אי.בי.אי: צפו להמשך עליות מחירים בשוק מוצרי הצריכה
מגמת עליית המחירים בשוק מוצרי הצריכה צפויה להתחזק, כך עולה מאנליזה של שירה אחיעז, אנליסטית קמעונאות של IBI בית השקעות.
מה היה לנו עד עכשיו?
לפי נתוני סטורנקסט, בשנים האחרונות (מלבד שנת 2020 במהלכה התפשטה הקורונה) נרשמו זחילות מחירים כלפי מעלה בשיעור שנתי של כ-1% בשוק מוצרי הצריכה בישראל. ואילו החל משנת 2022 המגמה התחזקה עם עליות מחירים משמעותיות של 5.1% והמשיכה גם מתחילת השנה עם עלייה של 4.6% ברבעון הראשון.
בעוד שב-2022 עליות המחירים החדות ביותר נרשמו בתחום המשקאות והמוצרים לבית על רקע רפורמות להעלאות מיסוי על כלים חד"פ ומשקאות ממותקים (שבוטלו לאחרונה), מתחילת השנה תחום המזון הציג את עליית המחירים המשמעותית ביותר שעמדה על 5.5%. עוד נציין כי במהלך החודשים ינואר-מרץ נרשמו עליות מחירים גם בשאר התחומים, הכוללות עלייה של כ-5% בתחום טיפוח הפרט, עלייה של 2.7% בתחום המוצרים לבית ועלייה מתונה של 0.5% בתחום המשקאות.
ומה צפוי בהמשך?
בימים האחרונים דיווחו ספקים על עליות מחירים משמעותיות, בין היתר בכל הנוגע להתייקרות ניכרת במקרר החלב, הן של מוצרים בפיקוח והן של מוצרים שאינם מפוקחים, כמו גם עליות מחירים בקטגוריות נוספות, כאשר ספקיות גדולות דוגמת דיפלומט ושסטוביץ עדכנו בימים אלו על העלאות מחיר. בתוך כך נציין כי הצורך בהעלאות מחיר בתקופה האחרונה נובע בעיקר בשל עלייה במחירי חלב גולמי לצד התייקרות בשלל תשומות, בין היתר על רקע העלייה בסביבת והריביות, ולכך יש להוסיף את העלייה האחרונה בשכר המינימום במשק.
במבט קדימה נצפה כי עליות המחירים ימשיכו ללוות את הסקטור ואף יתגברו, בעיקר לאור העליות האחרונות שהוכרזו לצד ההתייקרות בתשומות המעיבה על מבנה הוצאות התפעול של החברות. בעוד שבשנת 2022 עליות המחירים בשוק מוצרי הצריכה הובילו לירידה ריאלית של 2.4% בביקושים, ברבעון הראשון של השנה נרשמה עלייה כמותית של כ-4%. להערכתנו, לא מן הנמנע כי התעצמות עליות המחירים יד ביד עם הסביבה המאקרו-כלכלית יובילו צרכנים להיות יותר סלקטיבים בסופר בהמשך, לצמצם כמויות ולתור אחר אלטרנטיבות זולות יותר דוגמת המותג הפרטי המאופיין במחירים זולים בהשוואה למותגים המובילים.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה