ויגש: לא לבזבז משבר טוב, המשותף ליוסף המשנה למלך ולנתניהו של 2003
ראש הממשלה החדש ישן חזר לכיסאו לאחר תקופת היעדרות של כשנה וחצי, ומדינת ישראל מחכה לראות איך תפעל הממשלה החדשה בראשותו. אחת מהשאלות הפתוחות היא המדיניות הכלכלית של ממשלתו השישית של נתניהו. שכן קשה לדעת מה היא תהיה לאור העובדה ששמאל כלכלי וימין כלכלי משמשים בה בערבוביה.
לגבי נתניהו הנוכחי וממשלתו אין כלל קונצנזוס מבחינה כלכלית. גם על פעולתיו בממשלות שהוביל מזה כעשור ישנם חילוקי דעות עמוקים לטוב ולרע. אומנם לגבי פעולתיו כשר אוצר בזמן ממשלת שרון בשנים 2003 עד 2005 קיים קונצנזוס כמעט מוחלט שהן השפיעו לטובה על המשק למשך עשורים, וזאת למרות שבאופן אישי הוא שילם על כך מחיר פוליטי כבד – בבחירות לאחר כהונתו של נתניהו כשר אוצר השיגה מפלגת הליכוד בראשותו 12 מנדטים בלבד.
מה הפך את נתניהו של 2003 לשר אוצר כה בולט? בשנתיים שלו כשר אוצר הוביל נתניהו מספר מהפכות חסרות תקדים בהיקפן ובהשפעתן על המשק. בין השאר ביצע קיצוץ חד בקצבאות הילדים שיצאו משליטה עקב חוק הלפרט כמו גם יישם קיצוץ בקצבאות ביטוח לאומי אחרות. מצד שני, הוא קיצץ מיסים על הכנסת יחידים וחברות, ועל מוצרי צריכה. בתקופתו בוצעו מספר הפרטות משמעותיות, בין השאר של בזק, בנק דיסקונט וחברת אל על ומצד שני הולאמו קרנות הפנסיה הגרעוניות שאיימו על יציבות המשק.
מה איפשר לנתניהו לבצע רפורמות כה עמוקות וכה משמעותיות בתקופה כה קצרה? הגורם המרכזי שאיפשר זאת (מלבד הנסיבות הפוליטיות הספציפיות) היה מצב החירום הכלכלי אליו נקלעה ישראל. בסוף 2002 התקשתה ישראל לגייס חוב בחו"ל עקב חוב ממשלתי גבוה מדי. ישראל הייתה אחרונה במערב בצמיחה, באינפלציה ובאבטלה. נרשמה קריסה של בנק (הבנק למסחר) והתעוררו חששות אמיתיים ליציבות הבנקים. המצב המשברי איפשר ביצוע מהפכות שהשפיעו על המשק לחיוב במשך שנים קדימה.
את העיקרון לפיו כדי לנצל משבר כלכלי עמוק לביצוע מהפכים מבניים שלא ניתן לבצע בזמנים אחרים אפשר לראות גם בפרשת השבוע, בה מתואר המשך הניהול של יוסף את משבר הרעב במצריים. בשבוע שעבר קראנו על ההכנות למשבר, וניצול שנות השפע להגדלת המיסים ומילוי קופת המדינה (מחסני התבואה במקרה זה). בפרשת השבוע הנוכחי, פרשת ויגש, מתואר ניהול שנות הרעב בידי יוסף, ואיך הוא ניצל אותן לשינויים מבניים עמוקים בכלכלת מצריים.
"ולחם אין בכל הארץ כי כבד הרעב מאד ותלה ארץ מצרים וארץ כנען מפני הרעב" - משבר כלכלי קשה מביא את האנשים עד רעב ללחם ממש.
"וילקט יוסף את כל הכסף הנמצא בארץ מצרים ובארץ כנען בשבר אשר הם שוברים, ויבא יוסף את הכסף ביתה פרעה". המפרשים מדגישים את יושרו של יוסף והעובדה שכל הכסף הגיע לאוצר הממלכה ולא לכיסו הפרטי של יוסף, אך נראה שיש פה מסר חשוב נוסף. יוסף לא מחלק אוכל בחינם. בצעד שעלול להיראות כאכזרי הוא גובה כסף על כל קילו תבואה שמחולקת לאנשים. מדוע? האם לא ניתן לגלות לב רחום ולתת את הצרכים הבסיסים לאוכלוסיה בחינם? צעד כזה יהיה אסון ממש, כיון שבמקום שאין עלות יש בזבוז. אוכל שלא עולה כלום יזרק, יבוזבז ויאבד מערכו, למרות שנות הרעב, ואז יווצר מחסור אמיתי. לחלק בחינם זה אף פעם לא רעיון טוב, חוץ מבמקרים של נזקקים אמיתיים שלא מסוגלים לשלם. זו עמדה עקבית של יוסף. גם כשנגמר הכסף הוא דורש תשלום תמורת האוכל, כפי שנראה בהמשך.
"ויתם הכסף מארץ מצרים ומארץ כנען, ויבואו כל מצרים אל יוסף לאמר הבה לנו לחם ולמה נמות נגדך כי אפס כסף". גם במצב הזה יוסף לא מחלק אוכל בחינם: "ויאמר יוסף הבו מקניכם (הבהמות) ואתנה לכם במקניכם אם אפס כסף". לאחר שנגמר הכסף יוסף קונה את אדמת המצרים תמורת האוכל ולבסוף נותן להם זרע כדי לזרוע לאחר שנת הרעב.
מלבד הצורך להעניק ערך לאוכל ולא לחלק בחינם באופן שיגרום לבזבוז ואז למחסור, ליוסף יש מטרה נוספת. הוא זקוק לבצע שינוי מהותי במדינה ולצורך כך הוא מנצל את המצב המשברי: "ואת העם העביר אותו לערים, מקצה גבול מצרים ועד קצהו". יוסף מעביר את כל האוכלוסיה ממקום למקום. מדוע? ישנם הסברים שונים במפרשים. רבי אברהם אבן עזרא מסביר שהיה צורך תכנוני לנוכח הרעב: "על אנשי כרך מצרים דבר הכתוב, שהעבירם מהמדינה לערים כדי לעבוד את האדמה". נוצר מצב שהעם מתרכז בכרך הגדול ולא נותר מי שיעבוד את האדמה על מנת להחלץ ממצב הרעב, ולכן נוקט יוסף בצעד הקיצוני. תהא אשר תהא הסיבה, המצב המשברי איפשר ליוסף לעשות שינויים מבניים עמוקים במלכות מצריים באופן שישרת את מטרותיו ארוכות הטווח.
ניהול כלכלי נכון יותר לא יחכה לרגעי למשבר, ויבצע שינויים מבניים באופן הדרגתי ומתון שלא ייצור זעזועים קשים מדי ויאשפר רפורמות חלקות ויעילות. אולם במצב בו כבר מגיע משבר, ובמיוחד כאשר יש נושאים שהוזנחו במשך שנים רבות, התקופה המשברית היא הזדמנות פז לבצע שינויים כואבים שיביאו איתם רווחה ושגשוג שנים רבות. או כפי שנהוג לומר: חבל לבזבז משבר טוב.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
10.מהמם (ל"ת)מתניה 04/01/2023 06:20הגב לתגובה זו0 0סגור
-
9.כתבה מצוינתדוד 31/12/2022 20:06הגב לתגובה זו0 0כיף לקרוא כל השבוע מהפרשה נוצר השם ה"המשביר "סגור
-
8.העשייה וראיית המקרו הן הבולטות בשונות בין מנהיגים (ל"ת)יותם 30/12/2022 13:52הגב לתגובה זו0 0סגור
-
7.תודה על הכתבה! (ל"ת)יורי 30/12/2022 13:50הגב לתגובה זו0 0סגור
-
6.פיר פןדוד 30/12/2022 12:54הגב לתגובה זו0 0נתניהו בינימין ,כמו יוסף בן יעקוב.סגור
- טען עוד
-
5.משברשלמה 30/12/2022 11:33הגב לתגובה זו0 0הבעיה שכנראה הוא במשבר ערכי גדולסגור
-
4.פרשת יוסף 2003 התאפיינה באינפלציה של שנאה עיי יוסף ה 2 (ל"ת)יותם 30/12/2022 10:56הגב לתגובה זו0 0סגור
-
3.יוסף צדיק נתניהו מושחט ורקוב כולו (ל"ת)עם ישראל 30/12/2022 09:55הגב לתגובה זו2 1סגור
-
רק לא ביבי זה פסה מן העולם.תתעורר.הפוסל במומו פוסל. (ל"ת)ירוחם 30/12/2022 14:05הגב לתגובה זו0 0סגור
-
הפוסל במומו פוסל.חנן 31/12/2022 09:29הגב לתגובה זו0 0גם תזכיר את זה שביבי פסל כל מנהיג , ביבי פסל אפילו ממחנה שלו לקבל הובלה ומנהיגות לפני שאתה מדבר על פוסל ,, תדבר על ביבי הפוסלסגור
-
2.כתבה יפה. תענוג של קריאה (ל"ת)שמשון הגיבור 30/12/2022 09:02הגב לתגובה זו0 1סגור
-
1.תודה :) (ל"ת)שחר 30/12/2022 08:28הגב לתגובה זו0 0סגור