הכסף עובר והמדינה חתמה על העברת השליטה בנמל חיפה לקבוצת אדאני-גדות
נמל שליטה עובר סופית לידיים פרטיות, לפי שווי של 4.1 מיליארד שקל. קבוצת אדאני-גדות מקבלת את השליטה לאחר ששר האוצר אביגדור ליברמן ושרת התחבורה מרב מיכאלי חתמו על הפרטת הנמל. גאוטם אדאני הוא איש עסקים הודי ואחד האנשים העשירים בעולם, עם 137 מיליארד דולר (כך על פי בלומברג) לצד אילון מאסק מנכ"ל טסלה, ג'ף בזוס מייסד אמזון ומי שהדיח לאחרונה את מאסק מהצמרת - ברנאר ארנו הצרפתי, בעלי מותג האופנה היוקרתי לואי ויטון עם שווי של יותר מ-170 מיליארד דולר.
הרוכשת השיגה לאחרונה את המימון הנדרש לשם רכישת הנמל השני בגודלו בישראל, אחרי שהשיגה הארכה מהמדינה וקיבלה מימון מבנק מזרחי, בית ההשקעות מיטב ובנק SBI. במכרז שננעל בחודש יולי האחרון, גברה אדאני-גדות על חברת שפיר הנדסה 0% שפיר הנדסה 2,571 0% בסיס:2,571 פתיחה:0 גבוה:0 נמוך:0 תמורה:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ועל מספנות ישראל 0% מספנות ישראל 7,452 0% בסיס:7,452 פתיחה:0 גבוה:0 נמוך:0 תמורה:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: והפתיעה את השוק כאשר החליטה לרכוש את כל הנמל (ולא להכניס שותפים נוספים).
צריך לומר, הנמלים הממשלתיים בישראל סבלו וסובלים מבעיות מבניות של ניהול כושל, חסימה ועיכוב של סחורות, אבטלה סמויה, שכר גבוה מדי ללא קשר לביצועי העובדים - פגעו בציבור הישראלי, שקיבל סחורה באיחור רב ללא סיבה אמיתית. התקווה בהעברת הנמל לידיים פרטיות (כמו גם הקמתם של נמלים מתחרים) היא שהחברה הפרטית תנהל את הנמל במטרה להרוויח ולכן היא תהיה הרבה יותר יעילה מהניהול הממשלתי. זאת לצד את השוק ליותר תחרות עם הקמתם של נמלים נוספים, לצד נמל אשדוד ונמל המפרץ.
הפרטת נמל חיפה היא "אחד מהפרויקטים התשתיתיים והפיננסיים הגדולים של העשור האחרון המנוהל על ידי מדינת ישראל" כך על פי הודעת משרד האוצר, כאשר "מטרתה להגביר את התחרות בנמלי הים, להביא לשיפור יעילות הנמלים ולסייע בהקלה בייבוא וביוקר המחייה".
שר האוצר, אביגדור ליברמן: ״אני שמח שבין הצעדים האחרונים שלי במשרד האוצר חתמתי וקידמתי צעד נוסף אל עבר הפרטת נמל חיפה. בשנה וחצי האחרונות הובלתי מדיניות של כלכלה חופשית ותחרותית יותר. הפרטת הנמל היא בשורה גדולה לאזרחי ישראל שתגביר את התחרות בנמלים ותוביל בכך גם להורדת יוקר המחיה״.
שרת התחבורה, מרב מיכאלי: "בשנה וחצי האחרונות הובלנו שורת מהלכים אמיצים שהביאו לפיתרון התור בנמלי הים, וכיום התור התפעולי קטן עד כדי לא קיים. אני שמחה להשאיר אחרי מורשת של נמלים, של המדינה ושני נמלים פרטיים שהכנסנו לתפקוד מלא ומוצלח, שעובדים בצורה טובה, מקצועית ועניינית, לטובת הציבור הישראלי ולמען הפיכת ישראל למוקד אזורי משמעותי בסחר הימי. כידוע אינני חסידה גדולה של הפרטות, והליך הפרטת נמל חיפה החל טרם כניסתי לתפקיד, עם זאת, וידאתי שהוא יעשה בצורה הנקייה והאחראית ביותר לטובת הכלכלה והמשק הישראלי כולו".
אשל ארמוני, יו״ר דירקטוריון חברת נמל חיפה: ״השלמת ההפרטה הינה תעודת כבוד למדינת ישראל, להנהלת ועובדי נמל חיפה ולדירקטוריון החברה. כשיצאנו לדרך שאפנו להעביר את החברה לרוכש בינלאומי בעל נסיון בהפעלת נמלים, כשהיא ערוכה לתחרות הצפויה בנמלי הים בישראל. עמדנו במשימה במלואה ובמחיר שמשקף אמון יוצא דופן ביכולות הנמל. אני רוצה להודות לחבריי לדירקטוריון ולכל העוסקים במלאכה, ולאחל בהצלחה לקבוצת אדני-גדות בהובלת הנמל בעשרות השנים הבאות״.
מנדי זלצמן, מנכ״ל חברת נמל חיפה: ״נמל חיפה היה ויישאר שער מרכזי לישראל עבור אוניות מטען ועבור אוניות הקרוזים. לקוחות הנמל נהנו לאורך שנים משירות מצוין בנמל חיפה ואני משוכנע שמחוייבות הנמל להצלחה ולשירות מעולה תימשך גם כעת תחת הבעלים החדשים, שיעניקו עוד רוח טובה במפרשים של חברת נמל חיפה ויובילו אותה לשיאים חדשים״
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה