דו"ח ה-OECD: ישראל מוציאה יותר על חינוך - האם זה מתבטא בציונים?

ישראל מוציאה על חינוך 6.2% מהתוצר לעומת 4.5% במדינות ה-OECD, אבל למרות זאת ישראל מתחת לממוצע ה-OECD בציונים במבחני ההשוואה הבינלאומיים (מתמטיקה, הבנת הנקרא ומדעים); בישראל יש הרבה יותר אנשים עם תואר אוניברסיטאי לעומת העולם (51% לעומת 40%), השאלה היא האם זה גם עוזר לשכר של הישראלים
 | 
telegram
(5)

בשנת 2020 הוציאה ישראל על מוסדות חינוך וטיפול הגיל הרך 1.2% מהתוצר המקומי הגולמי, ועל החינוך היסודי, על יסודי ועל תיכוני 5% מסך התוצר. מדובר בשיעורים גדולים בהרבה מהשיעורים המקבילים ב-OECD: השיעור במדינית ישראל עומד על 6.2% לעומת 4.5% בממוצע ה-OECD עבור מוסדות החינוך מהגיל הרך ועד העל-תיכוני, כך עולה מנתוני דו"ח Education at a Glance (EAG) של ארגון ה-OECD לשנת 2023. הדו"ח מתייחס ל-38 מדינות החברות בארגון, ובכלל זאת מדינת ישראל. 

עם זאת, ולמרות ההשקעה הגדולה יותר ביחס לתוצר, מדינת ישראל בכל זאת נמצאת מתחת לממוצע במבחנים הבינלאומיים ובמקומות האחרונים מבין מדינות ה-OECD בכל הקשור לרמת המתמטיקה, הבנת הנקרא ומדעים של תלמידיה. כך למשל, במבחני פיז"ה ישראל נמצאת במקומות ה-41 במתמטיקה, במדעים התלמידים במקום ה-42 ובלימודי שפה במקום ה-37 (מתוך 79 מדינות). לא מחמיא. מדובר על פער של כ-10% בין ישראל ביחס לממוצע במדינות המפותחות. 

לבעיה הזו יש גם השלכות כלכליות חמורות. על פי מחקר של בנק ישראל מ-2015, "איכות ההשכלה בישראל מפגרת אחרי המדינה החציונית ב-OECD, מידת הפיגור גורעת כ-0.4 עד 0.6 נקודת אחוז מקצב הצמיחה השנתי של הטווח הארוך וכחמישית עד רבע מרמת הפריון הכולל של הטווח הארוך". 

כותרת ראשית

- כל הכותרות

גם מבחנים פנימיים שעורכת המדינה מצביעים על פערים גדולים ומשמעותיים בינה לבין שאר המדינות המתפתחות. במקביל, מדו"ח ה-OECD עולה כי מספר השעות המוקדשות בישראל בחינוך היסודי ובחטיבת הביניים לאוריינות שפתית, מורשת, חברה ורוח, ולשפות זרות גבוה יותר ביחס לממוצע מדינות ה-OECD. בנוסף, בישראל יש עלייה משמעותית בין החינוך היסודי לחטיבת הביניים במספר שעות הלימוד באוריינות שפתית, מורשת, חברה ורוח: מ-267 שעות בחינוך היסודי ל-331 שעות בחטיבת הביניים.

ישראל מדורגת במקום השלישי מתוך כלל מדינות ה-OECD, אחרי איסלנד (7%) ונורבגיה (6.8%), במדד הוצאה עבור חינוך מהגיל הרך ועד החינוך העל-תיכוני. כמו כן,שיעור ההוצאה של ישראל עבור מוסדות בחינוך היסודי, העל יסודי והעל תיכוני הוא השני הגבוה ביותר במדינות ה-OECD אחרי זה של קולומביה (5.1%). במקום השלישי נמצאת איסלנד עם 4.9% ובמקום הרביעי נורווגיה עם 4.8%. 

שיעור ההוצאה  של ישראל על מוסדות חינוך וטיפול הגיל הרך (1.2%) גבוה מזה של ה-OECD (כ-0.9%) וממקם את המדינה במקום השישי עם צ'ילה, פינלנד, לטביה וליטא. קודמות אותן נורווגיה ואיסלנד (2%), שוודיה (1.8%) ואסטוניה ודנמרק (1.3%).

ישראל נמצאת בין המדינות בהן מספר שעות לימוד החובה הוא בין הגבוהים ביותר
תלמיד בחינוך היסודי בישראל לומד 918 שעות מול 805 בממוצע מדינות ה- OECD, ובחטיבת הביניים תלמיד ישראלי לומד 976 שעות לימוד מול 916 בממוצע מדינות ה-OECD. כמו כן, מדינת ישראל היא אחת משתי המדינות הבודדות ב-OECD (לצד מקסיקו) שבהן מספר שנות לימוד החובה הוא 15 שנים. 3 שנים בחינוך הקדם יסודי, 6 שנים בחינוך היסודי, 3 שנים בחטיבת הביניים ו-3 שנים בחטיבה העליונה. הממוצע ב-OECD עומד על 11.8 שנות לימוד חובה בלבד. כמו כן, מדינת ישראל היא אחת מהמדינות היחידות (לצד מקסיקו, הונגריה וצרפת) שבה לימודי חובה מתחילים כבר החל בגיל 3.

אוכלוסיית ישראל מהמשכילות בעולם
אחוז בעלי ההשכלה השלישונית (בוגרי חינוך גבוה) ב-2022 במדינת ישראל הוא גבוה בהרבה מזה של ממוצע ה-OECD (50.6% לעומת 40.4%). במקביל, אחוז מעוטי ההשכלה נמוך למדי: 11.8% בישראל לעומת 19.8% בממוצע ה-OECD. כ-88% מהאוכלוסייה בישראל השלימו השכלה תיכונית - מעל לממוצע OECD העומד על כ-81%.

מדינת ישראל מובילה בשיעור הגידול הטבעי
מדינת ישראל מדורגת במקום הראשון במדינות ה-OECD בשיעור הגידול של אוכלוסיית בני 6-17. לאורך העשור האחרון (2010-2021) שיעור הגידול של אוכלוסייה זו עומד על 25.1%, בעוד שבמדינות ה-OECD ממוצע אוכלוסייה זו ירד בשיעור של 1.1%. ב-20 מדינות מתוך 38 המדינות הנכללות בדו"ח חלה ירידה בשיעור אוכלוסיית הצעירים (גילי 6-17). למשל, לאורך העשור האחרון נרשמה בדרום קוריאה ירידה של 26% ובליטא ירידה של 23.4%.

מדינת ישראל מצליחה לצמצם לאורך השנים את הצפיפות בכיתות
לזכותה של מדינת ישראל ייאמר כי על אף שהיא במקום הראשון בשיעור הגידול של מספר התלמידים, היא מצליחה לצמצם לאורך השנים את מספר התלמידים בכיתה: בין השנים 2010 ל-2021 מספר התלמידים גדל ב-24% בחינוך היסודי וב-19% בחטיבת הביניים, אך צפיפות התלמידים בכיתה פחתה ב-5.1% בחינוך היסודי וב-3.7% בחטיבת הביניים.

הגננות בישראל מבוגרות יותר ביחס לממוצע ה-OECD, אך המורים צעירים יותר
הגיל הממוצע של גננות בחינוך הקדם יסודי במדינת ישראל גבוה מזה של ה-OECD, אך המורים בחינוך היסודי והעל יסודי בישראל צעירים יותר ביחס לממוצע ה-OECD: הגיל הממוצע של גננת בישראל עומד על 42.3 שנים, בעוד שבממוצע מדינות ה-OECD הגיל הממוצע של גננת עומד על 41.4 שנים. 

הגיל הממוצע של מורה בחינוך היסודי בישראל עומד על 41.4 שנים, בעוד שבממוצע מדינות ה-OECD הגיל הממוצע של מורה בחינוך היסודי עומד על 43.6 שנים. רק 23% מהמורים בחינוך היסודי בישראל הם מעל גיל 50. 

רוב מנהלי מוסדות חינוך בישראל הם בעלי תואר שני ומעלה
בכל שלבי החינוך, רוב מנהלי בתי ספר בישראל בעלי תואר שני ומעלה: כ-99% בחטיבת הביניים, כ-96% בחינוך היסודי וכ-79% בחטיבה העליונה.

שר החינוך, יואב קיש: "מהדו"ח שמתפרסם היום עולה כי מספר השעות המוקדשות במערכת החינוך בישראל למקצועות המורשת החברה והרוח הוא גבוה ביחס לממוצע  מדינות ה-OECD. מדובר במקצועות שמהווים חלק משמעותי מאד בעיצוב זהותו ודמותו האישית והלאומית של התלמיד הישראלי. בכוונתי לחזק מגמה מבורכת זו, כדי להעמיק את הזהות של תלמידי ישראל, לחבר אותם להיסטוריה ולמורשת של בני עמם, ולהעצים את תחושת השייכות שלהם לארצם ולמולדתם".

מ"מ מנכ"ל משרד החינוך, מאיר שמעוני: "הדו"ח המתפרסם היום מצביע על כך שמערכת החינוך מצליחה להתמודד עם האתגרים המורכבים העומדים לפתחה, הנובעים מאופייה הייחודי של מדינת ישראל. בכוותנו להמשיך להתמודד עם האתגרים הללו, ולצמצם את הפער מול מדינות ה-OECD".

תגובות לכתבה(5):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    הנתונים האלו חסרים כמה ילדים יש ב OECD, וכמה בישראל ??
    המגיב 12/09/2023 23:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם יכול להיות שההשקעה לכל תלמיד ב OECD, גדולה יותר מההשקעה לכל תלמיד בישראל ? אם ב OECD משקיעים 4.5 על(לשם הפשטות) 100 ילדים - כל ילד מקבל 0.045, אבל בישראל משקיעים 6.2 על (לשם הפשטות) 200 ילדים (כי יש יותר ילדים) - כל ילד בישראל מקבל רק 0.031. הנתונים האלו חסרים ביותר.
    סגור
  • 2.
    מגיל 3. זה כדי שההורים ילכו לעבוד והרבה . והילדים
    לימודי חובה 12/09/2023 17:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יעברו התעללות אצל גננות וסייעות לא ראויות. הכל מתוכנן לטובת ההורים שיהיה להם איפה לזרוק את הילד ברבע ל8 ולשבת בבית קפה לפני העבודה. הכל על גב המורים שצריכים להגיע ברבע ל8 לשמור על הילדים. וגם זה ללא שכר. ואף אחד לא חושב על הילדים בכתה ט לומדים שלל מקצועות מכל הבא ליד. ספרות. תנך לשון הסטוריה פיזיקה כימיה ביולוגיה מחשבים מתימטיקה ואנגלית וערבית זה נשמע לכם נורמלי? הזיה
    סגור
  • 1.
    ההשקעה של המדינה לא תעזור ..
    ירון 12/09/2023 14:52
    הגב לתגובה זו
    0 1
    יש אוכלוסיה חלשה בישראל ויש אוכלוסיה חזקה...המדינה שופכת כסף פסיכי על חינוך לאוכלוסיה החלשה בתקווה לתת הזדמנות שווה . זו מחשבה מאוד יפה אבל תאכלס ....מעטים מאוד מהאוכלוסיה החלשה יצליחו ויחזירו את ההשקעה . למה זה קורה? זה ממש לא משנה...ככה זה...מה לעשות. אתם קולטים מה היה תורם למדינה שפיכת הכסף על הציבור החזק. תורם הרבה הרבה יותר אבל היי ...פוליטיקה..PC
    סגור
  • מה זה אומר "אוכלוסיה חלשה" ו"חזקה"?
    אני 12/09/2023 19:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה המדדים לכך בדיוק? וסליחה כמובן על ההפרעה לסוציאל-דרוויניזם הפרנולוגי סטייל "מיסייה קנדי" מ"ג'אנגו"
    סגור
  • צודק בכל מילה, אבל למה לעצור בחינוך
    דמיקולו פיזדמטה 12/09/2023 16:59
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לשפוך כסף על החזקים ולצמצם אצל החלשים בכל תחומי החיים, גם בבריאות בביטחון וברווחה. ככה ניפטר מהחלשים מהחולים ומהנכשלים יותר מהר והחזקים יעשו חיל.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות