בדיקת המועצה לצרכנות: "הרשתות ניצלו את המונדיאל להעלאת מחירים"

מוצרי המזון עלו בזמן חגיגת הכדורגל וחופשת החנוכה. הבדיקה מוכיחה: המחירים עלו לא רק לעומת התקופה שלפני המונדיאל, אלא גם לעומת תחילת השנה. וגם: איזה רשת הכי זולה והכי יקרה בישראל?
 | 
telegram
(2)

הרשתות ניצלו את המונדיאל להעלאת מחירי הפיצוחים בחודש האחרון ב 10%,  ואת חג החנוכה להעלאת מחירי השוקולדים ב 16% - זו השורה התחתונה של הבדיקה שערכה המועצה לצרכנות.

כמו בכל חודש, המועצה מפרסמת את הבדיקה שלה, שכוללת סל של 770 מוצרים, ומגלה  מי ניצל את התקופה האחרונה, משחקי המונדיאל, להעלאת מחירי הפיצוחים והחטיפים. מתברר כי חלק מהיבואנים והיצרנים העלו את מחיר המוצרים באחוז גבוה יותר אפילו מהעלייה הממוצעת. במילים אחרות: אנחנו משלמים יותר. בחישוב גס מדובר בתוספת של 777 שקל לאותו הסל מתחילת השנה.

לפני שנגיע למספרים הנוספים, נספר: בבדיקה נלקחו בחשבון נתוני הרשתות ותתי רשתות שמשדרות לאתר פרייסז. המחירים נבדקו בשלושה תאריכים:  28.12.2022, נתוני החודש שעבר 30.11.22, ונתוני תחילת השנה (12.1.2022). המועצה לקחה בחשבון את המחיר הזול ביותר שמציעה הרשת, ללא מבצעי אשראי. בבדיקה נלקחו בחשבון הרשתות להן לפחות  80% מסך המוצרים. כשמוצר  לא  נמצא ברשת, נלקח לגביו המחיר הממוצע של שאר הרשתות שנבדקו. 

כותרת ראשית

- כל הכותרות

לפני ממצאי הבדיקה, אלה המוצרים שעליהם שילמנו יותר בשנה האחרונה:
על פיצוחים באריזה עוד 10%.
שוקולד (מריר וחלב) 16% יותר.
שימורים (ירקות, טונה, תירס, עגבניות וכ"ו) - 13%.
קמח וסולת 13% יותר.
שמנים צמחיים 9% יותר. 
חטיפים מתוקים: 15% יותר.
סוכר: 11% יותר.
סלטים ארוזים: 10% יותר.
דגני בוקר וקורנפלקס 9% יותר.
לחם, לחמניות ופיתות: 8% יותר. 
מוצר עוף (טרי, קפוא, מצונן): 9% יותר.
מרככי כביסה: 9% יותר.
מוצרי שיער:  9% יותר.
פסטה ספגטי ולזניה: 8% יותר.
ביצים: 6% יותר.
נייר טואלט: 6% יותר.

מהמועצה לצרכנות נמסר:  "מסתבר שהממצאים של עליית המחירים לא משקפים את כלל עליות המחיר, שכן, יש חברות שמוצאות דרך יצירתית להימנע מביקורת ציבורית, ובמקום להעלות מחיר- הן מקטינות את האריזות. על מנת למנוע מקרים כאלה,  יש להורות על שינוי הברקוד כשמקטינים את האריזה  על מנת לאפשר לצרכנים לדעת את המחיר  האמיתי". 

נתונים על חריגת יצרנים:
ליימן שליסל (קליית גת) פיצוחים באריזה - נצפתה עלייה ממוצעת של כ- 7% בהשוואה לבדיקה הקודמת (30.11.2022).  עלייה של  4% מתחילת השנה (12.1.2021).

אסם - מוצרי טבעול. עלייה ממוצעת של כ- 2% בהשוואה לבדיקה הקודמת (30.11.2022). עלייה של  5% מתחילת השנה (12.1.2021). 

מחלבות גד - עלייה ממוצעת של כ- 5% בהשוואה לבדיקה הקודמת (30.11.2022). עלייה של  13% מתחילת השנה (12.1.2021). 

סוגת - עלייה ממוצעת של כ- 3% בהשוואה לבדיקה הקודמת (30.11.2022). עלייה של  2% מתחילת השנה (12.1.2021). 

פרוקטור וגמבל - עלייה ממוצעת של כ- 2% בהשוואה לבדיקה הקודמת (30.11.2022). עלייה של  5% מתחילת השנה (12.1.2021). 

פררו, נוטלה וקינדר עלייה ממוצעת של כ- 4% בהשוואה לבדיקה הקודמת (30.11.2022). עלייה של  10% מתחילת השנה (12.1.2021). 

שטראוס - טעם הטבע. עלייה ממוצעת של כ- 3% בהשוואה לבדיקה הקודמת (30.11.2022). עלייה של  5% מתחילת השנה (12.1.2021). 

שטראוס - סלטי אחלה. עלייה ממוצעת של כ- 3% בהשוואה לבדיקה הקודמת (3011.2022). עלייה של  12% מתחילת השנה (12.1.2021). 

תנובה סנפרוסט - עלייה ממוצעת של כ- 4% בהשוואה לבדיקה הקודמת (30.11.2022).  

אותו מוצר- יותר יקר 
ההפרשים לאותם מוצרים בדיוק בין הרשתות השונות מגיעים ל -85 שקל בממוצע. 

סכיני גילוח ג'ילט פיוז'ן 16 יחידות -  249.3 ₪ ברשת סופר פארם  לעומת  מחיר של  164.9 ₪ ברשת שופרסל דיל. פער של  84.4 ₪ (51 %).  

תמ"ל  על בסיס חלב שלב 2 גולד סימילאק 700 גרם נמכר ב 94.9 ₪ ברשת יילו , ובמחיר של  55 ₪ ברשתות יוחננוף, ורמי לוי.  פער של  39.90 ₪  (73 %). 

צמד כפרי פסטרמה כפרית + סלמי פריזר כפרי טירת צבי 800 גרם, נמכר ב 42 ₪ ברשת יילו  ובמחיר של  14.9 ₪  ברשתות מחסני השוק, מחסני השוק בסיטי, מחסני השוק בשבילך. פער של  27  ₪ הפרש. (182 %). 

איפה תמצאו את הסל הזול ביותר? 
הרשת הזולה: רמי לוי, היקרה:  מגה בעיר. ההפרש ביניהן עומד על 20% . 
ההפרש בין הרשת העירונית הזולה (מחסני השוק בסיטי)  והיקרה (מגה בעיר) - 10%. 
ההפרש בין רשת הדיסקאונט הזולה (רמי לוי) והיקרה (טיב טעם) - 13%. 

לסיכום, ניתן לראות שהמועצה איתרה עליות מחירים מובהקות בתחום החטיפים, חרדל, יין, ירקות טריים, משקאות חלב וסויה, שלגונים וחטיפי גלידה. באופן כללי נמצאה עליה מובהקת סטטיסטית במחירים  בין לפני שנה, לפני חודש, ולחודש הנוכחי. 

מהמועצה לצרכנות נמסר: "מסתבר שהממצאים של עליית המחירים בקופה לא משקפים את כל עליות המחיר, שכן, יש חברות שמוצאות דרך יצירתית להימנע מביקורת ציבורית, ובמקום להעלות מחיר- הן מקטינות את האריזות. על מנת למנוע מקרים כאלה,  יש לתקן את החוק ולהורות על שינוי הברקוד כשמקטינים את האריזה  על מנת לאפשר לצרכנים לדעת את המחיר  האמיתי".

תגובות לכתבה(2):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    ועדיין המדד עלה רק חצי מזה. מעניין איך הוא מחושב ולמה
    עגד 22/04/2023 02:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מזון לא נחשב לעיקר.
    סגור
  • 1.
    שיהיה להם לבריאות, מי שלא יכול להרשות לעצמו שלא יקנה
    רון גל 08/01/2023 11:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה אנחנו מדינת סעד
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות