פרשת נוח: מדוע החליט האל לבלום את התפתחות הקומוניזם?
מושג הסוציאליזם התפתח, כך לפי המקובל, בראשית המאה ה-18 על רקע המהפכה התעשייתית בה נוצרו מעמדות פועלים שנוצלו, כביכול, על ידי בעלי ההון במפעלי התעשייה, במכרות הפחם ובעבודות פיזיות רבות אחרות. קצרה היריעה מלנתח את השינויים של אותה מהפכה תעשייתית ששחררה את האנושות מהצורך להקדיש את רוב כוח האדם שלה להפקת מזון וחקלאות, איפשרה התפתחות בתחומים רבים מספור של, ושידרגה את חייהם של מיליוני בני אדם, כולל, ואולי במיוחד, של אותו מעמד הפועלים. למרות זאת נוצרה תחושה, לעיתים מוצדקת מבחינות מסוימות, של חוסר צדק ופערים גדולים מדי בין המעמדות שהתעלמו מתרומתם של בעלי ההון ובני המעמד הבינוני גבוה להתפתחות העולם שסייע בסופו של דבר גם לבני המעמד הנמוך, שחייהם השתפרו לאין ערוך לעומת חייהם של הוריהם והדורות הקודמים.
תחושת אי הצדק הזו דחפה את הזרמים הסוציאליסטים לקו יותר ויותר רדיקלי עד להתפתחות העיוות המוסרי, הכלכלי והמדיני הקרוי "קומניזם" - האידיאולוגיה שאחראית לשפיכת דמם של יותר בני אדם מכל תנועה אחרת בהיסטוריה האנושית. הרעיונות בבסיס הקומניזם יכולים להראות כנאורים ומתקדמים, שהרי מדוע שיהיו אנשים שיהיה להם יותר מאחרים? ומדוע לא נחלוק כולנו את אמצעי הייצור ואת פירות העמל האנושי? אולם היישום של הרעיונות הללו, הנוגדים כל כך את הטבע האנושי ואת היוזמה החופשית שמאפשרת את התפתחות העולם, ויוצרים יריבות, דיקטוטרה מלחמת מעמדות ומלחמה בחירות האנושית, הרסה אומות שלמות ורצחה בפועל עשרות מיליוני בני אדם. קשה לשפוט בדיעבד החלטות של אנשים משולהבים מרעיונות מלהיבים דורות מאוחר יותר עם הניסיון שנצבר והמבט הרטרואקטיבי, אבל יכול להיות שבפרשתנו ניתן רמז לסוג כזה של התפתחות היסטורית, ותוצאות אפשריות שלה.
בפרשת נח מסופר על שני אירועים הרי גורל עבור המין האנושי. הראשון, לו מוקדשת רוב הפרשה, עוסק בסיפור המבול שמחה את כל האנושות למעט נוח ומשפחתו עקב חטאים חמורים המוזכרים בפסוקים: "ותשחת הארץ לפני האלוקים ותמלא הארץ חמס. וירא אלוקים את הארץ והנה נשחתה כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ". במקרה זה מובנת הסיבה לתגובה האלוקית החריפה.
לעומת זאת, הסיפור השני, סיפור מגדל בבל ובלבול הלשונות, פחות ברור, ושלל פירושים ניתנו לו במשך הדורות. תחילה מתוארת בפסוקים יוזמה אנושית, שעל פניו לא מעלה חשד למשהו שלילי: "ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים. ויהי בנוסעם מקדם וימצאו בקעה בארץ שנער וישבו שם. ויאמרו איש אל אחיו: הבה נלבנה לבנים ונשרפה לשרפה... ויאמרו: הבה נבנה לנו עיר ומגדל וראשו בשמיים ונעשה לנו שם פן נפוץ על פני כל הארץ".
כלומר האנושות המאוחדת כולה פותחת במפעל משותף בו בונים עיר ומגדל כדי לא להתפזר ולהיפרד אחד מהשני. מה יותר טוב מזה? התגובה של ה' לאירוע מוזרה לכאורה: "וירד ה' לראות את העיר ואת המגדל אשר בנו בני האדם. ויאמר ה' הן עם אחד ושפה אחת לכלם וזה החילם לעשות ועתה לא יבצר מהם כל אשר יזמו לעשות. הבה נרדה ונבלה שפתם אשר לא ישמעו איש שפת רעהו. ויפץ ה' אותם משם על פני כל הארץ, ויחדלו לבנות העיר".
ה', אם כן, לא מרוצה מההתפתחות הזו ויורד למטה לפזר את המסיבה. הדרך בה הוא נוקט הוא "ערבוב השפות", כך שהאחדות נשברת, איש לא מבין את שפת רעהו, והאנושות מתפזרת ומתחלקת לעמים שונים על פני כל הארץ (התפזרות שמוזכרת בפסוקים קודם לכן עם תיאור צאצאי נוח והתחלקותם לעמים וללשונות).
במשך הדורות הפרשנים השונים נתנו הסברים שונים לטעות של בני אותו דור המכונה "דור הפלגה", כגון רצון למרידה בה' (ראשו מגיע השמיימה), או סוג של עבודה זרה וכדו'. חלק מההסברים התמקדו באחדות האנושית שהופכת לאחידות בה אין מקום לשוני וגיוון.
זה הקו בו נוקט גם הרב נפתלי צבי יהודה ברלין (הנצי"ב) בספר העמק דבר.הפסוק הראשון בסיפור אומר: ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים". מובן מהי "שפה אחת", אולם מהם "דברים אחדים"? אומר הנצי"ב: דברים אחדים - לא באר הכתוב הדברים.... כי אם שהיו דברים אחדים, וללמדנו שלא משום הדברים התעורר הקב"ה (כלומר, לא תוכן הדברים היה הבעיה), כי אם בשביל שהיו אחדים - יהיו מה שיהיו" - אחידות מחשבתית בה כל האנושות חושבת אותו דבר היא שלילית ונגדה יצא הקב"ה. אחת הבעיות בגישת האחידות היא שהיא גוררת כפייה של מי שיוצא מהקו, כך מפרש הנצי"ב את המילים "פן נפוץ על פני כל הארץ": "באשר אין דעות בני אדם שווים (כלומר יש דעות שונות), על כן היו משגיחים שלא יצא איש מישוב שלהם, ומי שסר מדברים אחדים שביניהם היה משפטו לשריפה ... נמצא היו דברים אחדים שביניהם לרועץ, שהחליטו להרוג את מי שלא יחשוב כדעתם".
דיקטוטרה וכפיית דעות אחידה היא ממאפייני הקומוניזם, אך קיימת גם בשיטות שלטון אחרות, אולם חז"ל מפרשים באופן מעט שונה את המילים "דברים אחדים" באופן שמרמז על השקפות קומוניסטיות, שכנראה היו קיימות עוד לפני המאה ה-18. כך אומר המדרש: "דברים אחדים - דברים אחודים - מה שביד זה ביד זה, ומה שביד זה ביד זה" - כלומר אנשי דור הפלגה נקטו בשיטה לפיה אין רכוש פרטי אלא כולם שותפים בהכל. המגדל והעיר והחשש מפני "שמא נפוץ" משמעותם לפי פירושים אלו אחידות מחשבתית ושותפות מלאה בכל הרכוש האנושי.
פרופסור שלום רוזנברג עושה את הקישור המלא בין חטא דור הפלגה לבין חטאי הקומוניזם: "באופן מפתיע מפרשים חז"ל את דבריהם במדרש כרומזים לשיתוף כלכלי. 'ודברים אחדים' רומזים לפי חז"ל לכך שמה שבכיסו של זה היה בכיסו של זה. בתרגום מודרני של דברי חז"ל, נוכל לראות דור זה כניסיון לבנות חברה קומוניסטית.... מה היה חטאם? חז"ל מלמדים אותנו על חטא דור הפלגה. כאשר נפל מהמגדל אדם ומת, הם אמרו שזו הייתה תאונת עבודה ואין מה לעשות, אולם על לבנה שנפלה 'היו יושבים ובוכים ואומרים: אוי לנו, אימתי תעלה אחרת תחתיה...' אבוי, זהו איחור בתוכנית החומש. בבניין החברה החדשה לא היה מקום לאלוקים, אך גם לא היה מקום לאדם. הא בהא תליא. החברה, המעמד והכלל הפכו כה חשובים, עד שהאדם האינדיבידואלי הלך לאיבוד. דור הפלגה ביטא אידיאל שהיו בו לכאורה יסודות יפים. חז"ל השוו את דור המבול 'שהיו שטופים בגזל' לדור הפלגה 'שהיו אוהבים זה את זה', או שהיו מכריזים כך. חזונו של דור הפלגה המודרני היווה אתגר קשה ביותר לאמונה הדתית. קריסתו של דור הפלגה המודרני המתרחש לעינינו, מלמד על תחילתו".
השיוון, הערך הנעלה ביותר לשיטות אלו, מחה לעפר את האינדיבדואליות וזכויות הפרט. התמקדות בשוויון כחזות הכל מתחילה אמנם מדאגה כנה (בדרך כלל) לכל אדם, אולם הצורך לכפות שיוויון כזה בכח והעובדה שבלתי אפשרי להשיג אותו בבאמת גורם לאדיאל להפוך לחזות הכל שלמענו מותר לדרוס, להכריח, לענות, להתעלל וגם להרוג, ובסופו של דבר גם האדם הפרטי שלמענו כביכול נוצר הכל סובל מנחת ידו של הקומניזם.
הפתרון הוא פיזור שיוצר תחרות, הדגשת הייחודיות והשונות והתפזרות על פני כל העולם בו אקלימים שונים שיוצרים הזדמנויות שונות להתפתחות האנושות. "בלבול השפות" מתקשר לפסוק קודם בו מתוארת התפתחות האנושות לאחר המבול: שלשה אלה בני נוח ומאלה נפצה כל הארץ... אלא משפחות בני נוח לתולדותם בגוייהם ומאלה נפרדו הגויים בארץ אחר המבול", שכן יצירת התחרות ופיתוח השונות קשורות עדפת פיתוח האופי הלאומי על פני האונברסליות האחידה מוחקת הזהות.
בניית העולם החדש לאחר המבול מעודדות, אם כן, גיוון ושוני והיפרדות ללאומים שונים שמדגישים גוונים שונים באופי האנושי, ולא אחדות ואחידות כפויה ומנוונת, ויוצרים תחרות בריאה שמביאה להתפתחות האנושות.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
11.כל ערך שתהפוך אותו לערך העליון ניתן להביא עד אבסורדוםאבסורד 30/10/2022 08:27הגב לתגובה זו0 0ביטחון, עצמאות, חמלה.סגור
-
10.כתיבה יפה מאודאחד 29/10/2022 22:47הגב לתגובה זו0 0ומעניינת!סגור
-
9.והיום המצב טוב יותר?ח. 29/10/2022 20:29הגב לתגובה זו1 0ראשית, מה זאת כביכול? באמת היו אנשים מנוצלים ילדים אנשים ללא זכויות צמיתים במפעלים אחרת התנועה הסוציאליסטית לא הייתה קמה. שנית, הקומוניזם הוא צורה של הסוציאליזם ושלישית היום אין אחידות מחשבתית? העולם משתחווה לאליל הכסף ושיטה אחת תחת ארצות הברית שיטה אכזרית מנצלת ולא צודקת נמצאת בכל העולם.סגור
-
זה בגלל שארצות הברית לא קפיטליסטיתברק 30/10/2022 08:48הגב לתגובה זו0 0הקפיטליזם התחיל כשהנרי פורד הוריד את מחיר המכוניות ושילם יותר לעובדים שלו ואז אפשר לתרבות הפנאי ולמעמד הביניים להתקיים. בגלל הקפיטליזם יש תחרות על עובדים טובים בין חברות שונות שמאפשרת למשכורות לעלות ולאיכות החיים להיות טובה. מה שארצות הברית עוש ההיום זה מה שנקרא קורפרטיזם שבו הבנקים נותנים תנאים מועדפים לחברות גדולות וזה גורם להן להיות תאגידי ענק שאי אפשר להתחרות בהם ואז הן יכולות להעלות מחירים ולעשות קרטלים כמו בשוק הדירות בארצות הברית שחברות קנו בו כמות אדירה של דירות על מנת להעלות מחירים והן נהנו מהריבית הנמוכה. קפיטליזם אמיתי כמו שהוא צריך להיות עדיף פי מיליון על קומוניזם שהביא רק רעב ומוות המוני לכל מקום שבו הוא נערך.סגור
-
8.טעות. קומוניזם הוא דת, לא רק אידיולוגיה.איליה 29/10/2022 09:31הגב לתגובה זו0 0אידיולוגיה שיש לה קדושים, מנהגים, חגים וספרי קודש. וגם פוסלת דתות אחרות. כזאת אידיולוגיה נקראת דת. אז למה להתעלם?סגור
- טען עוד
-
7.הבעיה היא לימודי הליבה של החרדיםמוריה 28/10/2022 19:28הגב לתגובה זו2 3לדעתי הבטחתו של נתניהו המושחת להנהגה החרדית המתועבת, שלא לתעדף את לימודי הליבה לחרדים, זו סכנה לקיומה של המדינה. נקווה כולנו ונתפלל שנתניהו הקשיש המושחת יסיים את ימיו ו/או יירקב ב"ה בכלא והבטחתו תסוכל.סגור
-
מוריה את ממש מסכנה את סובלת משנאה עצמית (ל"ת)משה ראשל"צ 29/10/2022 21:41הגב לתגובה זו1 0סגור
-
"להתפלל" למי? (ל"ת)דניאל 29/10/2022 20:37הגב לתגובה זו0 0סגור
-
6.הקומוניזם הוא בניגוד לטבע האנושי כל השאר חארטה (ל"ת)משה ראשל"צ 28/10/2022 16:22הגב לתגובה זו1 2סגור
-
עדיין יש מפלגות קומוניסטיות בגלוי ובהסתר ואנשים בוחרים (ל"ת)רדודי המחשבה 29/10/2022 11:03הגב לתגובה זו0 0סגור
-
5.סליחה אתה לא הבנת אתם רצו לעשות יד אחת כנגד הקב"ה נקודה (ל"ת)משה ראשל"צ 28/10/2022 16:21הגב לתגובה זו0 2סגור
-
4.פגעת בול! כתבה מעולה! (ל"ת)יורי 28/10/2022 12:26הגב לתגובה זו1 2סגור
-
3.פשוט מדהים... לתת מקום לכל אחד...איש חכם 28/10/2022 11:42הגב לתגובה זו0 2כל עוד זה בדרך התורה כמובןסגור
-
2.מה שמטורף בכל הסוציאליסטים למיניהםברק 28/10/2022 09:23הגב לתגובה זו1 1זה שהם בכלל לא מכירים את מארקס, מארקס אמר שקפיטליזם הוא דבר נהדר שהוא מוציא מדינות מעוני ומפתח אותן. הטענה היחידה שלו היתה שכשחברות גדלות יותר מידי הן מפסיקות לחדש ואז על מנת לתת כסף לבעלי המניות הן מתחילות להתעמר בעובדים ולשלם להם פחות על מנת לחסוך ולהיות יותר רווחיות. לזה הוא קרא קפיטליזם מאוחר או חזירי ובמצב הזה העובדים צריכים להתמרד ולקחת את העושר מבעלי המניות. מה שמדהים שהוא צדק בתצפיות שלו אבל לא במסקנות, נכון שגוגל ופייסבוק ואפל גדלו עד שהן הפסיקו לחדש ויש את אותם אייפונים כל שנה ויש בטאוורס רקוב שלא מעניין אף אחד, אבל עדיין יש סטארטאפים שמחדשים והגדולות קונות אותן וכשהן גדולות מידי הן קורסות ועולות במקומן חברות אחרות והן לא יכולות להתעמר בעובדים ולהוריד משכורות יותר מידי כי יש עליהם תחרות עם חברות חדשות.סגור
-
1.החרדים מחכים שהאל נתניהו יתן להם דירות בחינם על חשבון משלמי המיסים (ל"ת)מבין 28/10/2022 08:58הגב לתגובה זו2 2סגור
-
סליחה גבלסד 29/10/2022 20:55הגב לתגובה זו1 1אתה טועהסגור