האם יכול להיות שהחיים פה נהיו הרבה יותר זולים? בעולם של פרופ' קרנית פלוג התשובה היא כן - איזה ניתוק

תארים אקדמאיים, עמדות מפתח, קרבה לכסף גדול, יכולים לשבש דעה-מחשבה-הערכה וגם לבלבל את העובדות; כל אחד ברחוב יגיד שיוקר המחייה עלה, הפרופסורית חושבת ההיפך

 | 

1. לא יאומן כי נאמר. נחשו מי אמר/ה: "מצאתי שמרבית התחושה ש"יקר פה" משקפת את התחזקות השקל מול הדולר והיורו ולכן היא נכונה רק עבור תיירים שעורכים קניות בארץ, אבל בהחלט לא נכונה עבור מי שהכנסותיו ושכרו בשקלים. בשביל משק בית ישראלי ממוצע ושכיר ישראלי ממוצע החיים בישראל נעשו בעשור החולף יחסית יותר זולים. משמעותית יותר זולים".

אם לא די במשפט המאוד בלתי מובן (שמא מורגש כבלתי סביר?) נוסיף עוד אמירה-התייחסות: "...השכר לשכיר הביס אצלנו את האינפלציה עד כדי כך שהשכר הריאלי – שינוי בשכר פחות ההתייקרויות – גדל בעשור שחלף ב 25% . כוח הקניה של השכיר הישראלי זינק ברבע וכך גם רמת חייו... זו בהחלט עליה מרשימה ביותר, גם בהשוואה בינלאומית".

את המשפטים הללו אמרה, לא פחות ולא יותר, פרופ' קרנית פלוג. ממצאי מחקר בהובלתה (במסגרת המכון לדמוקרטיה), עליהם נאמר (בצדק ובתמיהה) כי הם "מרתקים" אותם חשפה בראיון בסופ"ש האחרון (23.9) ב"ממון שישי" (לסבר פלוצקר שמוכר באמינותו, הבנתו וציטוטיו המדויקים) תחת הכותרת שהיא ציטוט מדברי המרואיינת: "החיים בארץ נעשו זולים משמעותית".

כותרת ראשית

- כל הכותרות

פרופ' פלוג: הצטרפה לבנק ישראל ב-1988, לימים, 2001, היתה למנהלת מחלקת המחקר בבנק המרכזי וחברת ההנהלה, בקיץ 2013 מונתה לנגידת בנק ישראל, עד ל-2018.

כעת: היא מרצה בבית הספר לכלכלה באוניברסיטה העברית, סגנית נשיא למחקר כלכלי וממשל במכון לדמוקרטיה וחברה בוועדת החקירה הממלכתית לפרשת הצוללות, גם 'נציגת ציבור' בוועדה לבחינת מבנה הרגולציה הפיננסית. (ראו בהמשך).

תמיהה: האם תיתכן אפשרות שריבוי התפקידים המאוד בכירים, ההטבות הכספיות משלל תפקידיה הנוכחיים המצטרפות לפנסיה התקציבית המכובדת במיוחד (כמה עשרות אלפי שקלים בחודש) מבנק ישראל מעט שיבשו את הרגשות, המציאות, השאלות או אולי את הרעיונות והעקרונות במחקר הנוכחי?

2. איך יודעים שמשעמם לבכירי הרגולציה הפיננסית בממשלה? הם מקימים ועדה, מושיבים עצמם בראש, "מוכרים" לשרים ולציבור מטרות נאצלות - כשברור שזה ייגמר בכלום. באפס מאופס. תומכיהם טוענים ש"אכפת להם", שהם "משתוקקים להשאיר חותם" אבל בפועל – לא חותם לא חותמת. המקרה האחרון, הנוכחי עדיין: ועדת בלינקוב הקרויה "הוועדה לבחינת מבנה הרגולציה הפיננסית בישראל". כל חבריה הם בכירים במשרדי הכוח המוכרים לצידם כמה נציגי הציבור, שמות מוכרים, (כמו קרנית פלוג, קודם נגידה) מקורבים לבירוקרטיה השלטונית השמנה, המנופחת והמסרבת להשתנות.

בשבוע שעבר, מעל שנה אחרי הקמת הוועדה (החלטת ממשלה 240 מיום 1.8.21), הודיע היו"ר, רם בלניקוב מנכ"ל האוצר, בטונים זועמים כנטייתו, שהוא נוטה לפזר אותה "לאור המבוי הסתום..", איכשהו בגלל בנק ישראל. מייד אץ להשיב סגן יו"ר הועדה, אנדרו אביר המשנה לנגיד בנק ישראל, משהו כמו: זה לא אנחנו זה אתם האוצר. חליפת המכתבים, מאופקת וידענית, התקיימה ביום שלישי שעבר. נכס ספרותי לסופ"ש והחג.

שניהם כמו עוד שמונת החברים יודעים שהדיבורים וההתכתבויות אינם יותר משאיפה לכותרות. גם כי אין סיכוי שמחזיקי האינטרסים, האוצר, בנק ישראל, משרד ראש הממשלה, משרד המשפטים, כמו זרועותיהם: הפיקוח על הבנקים, רשות שוק ההון ורשות ניירות ערך - ומי שמנסה להידחף זה שנים גם רשות התחרות - כל גוף והחוטים המקשרים אותו לשוק, ימצו את מאבקי הכוח ביניהם ויגיעו להחלטות מתואמות, גם כי בין כה אין ממשלה וכנסת שיאשרו את זה ואו-טו-טו ינחתו כאן כוכבים אחרים שירצו ועדות על שמם ובעיקר, וזה תמיד תמיד עובד: כי הפקידות הישראלית לעולם לא תיפרד מכוח, מאגו ובעיקר לא משלל ג'ובים מטיבים כל כך שנותנים להם עוצמה כל כך גדולה. עובדה (וכי מה יעשו עשרות הפקידים הבכירים אם חלילה וחס יחליטו רק על 2 קודקודי רגולציה?).

3. עשרות שנים, ברור וידוע שהרגולציה הפיננסית כאן מקרטעת, כבדה, מרובת זרועות, בירוקרטית, מנופחת, מלאת ניגודי עניינים, כפילויות, ניגודים ובעיקר לא יעילה. "הבעיה מספר אחת היא באי האחידות ובפערים בין המפקחים" אמר פרופ' אבי בן בסט ב-2015, לקראת כניסת משה כחלון למשרד האוצר. הפרופ' שהיה בכיר בבנק ישראל וגם מנכ"ל האוצר, הכין ב-2007 תכנית לתיאום מחייב בין המפקחים הפיננסיים, אחר כך בנה מודל לרפורמה פיננסית גדולה עבור בחירת כחלון, "כולנו" כשר אוצר. בן בסט חזר לזה כדי לתקוף את הרפורמה שנידונה באותה עת "מבנה הפיקוח הרצוי בשוק ההון", פרי יצירתו של מי שהיה אז מנהל רשות ניירות ערך פרופ' שמואל האוזר.

כל זה בכלל התחיל ב-1983. במשבר מניות הבנקים. כאשר הבנקאים דאז, בלאומי, הפועלים, דיסקונט ומזרחי, נקטו פעולה יזומה "לוויסות" (מילה יפה, מכובסת משהו), בעצם להעלות בהתמדה, להבטיח, אפילו להתחייב בתשקיפים, להמשך העלאה בטוחה של שערי מניותיהם (היקף הנפקות הבנקים המווסתים באותה עת הגיע ל-93% מכלל ההנפקות בשוק). לקח שנים לנפח את הבועה עד שהתפוצצה בענק. הבורסה נסגרה, הממשלה – בנק ישראל - מימנו במיליארדים רבים (10 מיליארד דולר במחירי 1983, במישרין, עוד כמה מיליארדים בעקיפין) את ההחזר הכספי לציבור. הבנקים הולאמו, עברו אז לבעלות ושליטת המדינה (שלימים מכרה אותם).

כמה שנים אחרי, ורק תחת לחץ ציבורי בלתי פוסק, קמה ועדת חקירה ממלכתית. היא "וועדת בייסקי". בדוח שהוציאה הועדה צוין כישלון מוחץ רב שנתי ומזעזע של הפיקוח על הבנקים ומשרד האוצר שפחדו מהבנקאים. "הרפתקאה פיננסית עד איבוד שליטה" קרא לזה אז מבקר המדינה.

בעוד ראשי האוצר השר ובכיריו יצאו מזה, הרי נגיד הבנק המרכזי ד"ר משה מנדלבאום (שנפטר לפני כשנה וחצי) הודח מתפקידו כאשר המפקחת על הבנקים דאז, גליה מאור (לימים מנכ"ל בנק לאומי), יצאה מזה בדרך זו או אחרת. רק שמעבר לחקירה, ולסימון האחראים והאשמים - מנהלי הבנקים, יועציהם והרגולטורים שהעלימו עין, ישב בוועדה חבר אחד כלכלן, פרופסור מרשל סרנת המנוח, שהגיע מאוניברסיטת שיקגו כעולה חדש לאוניברסיטה העברית והיה מראשוני חוקרי שוק ההון כאן. שנים רבות דיבר על העיוותים, המעשים הפליליים בבנקאות ובשוק, על המבנה הבולשביקי והאינטרסנטי. סרנת לקח על עצמו לנסח את המלצות הוועדה לשינוי מבני בשוק ההון. זה היה באמצע 1986. התכנית שלו היתה מפורטת. הבנקאים התנגדו, הרגולטורים תמכו בהתנגדות. רק שנים אחרי, ב-2005, אושרה בכנסת "הרפורמה בשוק ההון" שבמרכזה ההמלצה החד משמעית של סרנת ובייסקי להפחתת ריכוזיות המערכת הבנקאית בשוק ההון, סיום הבעלויות הצולבות על קופות הגמל וקרנות הנאמנות לצד שליטתם בבורסה בשוק האשראי וההנפקות.

במקביל המשיך הוויכוח על אופי ומבנה הרגולציה הפיננסית , כאשר ברור כי כל רגולטור וההוראות שלו, אין תיאום, אין אחידות, והכי קל לשחק בין הרגולטורים המרכזיים – הפיקוח על הבנקים, רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון והרשות לניירות ערך, ולשחק באינטרסים של הציבור.
 
באמצע 2006 פרסם פרופ' בן בסט,
דרך המכון לדמוקרטיה דו"ח מפורט עם המלצות לשינוי רשויות הפיקוח על שוק ההון. שנתיים אחרי עלתה בארה"ב תכנית לרפורמה ברגולציה הפיננסית של שר האוצר האמריקאי הנרי פולסון. עוד כמה שנים אחרי, ב-2010, אושרה באיחוד האירופי רפורמה ברגולציה על מגזר השירותים הפיננסיים. בישראל המשיכו כמובן "לדון".

בקיץ 2014 פורסם מחקר עבור מרכז המידע בכנסת בנושא "מבני פיקוח ורגולציה של שווקים פיננסיים, מבט עולמי והשוואה לישראל". במרץ 2015, אחרי מעל שנה של הכנה, ויכוחים מול מנהלת רשות שוק ההון דורית סלינגר והפיקוח על הבנקים, פרסם מנהל הרשות לניירות ערך פרופ' שמואל האוזר "נייר לדיון": "מבנה הפיקוח הרצוי בשוק ההון".

אחר כך בא משה כחלון, שר אוצר עם שלל רב של רפורמות מבניות כולל ברגולציה על שוק ההון. הוא ביצע העברה של הפיקוח על שוק ההון הביטוח והחיסכון ממשרד האוצר לרשות עצמאית, העביר את המלצות ועדת שטרום להגברת התחרותיות וצמצום הריכוזיות בשוק הבנקאות - אבל שינוי מבנה הרגולציה הפיננסית התברר כגדול גם עליו. גם הוא לא רצה להתעסק עם פקידי ציבור בכירים.

ובקיץ שעבר קמה, כאמור, ועדת בלינקוב הנוכחית לבחינת מבנה הרגולציה. היא התחילה עם סוג של פיצוץ מול הפיקוח על הבנקים - וזה גם סופה, נכון לעכשיו, ולהתכתבות בין בלינקוב לסגנו בוועדה אנדרו אביר.

איזה רעיונות עלו במהלך השנים, אילו כיוונים והמלצות? לא נכנסו לזה, כי הרי זה ממילא "כלאם פאדי" מילים ריקות, פטפוטים.

4. ובל נשכח שיש עוד פעילות רפורמה קדחתנית בממשלה, הנוגעת לכסף הגדול: הצוות לבחינת חוק הריכוזיות. חברים בו חלק מהכוכבים לעיל, רם בלינקוב, המפקח על הבנקים יאיר אבידן, הממונה על התחרות מיכל כהן, הממונה על שוק ההון היוצא משה ברקת, ענת גואטה יו"ר הרשות לניירות ערך, בכיר במועצה הלאומית לכלכלה, וכמובן נציג משרד המשפטים שלעולם יהיה נוכח בכל ועדה, בעיקר פיננסית.

לא מכבר הביע הצוות דאגה-חשש שהריכוזיות של הגופים הפיננסיים בשוק ההון (כ-50 גופים בגדלים שונים, המניעים 2.8 טריליון שקל), שביניהם, כך נטען, דמיון בהשקעות - מסכנת את יציבות המשק.

נו, אז? האם תעז הממשלה, כל ממשלה, הנוכחית והבאה אחריה, להביא שינוי רגולטורי אמיתי – תוך העזה והתנגדות לקיבעון של הרגולטורים והאינטרסים של אנשי השוק?

תגובות לכתבה(68):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 56.
    לא מובן לי לה ביזפורטל לא יוצא המהלך לסגור את ערוץ 14
    אזרח 07/10/2022 16:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם האתר הוא בעד כלכלה חופשית ודמוקטית למה אתם לא יוצאים נגד הניסיון ההשתקה וסתימת הפיות של סגירת ערוץ 14 היום זה ערוץ 14 מחר זה אתם!
    סגור
  • 55.
    כנראה לא עושה את הקניות שלה בעצמה
    na 03/10/2022 14:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ש
    סגור
  • 54.
    כנראה לא עושה את הקניות שלה בעצמה
    na 03/10/2022 14:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברור, כנראה לא הייתה בסןפר הרבה זמן. רק מחירי המזון זינקו ביותר מ- 60\70 אחוז בשנתיים האחרונות (ואזה רק בשנתיים האחרונות מאז שהתחילה הקורונה).
    סגור
  • 53.
    חיה מפנסיה ענקית
    יוסי 02/10/2022 12:34
    הגב לתגובה זו
    1 0
    על חשבוננו .אז מה תגיד?
    סגור
  • 52.
    מפונקים מדור לדור (ל"ת)
    מפונקים מדור לדור 01/10/2022 22:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 51.
    כתיבה פופוליסטית
    מריה 01/10/2022 14:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סטלה-צריך להתייחס יותר עניינית
    סגור
  • 50.
    הוכח בעבר פעמים רבות
    ארז אילן 01/10/2022 08:42
    הגב לתגובה זו
    2 0
    השכלה או תפקידים נכבדים אינם חיסון או אפילו מניעת טמטום
    סגור
  • 49.
    יותר מדי ועדות ומכוני מחקר מיותרים
    שמואל 01/10/2022 00:37
    הגב לתגובה זו
    1 0
    האם קרנית פלוג חיה במציאות מדומה? לא שולל מצב כזה לאור מסקנותיה המוזרות.
    סגור
  • 48.
    היטל השבחה במכירת דירה חירבה בתל אביב מליון שאין השבחה
    לפיד רק נזק 30/09/2022 18:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מיום ליום לא סובל את המדינה של השודדים
    סגור
  • 47.
    החים פא זבל (ל"ת)
    לפיד רק נזק 30/09/2022 17:59
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 46.
    אז הכותבת תמהה, אבל לא מביאה
    קלקלן 30/09/2022 16:54
    הגב לתגובה זו
    3 2
    בדל של ראיה / עובדה / נתון בכדי לתמוך בתמיהה המזלזלת. היא למדה באוניברסיטה של החיים ושם יודעים מה קורה גם בלי נתונים.יותר נמוך מטור רכילות, שם לפחות מדווחים על אירוע שקרה.
    סגור
  • 45.
    קרנית ראייתה מפליגה
    לרון 30/09/2022 16:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נקווה שגם הרישתית וכל העין בסדר
    סגור
  • 44.
    לאיצ הפרופ מה רע בחיים
    לרון 30/09/2022 16:47
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כמו לפרופ' הנכבדה המשקפיים מאוד וורודים
    סגור
  • 43.
    אם אין לחם שיאכלו עוגות (ל"ת)
    עידו 30/09/2022 13:04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 42.
    מחקר של 5 דקות
    קורא 30/09/2022 12:11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לקחה עליית השכר הממוצע ריאלית מ2009 עד 2022 = עליה 10% מצטבר. הוסיפה התחזקות השקל מול הדולר 3.5 לעומת 4.2 ב2009 = התחזקות 16% . ביחד 26% . מדדה במונחי דולר במבט מבחוץ. איפה מקבלים פרופסורה על מחקר כזה ?
    סגור
  • 41.
    היא צודקת לגמרי
    שמואל ברגר 30/09/2022 11:09
    הגב לתגובה זו
    3 2
    אני עוקב אחרי ההוצאות שלי והן רק הלכו וירדו בעשור האחרון. אין לי מושג על מה אנשים מדברים. נראה לי שאנשים לא באמת יודעים כמה הם מוציאים
    סגור
  • שמואל ברגר
    לרון 30/09/2022 16:48
    הגב לתגובה זו
    1 2
    תמיד הערכתיך,אשנה דעתי לאור זאת,ביבי ובכר הרסו העיקר שאצלך הכל תקין
    סגור
  • 40.
    עודף רשתות מסחר מזון
    בייגל 30/09/2022 02:15
    הגב לתגובה זו
    0 2
    פעם .. היה סניף אחד בבאר שבע שמכר יותר מרשת שיווק ארצית . הסוחרים קיבלו חשק לכבוש נתח שוק , פתחו עוד ועוד סניפים וכל ההוצאות על שכירות מזגנים , מקררים , עובדים שבכלל אין . נופל על המחיר הסופי לצרכן . המסקנה שצריך חוק שיכפיל את הארנונה על רשתות שיווק , הם יצטמצמו , יחסכו הרבה כסף , ימכרו יותר בזול וירוויחו יותר . אבל בינתיים אנחנו בקנבליזציה של יוקר מחיה .
    סגור
  • אז אתה אומר שאם נעלה להם את עלות השיווק, המחירים ירדו?
    שמואל ברגר 30/09/2022 11:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא ברור לי איך ההיגיון שלך עובד
    סגור
  • 39.
    מלבד הממשלה האחרונה, ברור שהוזל כאן, יחד עם זינוק בשכר
    גידי 29/09/2022 23:55
    הגב לתגובה זו
    4 4
    השכר זינק בעשרות אחוזים בעשור הקודם, ואף הרבה יותר בדולרים או באירו. מינימום וממוצע. המדדים היו אפסיים, מתחת למינימום של בנק ישראל ול-"המדד האירופאי". מחירים הוזלו משמעותית בענפים רבים ועלו בעיקר בדיור, שנובע מירידת הריבית והוזלת המשכנתאות, מהביקוש הגבוהים ומשפע הכסף הפנוי. כמו כן בשירותי מותרות מקומיים שבהם שכר העבודה הוא העיקר, וגם שם הביקוש עלה.
    סגור
  • עד שבאה הממשלה המטומטמת הזאת והרבה הכל נקודה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 30/09/2022 07:36
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • 38.
    לסגור את בנק ישראל לאלתר!!!
    נובל 29/09/2022 23:29
    הגב לתגובה זו
    5 2
    לדעתי צריך לסגור את כול הבנקים המרכזיים בכול המדינות בעולם ובמיוחד את בנק ישראל! וזאת כי מדובר בגופים שיש בהם יותר נזק מתועלת! (מזכיר לכם את מסיבת העיתונאים שערכה קרנית פלוג יחד עם עוד בכירים מבנק ישראל שבו הם הסבירו והראו איך הם יעלו את הרבית בשנה הקרובה ובפועל לא עשו זאת אבל הנזק לשקל נגרם וזאת רק דוגמה קטנה)
    סגור
  • 37.
    ~~ יש הרבה מנותקים בעולם שלנו! שוטפת המח אינה יחידה! ~~ (ל"ת)
    שמפו 29/09/2022 22:49
    הגב לתגובה זו
    9 2
    סגור
  • 36.
    הפרופ' קרנית פלוג התייחסה לעשור האחרון וגם נימקה
    גבי 29/09/2022 19:09
    הגב לתגובה זו
    5 10
    לעומת זאת הכתבת סטלה קורין ליבר משתלחת בה ללא נימוקים של ממש. הייתי מצפה לטיעונים של ממש עם מספרים שתומכים בטענותיה. אני נוטה להאמין יותר לפרופ'.
    סגור
  • בלה בלה בלה.... תמיד יש לכם הסברים... מנותקים נמאסתם!!! (ל"ת)
    עידו 30/09/2022 13:00
    הגב לתגובה זו
    0 5
    סגור
  • יש לך את זה גם ביותר נמוך? (ל"ת)
    גבי 30/09/2022 18:45
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 35.
    יוקר המחיה של פלוג כנראה אכן ירד
    דור 29/09/2022 18:59
    הגב לתגובה זו
    12 3
    עם עליה מתמדת בהכנסות שלה. מה לה ולהמונים?
    סגור
  • 34.
    כשאתה פרופ'
    לרון 29/09/2022 18:10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    החיים נהדרים,שאלו את איצ הפרופ' התת אלוף
    סגור
  • 33.
    קבלה פרופ' כמו פרופ' זליכה
    לרון 29/09/2022 18:08
    הגב לתגובה זו
    0 2
    פרופ' =ניתוק לטוב או לרע.שאלו את האיש מהמכולת או מהשוק,אלה בתוך עמם יושבים
    סגור
  • 32.
    רצינית
    פוטין 29/09/2022 17:03
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הוכחה לרצינות היא שתל אביב היא העיר היקרה בעולם.
    סגור
  • 31.
    עם המשכורת שלה... החיים דבש.על זה נאמר אין השבע מרגיש (ל"ת)
    יוסי 29/09/2022 16:59
    הגב לתגובה זו
    14 0
    סגור
  • 30.
    מעמד הפרופסורה בארץ בצניחה חופשית בגלל המפולת בחינוך וה
    דני 29/09/2022 16:56
    הגב לתגובה זו
    7 0
    ככה אמר לי פרופסור עשיש מהעברית שפגשתי בעבר.
    סגור
  • 29.
    לא יאומן היא אחת הגורמים לעליות מחירים כולל דיור
    עם ריבית אפס 29/09/2022 16:44
    הגב לתגובה זו
    14 0
    איך בוחרים אנשים כאלה
    סגור
  • 28.
    בטח עם כל המשכורות ופנסיה המופקרות על חשבון המדינה
    טוני המרוקאי 29/09/2022 16:22
    הגב לתגובה זו
    13 0
    פלוג ועוד אליטיסטים דרגות גבוהות בצבא שופטים פנסיות שערורתיות(תבדקו כמה דירות בבעלות שודדי הקופה הציבורית) בטח שיהיה לה זול רמטכל צהל מרויח יותר מרמטכל ארצות הברית הזוי
    סגור
  • 27.
    מדד35 מדד נסדק
    שלי 29/09/2022 16:07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לפני כמה חודשים כתבתי מדד 35 1840 אוטונסדק 10500 הגיע
    סגור
  • 26.
    כשהמפקחת על הבנקים בקריסת מניות הבנקים מקודמת
    מוריס 29/09/2022 16:00
    הגב לתגובה זו
    6 0
    אז הכל אפשרי
    סגור
  • 25.
    מדד המחירים מזוייף האוצר משחק עם האזרחים, הם מרמים כל המדד הוא תרמית! (ל"ת)
    אמנון 29/09/2022 15:37
    הגב לתגובה זו
    15 0
    סגור
  • 24.
    האמת שעד לפני שנה המצב היה יחסית אחלה
    טניה 29/09/2022 15:35
    הגב לתגובה זו
    10 6
    טיסות לחו"ל כמה פעמים בשנה בממוצע ב-400 שקל, רכב יש שנייה בכמה אלפים בודדים, שכירות זולה יחסית לדירה קטנה במרכז. לא חייתי ברווח מופלג אבל בהחלט בהרגשה טובה שהכל נגיש ולא צריך לחשוב פעמיים לשום קנייה בלי לקחת הלוואה או לחרוג למינוס או אפילצו תשלומים, פתאום הכל זינק וממש מרגישה מחנק נוראי.
    סגור
  • 23.
    פנסיות שמנות ודירות להשקעה
    עופר 29/09/2022 15:34
    הגב לתגובה זו
    11 0
    הכל טוב. וזוגות צעירים שיכירו. מעניין אותי איזה ילד שלהם שוכר דירה???
    סגור
  • 22.
    קניות מאתרים סיניים גם נחשב
    יוסי 29/09/2022 15:29
    הגב לתגובה זו
    1 3
    בעשור האחרון עלו משמעותית הקניות מאתרים בסין וזה מוזיל באופן דרסטי עלויות של ביגוד, תכשיטים/קישוטים שונים, אביזרים לסלולרי או לכל דבר אחר, חלקי חילוף פשוטים וכו'. גם את זה צריך לקחת בחשבון וגם את העובדה שטיסות נעשו יותר זולות (עד הקורונה)
    סגור
  • 21.
    לא ברור
    אחד שמבין 29/09/2022 15:29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לפעמים אתם מוציאים כתבות הזויות נשבע שהתעמקתי בכתוב ולא ברור ההקשרים. היה יותר הגיוני לקבל חלק מהנאמר שהוא התחזקות השקל וירידה של מוצרים מיובאים או תיירות חוץ של ישראלים. יחד עם זאת אני לא מסכים לחלוטין עם ההפרדה של מחירי הנדלן מהמשוואה. שהכשל הגדול בנדלן הוא שגורם לפגיעה בכח הקנייה מצד שני גם העשיר רבים שקנו. לכן בסהכ אומנם יש מה לעשות אבל אפשר דווקא להתחבר למה שקרנית אומרת
    סגור
  • 20.
    בבנק ישראל עם משכורות עתק ללא אחריות כך מרגישים.
    עדי 29/09/2022 15:27
    הגב לתגובה זו
    14 0
    בנק ישראל מלא בעובדים מיותרים שאינם תורמים למשק.
    סגור
  • 19.
    חחח...ולפי מחקר נוסף שערכה החרדים לומדים לימודי ליבה ו.
    ג 29/09/2022 15:24
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אין רציחות בחברה הערבית, אין פרוטקשיין בכל רחבי הארץ, הבדואינים לא משתוללים בכבישי הדרום, ביבי עדיין ראש ממשלה, בן גביר יחבור מיכאלי והעבודה במקום מרץ, ואין ולא היו בולענים באיילון...תחי מדינת ישראל. מעניין איזה חומר זה ...?
    סגור
  • 18.
    לפטר את כל השופטים והמנכ"לים של החברות הציבוריות . להגביל פנסיה בגד 20 אלף שח השאר נשאר בקופה . אין כפל פנסיות. היה תת אלוף בצבא פנסיה מהצבא מגיל 45 , אחר כך היה במשטרה 20 שנה פנסיה משם אחר כך פנסיה מהכנסת וכד
    דני 29/09/2022 15:23
    הגב לתגובה זו
    13 2
    לבטל לכולם חובה 3 שנים צבא או שירות לאומי או אחרת שלום אין אזרחות . לשלוח מפה , יש מלא מקומות באפריקהערבים תעשו שירות לאומי במשטרה , מדא , כיבוי אש , אבטחה וכד . חרדים כנל . לך פטור מצבא רק מי שיקבל על עצמו תורתו אמונתו למשך 30 שנה . בלי יכולת לעבוד למחייתו .
    סגור
  • מעניין שלקצבאות של ביטוח לאומי אין כפל קצבאות (ל"ת)
    אני 29/09/2022 17:47
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 17.
    אין יוקר מחיה זה הכל בראש - אני מוציא קבוע 10000 ש"ח
    דן 29/09/2022 15:16
    הגב לתגובה זו
    7 1
    לחודש הוצאה משפחתית , לא משנה מה המחירים .....תתנהלו ככה ותרגישו מה שהנגידה לשעבר אומרת !!! על החתום : הפסיכייטר הארצי !!!
    סגור
  • 16.
    נתניהו יזניק את יוקר המחייה כי הכל ילך לחרדים (ל"ת)
    כלכלן 29/09/2022 15:16
    הגב לתגובה זו
    12 5
    סגור
  • 15.
    זה שהיא "פרופסור" לא אומר בהכרח שהיא " חכמה",סה"כ אחת שישבה ודגרה על מה שאחרים הלעיטו אותה. (ל"ת)
    יוסף 29/09/2022 15:05
    הגב לתגובה זו
    20 1
    סגור
  • 14.
    יוקר המחיה
    אנונימי 29/09/2022 14:56
    הגב לתגובה זו
    13 2
    לאחר מגורים באירופה כ15 שנה. בארץ כשנה וחצייקר כאן מאוד מאוד....אל תהפכי אותנו האזרחים לטיפשים ואהבלים,כי אנחנו לא!
    סגור
  • 13.
    יוקר המחיה
    אנונימי 29/09/2022 14:56
    הגב לתגובה זו
    6 0
    לאחר מגורים באירופה כ15 שנה. בארץ כשנה וחצייקר כאן מאוד מאוד....אל תהפכי אותנו האזרחים לטיפשים ואהבלים,כי אנחנו לא!
    סגור
  • 12.
    יוקר המחיה
    טל 29/09/2022 14:53
    הגב לתגובה זו
    13 0
    אז לאחר 15 שנים בבלגיה וחזרה לארץ לפני שנה וחצי,גברת פלוג היקרה העם בישראל לא אידיוט!!!יקר כאן, יקר מאוד מאוד...וכל ישראלי ,שנוסע לחופשה בחו"ל מיד רואה זאת!!!אנחנו יקרים ב30% לפחות יותר מהאירופאים....את רמת החיים,שהייתה לי בבלגיה ועם אותן הכנסות אני לא יכולה להרשות לעצמי בארץ,נקודה.אז בבקשה אל תנסי להפוך אותנו האזרחים למטומטמים ,אהבלים!!
    סגור
  • 11.
    סטלה, אני ממש אוהב לקרוא אותך, אבל...
    8 29/09/2022 14:53
    הגב לתגובה זו
    3 9
    סטלה, אני ממש אוהב לקרוא אותך, אבל לגבי קרנית פלוג הכתיבה שלך לא משכנעת. אם את חולקת על קרנית פלוג, תציגי נתונים. תני הסברים. לא כך מעבירים ביקורת.
    סגור
  • 10.
    עם פנסיה של 100,000 שקל בחודש למה שלא תדבר כך ?
    איתן 29/09/2022 14:53
    הגב לתגובה זו
    19 1
    זה מה שקורה לאנשים שהגיעו לפסגת העולם ושוכחים שלא לכולם יש פנסיה שמנה . הבחורה הזאת מנותקת לגמרי מהמצב הכלכלי במדינה.
    סגור
  • 9.
    השבע לא יכול להבין את סבלו של הרעב. תשאלו את ירון זליכה (ל"ת)
    חכם מימון 29/09/2022 14:49
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 8.
    היא צודקת, רק דבר אחד כנראה השתנה.
    רון גל 29/09/2022 14:46
    הגב לתגובה זו
    6 9
    עם ישראל הפך להיות בכיין יותר. כל פעם שאני שומע שמישהו מתלונן על יוקר המחיה אני מציע את עזרתי. תמיד התשובה היא "פחחח, לא אני, אני חי טוב, יכול לקנות אותך ליצן. אני מתכוון לאלו שקשה להם" קיצר, על כל אחד שקשה לו יש 10 בכיינים וזו עובדה.
    סגור
  • לא אסרב. תעזור לי (ל"ת)
    בבקשה 29/09/2022 16:37
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 7.
    זה מסביר איך בתקופה שלה לא היתה
    רועי 29/09/2022 14:41
    הגב לתגובה זו
    7 1
    אינפלציה למרות שהמחירים טסו עבדו עלינו בעניים קרנית לכלא
    סגור
  • 6.
    פלוג טועה ואכן מנותקת אך מדוע לא נימקת? (ל"ת)
    דור 29/09/2022 14:37
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 5.
    מעניין איזה סמים היא משתמשת
    רועי 29/09/2022 14:37
    הגב לתגובה זו
    15 2
    אם יש לך דירה משולמת אז באמת לא כל כך יקר פה
    סגור
  • נכון רק פי 2 מאירופה בסופר (ל"ת)
    אני 29/09/2022 15:07
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 4.
    בקיצור
    פועלת 29/09/2022 14:36
    הגב לתגובה זו
    8 1
    שכר שהגב' מקבלת יאפשר לכול אזרח בישראל לחוש מאושר חסר דאגה לעתידו. המציאות רחוקה שנות אור מכך. זה אחד המאפיינים בישראל 2022 וגם הלאה כאשר העישרון העליון אינו מסוגל להביט אל העשירון התחתון ולהיפך.
    סגור
  • 3.
    גם יש הרבה פחות פקקים בעשור האחרון (ל"ת)
    הקו האדום 29/09/2022 14:34
    הגב לתגובה זו
    12 2
    סגור
  • הפקקים מעידים על עליה ברמת החיים
    צרכן 29/09/2022 15:13
    הגב לתגובה זו
    3 5
    איכות חיים זה כבר דבר אחר, הם גם מעידים עלתחבורה ציבורית גרועה.
    סגור
  • 2.
    וביקורת עניינית על הטענות של פלוג יש לך? אכזבה
    שי 29/09/2022 14:30
    הגב לתגובה זו
    9 7
    מלבד להגיד ניתוק מה את אומרת בעצם? איפה הטענה העניינית נגד המחקר שלה?
    סגור
  • מדד מחיר ריאלי של דירה - מכיר?
    Oz 29/09/2022 15:45
    הגב לתגובה זו
    7 1
    כי נראה שגב' פלוג לא מכירה את המדד הזה. מספר המשכורות הממוצע לדירה זינק ב10 שנים האחרונות, כל השאר (מדד אינפלציה שבודק כמה עלה מחיר הטושים) עבודה בעיניים
    סגור
  • טענה
    דוד 29/09/2022 14:58
    הגב לתגובה זו
    5 2
    לפעמים מרוב שהדבר כל כך פשוט וברור אין צורך להסביר מדוע זה לא נכון
    סגור
  • החיים עיוני...החיים כאן..הכל 10 (ל"ת)
    סלים 29/09/2022 14:41
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    מצביעת ליכוד מנותקת על מלא (ל"ת)
    רועי 29/09/2022 14:27
    הגב לתגובה זו
    6 9
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות