למה מוסדות אקדמיים צריכים שסטודנטים ירמו בלימודים ומדוע המל״ג עוצמת עין (כסף וג׳ובים)

תעשיית הזיופים והעתקות (של עובדות ומבחנים) פורחת, אבל זה לא מעניין אף אחד; איך זה עובד ולמה זה פוגע בכולנו?
 | 

לפי אתר המועצה להשכלה גבוהה (המל״ג) ישנם כרגע 336,330 סטודנטים ב-59 מוסדות להשכלה גבוהה. אם אחד מהסטודנטים האלו יעשה חיפוש תמים באינטרנט למשפט ״מדריך לכתיבת עבודה סמינריונית״  הוא יגיע לעשרות אתרים המציעים לכתוב לו את התואר – מפתרון תרגילים בשלל קורסים לכתיבת סמינריונים, תזות ודוקטורט. זה רק עניין של כסף. חלק מאתרי כתיבת העבודות מכוונים גם לתלמידי תיכון ולסטודנטים במוסדות בחו״ל אז אם נסכום את מספר הסטודנטים בארץ ובחו״ל יחד עם התיכוניסטים נגיע בקלות לקהל לקוחות פוטנציאלים של מעל מיליון איש.

זה יפה.
ממש ענף תעשייה.
אומנם זה לא חוקי. אבל, ללא פיקוח וללא ענישה.

מתי נראה את ההנפקה הראשונה? אולי הגיע הזמן שחברות הפנסיה שלנו ישקיעו כסף בתעשייה הרווחית הזאת? ועוד תעשייה שלא רק עוזרת לסטודנטים לגנוב את התואר, היא גם מעסיקה סטודנטים! צדיקים. החברות האלה בטח מעסיקות עובד אחד או שניים במנהלה וכל השאר כותבי עבודות פרילנסרים, כי למה לשלם תנאים סוציאליים אם אפשר לא לשלם תנאים סוציאליים.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

אז אם יש פוטנציאל לקוחות של מעל מיליון איש ויש לנו מועצה להשכלה גבוהה שנורא חשוב לה לכאורה לקדם את ההשכלה הגבוהה ויש 59 מוסדות השכלה גבוהה שחלקם עוסק במחקר.. מעניין אם ניתן למצוא מחקרים על מי קונה עבודות אקדמיות, כמה סטודנטים נתפסים, כמה נשפטים כל שנה ומהיכן.

פרסומים ופיתויים לרכישה וסיוע בעבודות סמינריוניות: 


יש מחקרים על התופעה?
חיפשתי. מצאתי מחקר מעניין של עופר קצ׳רגין על תופעת התחזות של סטודנטים ללקויי למידה ש״ממקם" את סיפורי ההתחזות בהקשר החינוכי העכשווי בישראל, כשהם נבחנים על רקע אקלים תרבותי וחינוכי שמתאפיין בדימויים שליליים של מאמץ והשתדלות מחד גיסא, ובכינון אתוס של הצלחה בכל מחיר מאידך גיסא. על פי המחקר "אקלים" זה מזין ומתחזק מגמות מערכתיות של בריחה מאחריות בחינוך העכשווי, שתופעת ההתחזות מבטאת אך מקרה פרטי שלהן. ״מי שרוצה לקרוא מוזמן כאן. מצאתי גם מחקר של אוהלה גרוס־אביניר ועדיה מאירוביץ על התפתחות יושרה אקדמית של סטודנטים במהלך לימודי תואר שמסכם כי ״התנהגויות של רמייה מתפתחות במהלך הלימודים האקדמיים. נראה שמחד החוויה האקדמית יוצרת לגיטימציה לביצוע עבירות של פלגיאריזם, ומאידך היא אינה משפיעה לחיוב על התפיסה המוסרית-אתית של הסטודנטים.״ כאן.

אאוץ׳. לא בשביל זה הורים ישראלים מתעקשים שהילדים יעשו תואר.

מעבר לכך יש דו״ח של מבקר המדינה משנת 2017 המתייחס לשנים 2010-2015 - שזה בערך המאה הקודמת אם מתחשבים בשנות הקורונה שהקפיצו את מספר הסטודנטים והתפתחות האינטרנט שמאפשרת נגישות ותשלום מאובטח לחברות שעוזרות לסטודנטים לרמות את מוסדות הלימוד. בתור התחלה מבקר המדינה נותן שלל דוגמאות לאופן בו מוסדות השכלה גבוהה פוטרים מרצים וסגל שמשקרים, מרמים ומטרידים מעונשים למרות שמדובר לעיתים בעבירות פליליות. המוסדות נמנעים מנקיטת הליכים משמעתיים גם כשמדובר בהעתקה (פלגיאט) וסינון סלקטיבי של נתונים שאינן מתאימים לתוצאות המחקר שהחוקר רצה להציג, גניבה, קבלת כספים במרמה.. נו, אבל לא מפתיע שאקדמאים שומרים על אחיהם האקדמאים אבל בטח עם סטודנטים הם יחמירו, נכון?
לא נכון.

חלק מהעבודות הנרכשות הן עבודות דוקטורט ותזה, כך שכשאומרים ״סטודנטים״ מדובר גם בקולגות של המרצים וכמו כל קבוצה, אנשים נוטים לשמור על אלה משלהם. הדו״ח גם מראה שאם למוסד אקדמי יש עונשי מינימום הרבה פעמים הוא נותן עונשים פחותים מכך, שחברי בית הדין הם חברי סגל שנוטים לסייע לסטודנטים להשלים את לימודיהם. מעבר לכך, עונשים שכבר ניתנים לא ממומשים; מוסדות נמנעים מלהגיש תלונות למשטרה על עבירות פליליות כמו זיוף מסמכים וחדירה למחשבים וגם במקרים שבהם מוסדות מנסים להיאבק בחברות המושחתות שכותבות לסטודנטים עבודות, המשטרה והפרקליטות קוברות את התיק.

הדו״ח הזה יצא ב 2017, ובעקבותיו המל״ג החליטה לתקן את הליקויים לפי שלל המלצות מבקר המדינה.
מה מאז? בטח המל״ג נכנסה בזה בכל הכוח, השקיעה כוח אדם ומשאבים ופעלה נמרצות למגר את התופעה.
לא.
חמש שנים וכלום.

למה? כי זה תפוח אדמה לוהט שאף אחד לא רוצה להתעסק אתו ולכל בעלי ההחלטות במדינה ובאקדמיה יש מה להפסיד מקידום ועמידה על טוהר המידות באקדמיה.

לכאורה המטרה הראשונה של כל מוסד לימוד היא הענקת חינוך איכותי וקידום מצוינות מקצועית. אבל כמו כל חברה מסחרית שקמה מהר מאוד המטרה הופכת להיות שימור הקיים והגדלת הכנסות - שילמדו במוסד כמה שיותר סטודנטים, בכל שלב בלימודים, בכמה שיותר פקולטות ומסלולים ואם אפשר גם בלימודי חוץ וקומבינות עם ארגונים שמביאות עוד ראשים, כמה שיותר טוב. יותר סטודנטים – יותר תקציב מהסטודנטים + תקציב מהמדינה על כל ראש וכך אפשר לייצר יותר ג׳ובים, בשכר גבוה יותר, יותר כוח, יותר השפעה, אפשר לחלק דוקטורים של כבוד לכל מי שחפצנו ביקרו, לגזור סרטים ולנסוע לחו״ל לכל מיני כנסים נורא חשובים.

אם מוסד אקדמי ישקיע זמן בלשפוט ולהעיף סטודנטים על רמייה, הוא יצטרך דבר ראשון להוציא כסף על ועדות ועורכי דין שיתעסקו עם זה, דבר שני הוא יאבד סטודנטים. כמה סטודנטים הוא יאבד? לא נעשה מחקר על אחוז הסטודנטים המרמים, לכן אין את המידע הזה, אבל, ניתן לראות מהכמות האסטרונומית של חברות שעוסקות בכתיבת עבודות ותרגילים וסביר להניח גם מבחנים, היום כשחלק מהמבחנים נעשים בזום וקל לרמות בהם, שיש כאן שוק ויש כאן כסף. גם אם חלק מהחברות הן חברות דמה, גם אם חלק מהעבודות והתרגילים רצים במקביל בכמה חברות, עדיין יש מספר גדול של חברות כאלה וסביר להניח שיש עוד הרבה עסקאות מרמה שמגיעות מפתקים שנתלים על לוחות המודעות הפיזיים במוסדות הלימוד.

אם מוסד הלימוד מעלה את המרמים למשפט הוא עלול לזרוק אותם או להשעות את לימודיהם. ואם מוסד לימוד מצמצם את היכולת של הסטודנטים לרמות הם עלולים להיכשל בתרגילים והעבודות ולעזוב. ואז הוא מאבד סטודנטים, זה מוביל לאובדן הכנסות מהסטודנטים + אובדן הכנסות מהמדינה ואז צריך פחות מרצים וסגל וג׳ובים וכו׳. הרי ממה מורכב ועד מנהל של מוסד לימוד? ממרצים, ממנהלי פקולטות וכמה בכירים במשק שאוהבים לספר שהם תורמים לחברה. ואלה נוטים לשמור אחד על השני. אחרי הכל אם בפקולטה מסוימת יש פחות סטודנטים, המרצים החברים עלולים לאבד את העבודה ומשם הדרך קצרה לכך שזה יקרה גם לנו. לא לא לא. עדיף לשמור על הסטטוס-קוו, בואו לא נטלטל את הספינה ונמשיך לטמון ראשנו בחול ולהתעלם מהרמייה, בסה״כ איך זה פוגע?
זה פוגע. בכולנו.

קודם כל במגזר הציבורי ומוסדות הביטחון יש תוספת משכורת על תוספת השכלה. כמה תוספות כאלה קיבלו עובדים שקנו את התואר? לא נדע, אין מחקר. הלימודים על חשבון משלם המיסים וגם תוספות השכר.

שנית מה איכות השירות שנקבל מרמאים? אם קצין מודיעין קנה את התואר, מה הסיכוי שיהיה לו הגיוני לקבל כסף כדי למכור סודות מדינה? אם פקיד מס הכנסה קנה את התואר, האם יהיה לו את השכל להיכנס לעומק השומה המורכבת שלנו? אם המורה של הילד שלנו קנה את התואר, איזה חינוך הוא יתן לילד? שלרמות זה בסדר. ובמגזר הפרטי? כמה מוצרים ושירותים בינוניים ומטה אנחנו מקבלים כי העובדים מעגלים פינות בעבודה אחרי שגיהצו את הכרטיס בדרך לתואר?

שלישית תקציב החינוך מנופח שלא לצורך כי המדינה תומכת בסטודנטים שלא אמורים ללמוד, שהיו אמורים לעזוב בשנה השנייה או השלישית אבל נשארו כי הם הצליחו לעבור את הקורסים עם עזרה מ״חברים״ בכסף והמדינה מתחזקת פקולטות ומחלקות שלא אמורים להיות בהם סטודנטים.

רביעית הרמייה מגדילה את הפערים בחברה הישראלית – מי שיש לו עשרות ומאות אלפי שקלים מיותרים יכול לעבור את התואר בלי לעבוד קשה. הוא יכול לקנות ציונים גבוהים, אפילו דוקטורט. מי שאין לו צריך לעשות את החובות האקדמיים לבד ולהסתפק במיטב של עצמו ולא במיטב המוחות המושחתים שכסף יכול לקנות (שהרי אם העבודה שלך היא לכתוב עבודות בתשלום לסטודנטים שהם מציגים כשלהם, אתה לא בנאדם מי יודע מה הגון).

אפשר היה לחשוב שמוסדות אקדמים יכריזו בקול רם על מספר הסטודנטים שהן העיפו או שפטו על רמייה. אחרי הכל מדובר בשמן הטוב, הן לא רוצות שיחשבו שאפשר לקנות אצלן תואר בלי ללמוד אותו, הן רוצות שהבוגרים שלהן יחשבו כאנשים איכותיים שהשקיעו את השנים בלימודים ורכישת ידע בצורה הנכונה (דרך העיניים, הידיים והמוח, לא בכרטיס אשראי). אבל מעט מנגישות את המידע, ביניהן המכללה האקדמית ספיר, בר אילן והאוניברסיטה הפתוחה.

האם התאחדות הסטודנטים תתעסק בזה? מה פתאום. פחות סטודנטים פחות תקציב פחות ג׳ובים באגודה. וכמה סטודנטים עובדים בכתיבת עבודות ותרגילים בתשלום לחבריהם? האגודה לא תרצה לפגוע להם בפרנסה. לעזאזל, כמה מהם יכולים להיות מרצים ומתרגלים ובעלי תפקידים בהתאחדות ואגודות הסטודנטים בעצמם ובואו לא נשכח שההתאחדות גם עסוקה עד מעל הראש במכירת נכסי הסטודנטים עבור נזיד עדשים.
עולם שלם של שחיתות, בנקודה מהותית לחיים של כולנו.

מה המשמעות של התואר שעשינו בעשרים השנים אחרונות (שנות בום האינטרנט) אם אפשר לקנות אותו בכסף ומינימום מאמץ? אז למדנו, השקענו, החכמנו ונתרמנו. אבל בקורות החיים של מתחרה שלנו על אותה משרה יש שלושה תארים וממוצע פצצה שנקנו בכסף. כל מה שלנו יש זה את היושרה שלנו. אבל סביר להניח שלא נקבל את המשרה.

הממשלה במירוץ חימוש של הייטקיסטים – כמה שיותר סטודנטים בוגרי לימודי מחשבים ותכנות. זה לא צריך להיות מסובך, כל מה שהמדינה צריכה לעשות כדי לסמן וי על בוגרים זה להעביר את הכסף ישירות לחברות שכותבות לסטודנטים את העבודות.

מה החכמה בקידום לימודים גבוהים ביד אחת אם היד השנייה מתנערת מאחריות לאיכות הלימודים והבוגרים? אז יהיו למדינה בוגרים שקנו את עבודת הגמר שלהם בלינק באינטרנט. הם אפילו יוכלו לעבור את מבחן הבית בראיון לחברת הייטק (לקנות מאותו אתר) ולבזבז לחברה שבועות של מיונים וכמה חודשי עבודה בכאילו עד שהעובד החדש יתגלה כגאון בלא יותר מרמייה. למעשה, זה יהיה סרט דוקו לא רע. אפשר לקרוא לו ״נוכל התואר״.

תגובות לכתבה(31):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 19.
    מעולה
    קורא 18/12/2022 11:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכל החל בכוונה הטובה של של ממשלת רבין לאפשר השכלה גבוהה לכל השכבות וייסדה את המכללות האקדמאיות - בתמורה לשבירת המונופול של האוניברסיטאות - הוסכם שלעל תפקיד מקצועי וניהולי יידרש תואר אקדמי. נקבעה תקרת בטון לקידום שמחקה יכולת להתקדם על סמך כישרון, יכולת, ניסיון - מנעה מאנשים שגדלו בשטח לעלות למעלה.
    סגור
  • 18.
    בטכניון בקורונה מאות סטודנטים קיבלו 90+ באינפי1
    zhu 18/10/2022 13:20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שזה הקורס הקשה ביותר... ולא נתפס סטודנט אחד על העתקה כל שנה המספר נמוך משמעותית בדיחה ורובם מקבוצה מאוד מיוחדת ולא אפרט
    סגור
  • 17.
    תופעה נרחבת ועמוקה, הפתרון: ניתוק הקשר בין תואר לקבלה ל
    יהוקנף 16/10/2022 15:19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זה הכל. את הקשרוההתאמה לעבודה, יבצעו על פי התאמות אחרות; כגון קורסי הכשרה רלוונטיים, או תקופת נסיון בעבודה שתבחן יכולות מתאימות. תעשיית התארים קמה בעקבות הביקוש שצץ, עקב ההטבות המטופשות לבעלי התעודות- מעובדי מדינה, בטחון ועד לחברות ציבוריות.
    סגור
  • 16.
    אני מרצה. סטודנט הגיש לי עבודה שאני הכנתי בעצמי לפני שנ
    גדי 16/10/2022 10:02
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לפני שנים
    סגור
  • 15.
    אם לפיד רכש דוקטורט - זה אומר הכל על המערכת. (ל"ת)
    דוד 16/10/2022 06:03
    הגב לתגובה זו
    9 0
    סגור
  • טען עוד
  • לפיד לא רכש דוקטורט
    אחת שזוכרת 20/10/2022 15:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא ניסה להתקבל ללימודי דוקטורט ללא הצלחה
    סגור
  • 14.
    כל כתבה של נגה בריינס כאן מעולה וחשובה (ל"ת)
    טלי 15/10/2022 12:06
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 13.
    זה פשוט נכון!
    אלון 15/10/2022 09:13
    הגב לתגובה זו
    7 0
    אני סטודנט תואר שני ומתרגל- אני והמרצים תפסנו יותר מפעם אחת רמאויות, אבל הליך משמעתי הוא פשוט בדיחה! הסטודנט מכחיש, מביא עורך דין, ואז פותחים בגישור!!!! אפילו אם הסטודנט נתפס תוך כדי מעשה במבחן.... אנחנו חסרי אוניםמול התופעה, ואני וחברי כמעט מצטערים שאנחנו לא רימינו כלל בתואר- אחרי הכל, החטא ועונשו, ללא העונש, נשמע כמו דבר חביב...
    סגור
  • 12.
    רמאות משתלמת למוסדות
    מיכל 15/10/2022 07:20
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אין להם סחבה לפגוע בתרנגולת המטילה ביצי זהב.לפני יותר מעשור, חברה ללימודים באורנים, לא רק רימתה,אלא בשעות ההתנסות ביסודי, קיללה ברוסית תלמידים... פניתי לועדת האתיקה ושתפתי שזה אלימות כלפי ילדים בכיתה ב!!! ובקלות יכלו להבין שהיא מרמה בעבודות כי העברית שלה הייתה עילגת... אבל הם התעלמו. גם מהרמאות וגם מהאלימות.
    סגור
  • 11.
    כמה הערות
    חבר סגל 14/10/2022 09:27
    הגב לתגובה זו
    5 1
    בוועדי מנהלים של מוסדות אקדמיים יושבים בעיקר אנשי ציבור. מספר חברי הסגל האקדמי היכולים להיות חברים בוועדים אלה מוגבל על ידי המל"ג ללא יותר מ 20%, וברוב המקרים הם מהווים אחוז קטן בהרבה - אם בכלל - מגופים אלה. לפיכך אין לתלות את עליבות המוסדות ביחסן כלפי הסוגיה המטרידה בחברי הסגל האקדמי אלא אך ורק בשדרות הניהול המורכבות לא פעם מבעלי אינטרס כזה או אחר, שהרמה האקדמית של המוסד מפריעה לו או סותרת אותו
    סגור
  • 10.
    חברת סגל אקדמי. . .
    מרצה 14/10/2022 08:49
    הגב לתגובה זו
    8 0
    אם נדמה לכם שאתם יודעים מה קורה בתוך המוסדות האקדמיים נדמה לכם. זה קצה הקרחון. פשוט זוועיה!! תפסתי סטודנטית שלי מגישה עבודה מועתקת. התלוננה עליי . . .
    סגור
  • 9.
    מנטליות של ארץ שבה חוקים הם רק המלצה
    גילה 13/10/2022 15:49
    הגב לתגובה זו
    14 0
    מעניין להשוות את היקף התופעה לארצות אחרות.
    סגור
  • 8.
    קיים פתרון פשוט שפעם גם פעל בהצלחה - הצגה בע"פ של עבודת גמר (ל"ת)
    007 13/10/2022 13:13
    הגב לתגובה זו
    16 0
    סגור
  • זה גם יקטין את העבודות
    מיכל 13/10/2022 21:56
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הארוכות שלא לצורך
    סגור
  • לא מספיק עוזר
    לא הבנתי 13/10/2022 15:07
    הגב לתגובה זו
    3 2
    אתה קונה עבודה שמישהו כתב עבורך. מה הבעיה לעבור על העבודה ואז להציג אותה בעל פה?
    סגור
  • 7.
    דעה הזויה, פרקליטות ומישטרה בגלל שליפים? (ל"ת)
    מבין2 13/10/2022 12:57
    הגב לתגובה זו
    4 7
    סגור
  • 6.
    מדובר בעיקר בעובדי מדינה, אנשי קבע וקציני משטרה שמקבלים
    למעשה 13/10/2022 12:09
    הגב לתגובה זו
    13 0
    תוספות על תארים ולכן העסק משתלם להם ולא לצורך מקצועי אמיתי. לא פלא שתארים היום כבר לא שווים כלום.
    סגור
  • 5.
    יהודים מאז ומעולם התמחו בדברים כאלה
    רוני 13/10/2022 11:38
    הגב לתגובה זו
    8 12
    במיוחד "יראי השמיים" שביניהם, כתבה על "לימודי" קודש, כוללים, אברכים, מכללות וכיוצ"ב תבהיר את מצבנו הנחות
    סגור
  • אתה טועה
    אסור לשקר 13/10/2022 15:05
    הגב לתגובה זו
    5 2
    בלימודי קודש לומדים נטו. אין אינטרנט.
    סגור
  • מה לומדים? הבלים
    א 13/10/2022 17:40
    הגב לתגובה זו
    1 6
    מתמטיקה, כימיה, פיזיקה, ביולוגיה, לא יודעים שם. לומדים להטיף, לרמות, להתבדל ולהתנשא
    סגור
  • 4.
    אחכ המפונקים הטיפשים האלו מגיעים לתעשיה ואז נופלים.
    שדגכ 13/10/2022 11:19
    הגב לתגובה זו
    8 1
    לפחות בעולם העסקי אין כמעט מקום למפונקים האלו
    סגור
  • הם לא נופלים, הם מפילים אותנו
    דוד 16/10/2022 10:03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מגיעים לשוק בורים, אדיוטים, אנשים לא ראויים
    סגור
  • 3.
    מדינת עולם שלישי
    קלוד 13/10/2022 10:57
    הגב לתגובה זו
    21 1
    מזהה תהליכים של מדינה בהתפוררות בכל התחומים. כל היתרונות היחסיים שלנו בנסיגה והאוייבים מבחוץ נושפים בעורפנו. המוח היהודי לא מה שהיה פעם. צריך רעידת אדמה כדי לזעזע מערכות ולהזיז קובעי מדיניות מהקיבעון המחשבתי
    סגור
  • 2.
    אחוז גבוהה קונים עבודות
    העצוב 13/10/2022 10:38
    הגב לתגובה זו
    11 1
    אני קרעתי את התחת בלימודים ונתנו לי להרגיש כמו מפגר שאני לא קונה עבודות.. לצערי יש הרבה לוזרים וחסרי יכולת לעשות מה שצריך לעשות.
    סגור
  • יש שקונים, לא אחוז גבוה. (ל"ת)
    שדגכ 13/10/2022 11:19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • כמה בשבילך זה אחוז גבוה? (ל"ת)
    העצוב2 13/10/2022 13:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    מחמיצה את העיקר
    שוקי 13/10/2022 10:33
    הגב לתגובה זו
    7 12
    הכתבה לא נוגעת בלב העניין- תואר זה חרטא, לא צריך אותו, הוא מועבר בצורה מיושנת ומהווה תעודת רצינות ולא מעיד על לימודים בפועל. כולם יודעים את זה ובגלל זה אף אחד לא מתעסק במה שמתואר בכתבה- כי הכל חרטא גם ככה.
    סגור
  • זה נושא אחר, חשוב אבל אחר (ל"ת)
    שון 16/10/2022 10:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • רק אנשים בלי תואר או אנשים שקנו עבודות אומרקים את זה
    מצחיק 13/10/2022 13:12
    הגב לתגובה זו
    11 0
    בפועל מי שמשקיע ונותן תועלת לעולם מקבל בחזרה את מה שמגיע לו. (ואני מדבר על עבודה טובה לאורך זמן ולא אנשי חלומות שלא מצליחים ומאשימים את כל המערכת)
    סגור
  • תואר זה לא חרטה. אפשר לראות ממרחק את ההבדלים בין אנשים (ל"ת)
    שדגכ 13/10/2022 11:20
    הגב לתגובה זו
    11 0
    סגור
  • בתנאי שהוציא תואר ביושר (ל"ת)
    נכון 13/10/2022 15:03
    הגב לתגובה זו
    10 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות