נמל אשדוד הוא אחד הלא יעילים בעולם - אבל הרוויח תפעולית 45 מיליון שקל ברבעון

נמל אשדוד שמדורג במקום הלא מכובד 297 מתוך 348 נמלים (חיפה שהופרט קפץ מ-196 למקום ה-56) בדירוג הנמלים של הבנק העולמי ו-S&P, סובל מוועד עובדים חזק מדי, שכר ממוצע יותר גבוה מאשר בהייטק - ואתם לא טועים: זה מתגלגל ליוקר המחיה
 | 

שער הכניסה לישראל, לפחות בכל מה שקשור לייבוא סחורות לישראל, עובר בנמלים. על פי הערכות, 70-80% מגיעות דרך הים. אבל נמל אשדוד מדורג בתחתית של התחתית של איכות הנמלים בעולם. על פי דירוג הבנק העולמי ו-S&P לשנת 2022 נמל אשדוד מדורג במקום ה-297 הלא מחמיא, מתוך 348 נמלים. נמל חיפה שהופרט קפץ למקום ה-56 (לעומת 196). כלומר, הפרטה בהחלט מקדמת את היעילות וזה בסוף יתגלגל להורדת יוקר המחיה של כולנו.

אבל נמל אשדוד לא מופרט. שם מדברים על מספרים טובים "על אף התגברות התחרות והירידה בתנועת המטענים" - לקרוא ולא להאמין. אלי בר יוסף, מנכ"ל נמל אשדוד בפועל אומר היום "בהמשך לרווחיות שיא תפעולית שהוצגה לכל שנת 2022, התוצאות הכספיות של הנמל לרבעון הראשון מצביעות על רמת רווחיות גבוהה, לצד התקדמות התחרות אל מול הנמלים החדשים. הנמל ממנף את יתרונותיו במסגרת התחרות תוך מיצוי ניסיונם ומקצועיותם של עובדיו ומנהליו. אנו ממשיכים במימוש תכנית ההשקעות על מנת לשפר את רמת השירות ומבצעים בה התאמות ככל הנדרש בהתאם לתמורות בביקושים ובראיית צרכי המשק הישראלי."

אבל האמת היא אחרת. העובדים בנמל לא יעילים, השכר הגבוה מדי שלהם לא מוצדק ורק מהווה חלק מיוקר המחיה. הנמל צריך להתייעל, אין בכך ספק. הסיבה שבכלל מדברים שם במונחים של התייעלות היא התחרות שנוצרה פתאום (בגלל הפרטת נמל חיפה). כלומר, בלי התחרות הוא היה יכול להרשות לעצמו להמשיך להתנהל ביקום מקביל. בנמל אשדוד השכר הממוצע גבוה יותר מאשר בהייטק (השכר הממוצע בנמל אשדוד הוא בסביבות ה-31 אלף שקל בחודש, מול כ-29 אלף שקל בהייטק) ושיש לה עובדים שמקבלים גם 100 אלף שקל בחודש הרווח בהכרח יהיה קטן יותר. זה כמובן לא סביר בעליל. למה שעובד יקבל שכר כה גבוה בזמן שהעבודה גרועה? ועוד כשזה מגיע על חשבון הציבור הישראלי - יוקר המחיה נמצא בחוסר היעילות בנמל. אתם משלמים יותר בגלל זה. אולי עכשיו, עם התחרות בנמל חיפה, פשוט לא תהיה לנמל אשדוד ברירה אלא להתייעל ולהשתפר.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

אז בנמל אשדוד מציגים מספרים של רווחיות תפעולית יפה. 45 מיליון שקל ברבעון (לעומת 48 מיליון ברבעון המקביל), או 180-200 מיליון שקל בשנה. הרווח הנקי הסתכם ב-40 מיליון שקל. ברבעון המקביל ההפסד הרשמי היה 300 מיליון שקל אבל זה רק בגלל הוצאות מס בהיקף דומה. אבל בשנה שעברה כולה הנמל רשם רווח תפעולי של 197 מיליון שקל. ה-EBITDA ברבעון עמד על 7 מיליון שקל, דומה לתקופה המקבילה בשנה שעברה.
נמל אשדוד. צילום: תמר מצפי
נמל אשדוד. צילום: תמר מצפי

שאול שניידר, יו"ר הדירקטוריון הנכנס, נמל אשדוד: "החברה מציגה רווחיות התואמת  את תוכניות העבודה של החברה. השפעות עליית הריבית על הפעילות הכלכלית בארץ ובעולם ניכרות וזאת במקביל לירידה איטית מידי בקצב האינפלציה, כל אלו משפיעים על תעבורת המטענים בישראל וזאת במקביל להתגברות התחרות."

כמה סחורה נמל אשדוד פרק ברבעון?   
היקף המכולות שנטען ונפרק בנמל הסתכם ב-180 אלף מכולות, לעומת 219 אלף מכולות ברבעון הראשון בשנה שעברה. 

במגזר הרכבים נפרקו בנמל 43 אלף רכבים לעומת 32 אלף רכבים בתקופה המקבילה.

מגזר התפזורת הושפע מהפעלת מסוע הגרעינים החדש. מנגד, חלה ירידה בהיקף יבוא המלט והקלינקר. בסה"כ נפרקו ונטענו 2,167 אלפי טון תפזורות בהשוואה ל- 2,084 אלפי טון בתקופה המקבילה אשתקד (עלייה של 4%).

היקף המטען הכללי הסתכם ב-298 אלפי טון בהשוואה ל-519 אלפי טון בתקופה המקבילה אשתקד, קיטון של 42.6%. הקיטון נובע הן מהשפעת הירידה בהיקף המטען הכללי המיובא לישראל, בהשפעה עקיפה של הירידה במחירי הובלת מכולות וכן בהשפעת התגברות התחרות.

תגובות לכתבה(10):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    משה בן זקן, משמש כמנכ״ל בפועל במשרד התחבורה הוא אשדודי
    הקשר האשדודי 31/05/2023 07:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ממלא מקום המנכ״ל, מקה בן זקן, ממארגני הליכודידה, הוא תודה אשדוד, פעיל מרכז מחזק מאוד בליכוד ובפרט בסניף הליכוד המקומי (השני בחוזקו בישראל!). מעניין אם מכאן תבוא הישועה?
    סגור
  • 6.
    ימותו הקנאים
    יוסי 29/05/2023 22:54
    הגב לתגובה זו
    2 12
    כמה קל לשבת ממורמר על המקלדת. כמה קנאה וטיפשות ביחד. כתבה שיקרית ביותר
    סגור
  • 5.
    הנהלה מושחתת בנמל
    עובד 29/05/2023 22:31
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הנהלה בנמל מושחתת אלי בר יוסף בובה סמנכ"לים לא מקצועיים ומקורבים קבלנים בוזזים את נמל אשדוד עם הצעות מחיר הזויות...מנהלים לוקחים שוחד חייבים לעשות סדר בנמל...סדר בהנהלה
    סגור
  • 4.
    עיתון של שכירי חרב
    מקדמים כתבות למרבה במחיר 29/05/2023 18:30
    הגב לתגובה זו
    5 12
    מקדמים כתבות למרבה במחיר
    סגור
  • 3.
    תמשיכו לאכול את הלב... ואנחנו נמשיך לתת את הנשמה.
    עובד מבפנים 29/05/2023 16:39
    הגב לתגובה זו
    3 19
    עובדי נמל אשדוד עובדים במלא המרץ בכל אוניה ובכל תקופה. גם עם טילים מעל ראשנו וזאת לא קלישאה. הפרנסה שלנו תלויה במאמץ שאנחנו פורקים אוניות, אם נהיה שאננים בעבודה. כך גם השכר שנקבל. לידיעתכם שכר הבסיס שלנו כ 3000 ש"ח לחודש
    סגור
  • טען עוד
  • 2.
    נמל אשדוד
    יעקב 29/05/2023 16:37
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סתם שאלה למחשבה. למה נמל הדרום עדיין לא עובד למה מחכים?????
    סגור
  • 1.
    ככה נראה מקום שההסתדרות שולטת בו ככה השמאל רוצה שהמדינה
    משה ראשל"צ 29/05/2023 15:15
    הגב לתגובה זו
    8 1
    תראה עולם שלישי
    סגור
  • מוזמן לבדוק מי שולט בהסתדרות
    הליכוד 31/05/2023 07:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ליכוד שס ועוד בליל של עסקאות ומפלגות. אולי מפא״י של פעם היא הליכוד של היום?
    סגור
  • ההסתדרות זה הליכוד היום, אין קשר לשמאל
    מסתדר 29/05/2023 16:02
    הגב לתגובה זו
    2 7
    ליכוד כבר מזמן לא קשור לקפיטליזם
    סגור
  • הליכוד זה ההפך מההסתדרות המושחתת שדואגת לוועדים השמנים (ל"ת)
    משה ראשל"צ 31/05/2023 07:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות