"בתים מלאים כל טוב אשר לא בנית" - הסכנה שבעושר ללא מאמץ

משה מזהיר את עם ישראל מהשפע המצפה להם ללא מאמץ בהגיעם לארץ, בפרשה הבאה הוא יזהיר מפני שפע אותו ישיגו בעצמם, מה ההבדל בין הסכנה שמשקפים שני סוגי העושר?
 | 

מחקר שפורסם בשנת 2014 בדק מהם הדברים שמדאיגים משפחות בעלי עושר של מעל 10 מיליון דולר. מיד אחרי הדאגה הגדולה ביותר, הדאגה לבריאות, שוודאי אינה ייחודית דווקא לאנשים עשירים, מגיעה דאגה ייחודית לסקטור הזה - הדאגה שלילדים שלהם לא תהיה מוטיבציה להתקדם בחיים, או במילים אחרות שהם ייצאו מפונקים מדי ולא ידעו להעריך את העושר שלהם, וכך יגרמו לעצמם נזק כשיצטרכו לעמוד בזכות עצמם. חלק גדול מהמרואיינים ייחס את הכשלונות של הילדים שלהם לעובדה שהם נתנו לילדים "יותר מדי" (מעניין שאחרים יחססו זאת לכך שהם נתנו להם "פחות מדי").

בעיה דומה, אם כי עם מאפיינים מעט שונים, משקפת זכייה בלוטו - עושר פתאומי שנופל לידים של מישהו מבלי שבאמת הוא עבד וטרח למענו. על פי מחקרים פסיכולוגיים זכיה בלוטו לא העלתה את רמת האושר של הזוכים לאורך זמן. יש אף מקרים שלא רק שהזכיה  לא שיפרה את החיים אלא גרמה ממש למהפך שלילי. צעירה מבריטניה שזכתה בלוטו בגיל 17 תבעה את מפעל הפיס בטענה שהזכיה הרסה לה את החיים. "יש לי דברים חומריים אבל חוץ מזה החיים שלי ריקים". היא דורשת להעלות את הגיל המותר לזכיה ל-18. מעניין שבגלל הנזק שנגרם לה בגלל הכסף הרב בו זכתה היא תובעת עוד כסף ממפעל הפיס. אולי אם תיזכה תתבע אחר כך גם את בית המשפט שסידר לה עוד עושר.

אבל זו תופעה שאינה ייחודית לאותה צעירה חצופה מבריטניה. אנשים שזכו בסכומים גדולים בהגרלות מן הסוג הזה מספרים לעיתים קרובות על התמכרות להימורים, חיי נהנתנות שבסופו של דבר מביאים את הזוכה לפת לחם, גירושין, ועוד צרות נוספות. המשותף לשני המקרים, הורים עשירים וזכייה בלוטו, הוא עושר שמגיע ללא מאמץ והשקעה. בפרשה שלנו משה רבינו מתייחס בדיוק למקרה כזה.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

בפרשת ואתחנן מסתיים הנאום הראשון מתוך שלושה של משה רבינו עם פרידתו מעם ישראל ומתחיל הנאום השני הארוך ביותר שהוא עיקרו של ספר דברים. הנאום הזה נקרא גם "נאום המצות", כיון שרובו עוסק במצוות, אך ישנה גם התייחסות לאירועים היסטוריים וכן דברי מוסר של משה רבינו בתחילת הנאום ובסופו. 

בין השאר מזהיר משה מהעושר בו יזכה עם ישראל עם הכניסה לארץ ישראל, עושר אותו לא עמלו להשיג. משה לא אוסר להשתמש בעושר הזה, הוא רק מזהיר מפני השלכות אפשריות: 

"והיה כי יביאך ה' אלוקיך אל הארץ אשר נשבע לאבותיך לאברהם ליצחק וליעקב לתת לך, ערים גדולות וטובות אשר לא בנית, ובתים מלאים כל טוב אשר לא מלאת, וברות חצובים אשר לא חצבת, כרמים וזיתים אשר לא נטעת ואכלת ושבעת. הישמר לך פן תשכח את ה' אלוקיך אשר הוציאך מארץ מצרים מבית עבדים". 
<

בארץ אליה תיכנס ישנו מכל טוב, שלא עמלת בשבילו, בתים, אוכל, מים, ערים בנויות - כל מה שצריך כדי לחיות היטב. תוכל לאכול ולשתות, אומר משה רבינו, אין שום בעיה לנהנות מן השפע הזה שלא עמלת בעבורו, אבל צריך להיזהר, העושר הזה יכול לגרום לך לשכוח את ה' אלוקיך. 

הרמב"ן מפרש את הפסוקים בפרשתנו על סכנות העושר באופן כללי. "יזכיר בכאן, כי ברבות הטובה יזכור ימי עוניו ומרודו שהיה עבד במצרים, ולא ישכח את ה' שהוציאו מן העבדות". הרמב"ן מדבר באופן כללי על "ברבות הטובה". כלומר כשירבה השפע והעושר. העושר מייצג אתגר מוסרי גדול, לא להתגאות ולא להיגרר לנהנתנות. המלבי"ם (1809 - 1879) אומר בהקשר שלנו: "גדול ניסיון העושר מניסיון העוני, ובעת יתעשרו וישבעו ירום לבם (יתגאו) ובקל ישכח את השם" 

הפתרון לסכנות העושר, לדברי הרמב"ן הוא לזכור את ימי העוני, את הזמנים הקשים. בין אם זכית בלוטו או עבדת קשה והתקדמת, אנא זכור מה היה לפני כן, את הקושי והעמל, ואל תתגאה ותשכח את הערכים שלך.

<

אזהרה דומה אם כי לא זהה חוזרת על עצמה גם בפרשה הבאה:

"פן תאכל ושבעת ובתים טובים תבנה וישבת ובקרך וצאנך ירביון וכסף וזהב ירבה לך וכל אשר לך ירבבה, ורם לבבך ושכחת את ה' אלוקיך המוציאך מארץ מצרים מבית עבדים"

גם פה ישנו חשש שהעושר והשפע יגרמו לשכחת ה', אולם נראה שיש הבדל בגורם יצירת העושר. בעוד בפרשת ואתחנן העושר מגיע מעצמו ללא טרחה: "אשר לא בנית... אשר לא מילאת... אשר לא חצבת... אשר לא נטעת". בפרשת עקב, הפרשה הבאה, העושר מגיע בעקבות העבודה של האדם. אתה בונה את הבתים, והבקר והצאן מתרבים, מן הסתם עקב טיפול מסור, גם הכסף והזהב לא מתרבים מעצמם.

למרות השוני, רואים שהסכנה המוזכרת בשתי הפרשות זהה. גם העושר שמגיע על ידי מאמץ ועבודה בפרשת עקב, וגם כזה שמגיע ללא מאמץ בפרשת ואתחנן, עלול לגרום לשכחת ה'. האם יש הבדל בין דרכי השגת העושר מבחינת הסכנה שהם מייצגים?

נראה שהרמב"ן בפרושו לפרשתנו מתעלם מהדגש בפסוקים בפרשה שלנו על כך שעם ישראל לא התאמץ להגיע אל העושר הזה. אך הספורנו שם דגש על האספקט הזה בפרשתנו: "אשר לא בנית: שהשיג עושר בלא עמל. השמר לך: כי עושר קנוי בזה האופן גורם ברוב (על פי רוב) להימשך אחר התאוות, ובהן ישכח האדם את עושהו".

אומר הספורנו שדווקא עושר שמגיע ללא מאמץ יש בו סכנה מיוחדת להידרדרות לנהנתנות ודקדנטיות שסופה התנוונות ואובדן הערכים. גם המלבי"ם מדגיש את ההבדל בין עושר שהושג בעמל לכזה שנפל מהשמיים: "וגם בזה יש הבדל... אם ישיגנו על ידי עמל ויגיע כפים, יזכור תמיד מעמדו הראשון... אבל אם אח"כ השיג עושר גדול ומטמוני מסתרים בלי עמד ויגיעה אז לרוב ישכח מעמדו הקודם".

נראה שעושר שמגיע על ידי עמל המוזכר בפרשת עקב משקף יותר מכל חשש מפני גאווה ותחושה של האדם שכל מה שיש לו זה בזכות יכולתיו. לכן בפרשת עקב מוזכר גורם נוסף: "ורם לבבך ושכחת...". יש הרואים בגאווה דבר חיובי, אולם התורה מתייחסת אליה באופן שלילי. אדם אמנם צריך להכיר ביכולתיו ולשמוח עליהם, אך לא להתגאות בגינם.

העושר שמגיע ללא  עמל לעומת זאת מייצג סכנה אחרת - שקיעה בנהנתנות ושכחת המשמעות הרוחנית של החיים. אדם כזה לא רכש את העושר באופן הדרגתי ובמאמץ, ובקלות הוא נוטה לזרוק את החיים הקודמים ולהיכנס באחת אל תוך חיי השפע מה שגורם לו במהרה לאבד את האיזון. גם אדם שנולד לתוך שפע מבלי שטרח בשבילו עלול לעיתים לא להבין את משמעות העושר ואת הקושי הנדרש להשגתו אצל אנשים אחרים, מה שעלול במקרים מסוימים להביא לזלזול, נהנתנות ובזבוז. 

בשני המקרים התורה מזהירה שלא לשכוח את ה' ולא לשכוח את העבר - "אשר הוציאך מארץ מצרים" - הזמן בו היינו עבדים וחיינו בעוני ובקושי כעם. גם שנים רבות אחרי שאיננו עבדים וחיינו שונים בתכלית, זכרון העבר מבהיר לנו את הנקודה החשובה: עושר הוא מצב מקרי שיכול להתחלף להשתנות ולהעלם. גם אם זכית בו במאמץ וגם אם הוא נפל לך מהשמיים תזכור תמיד שיש גם מצבי חיים אחרים, תלמד להעריך את המצב הנוכחי ונהג בו בזהירות לבל יאבד ולבל יגרום לך נזק רוחני או גשמי. 

תגובות לכתבה(20):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 18.
    מהנה ומעשיר
    ראובן 14/08/2022 11:20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    נהניתי לקרוא . מחכה לשבוע הבא
    סגור
  • 17.
    ממש יפה. (ל"ת)
    מתניה 14/08/2022 06:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 16.
    נקודה יפה למחשבה
    אזרח שווה בין שווים 13/08/2022 23:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תזכרו מאיפה באתם
    סגור
  • 15.
    המשיכו כך ישר כוח
    יוני 13/08/2022 21:34
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כיף לראות ערוץ כלכלי שלומד מהמקומות
    סגור
  • 14.
    תענוג לקרוא
    צדקה יפעת 12/08/2022 18:34
    הגב לתגובה זו
    6 2
    תמיד נהנית לקרוא.
    סגור
  • טען עוד
  • 13.
    נהניתי מאוד לקרוא, דברי טעם. הבנתם תביא לעושר אמיתי. (ל"ת)
    רובי 12/08/2022 17:43
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 12.
    איזה פרשנות מדהימה ומחכימה
    חי 12/08/2022 15:34
    הגב לתגובה זו
    6 0
    כל הכבוד.כן ירבו מאמרים שכאלו.יישר כח
    סגור
  • 11.
    הלוואי עושר לכולנו
    יה 12/08/2022 14:44
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עושר מהבורסה מאד ישמח .. הלוואי שנדע לגלוש עם הגלים ...בהצלחה לנו...שבת שלום
    סגור
  • 10.
    מה יהיה
    פנסיונר 12/08/2022 14:27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מאחל לכולנו שנזכה ברכוש ועושר ואז נחשוב הלאה......
    סגור
  • 9.
    כתבה מעולה! נהניתי מכל רגע! (ל"ת)
    יורי 12/08/2022 13:23
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 8.
    נכון מאוד
    נגה 12/08/2022 12:10
    הגב לתגובה זו
    3 0
    קל למי שהצליח ״בכוחות עצמו״ לחשוב שכולם יכולים עם קצת מאמץ. כמו תשובה שעף על סיפור מעוני לעושר שלו ומרגיש שהרוויח את הזכות לדרוס את אנשי גבעת עמל
    סגור
  • 7.
    כתבה מעמיקה
    אריגטו9 12/08/2022 12:05
    הגב לתגובה זו
    2 1
    נקודת מבט מעניינת , הראיה ההיסטורית והקשר העכשווי .
    סגור
  • 6.
    כל הכתבות האלה שטויות ותפסיק עם זה (ל"ת)
    תמיר 12/08/2022 11:58
    הגב לתגובה זו
    1 4
    סגור
  • אתה יודע שאתה לא חייב לקרוא נכון? (ל"ת)
    מישהו 12/08/2022 16:49
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 5.
    בפשטות
    רי 12/08/2022 11:40
    הגב לתגובה זו
    1 0
    EASY COME EASY GO
    סגור
  • 4.
    ששון
    ששון 12/08/2022 10:31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    איזה יופי של כתבות מהסדרה הזאת
    סגור
  • 3.
    קשקוש מקושקש (ל"ת)
    חכימא 12/08/2022 09:59
    הגב לתגובה זו
    1 15
    סגור
  • אז תסביר את עצמך בכמה מילים !
    אייל 13/08/2022 20:56
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ואל תזרוק קשקוש מקושקש ! ??
    סגור
  • 2.
    חרטא (ל"ת)
    אלי 12/08/2022 09:20
    הגב לתגובה זו
    2 15
    סגור
  • 1.
    כתבה מדהימה ! (ל"ת)
    מתן 12/08/2022 09:05
    הגב לתגובה זו
    25 2
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות