הריבית כנראה תישאר ללא שינוי בשבוע הבא. אבל למה בנק ישראל יכול להפתיע ולהעלות?

לכאורה בנק ישראל לא צריך למהר ולהעלות שוב את הריבית. אבל יש בכל זאת כמה דברים שהוא עשוי לקחת בחשבון; האם בפעם הראשונה מזה שנה וחצי בנק ישראל לא יחקה את מהלכי הפד' האמריקאי? והאם נגיד בנק ישראל צפוי להישאר לקדנציה נוספת (כנראה שלא)
 | 

החלטת הריבית של פרופ' אמיר ירון בשבוע הבא עשויה להיות מהאחרונות שלו (יש עוד שתיים לפני סיום הכהונה הרשמי שלו ב-24 בדצמבר, בהנחה שהוא לא יוארך, ורוב ההערכות הן שהוא לא ימשיך לכהונה נוספת, בין אם כי הוא לא רוצה או כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא רוצה. 

אבל מה בנק ישראל צפוי להחליט? אם תשאלו את הכלכלנים, הם מאמינים שבנק ישראל לא יעלה את הריבית בהחלטתו ביום שני הקרוב, 4 בספטמבר, וישאיר אותה על 4.75%. הסיבה די ברורה - האינפלציה נמצאת במגמת ירידה כאשר היא אפילו הפתיעה לטובה בנתוני חודש יולי עם 3.3% שפורסמו לפני שבועיים והיא צפויה תוך שנה לחזור לחלק העליון של טווח היעד של בנק ישראל (1-3% בשנה), כאשר הצפי הוא ל-2.6% עד 3%. השיפור בציפיות האינפלציה נותן לבנק ישראל מרווח נשימה כך שלכאורה הוא יכול להמתין ולראות מה קורה במשק.

אמנם בחודש אוגוסט צפוי 'במפר' באינפלציה - עליה באינפלציה חזרה לכיוון ה-4% אבל זה בעיקר טכני. מדד אוגוסט הקודם ירד ב-0.3%, לכן עליה כעת של 0.3-0.4% תעלה זמנית את האינפלציה אבל זה צפוי והשאלה היא איך ייראו החודשים בהמשך השנה. ובכל מקרה - החלטת הריבית של בנק ישראל תתקבל לפני פרסום המדד הבא כך שהוא לא יוכל להסתמך על הנתונים ההם בהחלטתו הקרובה.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

מעבר לאינפלציה - אפשר לראות בישראל סימנים להאטה בפעילות הכלכלית במשק. כך, יש ירידה של 0.7% בפדיון של ענפי הכלכלה, ההייטק נעצר וגם הייצור התעשייתי נמצא בירידה. נתוני מאקרו חלשים מסייעים לאינפלציה להיבלם ולכן בתקופה כזו שבה 'רע זה טוב' הם נתונים טובים מבחינת בנק ישראל.

נתון חיובי נוסף מבחינת בנק ישראל הוא שהריבית הריאלית (הריבית פחות האינפלציה הצפויה בעוד שנה) חזרה להיות חיובית, כלומר כאשר חוסכים גם במכשירים סולידיים מצליחים לקבל ריבית שלא רק שומרת על ערך הכסף ומונעת את שחיקתו, אלא גם נותנת תשואה מעבר לאינפלציה.
 

האם בנק ישראל לא יעקוב - הפעם - אחרי הפד' האמריקאי?

צריך לומר - אם בנק ישראל יחליט לא להעלות את הריבית הפעם, זה יהיה חידוש מרענן:  בפעם הראשונה הוא לא יעקוב אחרי הבנק המרכזי האמריקאי, הפד'. עד כה, בכל מהלך העלאות הריבית החל מאמצע השנה שעברה בנק ישראל עקב כמעט במדויק אחרי העלאות הריבית של הפד': בנק ישראל העלה את הריבית בכל פעם שהפד' העלה ולא העלה בפעם האחרונה, אחרי שהפד' לא העלה. רק שמאז התקבלה עוד החלטה אחת של הפד' - הוא העלה את הריבית שלו שוב. 

בבנק ישראל ישמחו להפסיק להיות 'האיש הרע', זה שמעלה את הריבית והתקשורת כותבת עליו שהוא פוגע בנוטלי המשכנתאות, שקשה להם יותר ולא מבינים מה קורה. בנק ישראל צודק במהלכים שלו לעצירת האינפלציה, היא סכנה הרבה יותר גדולה למדינה מאשר עלייה בהחזרי המשכנתאות, אבל למי שמשלם כל חודש עוד 1,500 שקל קשה להסביר למה בנק ישראל בעצם עוזר לו (החלשים נפגעים יותר מהאינפלציה מאשר החזקים. ומעבר לכך - הסכנה היא אינפלציה גבוהה מאוד שרק תמשיך לעלות). במילים אחרות - בינתיים כל הכוכבים מסתדרים לבנק ישראל כדי לא להעלות כעת ריבית. 

בנק ישראל גם יכול להמתין עם העלאת הריבית הפעם מאחר שהחלטת הפד' הבאה תתקבל ב-20 בספטמבר, ועל פי החוזים העתידיים על ריבית הפד' הפעם הוא לא צפוי להעלות את הריבית (בהסתברות של 80%). במילים אחרות, פער הריביות בין ישראל לארה"ב לא צפוי להתרחב בהחלטת הריבית הקרובה של הפד' ולכן בנק ישראל יכול 'להרשות' לעצמו להמתין להחלטה הבאה שלו ב-23 באוקטובר.
 

יש גם סיבות להעלות את הריבית - פער הריביות בין ישראל לארה"ב התרחב, הדולר מתחזק, האבטלה נמוכה

מצד שני, לא הכל מושלם. פער הריביות בין ישראל לארה"ב נפתח בשנה האחרונה. ריבית בנק ישראל אמורה להיות גבוהה מזו של הפד' האמריקאי, שכן במקרה כזה משקיעים רוצים להגיע ולהשקיע יותר בישראל. בשנה האחרונה זה התהפך - וזה חלק מהסיבה שיוצאים כספים מישראל (המשקיעים אומרים לעצמם - למה לקבל 4.75% במדינה יותר מסוכנת כמו ישראל אם אפשר לקבל 5.5% בארה"ב עם סיכון נמוך יותר). אז גם אם הפער לא יתרחב עוד יותר בהחלטת הפד' הקרובה - הוא כבר התרחב עד כה לשלושת רבעי האחוז, וזה לא מעט. זה מוציא מישראל כספי השקעה של משקיעים זרים.

תנועה כזו של הכסף מחוץ לישראל פירושה היחלשות של השקל - וזו אחת הסיבות לכך שהדולר מתחזק בשנה האחרונה (לצד הבלאגן הפוליטי בישראל). היחלשות השקל היא גורם אינפלציוני וכבר אמר נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון שיש בישראל כעת אינפלציה עודפת של כ-1% בעקבות התחזקות שער הדולר. ירון גם הוסיף שהוא ימשיך להעלות את הריבית אם יהיה צורך בכך.

היחלשות השקל, שנסחר כעת תמורת 3.81 שקלים, היא משמעותית, אבל הכלכלנים מעריכים שבינתיים לא מספיק כדי לגרום לבנק ישראל להעלות שוב את הריבית. אבל זה יכול לקרות בהמשך.

מעבר לכך - הפד' האמריקאי ככל הנראה כן יעלה את הריבית באחת משתי החלטותיו הקרובות. אמנם 80% נותנים סיכוי לכך שהוא לא יעלה את הריבית בהחלטה הקרובה אבל המשקיעים נותנים סיכוי של 60% להעלאה באחת משתי ההחלטות הקרובות. במילים אחרות: אם הריבית לא תעלה בארה"ב בספטמבר היא כנראה כן תעלה בנובמבר. התרחבות נוספת בפער הריביות בין ישראל וארה"ב - תיאלץ כנראה את בנק ישראל להעלות את הריבית בהמשך השנה.

ועוד כוכבית אחת - האבטלה ממשיכה להיות נמוכה ברמות שפל של 3.4%. תעסוקה מלאה במשק זה מצב טוב בדרך כלל, אבל מדובר בגורם אינפלציוני - כשאין עובדים חלופיים בשוק צריך להעלות להם את השכר וזה בתורו מתדלק את האינפלציה, כך לפחות אומרים ספרי הכלכלה. אבטלה נמוכה עלולה להקשות על ירידת האינפלציה ובינתיים זה גורם לחשש בבנק ישראל. מנגד - אפשר לראות כבר את הירידה בביקוש לעובדים, שמתבטאת בנפילה במספר המשרות הפנויות במשק ולכן הכלכלנים מעריכים שהאבטלה תעלה בהמשך. בינתיים, האבטלה הנמוכה היא לא גורם מספיק חזק כדי להעלות את הריבית אבל זו כוכבית.

תגובות לכתבה(37):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    חייב להעלות ריבית אם לא יאבד את המומנטום הדולר יטוס
    כלכלן 04/09/2023 11:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    והאינפלציה תעלה עוד התחמושת במחסנית עודת להיגמר לו עוד כמה כדורים והמטרה תיפול
    סגור
  • 12.
    חישוב האינפלציה שגוי ומוטה. המשקולות לא נכונות
    אני 04/09/2023 11:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    והשיטות בהן משתמשים בכדי להראות אינפלציה נמוכה הן הזויות. לכן אומרים 3-5 אחוז ואנחנו רואים עליה בהוצאות של 20%
    סגור
  • 11.
    יעלה כמו גדול מחר.
    יוני 03/09/2023 11:38
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הוא גם ככה לא ממשיך והוא לא מחשבן מה יגידו עליו הליצנים במממשלה. הוא חייב להעלות
    סגור
  • 10.
    תראו מופתעים
    כלכלן 03/09/2023 11:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מחר הריבית תעלה בוודאות - איך יודע ? יש לנו נגיד כלומניק חקיין שמעתיק הכל מהאמריקאים גם כשאין צורך אמיתי בהעלאת הריבית בישראל (פערי אינפלציה בין ישראל לארה"ה - מה שמותיר ריבית ריאלית די דומה גם בלי העלאה) - וגם כאשר חכול למכור דולרים ובכך למתן אינפלציה , להוריד יתרות מט"ח ולהמנע מכאוס - היי אבל הוא כבר התבטא בדוח בנק ישראל וב CNN - שיהיה בהצלחה לכולנו עד שיעוף הביתה בתום הקדנציה - נכשל כישלון חרוץ
    סגור
  • 9.
    מסקנה ?
    רואה נולד 03/09/2023 11:17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    המון מילים . מסקנה : יעלה ? יוריד ? או ללא שינוי ?
    סגור
  • טען עוד
  • 8.
    צריך להעלות את הריבית כמה שיותר
    רועי 03/09/2023 09:47
    הגב לתגובה זו
    4 1
    רק ככה נפוצץ את בועת החובות למען עתיד ילדינו מחייבים רק ככה הנדלן יקרוס מחסור הונאת העשור
    סגור
  • היא תקרוס בכל מקרה
    כלכלן 03/09/2023 10:51
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אבל בלי קשר לכך, אתה אדם די בזוי שמעודד ילדים להיות בטלנים על חשבון ילדים אחרים שכן עבדו ועמלו קשה ורכשו לעצמם דירות באמצעות משכנתא שאתה גם מייחל להם שלא יצליחו להחזיר.
    סגור
  • 7.
    ריבית זה דבר רע במהותו
    מומחה גדול 01/09/2023 21:39
    הגב לתגובה זו
    13 3
    להוריד את הריבית לאפס עגול , ריבית זה עבדות סמויה , לא אינפלציה ולא כלום רגע מה אין מדינה שתנהל את המשאבים , שהבנקים יסתפקו בעמלות מה לא טוב!!! אהה אחר כך לא יהיה מליונים דוונדים לחלק , לא שמתי לב לזה
    סגור
  • אחי, רמת ההבנה שלך בכלכלה קצת מביכה (ל"ת)
    לא מומחה גדול 04/09/2023 12:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אין בעיה שלא תהיה ריבית. אבל ברוצה מידה אין משכנתא.
    אני 04/09/2023 11:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רוצה בית תשלם עם מה שיש לך. אין ריביות ואין הלוואות.
    סגור
  • יש לך אפס הבנה בכלכלה. אתה מקשיב לדעות פופוליסיטיות (ל"ת)
    לך תלמד 03/09/2023 10:06
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • חחח (ל"ת)
    ניביגנךש 03/09/2023 09:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • ריבית היא מה שנותן ערך לכסף
    המגיב 01/09/2023 22:52
    הגב לתגובה זו
    8 0
    אם אין ריבית, ומקבלים כסף בחינם, אפשר להריץ מחירים כלפי מעלה, בלי סוף, ובלי מעצור. כי אם הריבית היא אפס, כולם יקחו עוד ועוד ועוד הלוואות, כל הזמן.
    סגור
  • 6.
    האינפלציה תעלה אם לא תועלה הריבית
    לילי 01/09/2023 18:25
    הגב לתגובה זו
    3 1
    העלאת הריבית תרסן את עליית הדולר שגורם לאינפלציה ותרסן ביקושים . נכון שיהיו צעקות לפטר את הנגיד . הנגיד כבר פוטר כך שזה לא שיקול .
    סגור
  • כמה שטויות
    כלכלן 03/09/2023 12:43
    הגב לתגובה זו
    1 1
    זה מה שמוכרים לציבור - העלאת ריבית תגרום לירידה בכמות רוכשי דירות ומשקיעים - אם כל אותם חסרי דיור לא יבואו לגור אצלך בבית , הם ישכרו דירה - דמי השכירות יעלו כי ההוצאה למשקיע תעלה , התשואה האלטרנטיבית תעלה , וגם הביקוש יעלה - מה שיוביל בהכרח להעלאת שכר הדירה - רבע מהמדד זה דיור ( מחירי שכירויות ליתר דיוק) - אזהאינפלציה תעלה , השכר במשך יעלה כי ידרשו תוספות שכר - זנה מעגל שוטים שמנסים למכור לך - הנגיד נכשל ובמקום למכור דולרים מוכר את המדינה - שיהיה לכולנו בהצלחה
    סגור
  • 5.
    בנק ישראל יושב על ערמה של מט"ח! למה לא משחרר??? (ל"ת)
    ישראל 31/08/2023 19:40
    הגב לתגובה זו
    6 5
    סגור
  • הוא ישחרר ב 4.5 -5
    רוני 03/09/2023 11:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשיגיע אירוע חיצוני קשה...והוא יגיע זה עניין של זמןן ..מלחמה קשה ואני לא מדבר על מבצע קיקיוני בעזה...יש פה הרבה אי ודאות והתקופה הקרובה תהיה בעייתית מאוד והוא צריך להיות מוכן ולא לבזבז תחמושת בדולר 3.8-4... כשיתחיל הבלאגן הדולר יעוף ואז הוא ישחרר ..לא אומר שזה יעזור אבל לשם הוא מכוון לדעתי
    סגור
  • מספיק עם נבואות מלחמת גוג ומגוג המטכל העלוב שלנו כל הזמ
    משה ראשל"צ 04/09/2023 07:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הזמן משדר שחור שאין כלום
    סגור
  • יוריד את המחיר. (ל"ת)
    ג'וני 01/09/2023 20:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • א זה לא יעזור ב שמור למקרה חירום (ל"ת)
    לילי 01/09/2023 18:26
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • כי הוא לא מקצועי (ל"ת)
    אתה צודק 31/08/2023 20:35
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 4.
    אין מנוס מהעלאת ריבית!!
    אולגה 31/08/2023 18:49
    הגב לתגובה זו
    22 4
    ההנהגה החרדית הארורה סוחטת את נתניהו המושחת, בוזזת את הקופה הציבורית, מסרבת להתחייב ללימודי ליבה ושירות צבאי.
    סגור
  • קח את המשכנתא שלי עליך
    שלום 01/09/2023 15:14
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ושימשיכו להעלות את הריבית אנשים פה קורסים ואתה להמשיך להמשיך קל לומר כשלא לקחת משכנתא שחונקת
    סגור
  • משכנתא
    דורי 01/09/2023 21:45
    הגב לתגובה זו
    0 1
    תחזיר את הקרן אל שתשלם ריבית למה לשלם את הלחם של הילדים שלך ריביות
    סגור
  • מי הכריח אותך לקחת משכנתא שלא תעמוד בהחזריה
    המגיב 01/09/2023 20:12
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מי שלוקח משכנתא ל 30 שנה, אבל מסתכל אחורה רק 10 שנים, ולא מסתכל על ההיסטוריה בכללותה, הבעייה היא שלו. הריבית בשנת 2000 היתה 12 אחוז. כן, כן - 12 אחוזים. לא 4 אחוז. אם לתושבים בישראל היתה אחריות אישית, ומשמעת עצמית, והיו מבינים שהריבית תעלה, ותעלה לרמה נורמאלית של בערך 5 אחוזים, היינו היום במקום אחר. (מחירי הדירות לא היו מגיעים לרמות האלו מלכתחילה)
    סגור
  • תענוג של תגובה. אנשים התרגלו לכסף "קל" (ל"ת)
    תומר 04/09/2023 12:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אנשים היום מקשיבים לעצות בטיקטוק.
    אני 04/09/2023 11:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מאמינים בני מאמינים הרבית לעולם לא תעלה מחירי השירות לעולם לא יורדים יש מחסור של דירות יש לנו מדינה קטנה הקבלן בעצם מפסיד עליך.
    סגור
  • 1929 כאן !!! (ל"ת)
    דן 31/08/2023 19:03
    הגב לתגובה זו
    0 10
    סגור
  • 3.
    הכל שטויות
    דבורי 31/08/2023 17:55
    הגב לתגובה זו
    2 6
    הוא לא יעלה את הריבית כי זה ידפוק את הבנקים למשכנתאות שהציבור לא יוכל לעמוד יותר בתשלומים וזו הסיבה האמיתית
    סגור
  • כותרת טובה בחרת "הכל שטויות"
    לאוניד מלניקוב 31/08/2023 20:43
    הגב לתגובה זו
    0 1
    בעיקר מה שכתבת זו שטות מוחלטת
    סגור
  • לא הייתי מזלזל
    אזרח 01/09/2023 20:32
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אחוז הכשל בהחזר הלוואות עלה, כצפוי.. יש גם יותר עסקים שפושטים רגל, עזוב משכנתאות. עסק שפושט רגל משחרר עובדים לאבטלה, והבנק מפסיד כסף )או למעשה מרוויח פחות, כי יש יותר פושטי רגל, כך שלהעלות עוד ריבית שיצמם נטילת הלוואות ויגדיל סיכוי לפשיטות רגל, לאו דווקא יגדיל רווחים לבנקים). יש דרישה למרווח בטחון גדול יותר על הלוואות.
    סגור
  • 2.
    איך יכול להיות שבנק ישראל לא ילעה ריבית
    המגיב 31/08/2023 17:50
    הגב לתגובה זו
    14 1
    כאשר ביולי הפד העלו ריבית, מה שפתח פערי ריבית של אחוז שלם לטובת הדולר לעומת השקל. וכאשר הדולר עולה עולה ? נראה לי לא סביר בעליל שהריבית בישראל תשאר כמו שהיא.
    סגור
  • הדולר יתחיל לרדת בקרוב (ל"ת)
    גור לך 31/08/2023 20:34
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • יכול להיות שאתה צודק.
    המגיב 01/09/2023 20:13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מכוון שאני לא רואה את זה כך - אודה אם תוכל להסביר מה הסיבות שיובילו לירידה של הדולאר ? (ובנימה היתולית - האם גם הוא יברח מהארץ בגלל השינויים במערכת המשפט ? - יורד = עוזב את הארץ)
    סגור
  • 1.
    תם הטכס
    עוד לא הבנת האינפלציה תרד חזק לציבור אין כח קניה ה 31/08/2023 17:11
    הגב לתגובה זו
    4 7
    עוד לא הבנת האינפלציה תרד חזק לציבור אין כח קניה הריבית סיימה את דרכה עוד חודש תבין
    סגור
  • אין כוח קניה ?? חגיגת קניית רכבים חשמליים !!!! (ל"ת)
    משה ראשל"צ 31/08/2023 19:38
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • חגיגה של הלוואות התכוונת (ל"ת)
    תומר 04/09/2023 12:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות