המטרה הסודית של האוניברסיטאות - שלא סיפרו לכם עליה
בגדול, אפשר לחלק את ההשקעות לשני סוגים: השקעות בהון פיזי, והשקעות בהון אנושי. השקעות בהון פיזי, נעשות על ידי פירמות. אלו השקעות במבנים, בציוד ובמלאי. אנשים פרטיים אינם "משקיעים" בהון פיזי. לכל היותר, הם מעבירים כספי חיסכון לפירמות, באמצעות רכישה של אג"ח, מניות, וכדומה. הפירמות משתמשות בכסף כדי להשקיע. אם ההשקעה מוצלחת, האנשים שהעבירו את החסכונות שלהם לפירמות מרוויחים את הדיבידנדים.
אבל אנשים פרטיים כן משקיעים בהון אנושי. הון אנושי מוגדר כמכלול התכונות שיש לאדם ושהן שימושיות בתהליך הייצור. ההון האנושי כולל ידע, כישורים, בריאות, השכלה, וכן תכונות כמו יכולת לשתף פעולה, מנהיגות, וכדומה. גם ליופי יש פרמיה, והיא לא קטנה בכלל.
חלק מהתכונות האלו הוא במידה רבה קבוע. אבל את חלקן אפשר לשפר בעזרת השקעה מתאימה. רוב המחקר שנערך על ההשפעה של הון אנושי התמקד בהשפעה של שינויים בהשכלה על שני משתנים עיקריים. חלק גדול מהמחקר ניסה לבדוק כיצד משפיעה השכלה על ההכנסות של בן אדם. השאלה המרכזית במחקר מהסוג הזה היא האם כדאי לאדם להשקיע בצבירת השכלה. החלק האחר מהמחקר ניסה להבין האם להשכלה יש השפעות סביבתיות. כלומר האם העובדה שאנשים צוברים השכלה, משפיעה באופן כלשהו על ההכנסות של אנשים אחרים.
ממחקרים רבים שנערכו, ברור שיש מתאם חיובי וחזק בין השכלה לבין שכר. בשנות ה-1990 וה-2000, התשואה הממוצעת על השכלה על-תיכונית בארה"ב הייתה בערך 10% לשנת לימודים במוסד על-תיכוני. התשואה הזאת מחושבת אחרי שלוקחים בחשבון את ההוצאה (הגדולה) על לימודים במוסד אקדמי בארה"ב, פלוס את העובדה שבזמן הלימודים מוותרים על הכנסות מעבודה. כלומר, המסקנה היא שעבור הסטודנט הממוצע (וגם עבור הסטודנט החציוני), התשואה להשקעה בהשכלה גבוהה יותר מאשר התשואה להשקעה בשוק המניות (שהייתה בתקופה הזאת, בממוצע, כ-7%).
הממצאים האלו מעלים שתי שאלות מעניינות. השאלה הראשונה היא מה הסיבה שמביאה לכך שהשכלה אקדמית מתואמת עם עלייה בשכר. השערה אחת היא שזה נובע מכך שהסטודנטים לומדים חומר שהוא רלוונטי להמשך חייהם, או לחילופין, שהם לומדים כישורי למידה שהם חשובים להמשך החיים. השערה שנייה היא שהאוניברסיטה היא בעצם רק עוד מבחן אחד בדרך אל החיים. כלומר, הסיבה שיש אוניברסיטאות היא שמעסיקים רוצים לבחור את העובדים שהכי מתאימים להם. מכיוון שאין למעסיקים דרך לדעת לאילו עובדים יש את הכישורים הטובים ביותר, הם מסתכלים על תעודה מאוניברסיטה כמדד ליכולת של המועמד להתמודד עם קשיים. לפי ההשערה השנייה, באוניברסיטה לא באמת לומדים משהו; האוניברסיטה היא פשוט מבחן לכישורי הלמידה, החריצות, וההתמדה של סטודנטים.
ייתכן כמובן שהאמת נמצאת אי שם באמצע בין שתי התיאוריות האלו. אבל כנראה שהתשובה יותר קרובה להשערה השנייה מאשר לראשונה.
השאלה השנייה היא איך זה יכול להיות שהתשואה להשכלה נשארת כל-כך גבוהה לאורך כל-כך הרבה זמן. אם מסתכלים על ההיסטוריה, רואים שאחרי מלחמת העולם השנייה התשואה להשכלה לא הייתה כל-כך גדולה. בהתאם, גם שיעור ההרשמה למוסדות להשכלה גבוהה היה די נמוך. במהלך שנות ה-1970, ועוד יותר מכך, במהלך שנות ה-1980 חלה עלייה גדולה בתשואה להשכלה. במקביל, חל גם גידול גדול בביקוש להשכלה גבוהה. הגידול בתשואה להשכלה גבוהה נמשך גם בשנות ה-1990, ונשאר באותה רמה (אולי גם המשיך קצת לגדול) במהלך העשור הראשון של שנות ה-2000.
קשה להסביר איך התשואה להשכלה יכולה להישאר כל-כך גבוהה למרות הגידול הגדול במספר האנשים המשכילים. הרי אם ההיצע של בעלי ההשכלה גדל, לכאורה, השכר שהם מקבלים אמור להתחיל לרדת. הטענה היא שזה קורה בגלל ההשפעות החיצוניות של השכלה גבוהה. ככל שיש יותר בעלי השכלה גבוהה, יש להם יותר עם מי לעבוד. בנוסף, מבין בעלי ההשכלה הגבוהה יש אחוז מסוים שמצליח לייצר טכנולוגיות חדשות. הטכנולוגיות החדשות זמינות רק למי שיש לו את הידע המתאים כדי להשתמש בהם. כך נוצר "מנוע שמניע את עצמו" ויוצר עוד ביקוש ועוד תשואה להשכלה גבוהה. מהסיבה הזאת, התשואה להשכלה גבוהה הוא גבוה בסביבה שבה יש עוד הרבה בעלי השכלה גבוהה, והרבה יותר נמוך בסביבה שענייה בהשכלה.
ההסבר הזה נשמע טוב. אבל אני תמיד חושב שההשראה אליו היא הסיפור על ארתור ממדריך הטרמפיסט לגלקסיה שמוצא את עצמו בכוכב שמאוכלס על ידי אנשים שחיים בעידן האבן. כל ההשכלה שלו היא חסרת שימוש שם, אבל הוא הופך לאדם חשוב, כי הוא יודע ללמד אותם להכין כריכים. גם אם הטענה הזאת נכונה, צריך לזכור שלא ברור האם המעגל הזה של השכלה-גידול בהשכלה-גידול בתשואה יכול להמשיך לנצח. בנוסף, ברור גם שאפילו אם בממוצע (ובחציון) השכלה גבוהה היא רווחית, יש גם לא מעט אנשים שמרוויחים פחות מהחציון והרבה יותר אנשים שמרוויחים פחות מהממוצע.
אביחי שניר,
אוניברסיטת בר אילו
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
19.באוניברסיטה לומדים ללמודגדעון 29/08/2023 17:14הגב לתגובה זו0 0וזה דבר חשוב הדוחף אותך קדימה בכל תחומי החיים. נוסיף את הביטחון העצמי שתואר מספק, ונבין את גודל המקפצה.סגור
-
18.מסכים לגבי לימודי מדעים והנדסה לא למדעי הרוח ושטיפתאזרח 24/08/2023 08:33הגב לתגובה זו0 0המוח. בישראל אין אין אין חושב חשעבה אקדמאי כל סטודנט יודע שאם הוא לא מדיע דעות לצד הנכון הוא ינודה יוחרם ויפגעו לו הציונים בדיוק כמו שסטודנט בסוריה או צפון קוריאה לא יביע התנגדות למשטרסגור
-
17.זה לא כל כך רלוונטי לימינובב 23/08/2023 10:16הגב לתגובה זו0 1ישנן חברות מובילות, שמעדיפות הכשרה מקצועית פנימית על פני תואר. מעבר לזה, יד היום מגוון אפשרויות להכשרה מקצועית ממוקדת שעדיפה על לימודים לא מעשיים לתואר.סגור
-
16.נחמד. אהבתי. (ל"ת)אני 22/08/2023 22:29הגב לתגובה זו0 2סגור
-
15.אביחי יש לך טעותאורי 22/08/2023 20:50הגב לתגובה זו0 0אין מתאם בין השכלה להכנסה. המתאם הוא בין תואר להכנסה. יש מחקר שהוכיח את זה.סגור
- טען עוד
-
14.כושר ישיבה בספריהתואר וכשרון 22/08/2023 13:52הגב לתגובה זו5 2הרבה אוניברסיטאות הן מקור להעסקת מקורבים.נפוטיזם גלוי תל אביב כמשלסגור
-
13.האוניברסיטה של צה"ל נותנת תשואה 50%זליג 22/08/2023 13:52הגב לתגובה זו6 1הבטלנים (לא כולל טייסים וצוללים) מגרבצים 27 שנים, מקבלים רנטה/דיבידנדים 40 שנה.סגור
-
12.תואר הד"ר שלך אינו מעיד על יכולתשלומי 22/08/2023 12:48הגב לתגובה זו8 7חבל על האמירות השגויות שעלולות לטעת רושם מוטעה. חבל שזאת הרגשתך לגבי האקדמיה. כנראה בחרת נתיב רדוד וביזבזת שנים טובות בלי להתקדם ולהבין יותר. חבל שאת הלקח האישי שאינו מייצג דעתם של רבים וטובים אתה מנסה לשרבט לכתבה.סגור
-
11.משעמםיוני 22/08/2023 12:22הגב לתגובה זו8 6נושא לא מענייןסגור
-
10.ד"ר נכבדלרון 22/08/2023 11:42הגב לתגובה זו2 4אתה כותב יפה וגבוה אך לאנשים הנמצאים בנמוך,לא חבל על הזמן??!!סגור
-
9.בפועל התועלת מאקדמיה היא הקשריםקוקו 22/08/2023 10:55הגב לתגובה זו6 1האנשים מסביבך יהיו תוך כמה שנים אנשי מפתח בארגונים ויכניסו אותך. המרצים שלך הם כנראה אוטוריטה בתחומם, והתעשיה עולה אליהם לרגל, ומילה טובה שלהם תפתח דלתות. ואם אתה יזם - היכרות באקדמיה היא דרך טובה לבחור שותפים.סגור
-
8.חישוב לא נכוןדרומי 22/08/2023 10:27הגב לתגובה זו2 1השכלה מקדמת את הלומד , התשואה היא שאתה לא תעבוד בשכר מינימום , נכון יש הפסד ראשוני על אי השתכרות , לדוגמא מהנדס , 5500*4*12=264000 ₪, הפסד , אחרי עשור את מרוויח יותר לפחות פי 3 ,סגור
-
7.The whole point of a college degreesylvester stallone 22/08/2023 10:17הגב לתגובה זו4 1The whole point of a college degree is to show a potential employer that you showed up someplace four years in a row, completed a series of tasks reasonably well, and on time.סגור
-
6.אחד המקרים שהעבר לא מעיד על ההווה (ל"ת)היום זה לא ככה 22/08/2023 10:10הגב לתגובה זו1 0סגור
-
5.משקיעים בהון אנושי במשפחהאזרח 22/08/2023 10:03הגב לתגובה זו0 1כל בעל עסק עצמאי יודע שנפוטיזם זה הדרך לשמור על הכסף גם אם אין כישורים מתאימיםסגור
-
4.בוגר אוניברסיטה או מכללה מראה שיש לו יכולת לימודית להבדמשה ראשל"צ 22/08/2023 10:02הגב לתגובה זו1 0להבדיל מאובף קורסים אקראייםסגור
-
3.ההשוואה בין התשואה להשכלה גבוהה לבין שוק המניות שגויהליאור 22/08/2023 09:59הגב לתגובה זו3 0על מנת לקבל תשואה מההשכלה הגבוהה צריך לעבוד וקשה…. בשוק המניות רק שמים את הכסף. לכאורה אם כן ההשקעה בשוק המניות עדיפה כי הפער בינה לבין ההשכלה הגבוהה לא גדול יחסית, ובמקרה של שוק המניות לא עובדים בכלל, כמובן שזה עניין של העדפה אבל לדעתי הקונצנזוס יעדיף את שוק המניות בהנחה שזו המשמעות היחידה להשכלה הגבוההסגור
-
2.זה נכוןחחח 22/08/2023 09:56הגב לתגובה זו4 1מלמדים עובדלוגיה))) לא מלמדים להיות יזמים מלמדים להיות שכירים במקרה הטוב טובים עם תעודה))) ישנם סרטים טובים מאוד שמדברים על זה!סגור
-
אוניברסיטה זה לימוד כלים מעבר לכך יש את היכולת האישית (ל"ת)משה ראשל"צ 22/08/2023 10:03הגב לתגובה זו3 1סגור
-
1.אנשים עם תואר מרוויחים,7000/6000 מדינה אוכלת יושביה... (ל"ת)Zubi 22/08/2023 09:45הגב לתגובה זו4 4סגור
-
אנשים עם תואר - שקל להקבל או קל לעבור או לא צריך בשוקכלכלן 22/08/2023 11:19הגב לתגובה זו4 0וסתם עושים בשביל ה"נשמה". שזה נהדר - אבל זה מותרות.סגור