איך יכול להיות שהאינפלציה בישראל היא הנמוכה במערב? חפשו את התשובה אצל הלמ"ס

האינפלציה בישראל נמוכה גם בטווח של 10 שנים, וגם בהשוואה למדינות שעברו מיתון, משבר נדל״ן חריף ועוד. התשובה היא טעויות וחוסר מקצועיות של הלמ"ס בישראל
 | 

המדד הישראלי לצרכן משפיע על אזרחי המדינה במגוון דברים מהצמדות של הלוואות, עדכוני שכר, חוזים ועוד. בנוסף הוא כלי מרכזי לקבלת החלטות כלכליות כמו גובה הריבית. זה הדבר הנכון להגיד שהמדד לצרכן הישראלי הוא המדד המרכזי שלפיו מקבלים החלטות והנה המדד הישראלי לצרכן עלה משמעותית פחות מהמדדים של כמעט כל מדינה בעולם המערבי (אולי למעט יפן ששם באמת מדובר במקרה חריג), לא רק בשנה האחרונה אלא ב10 השנים האחרונות. לא מדובר בתופעה חד פעמית המדד הישראלי נמוך מכל המדדים האירופאים. לא מדובר במשהו חד פעמי אלא בתהליך עקבי.

אז לפי נתוני הלמ״ס ישראל היא אולי המדינה עם האינפלציה הנמוכה ביותר במדינות המפותחות* (בניכוי מקרי קצה דוגמת מדינות במיתון כמו יפן ויוון)

 
אינפלציה בין השנים 2011-2021 מקור הנתונים הבנק העולמי.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

 
אינפלציה במהלך 12 החודשים האחרונים (מקור הנתונים TheGlobalEconomy )
יצוין כי בטורקיה המצב קיצוני במיוחד: האינפלציה הגיעה כבר ל-79% ב-12 החודשים האחרונים.

כלומר מדינת ישראל עם אינפלציה נמוכה גם בהשוואה למדינות שעברו מיתון, משבר נדל״ן חריף ועוד. עכשיו השכר במדינת ישראל עלה, החסכונות לא עלו דרמטית, איך מסבירים את הפער? 

כשהשוותי את הנתונים מספר פעמים מול מדינות אחרות רציתי להבין אם אני עושה שגיאה, או שהשגיאה נמצאת אצל הלמ״ס. תנוח דעתם של הקוראים - השגיאה כנראה אצל הלמ״ס ואין מדובר בשגיאה מכוונת אלא בחוסר מקצועיות שמתחיל משלב הבדיקה הסטטיסטית דרך איסוף הנתונים ועד להרכבת המדד. בכל אחד מהשלבים התבצעה עבודה ברמה נמוכה שאינה הולמת אפילו מדינות עולם שלישי, כאשר משווים בין הלמ״ס הישראלי לקולומביאני למשל הרמה המקצועית שם גבוהה לאין ערוך. התחושה היא של בושה עמוקה במיוחד כשמידע נגיש ויש גישה למתודולוגיות של מדינות כמו ארצות הברית, אנגליה ועוד. יש כלים ממוחשבים שמאפשרים כריית מידע יעילה, למה למען השם למשל מחשבים מדד דיור לפי סקרי שכר דירה המבוססים על הרצון הטוב של קבוצה נבחרת של שוכרים ואיך לא נדלקים כל האורות האדומים כשמחירי דירות עולים ב-150% ומדד הדיור בקופה המקבילה עולה בפחות מ-20% ???

התשובה של הלמ"ס היא, ואני מצטט: ״כי 90% לערך מהשוכרים מצויים תחת חוזה קיים ולכן המדד לגביהם נותר כמעט ללא שינוי. עבור 5.7% מהשוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עליה של כ-3%. עבור 5.2% מהשוכרים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של כ-5.6% בשכר הדירה״. שוכרים מפקידים את החוזים שלהם בעיריות, מה הבעיה לבקש מהעיריות להעביר את הנתונים?

כך למשל ב״מדידת שירותי דיור בבעלות הדיירים״ של הלמ״ס (נכתב על ידי לואיזה בורק) נקבעים אשכולות (המונח המקביל באנגלית הוא Clusters) מה הסיבה לקביעת האשכולות? מה הקשר הסטטיסטי ביניהם? למה דירות קטנות בתל אביב נמצאות באותו אשכול עם דירות גדולות בחיפה? ותאמינו לי שאלו הבעיות הקטנות.

אכן מדידת סעיף הדיור בהקשר של הוצאה חודשית/שנתית אינה בעיה פשוטה אבל ישראל אינה ייחודית ומדינות מצאו שיטות להתמודד עם הבעיה, בין אם בגישה ישירה לחוזים ובין אם בקביעת החלק היחסי בהוצאה החודשית שהולך לסעיף הדיור כך למשל כאן וכאן. וזו רק דוגמא.

ממוצע האינפלציה בין 2011-2021 במדינות המפותחות היה כ-21.3%. אם מנכים את המדינות הדרום אמריקאיות מגיעים ל-17.5% הפער בין זה לבין האינפלציה בתקופה המקבילה בישראל הוא מעל ל-8%.

אם נזרוק את הערכים הגבוהים ביותר מחישוב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים נקבל ממוצע עולמי של 8.3% לעומת 4.4% בישראל בתקופה המקבילה.

מחירי הדירות בישראל עלו יותר מכמעט כל מקום בעולם המערבי בתקופה המקבילה. (מדינה כמו אירלנד למשל שהאינפלציה שלה בין 2011 ל-2021 נמוכה מישראל סבלה מירידה דרמטית במחירי הדירות של כמעט 50% בין 2008 ל-2013, רק בשנים האחרונות רמות המחירים שבו לאלו של 2008, שלא לדבר על יוון) . אז אם דירות לא יותר זולות אז מוצרי המזון בישראל הוזלו בהשוואה לעולם? המכוניות?

ברצינות, יש לנו מדד מעוות, למדד יש השלכות מעשיות משמעותיות על חיי היומיום שלנו למשל, על שיעור הריבית שיקבע, על שיעור תוספת היוקר, על העלאות השכר הנומינליות שתקבענה בחוזי העבודה. להחלטות אלו תהיינה השפעות על שיעור התשואה בחסכון ארוך הטווח, על תשלומי המשכנתאות ועוד. השפעה זו תגבר שבעתיים אם על פני שנים תגרור שיטת המדידה הטיה עקבית לכיוון זה או אחר.   

המצב עגום, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עוסקת בנוסף בתחומים שקשורים בדיני נפשות כמו נתוני תאונות דרכים ותאונות עבודה. מה ההמלצה שלי?  לסגור את הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשלם לכל העובדים שם משכורת עד לפנסיה, רק שלא יגיעו ולא יגרמו עוד נזק.

לפנות למוסד אקדמי מכובד שאין לו קשר ללמ״ס כמו לטכניון, לחוקר בעל שם בעל ידע בסטטיסטיקה שאין לו קשר ללמ״ס, ולבקש מהמחלקה לעשות שירות מילואים של חצי שנה עד לייצוב מוסד חדש ואמין. אין צורך להמציא את הגלגל, המתודולוגיות באנגליה ובארה״ב טובות. במקומות בהם יש חוסר התאמה מקומית אני סמוך ובטוח שיימצאו פתרונות.

להלן התייחסות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה:
ביחס למדד המחירים לצרכן - הטענות המוזכרות בדבריך אינן מדויקות או אינן נכונות ובחלקן אף הזויות. הטענות לא מלמדות דבר מלבד אי בקיאות של כותב המאמר בחומר. עם זאת בשל החשיבות הרבה שאנו מייחסים לנושא, נשמח להפנות אותו למידע נוסף באתר הלמ"ס.

ביחס לעבודת הלמ"ס – הדברים אינם ראויים לתגובה. רק נאמר שהלמ"ס מעסיקה עובדים מקצועיים ומסורים ועבודתה מלווה על-ידי המועצה הציבורית לסטטיסטיקה ועל ידי אנשי אקדמיה ותעשיה בכירים.

צר לנו על הניסיון לפגוע ביושרה, במקצועיות, באמינות ובמהימנות שעומדים ביסוד עבודתה של הלמ"ס מאז הוקמה, ומקנים לה הערכה רבה והכרה בינלאומית בגופים האמונים על סטטיסטיקה רשמית כגון ה-OECD, קרן המטבע הבינ"ל, האיחוד האירופי, הוועדה הכלכלית האירופית של האו"ם ועוד. מוטב יעשה כותב המאמר אם יעסוק בנושאים בהם הוא מבין, ככל שיש כאלה.

 
דר' איתי בן דן הוא מתמטיקאי, מומחה באלגוריתם ובשווקים פיננסים

תגובות לכתבה(80):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 74.
    בלמ"ס נבהלו מהכתבה
    י"ע 13/09/2022 12:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ולכן הם לא מתייחסים לטענות במאמר אלא מעליבים אותו וקוראים לו הזוי
    סגור
  • 73.
    נו באמת? בן דן הוריד את הרמה של הכתבות לשיא שלילי חדש
    אנונימי 24/08/2022 12:03
    הגב לתגובה זו
    0 4
    כתב פח. לפי הרמה של הכתבה לא סיים תיכון. אפילו שיטות בסיסיות של ניכוי איכות באמצעות קלסטרים הוא לא מכיר. עושה בושות לטכניון
    סגור
  • 72.
    בן דן כותב כשיא הטריפ (ל"ת)
    חחח 16/08/2022 16:16
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 71.
    יקר לשחד פרופ' בישראל
    אחת מבפנים 16/08/2022 16:06
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אז מה עושים? מורידים את הדרישות לד"ר. זה זול יותר ויש בשפע משת"פים. לאט לאט הדרישות ירדו. הכי זול לשחד אדם עם השכלה תיכונית. הלמ"ס אומנם עוד לא שם אבל בהחלט בדרך לשם ....
    סגור
  • 70.
    דוקא החודש המדד בישראל הוא בין הגבוהים ביותר... (ל"ת)
    חחח... 15/08/2022 20:11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • טען עוד
  • 69.
    האינפלציה הנמוכה בעולם
    מאיר דוד 15/08/2022 20:03
    הגב לתגובה זו
    0 5
    כן, מותר להגיד שאכן המצב הכלכלי שלנו מעולה בזכות נתניהו שהצליח לרסן את האינפלציה. אבל אין סיכוי שתגידו את זה, זה לא פופולריבעיתונות להגיד עליו מילה חיובית אז אל תגידו אבל העם יודע למי בקרדיט.
    סגור
  • האינפלציה מוגרה ב 1985.הרבה לפני נתניהו
    זיזו 17/08/2022 13:23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הראש היהודי קיים הרבה לפני נתניהו.והגז בים,גם אינו מושפע מנתניהו
    סגור
  • 68.
    ביוון מנהל הלמ"ס נכנס לכלא על שחיתות - רק אומר
    יונריאן 15/08/2022 20:03
    הגב לתגובה זו
    4 0
    .
    סגור
  • יוון זה לא ישראל
    אנונימי 16/08/2022 16:00
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כאן גם כשיש ראיות לשחיתותו כלום לא קורה
    סגור
  • 67.
    הבעיה מתחילה בהסתדרות
    משה רו''ח 15/08/2022 18:11
    הגב לתגובה זו
    4 0
    כאשר יש גוף ש''דואג'' לכיסו ע''י גביית דמי חבר שרבים מהעובדים לא מעוניינים לשלם זה המצב. ישנם פקידי מדינה רבים שאין בהם צורך ולא ניתן לייעל תהליכי עבודה לכן ממשיכים להשתמש בשיטות עבודה של שנות החמישים כדי להצדיק את העסקת העובדים המיותרים, לאחר פירוק ההסתדרות הצמיחה במדינה תגדל משמעותית לרבות כוח הקנייה של תושבי המדינה, אני אפילו לא מדבר על רמת השירות שנקבל מגופים ממשלתיים
    סגור
  • 66.
    אדון יקר אתה טועה ומטעה
    אולי הלמס טועה, אבל הטעות שיטתית וחוזרת על עצה לפי 15/08/2022 15:42
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אולי הלמס טועה, אבל הטעות שיטתית וחוזרת על עצה לפיכך השינוי מדויק ומשקף
    סגור
  • 65.
    יש לי ביקורת על הטור
    נ.ש. 15/08/2022 14:33
    הגב לתגובה זו
    6 1
    אני מבין את הביקורת על הלמ"ס כי בעשור האחרון כולם מרגישים שהמחירים עולים ולא רואים את זה בנתונים. אבל. יש אבל גדול. רמת החיים בישראל טיפסה בצורה חדה מאד וזה לא מדד שמשתקף בלמס. דבר נוסף מ2009 השקל התחזק מול הדולר ב25% ומול האירו כמעט ב80%. האירו נחלש מול הדולר ב60% השילוב של כל הדברים האלו מקזזים מדד ושם נמצא הכסף האבוד. ונוסיף שאירופה התמודדה עם משבר חוב שמשפיע מאד במדינות שהזכרת ולכן סביר להניח שהם ספגו מזה בדיוק כמו שכל אירופה ספגה. בעוד אצלנו החוב רק הצטמצם
    סגור
  • 64.
    בימים אלה הלמ"ס מוציאים מיליארדים להטריד אזרחים תמימים
    רועי 15/08/2022 14:12
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מתקשרים עשרות פעמים לקשישים ושולחים הודעות עם איומים כדי שיענו על המפקד הטיפשי שלהם. צריך לפטר את כל העובדים שם ולסגור את המקום לצמיתות.
    סגור
  • 63.
    הרמאות סל הלמ*ס עשור וחצי מוחקת את שכבת הבינים! (ל"ת)
    יניב 15/08/2022 13:50
    הגב לתגובה זו
    9 0
    סגור
  • 62.
    יפה שהכתבה מוצגת ב 15.8
    אמיר 15/08/2022 13:44
    הגב לתגובה זו
    6 0
    בדיוק היום לפי 51 שנים בשנת 1971 ניקסון ביטל את מנגנון ההצמדה של הדולר לזהב. מאז בכל העולם אין גבול לכמות הכסף שמדינות יכולות להדפיס וללוות ( כל עוד האינפלציה נמוכה ). וכאן בדיוק נכנס לתמונה מדד המחירים לצרכן המהונדס והנמוך. ככה שלא מדובר בבאג אלא בפיצ'ר!
    סגור
  • 61.
    יש גם המון הטיות הדונית
    אמיר 15/08/2022 13:31
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כן המחיר של המוצר עלה ב 20% אבל אנחנו חושבים שהוא טוב יותר ב 30% אז המחיר ירד ב 10%
    סגור
  • 60.
    לבדוק האם יש קשר בין הלמ"ס לאינטרסים אישיים בנדל"ן וקבלנים , העליות במדד מחירי הדיור מוטעה והזוי ומשפיעה על כל העם . (ל"ת)
    הלמ"ס ובועת הנדל"ן 15/08/2022 13:26
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 59.
    לא יכול להיות שמחירי הדיור והשכירות עולים כל כך הרבה.אנשים לא משלמים את המחיר את המחיר שהמוכרים מבקשים ומורידים סכומים ניקרים.זאת אומרת העליות המוטות מעלה שח הלמ"ס הם מתדלקות את בועת הנדל"ן ההזויה (ל"ת)
    הלמ"ס מנסה להעלות את מחירי הדיור ההזויים 15/08/2022 13:19
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 58.
    צריך לשמוע גם את הצד השני, את הלמ"ס.בטוח שיש להם תשובות
    ירון 15/08/2022 13:13
    הגב לתגובה זו
    2 3
    ותשובות טובות. מדוע , במשך 70 שנה, אף אחד לא התקיף אותם כמוך? כולם טיפשים, ורק אתה חכם?הכי טוב להכפיש ולא להאמין שאצלנו המצב טוב יותר. אם היתה אינפלציה של 10% בישראל, היית רגוע?לפסול בהינף קולמוס (מקלדת)זה קל מאד. אז שיבדוק אותם גוף חיצוני כמו שציינת , הטכניון, ונראה מה תהיה מסקנתו. בשנות ה-80 השתוללה כאן, בחסות הליכוד, אינפלציה של 400%, ואף אחד לא פסל את הלמ"ס ושיטותיו. עכשיו, כשהמצב טוב יותר, פתאום הלמ"ס אינו כשיר. באמת.
    סגור
  • 57.
    גם ספירות התנועה
    למ"סטיקן 15/08/2022 13:01
    הגב לתגובה זו
    5 0
    גם את ספירות התנועה, הלמ"ס מבצעת במתודולוגיה שאבד עליה הכלח. אלו הספירות שכל גופי התכנון נסמכים עליהן! פעם בשנה פורסים חיישנים בקטעי כביש למשך כשבוע-שבועיים. במחזור ארבע שנתי, "מזיזים" את עונת הספירה בכ (לזכרוני) 22 שבועות, כל שהספירות "ממצעות" את התעבורה באותו קטע כביש על פני כל העונות, על פני ארבע שנים! כלומר, הספירות מתארות מצב של לפני 4 שנים ב 25%, של לפני 3 שנים או יותר ב 50% ... זה אמנם מתאים לקצב הרגולטורי פה, אבל לא לצרכים האמיתיים של התכנון והביצוע. יתירה מזו. ספירות למשל בחופש הגדול (או דומה) נכנסות לממוצע באותו משקל (25%) כמו כל ספירה אחרת. למרות השינויים המהותיים בעונה זו מול שאר העונות. גם תקופות\שבועות חגים במגזרים השונים – במקרה הטוב לא לא מוכנסות לממוצע של אותו איזור (או כל הארץ לימי חג יהודי וישראלי – כמדומני – הלמ"ס לא מתאר במדויק) אבל בכל מקרה כן מוכנסות לממוצה של קטעים אחרים שאיתרע מזלם להיספר באותה תקופה.
    סגור
  • 56.
    שטויות בכסות מלומדת
    אחד שמבין 15/08/2022 12:44
    הגב לתגובה זו
    2 13
    הסטטיסטיקאי/ית הממשלתי הוא בדרך כלל פרופ' לסטטיסטיקה מהאקדמיה הישראלית או קשור לנושא בעל שם גדול בעיניין המודבר... לכן כל הרפש שנכתב כאן מקורו בתיסכול אישי ומיקצועי של חוקר קטן ...
    סגור
  • שטויות במיץ
    יעקב 15/08/2022 13:35
    הגב לתגובה זו
    3 0
    תראה ממה מורכב המדד ותבין שזה בזיון... איזה אחוזון תחתון מוציא על שכירות 10 אחוז ממשכורת מינימום ? יש לך דירה היום בפחות מ1000 שקל ? חשמל ב4 אחוז משכורת ?
    סגור
  • אתה זה שכותב שטויות
    אתה אחד שלא מבין 15/08/2022 13:03
    הגב לתגובה זו
    2 1
    גם אם הוא פרופ׳ לסטטיסטיקה הוא בטח לא הגיע לתפקיד כי הוא הכי טוב וזה אומר הכל
    סגור
  • 55.
    מרד מיסים 1.23.לא לפחד .להפיל את הכנסת (ל"ת)
    דמוסטנס 15/08/2022 12:35
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 54.
    ואם יתקנו עכשיו עוד 50% תוספת למדד בעשור האחרון?
    מבין2 15/08/2022 12:29
    הגב לתגובה זו
    8 0
    רק לחשוב על עלית המשכנתאות הקיימות בחצי מיליון בממוצע..
    סגור
  • 53.
    Fake data= FAke news
    שאול 15/08/2022 12:28
    הגב לתגובה זו
    5 0
    Fake DAta אינפלציה בישראל לפחות כמו באירופה
    סגור
  • 52.
    מדד המחירים לצרכן צצריך להיות יותר מכפול .צריך לבטל את הבדיקות השגויות של הלמ"ס ולהראות את המדד האמיתי שנה אחורה.עובדים עלינו ,הציבור חייב להתעורר . (ל"ת)
    לבטל את בדיקות הלמ"ס למדד 15/08/2022 12:21
    הגב לתגובה זו
    9 0
    סגור
  • 51.
    צודק - חי בתחושה שיש פה עיוותים מטורפים (ל"ת)
    כלכלן 15/08/2022 12:07
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 50.
    תגובה
    אנונימי 15/08/2022 12:04
    הגב לתגובה זו
    3 3
    מאמר מגמתי ברמה נמוכה ביותר. לא רציני ושטחי
    סגור
  • 49.
    צריך לבטל לגמרי את המדד הזה ואת כל ההצמדות
    מבין2 15/08/2022 11:59
    הגב לתגובה זו
    8 2
    סתם דופק את העניים
    סגור
  • 48.
    אם יעדכנו
    ביביסט 15/08/2022 11:47
    הגב לתגובה זו
    5 0
    יעלו את המחירים שתלויים במדד והאינפלציה תזין את עצמה. לכן המדינה מהנדסת את המדד שיהיה נמוך. כמו כן, הכותב מבין במתמטיקה. צריך להבין בכלכלה.
    סגור
  • 47.
    עיוות משקולות המדד
    הילד 15/08/2022 11:39
    הגב לתגובה זו
    8 0
    ב 2008 פישר הנגיד עיוות את משקולות המדד , מאז ועד היום עושים הכל בישראל בשביל להראות אינפלציה נמוכה מה ששומר על שער דולר שקל יציב יחסית ושומר על היצואנים העשירים ... ילדי דור ה 2000 שמלמים את המחיר .
    סגור
  • 46.
    האינפלציה בישראל יותר מכפולה
    רועי 15/08/2022 11:29
    הגב לתגובה זו
    14 0
    הלמס הונה את הציבור במכוון בשביל שבנק ישראל לא יעלה ריבית
    סגור
  • 45.
    הכותב טועה טעות בסיסית שמפריכה את טענותיו
    ירושלמי 15/08/2022 11:27
    הגב לתגובה זו
    4 9
    הוא זורק האשמות כלליות באוויר בלי להציג מספרים שיוכיחו את טענותיו. נניח רגע למתודולוגיה המוזרה הזו. אבל כשהוא טוען שהכל מתייקר מאד - דיור, מזון, ביגוד - הוא לא מציג ממוצע ארצי ומסתפק בהצבעה על התייקרויות המוכרות לקוראים מהערים הגדולות. דא עקא, שהממוצע הארצי כולל שני מגזרים משמעותיים שהכותב מתעלם מהם, למרות שרמת המחירים אצלם נמוכה משמעותית בכל סעיף: אצל חרדים וערבים, מחירי המזון זולים בכמה וכמה סדרי גודל, וכך גם הביגוד, הדיור ועוד. המדד הארצי מתייחס גם להם, אבל ככה זה כשאתה מומחה למתימטיקה אבל לא מבין כלום בחברה הישראלית. צא מהאלגוריתמים וסע לטייל ברחבי ישראל!
    סגור
  • צודק לגמרי! לא הכל זה אסם ושטראוס ותל אביב
    אלכס 16/08/2022 11:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש מותגי מזון זולים בהרבה מהמותגים הנפוצים, ואפשר למצוא אותם בשכונות חרדיות ובישובים ערביים. יש רשתות שיווק זולות יותר במגזרים האלה, וגם הדיור שם זול באופן משמעותי. אבל מי שמתייחס רק לציר תל אביב-הרצליה-רעננה כקו יחוס לא יראה את זה. יש הבדל בין מתימטיקה טהורה ובין החיים האמיתיים!
    סגור
  • 44.
    זה פשוט כי הכל כבר היה יקר מלכתחילה פי כמה מחו"ל (ל"ת)
    תמיר 15/08/2022 10:57
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 43.
    כשמהנדסים את המדד
    פושעי הלמ"ס לדין 15/08/2022 10:57
    הגב לתגובה זו
    9 0
    ומשנים את שיטת החישוב ומשחקים במספרים ובנתונים הכל אפשרי..
    סגור
  • 42.
    מדד שיקרי מכוון!!! (ל"ת)
    משה 15/08/2022 10:49
    הגב לתגובה זו
    13 0
    סגור
  • 41.
    לצאת להפגנות נגד הלמ"ס לא יכוך להיות שהמדדים כל כך נמוכים בזמן שהכל עולה בצורה מטורפת.לחקור מה קורה בלמ"ס. (ל"ת)
    וועדת חקירה לללמ"ס 15/08/2022 10:47
    הגב לתגובה זו
    8 1
    סגור
  • 40.
    הכותב מבין במתודולוגיות בערך כמו שהוא מבין בקורונה
    אנונימי 15/08/2022 10:43
    הגב לתגובה זו
    5 10
    קשקשן שזורק סיסמאות .מאמר ברמה של טוקבקיסט
    סגור
  • 39.
    לחקור את התנהלות הלמ"ס במדידת המדד .ללא יכול להיות שהמדד כל כך נמוך בזמן שכל הנתונים מראים על עליות הרבה יותר גבוהות.להעמיד את אנשי הלמ"ס לדין על רשלנות בעבודתם.לפתוח בחקירה מיידית. (ל"ת)
    וועדת חקירה מגד הלמ"ס 15/08/2022 10:40
    הגב לתגובה זו
    10 1
    סגור
  • 38.
    ירו עליו בלבנון...... (ל"ת)
    יאיר לפיד גאון וגם 15/08/2022 10:31
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 37.
    אני לא מכיר שום מוצר שהתייקר רק ב5 אחוז בשנה האחרונה
    אבי 15/08/2022 10:25
    הגב לתגובה זו
    18 3
    המדינה בראשות איוון ליברמן משקרת לנו ישראבלוף
    סגור
  • 36.
    מסכים עם כל מילה !!!!!! כבר שנים מרמים את כולנו !!!!! (ל"ת)
    אחד שמבין 15/08/2022 10:10
    הגב לתגובה זו
    21 0
    סגור
  • 35.
    הכתב מפחד לומר שהטעות היא מכוונת
    זליג 15/08/2022 09:58
    הגב לתגובה זו
    26 1
    עליית מדד מחייבת את המעסיקים לשלם תוספות יוקר ואת האוצר לשלם למחזיקי האגח כ 100 מיליארד ש"ח לשנה נערי האוצר מרמים את כולנו.
    סגור
  • 34.
    וואלה כל מילה בול האמת
    איציק 15/08/2022 09:41
    הגב לתגובה זו
    26 0
    די לשקר והבזיון שנקרא הלמ"ס .
    סגור
  • 33.
    חוסר מקצועיות?
    רועי 15/08/2022 09:39
    הגב לתגובה זו
    23 0
    לפי דעתי יותר בכיוון של פשע בחסות החוק
    סגור
  • 32.
    עובדים על הציבור, לא מעדכנים קצבאות זקנה ומשכורות (ל"ת)
    אני 15/08/2022 09:28
    הגב לתגובה זו
    25 0
    סגור
  • 31.
    הכתבה הכי חשובה בעיתון הזה מזה זמן רב
    בזיל 15/08/2022 09:27
    הגב לתגובה זו
    20 0
    זה ברור שיש בעיה מהותית בקביעת המדד בישראל. אם זה לא מכוון זה עדיין קורה כי אין לממשלה אינטרס לתקן את זה. הם נראים טוב יותר עם מדד נמוך אבל מן הסתם יש לזה מחיר. אינפלציה סמויה יכולה לצאת משליטה אם לא נוקטים בצעדים הדרושים בזמן
    סגור
  • 30.
    חרטא (ל"ת)
    אלי 15/08/2022 09:27
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 29.
    כי משקרים לנו))) (ל"ת)
    חח 15/08/2022 09:25
    הגב לתגובה זו
    9 0
    סגור
  • 28.
    שורה תחתונה
    אנונימי 15/08/2022 09:23
    הגב לתגובה זו
    7 0
    המסקנה בסוף מסכמת בצורה נפלאה את המצב!!! אגב אפשר ליישם אותה על עוד כמה גופים ממשלתיים .
    סגור
  • 27.
    מדויק מדויק מדויק
    חכם בלילה 15/08/2022 09:14
    הגב לתגובה זו
    13 1
    אינפלציה של 4 אחוז חחחחח שילכו לסופר או לקנות פלאפל יגידו לי אם הייתה עלייה של 4 אחוז בלבד
    סגור
  • 26.
    כתבה מעולה
    זה חייב להיות בכותרות בשביל שאולי משהו יקרה… 15/08/2022 09:12
    הגב לתגובה זו
    7 1
    זה חייב להיות בכותרות בשביל שאולי משהו יקרה…
    סגור
  • 25.
    בלוף אחד גדול
    אמיר 15/08/2022 09:05
    הגב לתגובה זו
    7 0
    אנחנו באינפלציה מטורפת קצב עליית השכר לא קרוב לעליות המחירים ויוקר המחייה. למישהו נוח להציג שהכל טוב...
    סגור
  • 24.
    זו לא טעות מדידה. זו אסטרטגיה
    ארתור 15/08/2022 09:04
    הגב לתגובה זו
    23 1
    הכותב מבין במתמטיקה אך לא מציב את השאלה : מי המרויח הגדול? התשובה כמובן זו הממשלה - משרד האוצר שכל ההתחייבויות והחובות שלו שצמודיי מדד נעצרים. פנסיות תקציביות .חובות חוזיים על עבודות.אגרות חוב ,וכו
    סגור
  • 23.
    אינפלציה
    חיים 15/08/2022 09:00
    הגב לתגובה זו
    9 0
    שנים על גבי שנים המחירים בארץ עולים והמדד קפוא. התקבעו מושגים כמו התייקרויות עונתיות, מבצעים לפני החגים, הוזלות אחרי החגים, מדד עם פירות וירקות, מדד בלי דיור וכל מיני המצאות שאף אחד לא מבין אבל עושות כותרות. השכר עולה ומייד נשחק במדד, המחירים עולים בגלל ביקוש והתמכרות לעו״ש במינוס תמידי, ריבית נמוכה וגיוס כסף זול לעשות עוד כסף. בקיצור, בלוף ועוד פעם בלוף ושום דבר אחר. לפחות אנחנו שיאני עולם במשהו. המטבע הכי חזק ואינפלציה הכי נמוכה. לך תסביר….
    סגור
  • 22.
    צודק 100%. קיים עיוות קשה בחישוב המדד. לתקן דחוף. (ל"ת)
    דני 15/08/2022 08:49
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 21.
    צודק לגמרי-הנתונים של הלמ"ס שקריים והם גורמים לנזקים
    המידע ישנו והם מתעלמ 15/08/2022 08:49
    הגב לתגובה זו
    5 0
    ברשות המיסים, בבנקים, באתרים של השוואות מחירים ורק הלמ"ס מתעלם מכל המידע הזה.
    סגור
  • 20.
    בוקר טוב
    דני צור 15/08/2022 08:46
    הגב לתגובה זו
    4 0
    כבר עשרות שנים אני מתריע על המחדל. ויצרתי את המונח : הלשכה המרכזית לישראבלוף סטיקה
    סגור
  • 19.
    הלוואי ויעשו את מה שאתה מציע
    אזרח 15/08/2022 08:40
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הבעיה שהלמ"ס לכאורה משרת פה כמה וכמה קבוצות אינטרסנטיות שהמדדים העקומים שהמוסד הזה מוציא, מתאימים להם בול. איך יכול להיות שבתקופה ארוכה בה שווקו דירות בעיקר דרך מחיר למשתכוץן , לא נצפתה ירידה במחירים ?! שוב חישוב עקום שמתאים לבעלי כוח במדינה
    סגור
  • 18.
    תנוח דעת הכתב!
    אסי 15/08/2022 08:29
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הנתונים מכובסים ובמכוון משנת 2009 כאשר הלמס עבר להיות תחת אחריות משרד ראש הממשלה.
    סגור
  • 17.
    מחירי הדיור בארץ עלו פחות מבעולם המערבי
    תום 15/08/2022 08:24
    הגב לתגובה זו
    1 7
    לא יודע למה אתה רושם שמחירי הדיור פה עלו יותר, כשההפך הוא הנכון
    סגור
  • 16.
    מרכז
    לזרוק את ליברמן 15/08/2022 08:17
    הגב לתגובה זו
    2 1
    המדד של השקרנים במדינת הנוכלים
    סגור
  • 15.
    יפה (ל"ת)
    8 15/08/2022 08:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    אתה תמים מדי... זו לא טעות זו כוונת השלטון
    עומרי 15/08/2022 08:14
    הגב לתגובה זו
    15 0
    שהמדד כאילו נצוך , לא משולמות תוספות יוקר. המחירים לעומת זאת ממשיכים להאמיר ובעלי ההון מגדילים את רווחיהם מבלי שיצטרכו להגדיל את שכר העבדים (אזרחי ישראל) שעובדים כמו חמורים ואפילו קורת גג לא יכולים להשיג במחיר שפוי
    סגור
  • 13.
    עוד דבר:זה לא רק חישובים,זו גם פוליטיקה.
    לכתב איתי 15/08/2022 08:11
    הגב לתגובה זו
    8 0
    היות והרבה פנסיונרים מהעבר צמודים למדד+4.25%,וחצי מדינה היא פנסיה תקציבית צמודת מדד,כי אז יש הוראה מהאוצר לווסת את המדד למטה.גם צה"ל צמוד מדד,על כל הפרזיטים שלו.
    סגור
  • 12.
    כמה דברים
    תומר 15/08/2022 08:09
    הגב לתגובה זו
    1 8
    1. אתה אומר שהמדד נמדד בצורה לא נכונה, אבל לא אומר מה לא נכון. זה ממש כללי. 2. החיים פה הם במחירים מאוד סבירים במידה ואתה יודע לקנות, ובמידה ואתה יכול להמנע מקניות של מוצרים במחירים מופרזים. סלט שעולה 50 שקל במסעדה לא מעיד על יוקר מחיה, וגם לא פסטה ב60. וגם במוצרים הבסיסיים, כגון לחם, אפשר להוריד עלויות. מחיר הלחם יקר לך? תקנה קמח, ק"ג אחד שעולה חמש שקל יספיק לך ליומיים.
    סגור
  • בואו גם נתחיל לגדל את הירקות והפירות
    שיר 15/08/2022 11:19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לא הגזמת בכלל
    סגור
  • 11.
    אם הם כישלון אחד גדול:למה משלמים לכשלונות האלה?
    לא מובן?! 15/08/2022 08:09
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מדינה שלמה סובלת בגללם.
    סגור
  • 10.
    כל דו"ח שלהם יש תחושה של חוסר קשר למציאות הכל התייקר (ל"ת)
    ואצלם המדד ירד 15/08/2022 08:01
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 9.
    ישראל מקרה פרטי .
    שאול 15/08/2022 08:01
    הגב לתגובה זו
    1 3
    ישראל נכנסה למשבר הקורונה חזקה יחסית לאחרות ולכן גם יצאה מהמשבר טוב יותר מהאחרות . " מי שזורע בערב שבת אוכל בשבת "
    סגור
  • 8.
    רמאות
    רסר יפרח 15/08/2022 08:01
    הגב לתגובה זו
    9 0
    המדד הוא שקר וכזב.מסתמך על מוצרים שאף אחד לא קונה כמו לחם אחיד בירה נשר ועוד.לממשלה יש אינטרס לזייף כדי לא לשלם תוספת יוקר וההסתדרות מגנה רק על חברת החשמל והנמלים העשירים.תכלס הירידה בכוח הקניה גדולה מ4%
    סגור
  • 7.
    והמחירים והמיסים הכי גבוהים במערב (ל"ת)
    רון 15/08/2022 08:01
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 6.
    זה לא טעות, זה מכוון (ל"ת)
    שי 15/08/2022 07:59
    הגב לתגובה זו
    10 0
    סגור
  • 5.
    כעובד לשעבר בלמ"ס אני מסכים עם הכותב. (ל"ת)
    ARTICK19 15/08/2022 07:53
    הגב לתגובה זו
    20 1
    סגור
  • 4.
    צודק רק ש
    קיכלי 15/08/2022 07:51
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אני מאמין שזה מכוון לאג׳נדה גם
    סגור
  • 3.
    נורא …
    אנונימי 15/08/2022 07:36
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מעניין מאוד .
    סגור
  • 2.
    שקר הלמס
    רומי 15/08/2022 07:27
    הגב לתגובה זו
    6 0
    בין אם במתכוון ובין אם לא הבזיון הזה לא יכול להמשך כפי שכותב יוצר המאמר לנתונים יש השלכות אקוטיות על חיינו והביזיון הזה לא יכול להמשך כל בר דעת חש בהתיקרויות מכל עבר ואז מגיע המדד ושוב עליה קלה עד בלתי מורגשת אנחנו דורשים נתוני אמת יש דברים שאין מקום לחובבנות או לחוסר מקצועיות בטח אם זה נוגע לחיי כולנו...נקודה רצינית למחשבה
    סגור
  • 1.
    בוקר טוב ד"ר גילית לנו את אמריקה...תודה!
    הרצל חוזה המדינה 15/08/2022 07:26
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ד"ר, אתה צודק, אנחנו צודקים אבל אין מי שיצדיק אותנו. עולם כמנהגו נוהג ובישראל בכלל. העיוות הזה הרסני בכמה מידות הדורות הבאים ישלמו מחיר כבד אפילו עוד יותר מהדור הנוכחי. מה עושים?
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות