טיסה לשום מקום - על משבר התעופה המתקרב
קשה להמציא פארסה יותר הזויה ומטורללת מהשתלשלות הדיונים לאורך השנים על הקמת שדה תעופה בינלאומי נוסף למדינת ישראל. אם זה לא היה עצוב, היה בהחלט ניתן לכתוב על כך מחזה בסגנונו של אפרים קישון המנוח.
במשך קרוב ל-27 שנים עוסקים גופי התכנון והתחבורה במדינת ישראל בניסיון לקבוע היכן ימוקם שדה התעופה השני, ולא מצליחים להגיע לידי החלטה. וכך, ממש כמו בזמן שלטון המנדט הבריטי, שדה התעופה הבינלאומי היחידי המשמש את מדינת ישראל בפועל הוא שדה התעופה בלוד.
כבר ב-2011 הגדירה ממשלת ישראל, בהמלצת שר התחבורה ישראל כ"ץ, שהקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג היא "צורך לאומי דחוף", וזאת עקב עלייה משמעותית בהיקף הטיסות, וכפתרון למקרה חירום של השבתת נתב"ג. בשנת 2014 החליטה הממשלה להקים שדה תעופה בין לאומי חדש באמצעות זכיין פרטי. בשנת 2017 מינתה ממשלת ישראל את חברת נתיבי ישראל לגורם האחראי להוביל הכנת שתי תוכניות מתאר בלתי תלויות (אחת ברמת דוד בצפון והשנייה בנבטים). והחברה הקימה מינהלת ייעודית למימוש הפרויקט. כמובן ששום דבר מכל זה לא הבשיל לשום דבר.
בימים האחרונים התבשרנו על מסקנותיה של ועדה נוספת שישבה על המדוכה, בראשותו של המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, עילם שגיא. ועדת שגיא בדקה ושמעה, עיינה במסמכים, נפגשה עם מומחים ויודעי דבר, ובסופו של דבר הגיעה למסקנה הדרמטית: לא צריך להקים עוד שדה תעופה. יהיה בסדר, אמרו בוועדה. נסחוב ככה עם נתב"ג עוד כמה שנים.
שרת התחבורה, מרב מיכאלי, הודיעה מיד כי היא מקבלת את מסקנות הוועדה, והוסיפה כי היא תפעל להקמת שדה תעופה בדרום הארץ באזור נבטים (למרות שהוועדה לא המליצה על כך). אבל, גם השרה מיכאלי יודעת ששדה תעופה בנבטים אינו בר-ביצוע, וכל הגופים המקצועיים, מרשות שדות התעופה ועד לצה"ל ומשרד הביטחון, מתנגדים לכך. לא רק זאת, אלא ששדה תעופה בנבטים גם עלול להקטין את נפח התנועה לנתב"ג משום שהוא ישתמש באותו 'מסדרון אווירי' המשמש את נתב"ג כיום.
וכך, כאשר בעולם תנועת התעופה גדלה באופן אקספוננציאלי, בישראל מחליטים שלא להקים שדה תעופה חדש, אלא להיפך – סוגרים שדות תעופה קיימים. שדה דב, ששימש את תל-אביב וגוש דן – נסגר. השדה בחיפה הושבת מפעילות, שדה עטרות (קלנדיה) בצפון ירושלים לא פעיל מאז שנת 2000, וכעת מדובר גם על סגירת שדה התעופה הקטן בהרצליה. שדה התעופה היחידי שהוקם הוא רמון, ליד אילת, אבל הוא לא רלוונטי מבחינת כניסה ויציאה מהארץ.
למיטב ידיעתי, ישראל היא המדינה היחידה בעולם המערבי שיש לה שדה תעופה אחד. הבעיה חמורה עוד יותר עקב העובדה שישראל היא מדינת אי, וכמעט כל הקשר בינה לבין שאר העולם מתנהל דרך האוויר.
לשם השוואה, מדינות עם מספר תושבים שקטן משלנו מחזיקות בשטחן מספר שדות תעופה: ביוון יש 15 שדות תעופה בינלאומיים, באוסטריה שישה, בקפריסין הקטנה (1.2 מיליון תושבים) יש שני נמלי תעופה, בשווייץ שלושה, בדנמרק שלושה, ובאיטליה יש 14 נמלי תעופה בינלאומיים. יותר שדות תעופה זה בראש וראשונה - נוחות לציבור. אבל זה גם מייצר בסיס לטיסות לאו קוסט ומוזיל עלויות לטסים. שדה תעופה בינלאומי נוסף הוא הכרח, אחרת אנחנו נסבול מתורים שרק ילכו ויתארכו ומפקקים גדולים בנתב"ג. אנחנו מתקדמים בצעדי ענק למשבר תשתיתי בתחום התעופה ונראה שלאף אחד לא באמת אכפת.
לאורך העשורים האחרונים בחנו רשויות התכנון עשרות אתרים אפשריים לשדה התעופה השני, והגיעו לשלוש אלטרנטיבות עיקריות: שדה תעופה בדרום, שבו כבר עסקתי לעיל; שדה תעופה בצפון, באיזור העמקים, וההצעה ההזויה מכולן – הקמת אי מלאכותי מול חופי גוש דן, שישמש את שדה התעופה.
כולם יודעים שההצעה לאי מלאכותי היא לא בת ביצוע. ההקמה יקרה באופן מוגזם, התחזוקה - סיזיפית על סף הבלתי אפשרית, והנזקים הסביבתיים בלתי ניתנים לחיזוי, ועלולים להיות בכייה לדורות. אבל מה אכפת להם להציע?
האלטרנטיבה ההגיונית ביותר, לדעת מרבית המומחים, היא שדה תעופה בצפון הארץ, שם גם קיימים ריכוזי אוכלוסייה גדולים, הנזקקים לנמל תעופה בינלאומי משלהם. אלא שהתנגדות מתמשכת ועקשנית של תושבי האזור, בצירוף לחצים פוליטיים אדירים על מקבלי ההחלטות לאורך השנים, ועד לשרת התחבורה הנוכחית, מנעו את קבלת ההחלטה הנכונה והמתבקשת.
אלא שתושבי הצפון טועים. שדה תעופה בימינו הוא כבר לא מטרד כפי שהיה בעבר. המטוסים שקטים יותר, זיהום האוויר נמוך יותר, ושדה התעופה הוא מקור אדיר להכנסות ולפיתוח האיזור כולו.
לו היתה כאן מנהיגות אמיתית, שיכולה להתגבר על לחצים פוליטיים ולקבל החלטות ענייניות לטובת עתידה של מדינת ישראל, כבר היינו חוזים כיום בהקמתו של שדה התעופה הבינ"ל השני של מדינת ישראל, בצפון הארץ. לצערי, במציאות הפוליטית הנוכחית, אנו נמשיך להשתמש בנתב"ג עד שייסתם מרוב עומס, ואז, ורק אז, אולי תתקבל ההחלטה הנכונה.
רונן קרסו מנכל איסתא הולידייס
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
37.פשוט ביותר: רכבת מהירה לרמוןיוסי 02/10/2022 23:33הגב לתגובה זו0 02 ציפורים: חיבור הפריפריה הרחוקה למרכז, ושימוש בשדה התעופה שבמרחק שעתיים וחצי (ממרכז הארץ, בלי עצירות) יכול להוות אלטרנטיבהסגור
-
36.שדה תעופהטל 28/09/2022 08:00הגב לתגובה זו0 0עיריית חיפה הייתה בכייף מפתחת שדה תעופה גדול יותר בתחומה.סגור
-
35.רק פיתרון הגיוני אחד לא ציינת: שדה התעופה בחיפה!יריב 27/09/2022 23:51הגב לתגובה זו2 0הארכת מסלול הטיסה בחיפה בעוד 800 מטר תיצור אפשרות להנחתת מטוסי מעבר אחד כמו בואינג 737 ואיירבאס 310. זה מכסה את רוב הטיסות לארץ, המצא קרוב לרכבת כך שאפשר להקים תחנה ולנייד נוסעים מכל הארץ ולא כרוך בשיבוש החיים, הטבע ונתחבי טייס של צה"ל.סגור
-
34.אי אפשר לקשקש על שינויי אקלים ולתת לטיסות לעלותמבין2 27/09/2022 22:20הגב לתגובה זו2 0באופן אקספוננציאלי. תחליטו או בקו של טראמפ או ביידן. אבל לא לדבר ביידן ולעשות טראמפ.סגור
-
33.קומץ קיבוצניקים מהעמק פוגעים ב 2 מיליון צפונייםdw 27/09/2022 14:29הגב לתגובה זו9 1זה פשוט לא יאמן שמטרטרים 2 מיליון אזרחים תושבי הצפון - מחיפה, קריות, עכו, נהריה, עפולה, בית שאן, נצרת וכל הישובים הערביים, טבריה, כרמיאל וקצרין על פני חצי מדינה עד אלינו למרכז במקום להקים שדה איפושהו בצפון. בשדה הזה ישתמשו 2 מיליון לקוחות החל מ day1 ולכן הוא יהיה כלכלי. אז נכון - קומץ קיבוצניקים לא יאהב. אז מה? מי יותר חשוב? 20000 ישראלים או 2 מיליון? הקמת שדה בצפון תשחרר לחץ מנתבג העמוס לעייפה ותאפשר לו להמשיך לתמוך בגידול האוכלוסיה המתוכנן במרכז בדור הקרוב. אם לא מוכנים את רמת דוד אז הרחבה של חיפה היא גם כן אופציה, הרבה פחות טובה, אבל לפחות משהו. העיקר שיוקם בצפון.סגור
- טען עוד
-
32.אין כמו מניות הם יטוסו שם תרוויחוהשורט גמר (ל"ת)אביתר 27/09/2022 13:27הגב לתגובה זו0 0סגור
-
31.רק מניות אבנר ד פימו סדק וגרמניה עדיף על הכל (ל"ת)עמי ט. 27/09/2022 13:22הגב לתגובה זו0 0סגור
-
30.קנו מניות תעופה נסדק ודאקס רק תרוויחו (ל"ת)שולי 27/09/2022 13:22הגב לתגובה זו0 0סגור
-
29.הכלכלה חזקה לא יהיה יתרון חייבים עוד שדה (ל"ת)עמיר 27/09/2022 13:21הגב לתגובה זו1 0סגור
-
28.מיכאלי והוועדה-כשלון קולוסאליירון 27/09/2022 10:13הגב לתגובה זו3 0ראש הוועדה היה אולי קצין מוצלח בחיל האוויר, אך המסקנות שהגיש לשרת התחבורה משקפות רמה מקצועית נמוכה והבנה כושלת בנושאי התעופה האזרחית ותכנון לאומי. ייתכן מאד שהסכים להגיש דו"ח שהוכתב לו ע"י השרה שהפגינה לאורך כל תקופתה זחיחות, ביטול דעות אנשי המקצוע ואפס תוצאות בכל תחומי התחבורה. היא כבר תעלם אבל אנחנו כולנו נשלם את מחדליה ואפסות מעשיה.סגור
-
27.דשה ריק12 12 27/09/2022 09:18הגב לתגובה זו1 0זה נשמע שהולכים לבטל את ה...מדינה...פשוט מאוד...אם שדה נוסף לא אופציה על השולחן אז ....מה כן ....בתוכניות??סגור
-
26.שדה תעופה אך ורק בנבטים!נבטים 27/09/2022 02:32הגב לתגובה זו4 5המקום הנכון המתאים היעיל והישים ביותר הוא שדה תעופה בנבטים שבנגב. בהצלחה!סגור
-
25.האמת שכמעט השתכנעתי עד שבסוף הכתבה כתבת את השקר הגסיזהר 26/09/2022 20:03הגב לתגובה זו7 7ובו כתבת "שדה תעופה בימינו הוא כבר לא מטרד כפי שהיה בעבר. המטוסים שקטים יותר, זיהום האוויר נמוך יותר, ושדה התעופה הוא מקור אדיר להכנסות ולפיתוח האיזור כולו". תושבי נתב"ג מתלוננים ללא הפסקה ונאבקים דרך בתי המשפט על הרס חייהם על ידי נתב"ג. מחקרים עולמיים מראים קשר ישיר בין קרבה לשדות תעופה לתמותה מוקדמת מסרטן ובעיות לחץ דם, קשר ישיר להפרעות קשב חמורות ובעיות התפתחותיות של ילדים ולבסוף ראש עיריית לוד בכבודו ובעצמו טען בכתבה שפורסמה ששדה התעופה ליד עירו הוא הדבר הגרוע ביותר שיכל לקרות לעירו מבחינה כלכלית מכיוון שמדובר על תעסוקה בחברות קבלניות, עונתית שמגייסת ומפטרת עובדים על מנת שלא יקבלו קביעות ומונעת מהתושבים פיתוח אמיתי. בקיצור, כתבה מגמתית ושיקרית בחסות החברה שקיבלה את הרישיון להקמת השדה ברמת דוד...שקרן, עסקן עלוב שכמוך. עיתונאי דמיקולו.סגור
-
24.יש שדה תעופהאהרון 26/09/2022 15:30הגב לתגובה זו12 3שדה תעופה רמון עומד בשיממונו עם פעילות של 5 אחוז . מסילת רכבת מהירה תל אביב שדה תעופה רמון היא הפתרון . פיתוח הנגב המשך פיתוח העיר אילת עם השקעה הרבה יותר קטנה מבניית שדה חדש או הרחבת השדה בלוד . אולם מכיוון שלא האינטרס הלאומי וראיה לטווח רחוק הם השיקולים המנחים כי אם אינטרסים של טייקונים שרובם זרים הם אשר יובילו בסופו של דבר לקבלת החלטות שיהיו בכייה לדורותסגור
-
רמוןעמוס 27/09/2022 00:04הגב לתגובה זו3 0אניי גר בקרית שמונה מדוע אני צריך לסוע לרמון על מנת לטוס לקפריסין.סגור
-
נדרש שדה בינ"ל בצפוןdw 27/09/2022 14:33הגב לתגובה זו3 2זה לא נורמלי שמטרטרים אותך חצי מדינה עד אלינו למרכז בשביל כל נופשון. אתה (קרית שמונה) זניח, אתם בסהכ שכונה, אבל יש גם את חיפה, קריות, עכו, נהריה, נצרת וכל הישובים הערביים, כרמילא, טבריה וכן, גם אתם. זה פשוט לא נורמלי שמטרטרים את כולכם, 2 מיליון ישראלים, אלינו למרכז בשביל כל נופשון. צריך שדה בצפון. מגוחך שבכלל צריך להסביר את זה.סגור
-
23.חוסר הבנה בעובדותיש לך אינטרס אישי 26/09/2022 15:03הגב לתגובה זו6 13תושבי עמק יזרעאל נאבקים עבור כל המדינה ולא עבור עצמם. דיל בזול לחו"ל לא יותר חשוב מאדמה פוריה, מחקלאות, מחלב, ביצים ועוד. תפסיקו לחשוב כנהנתנים שכל מה שמעניין אותם זה שופינג בוורשה. נבטים בהחלט יכול להיות שדה תעופה בינ"ל, אם רק היו בודקים אותו רציני. חיל האוויר הודה שהוא מנע בדיקה רצינית. אז על מה בדיוק מתבססת השלילה שלך לנבטים? רק מבורות.סגור
-
לצרכן בסופר לא משנה המכין המלפפון שלו הגיעdw 27/09/2022 14:34הגב לתגובה זו3 0מעמק יזרעל, הנגב או הגולן ואפילו מחו"ל. מאידך 2 מיליון אזרחים ישראלים תושבי הצפון רוצים שדה תעופה בינ"ל איפושהו בצפון, קרוב אליהם לבית.סגור
-
חלב וביצים ניתן לגדל בכל מקוםהסופר י פרזי 27/09/2022 08:16הגב לתגובה זו6 1לאו דוקא בישובי עמק יזרעאל. וכן, נמל תעופה יכול לדור בכפיפה אחת עם רפת ולול. הבכיינות של הפריבילגים אינה יודעת גבולות. הבולשביקים יורידו את כולנו ביגון שאולה הסרובם העיקש להתקדם עם הזמן וברצונם להגן על איכות החיים שלהם על חשבון אזרחי המדינה ועתידה. כל כך הרבה כסף וזמן עולים לנו הפריבילגים ובחוצפתם נובחים הב הב, הב לנו עוד. לא מספיק לנו ההגנה על התוצרת היקרה שלנו, לטץא מספיק לנו חסימת היבוא, אנו דורשים להקים שדה תעופה במרחק 5 שעות נסיעה מהמרכז כדי שחלילה לא ירום מסלול בעמק.. פשוט כניעה לסחטנות של עלוקותסגור
-
22.שדה תעופהאלי 26/09/2022 14:09הגב לתגובה זו4 1הרבה כספים נגנבים מי זוכר שבשדה הקרב לא היו לחיילים אפודים ואוכל וציוד .וטענו שייש הכול.הכול נגנב ..מדינה בעייתית ..מאוד..כל היום גובים מיסים ומיסים ולא מספיק.הכסף מנותב מי יודע....שדה תעופה אחד לישראל.בדיחה..מדינת עולם 6 אנחנו ועובדה תסתכלו היכן אנחנו מדורגים .בדיחה.כל מי שנבחר מבטיח דברים.ו 0 ..זה הרבהסגור
-
21.בנגב לא מתאים והצפון אי אפשרישראלי 26/09/2022 14:02הגב לתגובה זו0 4שדה בנגב לא מתאים בגלל חיל האוויר ומסדרון אווירי עמוס חופף לנתב"ג. ומניסיון רמון חברות תעופה ונוסעים לא יגיעו דרכו! ברמת דוד ובחיפה ובמגידו אי אפשר ומסוכן בגלל הרי הכרמל והגליל שמסביבם. נשאר רק באזור חדרה עם מסלולים מול הים ומסדרון אוויר חדש ופנוי.סגור
-
למה בגלל הרי הכרמל והגליל אי אפשר?משה 26/09/2022 21:40הגב לתגובה זו4 0בשוויץ ובמדינות הרריות אין שדות תעופה?סגור
-
20.״העדר מנהיגות״עוד אחד 26/09/2022 13:41הגב לתגובה זו2 0מיד ישמע בב13 שנה לפני היה לנו כאן מנהיגים שידעו לנווט את הספינה. תהיו אמיתיים - הממשלה בשנה האחרונה גרועה בדיוק כמו קודמיה, זה לא משנה איך תתארו את זה.סגור
-
קודמותיה (ל"ת)אלישוע פסיק 27/09/2022 09:17הגב לתגובה זו0 0סגור
-
19.שדה תעופה במחנייםהגאון מוילנה 26/09/2022 13:29הגב לתגובה זו0 2יש שדה תעופה במחניים שכדאי להפוך לשדה בין לאומי תוך כדי בנית רכבת מהירה מה שיטיס את הצבע הגליל קדימהסגור
-
18.זה ביבי החליט לסגור את שדה דב ולהחזירששש 26/09/2022 12:44הגב לתגובה זו4 4את הקרקע לבעליהם, ככה מתנהלת המדינה, מתקבלות החלטות נקודתיות ואין כל אופק לעתיד, כצ הקרקעות עוברות לטובת הנדל"ן והמתעשרים. בגלל מקבלי ההחלטות האינטרסנטים אין בישראל תוכניות רב לאומיות לעתיד.סגור
-
17.שדה תעופה אי לא הזוי בכללאריה 26/09/2022 11:56הגב לתגובה זו0 4אם בהונג קונג, בקוריאה ובעוד מלא מקומות עשו את זה בהצלחה אז למה לא כאן?סגור
-
16.נראה שהכח הפוליטי של תושבי נהלל עדיין גדול מזה של השרים (ל"ת)חנוך 26/09/2022 11:49הגב לתגובה זו10 4סגור
-
15.השדה בצפון קיים !משה מודיעין 26/09/2022 11:01הגב לתגובה זו8 8רמת דוד קיים מאז המנדט הבריטי ונדרש בו עדכון בלבד להפיכתו לשדה משלים. אצילי העמק הצליחו ליצור את השקר כאילו מדובר בשדה חדש. רמת דוד הוא השדה האפשרי היחידי וכל השאר אחיזת עיניים.סגור
-
14.כתבה נכונה לחלוטין.בוריס 26/09/2022 10:32הגב לתגובה זו9 4בישראל פועלים טוב(יחסית) רק באמצע המשבר. ההחלטה האחרונה להיום היא שגיאה עצומה. מי שכתב והחליט הוא חסר הבנה מינמלית בתעופה ובצרכים אמיתיים של מדינה. הכל פופוליסטי ופוליטי. בלי שכל ישר. תושבי עמק יזרעאל נחשבים לשמאלנים...מיכאלי בונה עליהם. גם הממשלות הקודמות התנהלו עקום בנושא.סגור
-
13.ומי סגר את שדה דב? הביבשופכין אין ברירה אמרה החלאה (ל"ת)מדינת פח זבל 26/09/2022 10:31הגב לתגובה זו5 3סגור
-
הכסף והשוחדאהרון 26/09/2022 15:37הגב לתגובה זו5 1הם אשר הובילו לסגירת שדה דוב על מנת למלא את קופת עיריית תל אביב מיליארדים של היטל השבחה מנהל מקרקעי ישראל גם כן מיליארדים וכמובן עורכי הדין מאות מיליונים . ואחרון חביב בעלי המגרשים שזכו למיליארדים גם כן . זה שכל המתחם יהפוך לבלוק בטון לא מעניין איש מקבלי החלטות נבלות הורסים את הארץסגור
-
12.עוד תת כתבה קשקשנית. מקסימום שטויות במינימום שורות. (ל"ת)זו כתבה? 26/09/2022 10:24הגב לתגובה זו2 8סגור
-
11.בכייה לדורותמיכה שי 26/09/2022 10:15הגב לתגובה זו9 3המקום המתאים ביותר להקמת שדה תעופה נוסף ומרכזי בארץ יכול היה להיות שדה התעופה בחיפה - בזכות מיקומו ובזכות ראשת העיר, שהיא תומכת נלהבת באופציה זו. בגלל חלמאות ממשלתית והעדפתו של ראש העיר הקודם בחיפה את הנמל הימי ע"פ נמל התעופה, יצר הנמל הימי מגבלות קשות על אורכו של ש"ת חיפה וכנראה, שלא ניתן להאריך אותו יותר מ 1,800 מ', כשהרצוי הוא לפחות 3,000 מ'... לכן האפשרות הריאלית ביותר היא שדה התעופה 'רמת דוד', וח"א כבר הכין עצמו לחלופה זו, כשהעביר אליו את 'מיטלטליו', כדי לקבל תשלום מרבי עבור פינוי השדה... אבל שרת התחבורה (הישרה) כבר הורידה את האפשרות הזאת מהשולחן בימים הראשונים לכהונתה - זו היתה הבטחת הבחירות שלה לבוחריה, הבטחות צריך לקיים ואין איש היכול לומר לה 'טלי קורה מבין עינייך!...' הריהי ממשיכת דרכו של ב"ג (לא נתב"ג), שאמר "בנגב יבחן העם!" ובכן, בנגב יבחן ויכשל - כמו שנכשל במבחני תעופה רבים אחרים... אז במקרה הנדון מנהל רת"א צודק. ההחלטה היא לא הגיונית בעליל ואם תיושם, היא תהפוך לעוד בכייה לדורות תעופתית ותיתפוס מקום של כבוד במצעד האיוולת של ראשי הממשלות ושרי התחבורה.סגור
-
אבל מי שואל בכלל את יחל האויר?אלון הכפר 26/09/2022 16:04הגב לתגובה זו3 2צדקת בהכל. אני פשוט לא ידעתי שמפקש החייל נותן הוראות לממשלה.יואילו נא להודיע לו להתפנות בתוך שנתיים וזהו. טוב לו, לא טוב לו, בכלל לא משנה.יש לחייל מספיק שדות תעופה!מעולם לא הבנתי את המשפט "חיל האוויר הטיל וטו"....סגור
-
10.דוגמה לאוסף ממשלות לחיצות שבעלי כוח מכופפים אותממש כך 26/09/2022 10:14הגב לתגובה זו6 0ומונעים הקמת משרב לאומי חשוב.סגור
-
9.עוד מומחוי בשקל (ל"ת)יודה 26/09/2022 09:36הגב לתגובה זו1 3סגור
-
8.תיקון, בימי המנדט היו עוד שני שדות תעופה בצפוןעמי 26/09/2022 09:16הגב לתגובה זו5 0היה שדה בין לאומי שהמסלולים שלו נמצאים כיום בתחום שדות קיבוץ עין שמר, ושדה מגידו. בשני האתרים יש גם ביום מסלולים וניתן להכשיר אותם לשדה בין לאומיסגור
-
7.מצביהיה גרוע יותרוזה בקטנה 26/09/2022 08:58הגב לתגובה זו3 0כי נתבג באש הטילים והוא יסגר מיד עם תחילת המלחמהסגור
-
6.אויר פסגותטייס אוטומטי 26/09/2022 08:49הגב לתגובה זו3 1מזכיר את הלוגיקה של השליטים האפריקנרים הלבנים של דרום אפריקה:שדה אחד ריכוזי ביוהנסבורג ושתושבי קיפטאון יטוסו 3 שעות לשם כדי לטוס לאירופה או לארצות הברית.כי מיהם האזרחים האלה שמבלבלים את המח לצבא ולפוליטיקאים הכל יודעים...סגור
-
5.הקמת שדה תעופה על אי בין רצועת עזה לישראלהפוץ 26/09/2022 08:33הגב לתגובה זו0 7אין ספק שהקמת אי לצורך בנית שדה תעופה נוסף הוא פתרון הטוב ביותר לכולם . שער כניסה לישראל עזה והגדה המערבית מבלי שהמטוסים יחלפו בשמי המדינה. כלומר הקטנת הזיהום האווירי בתחומי ישראל. רק ברגע שכולם יבינו שכלכלה חזקה תביא ליציבות באזור אבל נראה שקודם יצמחו לי שערות על הקרחת.סגור
-
4.אי מלאכותי קיים בהמון מדינות ומתפקד יופייוסי 26/09/2022 08:08הגב לתגובה זו2 6במקום שדה דוב היה צריך להקים אי מלאכותי מול גוש דן, כמו שיש בהונג קונג. בר ביצוע ועוד איךסגור
-
כבר יש שדה במרכזdw 27/09/2022 14:37הגב לתגובה זו2 0קוראים לו נתבג. אם כבר אי בים אז בצפון כי מי שאין להם שדה קרוב לבית אלה 2 מיליון אזרחי ישראל הצפוניים.סגור
-
3.שדה תעופהסש 26/09/2022 07:57הגב לתגובה זו0 9יש צדק בדברי הועדה , לא צריך שדה נוסף והרי יש לנו מספיק צוללות .סגור
-
2.הפוך. בטווח הארוך לא צריךדן 26/09/2022 07:36הגב לתגובה זו2 17העולם הולך להיגמל מההתמכרות לטיסות ההרסניות לסביבהסגור
-
1.לא יהיו תורים יותר ארוכיםהאופטימיסט 26/09/2022 07:31הגב לתגובה זו2 2אם נתבג יגיע ל 100% קיבולת התורים יהיו באורך קבוע. אז יהיה אפילו יותר קל למדוד ולחשב עומסים ולהקצות מספיק כח אדם כדי להקטין את התורים. הטיעון הזה של הכותב דמגוגי. שאר הטיעונים דווקא נכוניםסגור