קנס קטן של 2 מיליון שקל לחברת הוט - לא ניתקה לקוחות למרות שביקשו
חברת הוט, ספקית הטלויזיה בכבלים וכן שירותי האינטרנט והטלפון הסלולרי, תיקנס בסכום של 2.09 מיליון שקל, כך החליטה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, זאת מכיוון שהוט לא ניתקה צרכנים משירותי החברה למרות שביקשו זאת ממנה במפורש. היא גם הפעילה, לדברי הרשות "השפעה בלתי הוגנת כלפי הצרכנים". ברשות מסבירים כי הוט חייבה את הצרכנים גם אחרי שביקשו ממנה לבטל את ההתקשרות, מנעה מלקוחות את זכותם לביטול עסקה טלפוני וחייבה צרכנים ללא ידיעתם על שירותי תקשורת שלא התבקשו. כוונת החיוב נשלחה למנכ"לית החברה טל גרנות גולדשטיין. להוט יש 45 ימים כדי להגיב על החלטת הרשות.
אבל אם כך, אחרי כאלה האשמות חריפות, למה לתת קנס מצחיק של 2 מיליון שקל בלבד? זה לא מדגדג את המחזור של הוט ובוודאי לא ירתיע לא אותה ולא חברות אחרות מלהמשיך במדיניות הבעייתית. הבעיה היא שלרגולטור אין שיניים - המדינה לא מאפשרת לו לתת קנסות גבוהים ומרתיעים, ולכן הרשות נאלצת להסתפק בקנסות שהם אולי מפחידים אנשים רגילים מהשורה, אבל לא חברות גדולות במשק.
בכל מקרה, לדברי הרשות, החקירה החלה בעקבות קבלת מאות תלונות מצרכנים כנגד החברה. החברה אמורה להקפיא את החיוב של הלקוח תוך שני ימי עסקים מעת הפנייה, כאשר במקביל הוט אמורה לפנות אליו מ'שימור לקוחות'.
לדברי הרשות, צרכנים רבים ביקשו לבטל את התקשרותם מול החברה במועד כלשהו במהלך מחזור החיוב, אך החברה לא פעלה לביטול ההתקשרות במועד הקבוע בחוק [תוך 3 ימי עסקים ממועד בקשת הביטול] החברה המשיכה לחייב את הצרכנים לאחר מועד בקשת ביטול העסקה למרות בקשתם המפורשת להתנתק מהשירות, וחייבה את הצרכנים ללא ידיעתם על שירותי תקשורת שלא התבקשו על ידם.
על פי הרשות, בחקירה נמצאו צרכנים אשר לא נותקו מהשירות במשך חודשים, רבים מהמקרים לא נותקו במשך 2 עד 6 חודשים ממועד בקשת הביטול, המקרה החמור ביותר היה אי ניתוק של למעלה מ- 7 חודשים ממועד בקשת הביטול.
כך למשל, מפרטים ברשות, ז.ל התקשרה באמצעות הטלפון לחברה על מנת לבטל חיוב עבור שירותי טלוויזיה. בשיחה עם נציג החברה נמסר לה כי אין אפשרות וכי היא יכולה לעשות זאת באמצעות אתר החברה בלבד. החברה לא אפשרה ללקוחה לבטל את העסקה באמצעות שיחה טלפונית וזאת בניגוד לחוק.
ע.ר רכש חבילת שירות אינטרנטי מהחברה. לאחר כשבעה חודשים גילה ע.ר כי בנוסף לחיוב עליו ידע, חויב עבור שירותי טלוויזיה בעלות של 98.99 שקל בחודש, שירות שלא התבקש על ידו. החוק אוסר על אספקת נכס לצרכן בתשלום שלא על פי בקשתו המפורשת, והדבר מהווה השפעה בלתי הוגנת.
אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי: "תופעת מניעת הניתוק ומשיכתו לאורך זמן הינה תופעה שהרשות נלחמת בה ביד קשה. במקרה של חברת הוט, מדובר בתיק רחב היקף, הכולל מתלוננים רבים, לגביהם נמצא כי החברה הפרה את החוק בכך שלא ניתקה אותם תוך 3 ימים מהיום שביקשו להתנתק, כפי שהחוק דורש, ואף השהתה את זמן הניתוק לחודשים ארוכים. בנוסף, החברה הטעתה בכך שסירבה לקבל בקשת ניתוק בשיחה טלפון וטענה שניתן להגיש בקשת ניתוק באמצעות האתר בלבד. הרשות תמשיך ותפעל בנחישות ליישום החוק ולהגנה על זכויות הצרכנים הצרכנים."
סעיפי חוק הגנת הצרכן לפיהם החברה נמצאה מפרה: סעיף 3(ב)(8) – איסור אספקת נכס לצרכן בתשלום שלא על פי בקשתו המפורשת של הצרכן, מהווה השפעה בלתי הוגנת. סעיף 13ד(ג) – חוזה בעסקה מתמשכת יסתיים בתוך שלושה ימי עסקים מיום שנמסרה הודעה על ביטול. סעיף 14ט(א) – העוסק יאפשר לבטל את העסקה בהודעת ביטול שימסור לו הצרכן בכל אחת מהדרכים המפורטות להלן: בעל-פה, בדואר רשום, בדואר אלקטרוני, בפקסימיליה, באינטרנט.
מחברת HOT נמסר בתגובה: "חברת HOT פועלת בהתאם להוראות הדין בכל הקשור לסיום התקשרות. החברה השקיעה בשנים האחרונות משאבים רבים לשיפור השירות וכל הנתונים שבידינו מצביעים על קיטון משמעותי בהיקף התלונות ושיפור בחוויית הלקוח. אנו לומדים את הודעת הרשות ונעביר את התייחסותנו".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
4.למה החברה הזו עדיין קיימת?אורי 17/11/2022 13:00הגב לתגובה זו1 0עלפי ההתנהלות של החברה הזו אין לה זכות קיום כחברה מסחריתסגור
-
3.הוט חברה של גנבים ונצלניםשלמה 17/11/2022 11:58הגב לתגובה זו3 0הוט מובייל קנתה את מירס....לפני 27 שנים חברת מירס עשתה מבצע 3 שיחות בחינם משהו כזה.בעיקר התקשרתי לאימא להגיד להשהכול בסדר בצבא אם משכורת של 300₪.בחשבונית התברר שחייבו אותי כרגיל..לא שלמתי שקל ולא השלם ועד היום שולחים הגנבים מכתבים..סגור
-
2.זבל של מדינה אבל הולך להיות יותר גרועיוסי 17/11/2022 11:11הגב לתגובה זו3 1כי עבריינים תפסו את הכיסא. הוט חברה עבריינית. גנבו ממני 1000 שקלסגור
-
1.אז שכל כמה ימים יתנו להם קנס מחדש (ל"ת)מ 17/11/2022 11:06הגב לתגובה זו2 0סגור