
וירא: סדום - כשהרשע, הקמצנות והאכזריות הופכים לחוק מדינה
בניגוד מוחלט לאברהם איש החסד והאמונה, מוצגת סדום בפרשתנו כעיר החטאים, עד כדי כך ששמה הפך לסמל לעיר מושחתת, נהנתנית, אגואיסטית ואכזרית. בתורה לא מצוין במפורש במה חטאו אנשי סדום ובמה בלטה רשעותם שחייבה את הפיכת העיר. התורה מסתפקת באמירה הכללית "ואנשי סדום רעים וחטאים לה' מאד", אך המסופר בהמשך הפרשה ממחיש מעט מהרשעות הזו.
>>> לכל פרשות השבוע
המלאכים בדמות אנשים מגיעים לביתו של לוט, ואנשי העיר מתאספים מסביב הבית ודורשים: "הוציאה אלינו ונדעה אתם" – כלומר, דרישה לאונס המוני של האורחים, שכל חטאם היה שנקלעו לעיר. ישאל השואל – ואיפה הייתה המשטרה? הצבא? המלך וחייליו? יענה העונה, ככל הנראה שם עם אנשי העיר מסביב לבית דורשים שימלאו את חוקי העיר, כלומר התאכזרות כלפי אורחים, שלא יעזו עוד לעבור בעיר. הנביא נותן מידע נוסף הנוגע לאנשי העיר ולחטאיה. כשיחזקאל מוכיח את עם ישראל על חטאיו הוא אומר לעם שהוא דומה לסדום ומפרט במה: "והנה זה היה עון סדם אחותך: גאון שבעת לחם ושלוות השקט היה לה ולבנותיה, ויד עני ואביון לא החזיקה, ותגבהינה ותעשינה תועבות לפני". התיאור של סדם כ"גאון שבעת לחם", כלומר עיר עשירה וגאה תואם את מה שקראנו פרשה הקודמה בנוגע ללוט שמחפש מקום לגור לאחר פרידתו מאברהם: "וישא לוט את עיניו וירא את כל ככל הירדן כי כלה משקה, לפני שחת ה' את סדם ואת עמרה כגן ה' כארץ מצרים". למרות העושר הרב שלה אנשי סדום סרבו בתוקף לחלוק את עושרם עם אחרים - "ויד עני ואביון לא החזיקה". כך מסביר הרמב"ן את הסיבה בגינה רצו אנשי סדום לאנוס את האורחים: "כוונתם לכלות את הרגל מביניהם (כלומר, למנוע מאורחים לבוא לבקר בעיר) כדברי רבותינו". הרמב"ן מתייחס לדברי הגמרא במסכת סנהדרין: "אנשי סדום לא נתגאו אלא בשביל טובה שהשפיע להם הקדוש ברוך הוא... למה לנו עוברי דרכים שאין באים אלינו אלא לחסרינו מממוננו, בואו ונשכח תורת רגל מארצנו". לא רק באורחים פגעו אנשי סדום, אלא גם "שנאת עשירים" רווחה שם לפי דברי אותה גמרא: "מלמד שהיו נותנים עיניהם בבעלי ממון ומושיבין אותו אצל קיר נטוי ודוחין אותו עליו (כלומר מפילים את הקיר) ונוטלים את ממונו". חוסר הכבוד לזכות הקניין ולרכוש הפרטי מוביל גם לחוסר כבוד לחיי אדם ולרצח המאורגן על ידי המדינה עצמה כפי שראינו שהתרחש במדינות רבות שבחרו בדרך הזו במאה השנים האחרונות.
הרמב"ן ממשיך ומסביר את הסיבה לרצונם של בני סדום "לכלות רגל מביניהם":
הכוח המדינתי הכרחי לעיתים קרובות לשמירה על חוק וסדר, אך עלול להיות כוח משחית ודורסני, ולכן יש להשתמש בו מעט ככל האפשר, ובוודאי ובוודאי שיש להיזהר שלא להפוך את חוקי המדינה לחוקי סדום. >>> פרשת וירא: לפני שחורצים גורלות חייבים לבדוק את העובדות
- 7.ש.א 11/11/2022 23:10הגב לתגובה זואין משילות, אין חוקים, רוצחים, אונסים, אין הרתעה - הגיע השעה לשינוי כללי המשחק. העם אמר את דברו.
- 6.עע כמה מראשי הפרקליטות... (ל"ת)חן 11/11/2022 17:44הגב לתגובה זו
- 5.יאיר לפיד 11/11/2022 15:07הגב לתגובה זוכל הכבוד!
- 4.איש חכם 11/11/2022 14:54הגב לתגובה זוולהפוך את זה ל"ערך". זו סדום. לצערי זה קורא בקבוצות מסויימות גם אצלנו יישר כח כמו תמיד מדהים
- 3.גליה 11/11/2022 10:52הגב לתגובה זוכאחת שגם עשתה עבודה על השוואה בין חטאי זדום לחטאי הנאצים בגרמניה. מסכימה עם כל מילה! נרמול הרוע, היא הגדרה מצויינת. כ"כ הרבה עושים כדי להמליץ את הרוע ולהשתית שהרוע הוא תקין והוא הכרחי לביטחון המדינה בדיוק כמו שמתואר בכתבה. ניתוח מעולה! מי ייתן ונקבל חכמה ובינה לא ללכת בדרכ סדום ולדעת כמה זה סוכן נירמול הרוע בשם הגנת המדינה. החכמתי מהכתבה, תודה רבה!
- 2.עוז 11/11/2022 08:29הגב לתגובה זולצערי זה הכיוון של המדינה בשנים האחרונות, בעיקר בחסות מפלגות מסוימות. בכל מקרה, יופי של כתבה כרגיל
- 1.כותב 11/11/2022 06:24הגב לתגובה זויישר כוח בהצלחה