למה מוסדות אקדמיים צריכים שסטודנטים ירמו בלימודים ומדוע המל״ג עוצמת עין (כסף וג׳ובים)
לפי אתר המועצה להשכלה גבוהה (המל״ג) ישנם כרגע 336,330 סטודנטים ב-59 מוסדות להשכלה גבוהה. אם אחד מהסטודנטים האלו יעשה חיפוש תמים באינטרנט למשפט ״מדריך לכתיבת עבודה סמינריונית״ הוא יגיע לעשרות אתרים המציעים לכתוב לו את התואר – מפתרון תרגילים בשלל קורסים לכתיבת סמינריונים, תזות ודוקטורט. זה רק עניין של כסף. חלק מאתרי כתיבת העבודות מכוונים גם לתלמידי תיכון ולסטודנטים במוסדות בחו״ל אז אם נסכום את מספר הסטודנטים בארץ ובחו״ל יחד עם התיכוניסטים נגיע בקלות לקהל לקוחות פוטנציאלים של מעל מיליון איש.
זה יפה.
ממש ענף תעשייה.
אומנם זה לא חוקי. אבל, ללא פיקוח וללא ענישה.
מתי נראה את ההנפקה הראשונה? אולי הגיע הזמן שחברות הפנסיה שלנו ישקיעו כסף בתעשייה הרווחית הזאת? ועוד תעשייה שלא רק עוזרת לסטודנטים לגנוב את התואר, היא גם מעסיקה סטודנטים! צדיקים. החברות האלה בטח מעסיקות עובד אחד או שניים במנהלה וכל השאר כותבי עבודות פרילנסרים, כי למה לשלם תנאים סוציאליים אם אפשר לא לשלם תנאים סוציאליים.
אז אם יש פוטנציאל לקוחות של מעל מיליון איש ויש לנו מועצה להשכלה גבוהה שנורא חשוב לה לכאורה לקדם את ההשכלה הגבוהה ויש 59 מוסדות השכלה גבוהה שחלקם עוסק במחקר.. מעניין אם ניתן למצוא מחקרים על מי קונה עבודות אקדמיות, כמה סטודנטים נתפסים, כמה נשפטים כל שנה ומהיכן.
פרסומים ופיתויים לרכישה וסיוע בעבודות סמינריוניות:
יש מחקרים על התופעה?
חיפשתי. מצאתי מחקר מעניין של עופר קצ׳רגין על תופעת התחזות של סטודנטים ללקויי למידה ש״ממקם" את סיפורי ההתחזות בהקשר החינוכי העכשווי בישראל, כשהם נבחנים על רקע אקלים תרבותי וחינוכי שמתאפיין בדימויים שליליים של מאמץ והשתדלות מחד גיסא, ובכינון אתוס של הצלחה בכל מחיר מאידך גיסא. על פי המחקר "אקלים" זה מזין ומתחזק מגמות מערכתיות של בריחה מאחריות בחינוך העכשווי, שתופעת ההתחזות מבטאת אך מקרה פרטי שלהן. ״מי שרוצה לקרוא מוזמן כאן. מצאתי גם מחקר של אוהלה גרוס־אביניר ועדיה מאירוביץ על התפתחות יושרה אקדמית של סטודנטים במהלך לימודי תואר שמסכם כי ״התנהגויות של רמייה מתפתחות במהלך הלימודים האקדמיים. נראה שמחד החוויה האקדמית יוצרת לגיטימציה לביצוע עבירות של פלגיאריזם, ומאידך היא אינה משפיעה לחיוב על התפיסה המוסרית-אתית של הסטודנטים.״ כאן.
אאוץ׳. לא בשביל זה הורים ישראלים מתעקשים שהילדים יעשו תואר.
מעבר לכך יש דו״ח של מבקר המדינה משנת 2017 המתייחס לשנים 2010-2015 - שזה בערך המאה הקודמת אם מתחשבים בשנות הקורונה שהקפיצו את מספר הסטודנטים והתפתחות האינטרנט שמאפשרת נגישות ותשלום מאובטח לחברות שעוזרות לסטודנטים לרמות את מוסדות הלימוד. בתור התחלה מבקר המדינה נותן שלל דוגמאות לאופן בו מוסדות השכלה גבוהה פוטרים מרצים וסגל שמשקרים, מרמים ומטרידים מעונשים למרות שמדובר לעיתים בעבירות פליליות. המוסדות נמנעים מנקיטת הליכים משמעתיים גם כשמדובר בהעתקה (פלגיאט) וסינון סלקטיבי של נתונים שאינן מתאימים לתוצאות המחקר שהחוקר רצה להציג, גניבה, קבלת כספים במרמה.. נו, אבל לא מפתיע שאקדמאים שומרים על אחיהם האקדמאים אבל בטח עם סטודנטים הם יחמירו, נכון?
לא נכון.
חלק מהעבודות הנרכשות הן עבודות דוקטורט ותזה, כך שכשאומרים ״סטודנטים״ מדובר גם בקולגות של המרצים וכמו כל קבוצה, אנשים נוטים לשמור על אלה משלהם. הדו״ח גם מראה שאם למוסד אקדמי יש עונשי מינימום הרבה פעמים הוא נותן עונשים פחותים מכך, שחברי בית הדין הם חברי סגל שנוטים לסייע לסטודנטים להשלים את לימודיהם. מעבר לכך, עונשים שכבר ניתנים לא ממומשים; מוסדות נמנעים מלהגיש תלונות למשטרה על עבירות פליליות כמו זיוף מסמכים וחדירה למחשבים וגם במקרים שבהם מוסדות מנסים להיאבק בחברות המושחתות שכותבות לסטודנטים עבודות, המשטרה והפרקליטות קוברות את התיק.
הדו״ח הזה יצא ב 2017, ובעקבותיו המל״ג החליטה לתקן את הליקויים לפי שלל המלצות מבקר המדינה.
מה מאז? בטח המל״ג נכנסה בזה בכל הכוח, השקיעה כוח אדם ומשאבים ופעלה נמרצות למגר את התופעה.
לא.
חמש שנים וכלום.
למה? כי זה תפוח אדמה לוהט שאף אחד לא רוצה להתעסק אתו ולכל בעלי ההחלטות במדינה ובאקדמיה יש מה להפסיד מקידום ועמידה על טוהר המידות באקדמיה.
לכאורה המטרה הראשונה של כל מוסד לימוד היא הענקת חינוך איכותי וקידום מצוינות מקצועית. אבל כמו כל חברה מסחרית שקמה מהר מאוד המטרה הופכת להיות שימור הקיים והגדלת הכנסות - שילמדו במוסד כמה שיותר סטודנטים, בכל שלב בלימודים, בכמה שיותר פקולטות ומסלולים ואם אפשר גם בלימודי חוץ וקומבינות עם ארגונים שמביאות עוד ראשים, כמה שיותר טוב. יותר סטודנטים – יותר תקציב מהסטודנטים + תקציב מהמדינה על כל ראש וכך אפשר לייצר יותר ג׳ובים, בשכר גבוה יותר, יותר כוח, יותר השפעה, אפשר לחלק דוקטורים של כבוד לכל מי שחפצנו ביקרו, לגזור סרטים ולנסוע לחו״ל לכל מיני כנסים נורא חשובים.
אם מוסד אקדמי ישקיע זמן בלשפוט ולהעיף סטודנטים על רמייה, הוא יצטרך דבר ראשון להוציא כסף על ועדות ועורכי דין שיתעסקו עם זה, דבר שני הוא יאבד סטודנטים. כמה סטודנטים הוא יאבד? לא נעשה מחקר על אחוז הסטודנטים המרמים, לכן אין את המידע הזה, אבל, ניתן לראות מהכמות האסטרונומית של חברות שעוסקות בכתיבת עבודות ותרגילים וסביר להניח גם מבחנים, היום כשחלק מהמבחנים נעשים בזום וקל לרמות בהם, שיש כאן שוק ויש כאן כסף. גם אם חלק מהחברות הן חברות דמה, גם אם חלק מהעבודות והתרגילים רצים במקביל בכמה חברות, עדיין יש מספר גדול של חברות כאלה וסביר להניח שיש עוד הרבה עסקאות מרמה שמגיעות מפתקים שנתלים על לוחות המודעות הפיזיים במוסדות הלימוד.
אם מוסד הלימוד מעלה את המרמים למשפט הוא עלול לזרוק אותם או להשעות את לימודיהם. ואם מוסד לימוד מצמצם את היכולת של הסטודנטים לרמות הם עלולים להיכשל בתרגילים והעבודות ולעזוב. ואז הוא מאבד סטודנטים, זה מוביל לאובדן הכנסות מהסטודנטים + אובדן הכנסות מהמדינה ואז צריך פחות מרצים וסגל וג׳ובים וכו׳. הרי ממה מורכב ועד מנהל של מוסד לימוד? ממרצים, ממנהלי פקולטות וכמה בכירים במשק שאוהבים לספר שהם תורמים לחברה. ואלה נוטים לשמור אחד על השני. אחרי הכל אם בפקולטה מסוימת יש פחות סטודנטים, המרצים החברים עלולים לאבד את העבודה ומשם הדרך קצרה לכך שזה יקרה גם לנו. לא לא לא. עדיף לשמור על הסטטוס-קוו, בואו לא נטלטל את הספינה ונמשיך לטמון ראשנו בחול ולהתעלם מהרמייה, בסה״כ איך זה פוגע?
זה פוגע. בכולנו.
קודם כל במגזר הציבורי ומוסדות הביטחון יש תוספת משכורת על תוספת השכלה. כמה תוספות כאלה קיבלו עובדים שקנו את התואר? לא נדע, אין מחקר. הלימודים על חשבון משלם המיסים וגם תוספות השכר.
שנית מה איכות השירות שנקבל מרמאים? אם קצין מודיעין קנה את התואר, מה הסיכוי שיהיה לו הגיוני לקבל כסף כדי למכור סודות מדינה? אם פקיד מס הכנסה קנה את התואר, האם יהיה לו את השכל להיכנס לעומק השומה המורכבת שלנו? אם המורה של הילד שלנו קנה את התואר, איזה חינוך הוא יתן לילד? שלרמות זה בסדר. ובמגזר הפרטי? כמה מוצרים ושירותים בינוניים ומטה אנחנו מקבלים כי העובדים מעגלים פינות בעבודה אחרי שגיהצו את הכרטיס בדרך לתואר?
שלישית תקציב החינוך מנופח שלא לצורך כי המדינה תומכת בסטודנטים שלא אמורים ללמוד, שהיו אמורים לעזוב בשנה השנייה או השלישית אבל נשארו כי הם הצליחו לעבור את הקורסים עם עזרה מ״חברים״ בכסף והמדינה מתחזקת פקולטות ומחלקות שלא אמורים להיות בהם סטודנטים.
רביעית הרמייה מגדילה את הפערים בחברה הישראלית – מי שיש לו עשרות ומאות אלפי שקלים מיותרים יכול לעבור את התואר בלי לעבוד קשה. הוא יכול לקנות ציונים גבוהים, אפילו דוקטורט. מי שאין לו צריך לעשות את החובות האקדמיים לבד ולהסתפק במיטב של עצמו ולא במיטב המוחות המושחתים שכסף יכול לקנות (שהרי אם העבודה שלך היא לכתוב עבודות בתשלום לסטודנטים שהם מציגים כשלהם, אתה לא בנאדם מי יודע מה הגון).
אפשר היה לחשוב שמוסדות אקדמים יכריזו בקול רם על מספר הסטודנטים שהן העיפו או שפטו על רמייה. אחרי הכל מדובר בשמן הטוב, הן לא רוצות שיחשבו שאפשר לקנות אצלן תואר בלי ללמוד אותו, הן רוצות שהבוגרים שלהן יחשבו כאנשים איכותיים שהשקיעו את השנים בלימודים ורכישת ידע בצורה הנכונה (דרך העיניים, הידיים והמוח, לא בכרטיס אשראי). אבל מעט מנגישות את המידע, ביניהן המכללה האקדמית ספיר, בר אילן והאוניברסיטה הפתוחה.
האם התאחדות הסטודנטים תתעסק בזה? מה פתאום. פחות סטודנטים פחות תקציב פחות ג׳ובים באגודה. וכמה סטודנטים עובדים בכתיבת עבודות ותרגילים בתשלום לחבריהם? האגודה לא תרצה לפגוע להם בפרנסה. לעזאזל, כמה מהם יכולים להיות מרצים ומתרגלים ובעלי תפקידים בהתאחדות ואגודות הסטודנטים בעצמם ובואו לא נשכח שההתאחדות גם עסוקה עד מעל הראש במכירת נכסי הסטודנטים עבור נזיד עדשים.
עולם שלם של שחיתות, בנקודה מהותית לחיים של כולנו.
מה המשמעות של התואר שעשינו בעשרים השנים אחרונות (שנות בום האינטרנט) אם אפשר לקנות אותו בכסף ומינימום מאמץ? אז למדנו, השקענו, החכמנו ונתרמנו. אבל בקורות החיים של מתחרה שלנו על אותה משרה יש שלושה תארים וממוצע פצצה שנקנו בכסף. כל מה שלנו יש זה את היושרה שלנו. אבל סביר להניח שלא נקבל את המשרה.
הממשלה במירוץ חימוש של הייטקיסטים – כמה שיותר סטודנטים בוגרי לימודי מחשבים ותכנות. זה לא צריך להיות מסובך, כל מה שהמדינה צריכה לעשות כדי לסמן וי על בוגרים זה להעביר את הכסף ישירות לחברות שכותבות לסטודנטים את העבודות.
מה החכמה בקידום לימודים גבוהים ביד אחת אם היד השנייה מתנערת מאחריות לאיכות הלימודים והבוגרים? אז יהיו למדינה בוגרים שקנו את עבודת הגמר שלהם בלינק באינטרנט. הם אפילו יוכלו לעבור את מבחן הבית בראיון לחברת הייטק (לקנות מאותו אתר) ולבזבז לחברה שבועות של מיונים וכמה חודשי עבודה בכאילו עד שהעובד החדש יתגלה כגאון בלא יותר מרמייה. למעשה, זה יהיה סרט דוקו לא רע. אפשר לקרוא לו ״נוכל התואר״.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
19.מעולהקורא 18/12/2022 11:49הגב לתגובה זו0 0הכל החל בכוונה הטובה של של ממשלת רבין לאפשר השכלה גבוהה לכל השכבות וייסדה את המכללות האקדמאיות - בתמורה לשבירת המונופול של האוניברסיטאות - הוסכם שלעל תפקיד מקצועי וניהולי יידרש תואר אקדמי. נקבעה תקרת בטון לקידום שמחקה יכולת להתקדם על סמך כישרון, יכולת, ניסיון - מנעה מאנשים שגדלו בשטח לעלות למעלה.סגור
-
18.בטכניון בקורונה מאות סטודנטים קיבלו 90+ באינפי1zhu 18/10/2022 13:20הגב לתגובה זו1 0שזה הקורס הקשה ביותר... ולא נתפס סטודנט אחד על העתקה כל שנה המספר נמוך משמעותית בדיחה ורובם מקבוצה מאוד מיוחדת ולא אפרטסגור
-
17.תופעה נרחבת ועמוקה, הפתרון: ניתוק הקשר בין תואר לקבלה ליהוקנף 16/10/2022 15:19הגב לתגובה זו1 0זה הכל. את הקשרוההתאמה לעבודה, יבצעו על פי התאמות אחרות; כגון קורסי הכשרה רלוונטיים, או תקופת נסיון בעבודה שתבחן יכולות מתאימות. תעשיית התארים קמה בעקבות הביקוש שצץ, עקב ההטבות המטופשות לבעלי התעודות- מעובדי מדינה, בטחון ועד לחברות ציבוריות.סגור
-
16.אני מרצה. סטודנט הגיש לי עבודה שאני הכנתי בעצמי לפני שנגדי 16/10/2022 10:02הגב לתגובה זו2 0לפני שניםסגור
-
15.אם לפיד רכש דוקטורט - זה אומר הכל על המערכת. (ל"ת)דוד 16/10/2022 06:03הגב לתגובה זו9 0סגור
- טען עוד
-
לפיד לא רכש דוקטורטאחת שזוכרת 20/10/2022 15:30הגב לתגובה זו0 0הוא ניסה להתקבל ללימודי דוקטורט ללא הצלחהסגור
-
14.כל כתבה של נגה בריינס כאן מעולה וחשובה (ל"ת)טלי 15/10/2022 12:06הגב לתגובה זו6 0סגור
-
13.זה פשוט נכון!אלון 15/10/2022 09:13הגב לתגובה זו7 0אני סטודנט תואר שני ומתרגל- אני והמרצים תפסנו יותר מפעם אחת רמאויות, אבל הליך משמעתי הוא פשוט בדיחה! הסטודנט מכחיש, מביא עורך דין, ואז פותחים בגישור!!!! אפילו אם הסטודנט נתפס תוך כדי מעשה במבחן.... אנחנו חסרי אוניםמול התופעה, ואני וחברי כמעט מצטערים שאנחנו לא רימינו כלל בתואר- אחרי הכל, החטא ועונשו, ללא העונש, נשמע כמו דבר חביב...סגור
-
12.רמאות משתלמת למוסדותמיכל 15/10/2022 07:20הגב לתגובה זו4 0אין להם סחבה לפגוע בתרנגולת המטילה ביצי זהב.לפני יותר מעשור, חברה ללימודים באורנים, לא רק רימתה,אלא בשעות ההתנסות ביסודי, קיללה ברוסית תלמידים... פניתי לועדת האתיקה ושתפתי שזה אלימות כלפי ילדים בכיתה ב!!! ובקלות יכלו להבין שהיא מרמה בעבודות כי העברית שלה הייתה עילגת... אבל הם התעלמו. גם מהרמאות וגם מהאלימות.סגור
-
11.כמה הערותחבר סגל 14/10/2022 09:27הגב לתגובה זו5 1בוועדי מנהלים של מוסדות אקדמיים יושבים בעיקר אנשי ציבור. מספר חברי הסגל האקדמי היכולים להיות חברים בוועדים אלה מוגבל על ידי המל"ג ללא יותר מ 20%, וברוב המקרים הם מהווים אחוז קטן בהרבה - אם בכלל - מגופים אלה. לפיכך אין לתלות את עליבות המוסדות ביחסן כלפי הסוגיה המטרידה בחברי הסגל האקדמי אלא אך ורק בשדרות הניהול המורכבות לא פעם מבעלי אינטרס כזה או אחר, שהרמה האקדמית של המוסד מפריעה לו או סותרת אותוסגור
-
10.חברת סגל אקדמי. . .מרצה 14/10/2022 08:49הגב לתגובה זו8 0אם נדמה לכם שאתם יודעים מה קורה בתוך המוסדות האקדמיים נדמה לכם. זה קצה הקרחון. פשוט זוועיה!! תפסתי סטודנטית שלי מגישה עבודה מועתקת. התלוננה עליי . . .סגור
-
9.מנטליות של ארץ שבה חוקים הם רק המלצהגילה 13/10/2022 15:49הגב לתגובה זו14 0מעניין להשוות את היקף התופעה לארצות אחרות.סגור
-
8.קיים פתרון פשוט שפעם גם פעל בהצלחה - הצגה בע"פ של עבודת גמר (ל"ת)007 13/10/2022 13:13הגב לתגובה זו16 0סגור
-
זה גם יקטין את העבודותמיכל 13/10/2022 21:56הגב לתגובה זו1 0הארוכות שלא לצורךסגור
-
לא מספיק עוזרלא הבנתי 13/10/2022 15:07הגב לתגובה זו3 2אתה קונה עבודה שמישהו כתב עבורך. מה הבעיה לעבור על העבודה ואז להציג אותה בעל פה?סגור
-
7.דעה הזויה, פרקליטות ומישטרה בגלל שליפים? (ל"ת)מבין2 13/10/2022 12:57הגב לתגובה זו4 7סגור
-
6.מדובר בעיקר בעובדי מדינה, אנשי קבע וקציני משטרה שמקבליםלמעשה 13/10/2022 12:09הגב לתגובה זו13 0תוספות על תארים ולכן העסק משתלם להם ולא לצורך מקצועי אמיתי. לא פלא שתארים היום כבר לא שווים כלום.סגור
-
5.יהודים מאז ומעולם התמחו בדברים כאלהרוני 13/10/2022 11:38הגב לתגובה זו8 12במיוחד "יראי השמיים" שביניהם, כתבה על "לימודי" קודש, כוללים, אברכים, מכללות וכיוצ"ב תבהיר את מצבנו הנחותסגור
-
אתה טועהאסור לשקר 13/10/2022 15:05הגב לתגובה זו5 2בלימודי קודש לומדים נטו. אין אינטרנט.סגור
-
מה לומדים? הבליםא 13/10/2022 17:40הגב לתגובה זו1 6מתמטיקה, כימיה, פיזיקה, ביולוגיה, לא יודעים שם. לומדים להטיף, לרמות, להתבדל ולהתנשאסגור
-
4.אחכ המפונקים הטיפשים האלו מגיעים לתעשיה ואז נופלים.שדגכ 13/10/2022 11:19הגב לתגובה זו8 1לפחות בעולם העסקי אין כמעט מקום למפונקים האלוסגור
-
הם לא נופלים, הם מפילים אותנודוד 16/10/2022 10:03הגב לתגובה זו2 0מגיעים לשוק בורים, אדיוטים, אנשים לא ראוייםסגור
-
3.מדינת עולם שלישיקלוד 13/10/2022 10:57הגב לתגובה זו21 1מזהה תהליכים של מדינה בהתפוררות בכל התחומים. כל היתרונות היחסיים שלנו בנסיגה והאוייבים מבחוץ נושפים בעורפנו. המוח היהודי לא מה שהיה פעם. צריך רעידת אדמה כדי לזעזע מערכות ולהזיז קובעי מדיניות מהקיבעון המחשבתיסגור
-
2.אחוז גבוהה קונים עבודותהעצוב 13/10/2022 10:38הגב לתגובה זו11 1אני קרעתי את התחת בלימודים ונתנו לי להרגיש כמו מפגר שאני לא קונה עבודות.. לצערי יש הרבה לוזרים וחסרי יכולת לעשות מה שצריך לעשות.סגור
-
יש שקונים, לא אחוז גבוה. (ל"ת)שדגכ 13/10/2022 11:19הגב לתגובה זו2 0סגור
-
כמה בשבילך זה אחוז גבוה? (ל"ת)העצוב2 13/10/2022 13:10הגב לתגובה זו0 0סגור
-
1.מחמיצה את העיקרשוקי 13/10/2022 10:33הגב לתגובה זו7 12הכתבה לא נוגעת בלב העניין- תואר זה חרטא, לא צריך אותו, הוא מועבר בצורה מיושנת ומהווה תעודת רצינות ולא מעיד על לימודים בפועל. כולם יודעים את זה ובגלל זה אף אחד לא מתעסק במה שמתואר בכתבה- כי הכל חרטא גם ככה.סגור
-
זה נושא אחר, חשוב אבל אחר (ל"ת)שון 16/10/2022 10:03הגב לתגובה זו0 0סגור
-
רק אנשים בלי תואר או אנשים שקנו עבודות אומרקים את זהמצחיק 13/10/2022 13:12הגב לתגובה זו11 0בפועל מי שמשקיע ונותן תועלת לעולם מקבל בחזרה את מה שמגיע לו. (ואני מדבר על עבודה טובה לאורך זמן ולא אנשי חלומות שלא מצליחים ומאשימים את כל המערכת)סגור
-
תואר זה לא חרטה. אפשר לראות ממרחק את ההבדלים בין אנשים (ל"ת)שדגכ 13/10/2022 11:20הגב לתגובה זו11 0סגור
-
בתנאי שהוציא תואר ביושר (ל"ת)נכון 13/10/2022 15:03הגב לתגובה זו10 0סגור