הממשלה מצאה פתרון ליוקר המחיה - הכנסת רשתות זרות; האם זה יצליח?
אחרי קארפור, ג'מבו, השיחות עם נציגי קוסטקו ו-chemist warehouse האוסטרלית, כינס אמש, מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, אמנון מרחב, את צוות המשימה הבינמשרדי לעידוד וליווי כניסתן של רשתות קמעונאיות זרות לישראל.
"כניסת רשתות ענק זרות, שהן בעלות יכולות שיווקיות במחירים הזולים בעשרות אחוזים מהמחירים בישראל, היא חלק מהמאבק להורדת יוקר המחיה בישראל, אמר מרחב, "הניסיון מלמד שרשתות זרות שנכנסות לישראל מצליחות ובגדול, ומביאות בשורה של הוזלת מחירים לצרכנים. על מנת לעשות זאת על המערכת הממשלתית לפעול בנחישות ובאחריות להורדת חסמים ועודף רגולציה ובירוקרטיה, כך נעודד עוד ועוד רשתות גדולות להגיע לישראל, להגביר את התחרות ולהוזיל את מחיר סל הקניות לאזרחי ישראל".
אבל, לא בטוח שרשתות זרות הן בהכרח מחירים זולים יותר. האם אתם סבורים שקרפור תהיה זולה מרמי לוי? מנהליה אמרו שהמחירים יהיו זולים מהממוצע, אבל לא כמו המחירים בחו"ל. ישראל זו ישראל. יש כאן עלויות שאין במקומות אחרים. יש כאן סיכונים שלא קיימים במקומות אחרים וצריך לתמחר אותם. זה לא סתם שעד עכשיו אין כאן רשתות גדולות. תחרות זה נהדר, תחרות מורידה מחירים, אבל שוק הקמעונאות תחרותי. הרווחיות של הקמעונאיות האלו בתקופות טובות היא 5% מהמכירות. בתקופות פחות טובות זה 3% ויש גם תקופות שזה קרוב לאפס (הנה למשל דוחות שופרסל וגם ויקטורי). הבעיה היא לא בתחרות של רשתות. הבעיה היא במתווכים, מפיצים ויצרנים (הנה מה שאמר אתמול בנושא איתן יוחננוף, מנכ"ל יוחננוף).
יוקר המחיה נמצא ברווחיות של שטראוס, דיפלומט (פחות משטראוס אבל גם - הנה הדוחות של שטראוס, דיפלומט וסנו) ובכלל - ביצרניות וביבואניות. שם צריך תחרות. אז יש רשתות שמביאות את המוצרים שלהם וזה יוצר גם תחרות בייבוא המוצרים, אבל, כדי שזה ישפיע על יוקר המחיה צריך לפתוח את היבוא באופן גורף.
לקריאה נוספת:
>>> האוצר מאשר את בדיקת ביזפורטל: הסיבה ליוקר המחיה - יבואניות המזון ולא רשתות השיווק
>>> הסיבה ליוקר המחיה - החקלאים ולא רשתות השיווק, כך קובעת הוועדה הממשלתית לבחינת פערי התיווך
>>> נתוני הלמ"ס מראים: הרווח של החקלאים 20%, אז על מה הם מתלוננים?
>>> הסרת הפיקוח על החמאה טובה לציבור ורעה לאינטרסנטים - שכמובן כועסים
>>> יקר לכם במכולת? תאשימו את חברי הכנסת שהצביעו הלילה שוב נגדכם
>>> בישראל משלמים מכס של 560% על תפוחים ו-270% על עגבניות. למה בעצם? ואיך זה קשור לתוכנית החדשה של משרד האוצר
כך או אחרת, על פי הודעת משרד הכלכלה, צוות המשימה לעידוד וליווי כניסתן של רשות קמעונאיות זרות לישראל בהשתתפות בכירי משרדי הכלכלה, הבריאות, החקלאות והעבודה, רשות התחרות, הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, רשות הרגולציה במשרד רה"מ, אגף התקציבים במשרד האוצר, הרבנות הראשית ואחרים, יתכנס באופן קבוע בשבועות הקרובים, כדי לבחון דרכים להסרת החסמים שזוהו, ולפתוח את הדלת לכניסת רשתות זרות לישראל.
בהתאם להנחייתו של שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת, לפעול לאימוץ מלא של המקובל בארה"ב ואירופה בכל הנוגע ליבוא מוצרי מזון, טואלטיקה וצריכה, יפעל צוות המשימה, לפתיחת היבוא לישראל, כולל יבוא מקביל של אלפי מוצרים במחירים זולים, אטרקטיביים ותחרותיים מהמקובל בארץ. ברקת הנחה את מנכ"ל משרדו לפעול יחד עם כל הרגולטורים הנוגעים בדבר, בתיאום מלא ובמהירות על מנת לסייע לכל רשת בינלאומית שתרצה להגיע לישראל, לעשות זאת ולהצליח בכך.
על הפרק כניסתן של רשתות ענק כגון רשת הסופרים הענקית קרפור, באמצעות אלקטרה מוצרי צריכה, שהיקף מכירותיה באירופה הנו כ-90 מיליארד יורו. הרשת מפעילה אלפי סניפים באירופה ולה כח תחרותי ומיקוח משמעותי מול יצרנים בינ"ל ויכולת להביא לארץ מוצרים במחירים זולים שאינם מוכרים בארץ. גם רשת ג'מבו, קמעונאית ענק, המגיעה לישראל באמצעות פוקס-ויזל, תביא בשורה באמצעות סניפי ענק שימכרו לאזרחים צעצועים בעלות מוזלת בעשרות אחוזים. כן נמצאים על הפרק משאים ומתנים המתנהלים כיום עם רשתות נוספות, כמו רשת הענק קוסטקו האמריקנית, רשת הפארם הענקית chemist warehouse המפעילה מאות סניפים למכירת מוצרי טואלטיקה, תוספי מזון ותרופות, ואשר נציגיה כבר ביקרו בישראל מספר פעמים ורשתות נוספות.
בהנחיית שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת, מקיים מינהל סחר חוץ מגעים נוספים עם רשתות בינ"ל, גם בתחום הריהוט, כלי הבית, מוצרי חשמל ומוצרים נוספים.
ייעודו של צוות המשימה הבינמשרדי הוא ללוות ולהקל את כניסתן של רשתות בינלאומיות לארץ, תוך ליווי במענה לדרישות רגולטוריות ואחרות, קידום חשיבה רוחבית וגיבוש פתרונות לסוגיות נדרשות בשיתוף הרגולטורים הרלוונטיים. זהו צעד המשכי ומשלים לרפורמה בתקינה, הממוקדת בכניסתם של מוצרים מיובאים, כאשר הוועדה תעסוק בהכנת רשתות קמעונאיות חדשות במטרה להגביר את התחרות בשווקים ובכך להביא לצמצום יוקר המחיה.
בין המשימות הראשונות לצוות שהתכנס אמש, הוגדרו: זירוז יישומן והרחבתן של הרפורמות במזון, בתמרוקים ובתקינה, הקלות ביבוא ליבואנים מקבילים ובחינת חסמים הנוגעים לסימון מוצרים, כשרות ומוצרי מזון רגישים.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
8.הכל מסיםאריק 14/02/2023 18:21הגב לתגובה זו1 0כל יוקר המחיה מורכב ממסים על גבי מסים, עסק בישראל שמשלם 70% מהכנסתו למדינה נאלץ לשלש את המחיר אם הוא לא רוצה להפסיד את מכנסיו בסוף הודש, אותו עסק גם רוכש שירותים ועסקים מעסקים אחרים בישראל וגם הם נאלצים לשלש לו את המחיר כי גם אותם המדינה קורעת ולוקחת להם 70% מההכנסה , ,כך יוצא שמחירי המוצרים והשירותים בישראל מופקעים (כמו הרכב הדלק והדיור) והכל מגולגל לצרכן כש95% מעלות המוצר זה בכלל מסים, כל הרווח של רשתות המזון בישראל עומד על 3% מתוך המחזור וזה אחרי שהם משקיעות מיליארדים , המע"מ לבד הוא פי 6 מזה מ=והמדינה לא שמה שקל בעסק, לא משנה איזה רשתות מזון תביאו מחו"ל, כלום לא ישתנה עד שהמדינה לא תרגיעסגור
-
7.רווח מוגזםא 14/02/2023 14:40הגב לתגובה זו0 0הבעיה היא התאבון הגדול של היבואנים .אשרי המאמיןסגור
-
6.יוקר המחיה בעיקר עקב הוצאות השכירות והארנונהזליג 14/02/2023 11:12הגב לתגובה זו3 0מנות אוכל רחוב כגון שוארמה המבורגרים וכיו"ב עולים באירופה (בלגיה, הולנד, גרמניה וצרפת)מכס' 8יורו ואילו אצלנו 60 ש"ח וצפונה. מחירי הבשר מכס' 20 יורו לקילו (נתחי פילה) ואצלנו 300 ש"חסגור
-
5.רעש וצילצוליםגולדפינגר 14/02/2023 11:10הגב לתגובה זו3 0לא משנה עם רשתות זרות או מקומיות, בסופו של יום כולם מישרים קו.סגור
-
4.נתוניםתמימי 14/02/2023 11:03הגב לתגובה זו1 0לגבי תחום המזון - מי יכול לעדבו בתוספת למחירהמוצרים בגלל נושא הכשרות ?? זוכרים שיש גם סבונים וחומרי ניקוי כשרים ?? ומזון וחומרי ניקוי מיוחדים לפסח, אמרנו כבר ???סגור
- טען עוד
-
בטיב טעם לא בדיוק זולמר בחור 14/02/2023 19:27הגב לתגובה זו0 0המוצרים הלא כשרים שלהם יקרים כמו הכשרים. למה?סגור
-
3.תגובהשרה 14/02/2023 11:03הגב לתגובה זו4 0באם המחירים יהיו יותר זולים, זה יכול בהחלט לעזור. תחרות זה תמיד דבר טוב. בינתיים כל מה שאני קונה של רשת קארפור הרבה יותר זול מהמוצרים הקיימים ברשת. באם ישארו כך יהיה מצויין לצרכן.....סגור
-
2.כן זה יצליח בגדוללדעתי 14/02/2023 10:43הגב לתגובה זו4 1השחקנים של היום.היצרנים.היבואנים והמשווקים.זאת כנופיה מתואמת ולהלכה ומעשה אין תחרות בניהם.הגדוליםהחדשים יכולים לייבא מכל העולם את כל המוצרים כולל חלב טריסגור
-
1.תוך חודשיים מיישרים קו עם הרשתות הקיימות.פופוליזם זול. (ל"ת)יוסף 14/02/2023 10:28הגב לתגובה זו0 4סגור
-
קארפור כבר כמה חודשים בשוק ויותר זולה בהכל מהשוק המקומי (ל"ת)ממש לא נכון 14/02/2023 11:26הגב לתגובה זו2 0סגור