למה צריך לנתק חשמל בעזה לצמיתות ואיך עומדים מול הלחץ הבינלאומי?

הסורים שמרו על עצמם ולא תקפו אותנו במשך 50 שנה, מאז מלחמת יום כיפור ב-73' - ולמה? כי לא היה להם חשמל. הורדת השלטר הישראלי תקצץ ב-90% את אספקת החשמל לרצועה. והתגובות בעולם? אין שום חוק בינלאומי שמחייב את ישראל לספק חשמל לרצועת עזה
 | 

כתבתי על כך בטור קודם אך אחזור בשנית וגם בשלישית, כי את הסיפור הזה חשוב שכל ישראלי ידע: הסורים, שבמשך הרבה מאד שנים היו האויב המסוכן והקשה ביותר שלנו, שמרו על עצמם ולא תקפו אותנו במשך 50 שנה, מאז מלחמת יום כיפור ב-73'. מדוע? כי מטוסי חיל האוויר תקפו את תחנות הכוח של דמשק והחריבו אותן ולאוכלוסיית דמשק לא היה אז חשמל חצי שנה. המודיעין הישראלי הגיע למסקנה שזה הפקטור המרכזי שגרם לסורים לאבד לחלוטין את התיאבון לנסות ולתקוף אותנו שוב ולא מספר קורבנות המלחמה שלהם או כל גורם אחר. איבוד החשמל, שמירר את חייהם, היה גורם המפתח.

הרעיון בסגירת החשמל הוא משולש: מנוף להחזרת כל החטופים והשבויים, צריבה תודעתית ארוכת טווח ופגיעה פרמננטית ביכולת העתידית של רצועת עזה להתאושש ולהתחמש מחדש. 60% מהחשמל העזתי מקורו בישראל. 30% מקורו בתחנת הכוח היחידה ברצועה והמבוססת על סולר, שמגיע אף הוא מישראל, 10% מהחשמל מגיע ממצרים. הורדת השלטר הישראלי פלוס עצירת העברת סולר על מנת שגם התחנה המקומית לא תעבוד, אמורים לקצץ ב-90% את אספקת החשמל לרצועה. זה אמור לעשות את העבודה, אך להשגת היעדים שאנו רוצים זה ייקח זמן. הרבה זמן.

הבעיה הגדולה תתעורר לעזתים די מהר כאשר מניעת חשמל תגרום להם למחסור חריף במים. ייווצר על ישראל לחץ בינלאומי גדול כדי לחזור ולספק חשמל וסולר לרצועה כדי למנוע מהאוכלוסייה מוות מצמא. המים ברצועה נשאבים במשאבות חשמליות מכ-20 בארות מרכזיות ועוד מאות בארות קטנות. יש גם צינורות מים שמגיעים ממצרים.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

האופן הכי מושכל להתכונן למחסור המים ברצועה באופן שיסכל את הלחץ הבינלאומי עלינו, הוא קודם כל להכריז שיש מים ברפיח שהמצרים מעבירים בצינורות ומי שרוצה שינוע לשם. בהמשך גם הכרזה שישראל תאפשר הכנסה מכיוון הגבול המצרי של משאבות חשמל לשאיבת מים, ככל הנדרש וכמות סולר שתספיק רק למשאבות אלו ולא למאמץ המלחמתי החמאסי. זו תהיה תשובתנו לעיתונות העולמית כאשר השאלה הקשה תעלה והיא תעלה בקרוב.

אין שום חוק בינלאומי שמחייב את ישראל לספק חשמל לרצועת עזה. הקלף שהיה בידי העזתים, שגרם לנו לספק להם חשמל מבלי שהם יצטרכו לבנות תחנות כוח משל עצמם, הוא הקלף ההומניטרי. ב-17 השנים האחרונות הם את כספם לא השקיעו באוכלוסייה ובבניית תחנות כוח, אלא בנשק להשמדת ישראל, אך מאיתנו דרשו ואיימו לעזור לאזרחיהם "כי אחרת". והאחרת הזה בסוף הגיע בכל מקרה, גם כשעזרנו בלי סוף.

הצעד ההומניטרי ביותר שגם העולם מסכים לו, הוא שהם חייבים להחזיר לנו את החטופים והשבויים, כולל תינוקות, ילדים קטנים שעונו, נשים שנאנסו וזקנים שאינם מתניידים עצמאית. יחזירו אותם יקבלו קצת חשמל לזמן מוגבל. אל דאגה, מהר מאד הם יפנו לאו"ם ולאומות מערביות שילחצו עלינו בעניין החשמל, תוך שהם מציגים תמונות של פגים באינקובטורים בבתי חולים שאין להם חשמל וזקנים שאין להם מכונות דיאליזה, ילדים מתים מצמא וכן הלאה. יש הטוענים שלישראל לא תישאר ברירה והיא תחדש את החשמל לעזה. אבל יש לנו ברירה ויש לבעיה פתרון בדמות מים שנמצאים ברפיח ומגיעים ממצרים וכן בהכנסת משאבות מים מבוססות סולר ממצרים.

שלב ראשון - הפסקת חשמל עד חזרת כל החטופים והשבויים - כולם
אין חטופים ושבויים אין חשמל. מניעת חשמל היא גם האמצעי הכי הומני ופרקטי ביחס לאלטרנטיבות, בכל הקשור למזעור הפגיעה באוכלוסייה בלתי מעורבת ולצורך החזרת החטופים והשבויים שלנו. כי ברגע שיש חשמל רק בדרום הרצועה משאבות המים תעבודנה רק שם. האוכלוסיה האזרחית תהיה חייבת לנדוד להיכן שיש מים. מים יש ברפיח אשר בדרום הרצועה, בצינורות המגיעים ממצרים.

הפסקת חשמל חיונית גם כדי שצה"ל יוכל להילחם בחופשיות ברצועה ולא לפגוע באזרחים בלתי מעורבים וגם ימנע מחיילינו סיבוך מבצעי מיותר ופגיעה בהם. המטרה הראשונית שלנו חייבת להיות שאספקת סולר לתחנת הכוח שלהם תבוא רק בעקבות חזרת כל החטופים והשבויים – כולם.

שלב שני – הפסקת החשמל לעזה לצמיתות
לאחר החזרת החטופים והשבויים החשמל הישראלי יושב לעזה לזמן מוגבל ובאופן מצומצם ביותר. רצועת עזה צריכה לעבור לחיות על גנרטורים, עד שישכילו ויבנו לעצמם תחנות כוח ואנרגיה סולארית משלהם. הם השקיעו את כל הכספים שניתנו להם לאורך השנים בבניית נשק התקפי נגד ישראל כעת לא תהיה להם ברירה.

זו מדינת אויב ושטח אויב והם הבטיחו לנו בעשרות השנים האחרונות "הודנה" פעם אחר פעם. המשחק הזה נגמר. חלק מהרעיון בעצירת החשמל הוא בכך שהם לא יתאוששו ולא יוכלו לבנות את כוחם מחדש. רצועת עזה לא תשוקם כי היא לא תקבל חשמל. וכן, חלק מהאוכלוסייה תהגר בעקבות זאת לארצות ערב ולאירופה, לחיים טובים בהרבה. כ-30 אלף צעירים עזתים עושים זאת גם כך כל שנה, מזה מספר שנים – בהחלט רעיון מבורך בפני עצמו.

ההיבטים המשפטיים
דיני המלחמה, כמו המשפט הבינלאומי בכללותו, מבטאים את הכללים עליהם מדינות הסכימו, והם מבטאים את התובנה שמלחמה צריך להכריע בניצחון. ואכן, הכללים המיוחדים שנקבעו בדיני המלחמה לעניין מצור מבטאים את התובנה שהמצור הוא כלי שנועד לסייע להכנעתו המוחלטת של האויב. ברקע הנסיבות הקיצוניות מתנהלת ישראל במרחב סבוך ומורכב סביב הצעדים הפוגעים בתושבי הרצועה. מומחי משפט בינלאומיים כבר קבעו שלאור הפשעים נגד האנושות שביצע החמאס נגדנו, מותר לישראל לנקוט להגנתה ולהחזרת חטופיה ושבוייה באמצעים קיצוניים.

בנסיבות הקיצוניות שבפנינו, ניתן להצדיק עצירת החשמל לזמנים ארוכים, גם חודשים. בית המשפט העליון פסק, לאחר ההתנתקות והשתלטות חמאס על הרצועה, כי ישראל אינה שולטת בה עוד ועל כן אינה חייבת לספק בעצמה את צורכי האוכלוסייה הפלסטינית. אכן, ב-2007 הוסיף בית המשפט כי ברקע הכיבוש ארוך השנים, שיצר תלות מוחלטת בישראל, לא ניתן לנתק לחלוטין את הספקת החשמל, אולם 16 שנה מאוחר יותר, ספק אם הדברים עדיין עומדים בתוקפם. משבחר השלטון בעזה להשקיע ברקטות ובמנהרות ולא בפיתוח רשת החשמל, האחריות על כך אינה רובצת על ישראל.

סעיף 23 לאמנת ז'נבה הרביעית המשלים את הוראת סעיף 17 לעניין סיוע הומניטרי מוגבל לאזרחים הנצורים ולהם בלבד מסייג את הסיוע בכך שלא יהיה חשש רציני שהמשלוחים לא יועברו למי שאינם אזרחים תמימים, שהפיקוח על ההעברה לא יהיה אפקטיבי ושהעברת הסיוע ההומניטרי לא תייצר שום יתרון למאמצים הצבאיים או הכלכליים של האויב בכל אופן שהוא. מניעת חשמל וסולר כדי לפגוע במאמץ המלחמתי החמאסי בהחלט עומדת בכללים אלו. מיטב מומחי משפט הבינלאומיים קובעים שהמצור חיוני, חוקי ומוסרי ובכלל זה מניעת חשמל וסולר.

מנהיגנו לא יעמדו בפני הלחץ הבינלאומי ויחזירו את החשמל והסולר? שיתפטרו!
בעניין מניעת החשמל והסולר אסור להתקפל. עלינו לדרוש זאת כעם מהמנהיגים שלנו והם יהיו מחויבים תחת הכלל הזה ואסור שימצמצו. אנחנו נבוא איתם חשבון אם לא יעמדו בכלל הזה.

חובה עלינו כעם לדרוש את הפסקת החשמל לעזה לצמיתות! יתחילו להאשים אותנו בעולם שאנו גורמים פשעים נגד האנושות, גורמים לאסון הומניטרי וכולי. המנהיגים שלנו עלולים למצמץ. לעזתים יש פתרונות כפי שציינתי ויש לנו את הגיבוי המשפטי לכך. מנהיגנו לא יעמדו בפני הלחץ הבינלאומי ויחזירו את החשמל והסולר? שיתפטרו!

* ד"ר אדם רויטר הוא יו"ר חיסונים פיננסים, יו"ר הדג'וויז, מחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה"

תגובות לכתבה(43):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 37.
    וואו יפה!!
    עידן 05/11/2023 01:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קראתי בשקיקה כל מילה
    סגור
  • 36.
    שמישהו ידפיס ויתן לביבי לקרוא (ל"ת)
    להתחיל לדבר ערבית 18/10/2023 15:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 35.
    פרנסה
    אנונימי 17/10/2023 14:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לצערי מדינת ישראל לא למדה עד היום שהפרנסה זה העניין פה. לסגור הרמטית את הגבול, אין יוצא ואין בא . בנוסף לדלק ומים זה יגרור באוטומט הגירה רבתי
    סגור
  • 34.
    טועה בבסיס
    יהושפט 17/10/2023 14:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    החוק הבינלאומי מטפל בסכסוכים בין מדינות. חמאס/עזה אינה מדינה ולכן כמעט שום חוק לא חל עלינו. כמובן שהרג אזרחים מכוון אינו חוקי בשום מקרה, אבל אין עלינו שום מגבלה במיוחד שהנחנו את האוכלוסיה לברוח. מסכים עם כל מה שאמרת רק חושב שיש להוסיף עוד המון לחץ. להכנס עם D9 ולהתחיל לגלח את העיר עזה עצמה (ולא השכונות מסביב)
    סגור
  • 33.
    פתרון- להקים עיר חדשה שתקרא קטיף
    זאבי 17/10/2023 13:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עזה כבר לא קיימת במזרח התיכון אסור למצמץ וזה העונש הראשוני
    סגור
  • טען עוד
  • 32.
    תיצן להם סולר למשאבות מים והם ישתמשו בו לבונקרים שלהם (ל"ת)
    זיו 17/10/2023 12:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 31.
    אדם
    יוסי 17/10/2023 12:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צודק בכל מילה
    סגור
  • 30.
    כל מחווה הקטנה ביותר שלנו
    יעקב 16/10/2023 20:21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צריכה להינתן רק כנגד מחווה הרבה יותר גדולה שלהם. משאית סולר מול כל הנשים והילדים והזקנים. וכן הלאה.
    סגור
  • 29.
    זה לא יעזור
    ד]דעךלףךעל 16/10/2023 14:34
    הגב לתגובה זו
    2 1
    2 סיבות: 1. כבר עכשיו יש קולטי שמש על כל גג ורואים את זה . ומכיוון שאין גוף אחד שמספק את החשמל כל אחד יקים על הגג שלו קולט . 2. החמאס יקח את כל הסולר שיגיע למשאבות לצרכיו בהפעלת טרור על האוכלוסיה . אי אפשר לתת סולר או כל משאב אחר בלי שיגיע קודם לחמאס .
    סגור
  • 28.
    צודק לגמרי
    גיורא 16/10/2023 14:19
    הגב לתגובה זו
    4 0
    תושבי עזה צריכים לעזוב לתמיד
    סגור
  • 27.
    צודק
    פאר 16/10/2023 11:00
    הגב לתגובה זו
    2 0
    במאה אחוז
    סגור
  • 26.
    בפורים הבא נאכל אזני סינוואר (ל"ת)
    זיו ניט 16/10/2023 07:58
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 25.
    יש לדרוש מהחמאס
    יענקל 15/10/2023 22:24
    הגב לתגובה זו
    0 1
    להחזיר לנתניהו את מזוודות הכסף שקיבל ממנו
    סגור
  • 24.
    ולא רק. אם לסורים זה היה חשמל, לחארות בעזה זה שטחים
    מומחוי 15/10/2023 18:13
    הגב לתגובה זו
    8 0
    לגלח שטחים ועוד שטחים מהרצועה. להתחיל מהחלק הצפוני וצפון מערבי ולהתקדם דרומה. על השטח הזה בעתיד להקים רצועת ביטחון. חלק מהשטח יוחזר רק בתנאי להחזרת השבויים והחטופים. אין משהו שכואב לבני העוולה יותר מאשר שטח שנלקח מהם. ומי יתן וביום מן הימים רצועת הבטחון תוחלף בפארק לזכר הנרצחים
    סגור
  • לא יוחזר, ולא בטיח. להקים את גוש קטיף (ל"ת)
    המגיב 15/10/2023 22:58
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 23.
    מעניין מאוד. תודה. (ל"ת)
    הקורא 15/10/2023 17:31
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 22.
    חשמל?? - ביבי העביר להם מזוודות דולרים. למרות שליברמן ש
    חזי 15/10/2023 17:04
    הגב לתגובה זו
    3 1
    שהיה שר הבטחון התנגד.
    סגור
  • 21.
    צודק לחלוטין! כל המסיע לעזה מסיע לאויב בזמן מלחמה.. (ל"ת)
    קצת מציאות 15/10/2023 13:26
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • 20.
    חשמל, מים, תחבורה ותקשורת
    בטיטו 15/10/2023 13:24
    הגב לתגובה זו
    9 0
    חייבים להחזיר את עזה למאה ה-18 ללא מים זורמים, ללא חשמל, ללא רכבים (רק חמור ועגלה) וללא תקשורת - לא סלולאר, לא אינטרנט, לא טלויזיה ולא רדיו - פשוט אין תקשורת אלקטרונית.
    סגור
  • 19.
    ב-73 הפצצנו המטכ"ל הסורי ואיימנו על הארמון, זה הרתיע
    ולגבי סוריה 15/10/2023 13:15
    הגב לתגובה זו
    10 0
    גם היום הם יודעים שאנחנו יכולים להשמיד את הארמון ואת המטכ"ל הסורי
    סגור
  • 18.
    קיבלתי לב אבן. מסכים עם כל מילה
    קובי 15/10/2023 12:31
    הגב לתגובה זו
    14 0
    לעצור סופית כניסת פועלים. נגמר. הרי די ברור שכל אחד מהרוצחים האלה ניזון בחייו מהיד הישראלית שאפשרה פרנסה.
    סגור
  • היה לך לב אבן לאחיך ולב טוב לאוייבך, קיבלת לב אדם עכשיו (ל"ת)
    זיו 17/10/2023 12:35
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 17.
    תאוות הבצע של כמה תעשיינים תגבר על הכל
    אשק 15/10/2023 11:55
    הגב לתגובה זו
    9 0
    תאוות הבצע של מספר חברות גדולות שבמשך שנים לוחצות להמשיך למכור בעזה היא שקיבעה את המחשבה שישראל צריכה ל"דאוג" לעזה גם לאחר ההתנתקות. עזה לא תיעלם כי כבר אותם גורמים בזמן מלחמה מנסים דרך התקשורת ולחצים על הממשלה והצבא . הגבול בין ישראל ככל שתישאר צריך להיות כמו הגבול עם לבנון וסוריה. גם מצרים "ניהנית" לשמור את הפצע פתוח ומדמם, עבורם עזה היא גורם הוצאת קיטור שאחרת יתרחש במצרים עצמה.
    סגור
  • 16.
    הנוספת
    הטעות הדרסטית 15/10/2023 11:54
    הגב לתגובה זו
    5 0
    שיחקנו "שווייץ" וגם "שויץ"
    סגור
  • 15.
    שיחקנו
    הטעות הדרסטית 15/10/2023 11:52
    הגב לתגובה זו
    3 0
    "עובדת סוציאלית"
    סגור
  • 14.
    יפה אך לא כ'כ נכון
    לרון 15/10/2023 11:51
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שאל את תא"ל מיל.קהלני למה הסורים בעמק הבכא הרביצו לפתע נסיגה,רמז "תמות נפשי ומה שייצג זאת"
    סגור
  • 13.
    אם אתה מתכוון ממילא לנתק להם את החשמל, למה שיחזירו
    אדם כנה 15/10/2023 11:49
    הגב לתגובה זו
    0 5
    את השבויים? בשביל יומיים חשמל?
    סגור
  • אתה לא מודיע להם מראש שזה ליומיים
    גאון 15/10/2023 13:35
    הגב לתגובה זו
    3 0
    קצת תחכום
    סגור
  • 12.
    ניתוח חד וברור, ממשלות ישראל ומערכת הביטחון
    משקיע 15/10/2023 11:28
    הגב לתגובה זו
    7 0
    לא השכילו להבין אמת פשוטה זו. ברגע שהיו בלוני תבערה וטילים, החשמל היה צריך להיפסק
    סגור
  • 11.
    ברור לגמרי
    אחד שמבין ענין 15/10/2023 11:18
    הגב לתגובה זו
    5 0
    על מה כאן הויכוח בכלל. המעשים הזוועתיים שנעשו על אדמתנו חייבים להיות נשק הסברתי רב עוצמה. חשוב מאוד שנוכל להמשיך להנחית מכות כואבות על החמאס ודעת הקהל מושפעת ותושפע מצילומים שמסבירים על מה אנחנו נלחמים. תמונה אחת הרי שווה אלף מילים. להפיץ עוד ועוד. בעיקר בחו"ל. ממש להציף את הרשתות. זה חשוב מאוד. ואצלנו - לא להציג בערוצי הטי.וי (12,,13,11,14) אך בכל המדיה האחרת. אני ממש לא מבין על מה יש כאן להתפלמס. טובת המדינה דורשת זאת. עם ישראל חי.
    סגור
  • 10.
    מחפש אשמים? הברבור השחור הינו צמד הקומודים מקיסריה. (ל"ת)
    חיים 15/10/2023 11:04
    הגב לתגובה זו
    12 8
    סגור
  • תחפש ביוטיוב ראיונות של האלוף בריק ותמצא את האשמים
    zhu 17/10/2023 12:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רמז: לא ממפלגות הימין ולא ביבי רק אלו הרמטכלים והאלופים שהפכו את הצבא לצבא מכיל ופרוגרסיבי בוגרי קרן וקסלר
    סגור
  • אתה אנרכיסט טיפש (ל"ת)
    אלון 15/10/2023 11:58
    הגב לתגובה זו
    5 5
    סגור
  • אתה קשקשן, מה הקשר לחיפוש אשמים (ל"ת)
    משקיע 15/10/2023 11:26
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סגור
  • 9.
    צודק ב%100 כנ"ל לגבי עבודה
    אמונחטאפ 15/10/2023 10:50
    הגב לתגובה זו
    24 0
    אחת הטעויות החמורות של השב"כ שהמליץ בכל הזדמנות על הכנסת עשרות אלפי עובדים מעזה לישראל(שחלקם כמובן ריגלו עבור החמאס). מניעת העבודה תגרום להגירה דרך רפיח כמו שעשרות אלפים כבר עושים כל שנה
    סגור
  • 8.
    להרוס את כל תשתיות החיים בעזה כולל תחנת הכוח
    ילדי המהפכה 15/10/2023 10:47
    הגב לתגובה זו
    26 0
    הריסת תשתיות החיים תאלץ את מיצרים לפתוח את הגבולות ולקבל 2 מיליון עזתים. החמס לא יישאר בעזה ללא מגן אנושי.
    סגור
  • 7.
    מענין אם ישמעו ויפנימו אצלנו את שנכתב במאמר זה. (ל"ת)
    אורח 15/10/2023 10:43
    הגב לתגובה זו
    14 0
    סגור
  • 6.
    ניתוק מהחיות האלה (ל"ת)
    ניר 15/10/2023 10:02
    הגב לתגובה זו
    13 0
    סגור
  • 5.
    עם שמעודד וממן שורפי תינוקות דורש תנאים ההומניטריים???
    צדק 15/10/2023 09:44
    הגב לתגובה זו
    16 0
    להשמיד אתכלחיילי החמאס כולל "הפעילים" שלו וכולל גם את "ההנהגה המדינית" בעזה ובכל חור אחר על צפני הגלובוס. זאת חובה מוסרית ממעלה ראשונה!
    סגור
  • 4.
    כתבת דברי אמת אבל ניתוק מהמציאות
    גיל 15/10/2023 09:40
    הגב לתגובה זו
    2 7
    ברמת ההגיון והצדק הטיבעי הכל נכון. המציאות היא שישראל תיאלץ לפעול לפי הוראות ארה"ב. מי יתפטר? הצחקת אותו...
    סגור
  • 3.
    שמנהיגנו יתפטרו?! מה, יש לנו מנהיגים? חידשת לי (ל"ת)
    shlomopfl@gmail.com 15/10/2023 09:24
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • 2.
    צודק לגמרי!!
    חיים אובקסיס 15/10/2023 09:07
    הגב לתגובה זו
    18 0
    כל מילה אמת! תומך
    סגור
  • 1.
    כתבה נכונה
    רפיסות הליכוד בשילטון מבישה. 15/10/2023 09:04
    הגב לתגובה זו
    15 3
    רפיסות הליכוד בשילטון מבישה.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות