לדעת גם להתנתק מהם ולא להיקשר לטעויות היא המאפשרת לנו לגדול ולהתפתח ולא להישאר מקובעים על אותן טעויות.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
9.מה למדנו ב-15 השנים האחרונותגולדפינגר 05/09/2022 19:49הגב לתגובה זו0 0מי שמיהר לחתוך הפסדים הפסיד את העליה הבאה תוך תשלום עמלות מעבר בלתי מוצדקות. אין חכם כבעל ניסיוןסגור
-
8.כתבה מעניינתדוד 31/07/2022 00:00הגב לתגובה זו1 0נקודת מבט חכמה מהמקורותסגור
-
7.ארוך נוראאלוהים 29/07/2022 16:11הגב לתגובה זו0 0אחרי כמה דקות עזבתי,קשה לריכוזסגור
-
6.ישר כח! (ל"ת)טל 29/07/2022 14:19הגב לתגובה זו0 0סגור
-
5.נכון כשיש מניה אחרת. אבל למכור סתם... ודאי עדיף לחכותאיש חכם 29/07/2022 12:37הגב לתגובה זו1 0כמו תמיד תובנה יפה מפרשת השבוע תודהסגור
- טען עוד
-
4.כתבה גרועה מאוד,המשקיע יכול למכור בהפסד ואז תעלה הרבה (ל"ת)תמיר 29/07/2022 11:36הגב לתגובה זו1 6סגור
-
על פי רובאודי 29/07/2022 12:52הגב לתגובה זו0 0אתה צודק ובתנאי שהחברה לא חברת חלום והגיעה כבר לשפל אבל אם לא יכולה להתרסק בלי סוףסגור
-
3.ישר כוחאלי 29/07/2022 09:37הגב לתגובה זו7 0מאמר יפה נהניתי לקרואסגור
-
2.נהדר,אבללרון 29/07/2022 08:42הגב לתגובה זו3 0מה קורה כש"הטעות לעולם חוזרת"?סגור
-
1.הכתבה היא רקלרון 29/07/2022 08:41הגב לתגובה זו0 0לכאלו שאינם מגישים דו"ח שנתי למס הכנסה כך שאינם מתקזזיםסגור