"החופשה הבאה תהיה בכפר סבא" - איך יראו היעדים האטרקטיביים של אזרחי מדינת ישראל לאחר המלחמה

קובי קרני יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות -"לאנשים לא יהיה כסף לשלם על חופשות"; אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר צופה ש-17-19 מיליון איש יעברו בנתב"ג ב-2024 ושהחברה בניהולו תהפוך להיות חברת התעופה השלישית בגודלה בנתב"ג

 | 
telegram
(3)

הישראלים אוהבים חופשה בחו"ל. החזרה לשגרה מהירה של ענף התעופה אחרי הקורונה הובילה לעומס כבד בנתב"ג והיקף התעבורה בנתב"ג רק הלך וגדל. אך המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר עצרה את הטיסות והחופשות. אם בנתב"ג היו אמורים לצאת ב-2023 כ-25 מיליון נוסעים המלחמה הורידה את קצב העוברים בנתב"ג בחודש האחרון ב-80% לכ-5 מיליון נוסעים בשנה. 

"המצב כיום דומה לחודשי השפל הגדולים ביותר של הקורונה" אומר אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר בשיחה עם ביזפורטל. ההערכות שלנו בטרם פרצה המלחמה היו שנחצה השנה את רף מיליון הנוסעים שיא של כל הזמנים בחברה, ונהיה שותפים לנתב״ג, שירשום אף הוא שיא עם כ 25 מיליון נוסעים. אך המציאות השתנתה. המלחמה שינתה לכולנו את התוכניות. נתב"ג כיום עובד בקצב של כ-400 אלף אנשים בחודש מדובר בירידה חדה של 75%-80%. ההערכה היא שבחודשים נובמבר ודצמבר יעברו בנתב"ג כמיליון נוסעים, והוא יסגור את השנה עם כ-21 מיליון נוסעים בלבד".


שומר על אופטימיות, אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר,    קרדיט: שלומי יוסף
 

ישראייר תגדיל נתח שוק

ישראייר נסחרת בבורסה בשווי של 340 מיליון שקל. החברה דורגה כחברת התעופה השלישית בגודלה בנתב"ג בסוף הרבעון השלישי של 2023 והחזיקה בנתח של כ-5% אחוזים מהשוק.  כחודש לאחר שפרצה המלחמה כתב סירקיס מכתב פטריוטי ל-430 העובדים שכ-10% מהם מגויסים בצו 8 ו-10%מפונים מבתיהם כמו גם למשקיעים שחרדים לגורל החברה - "מחר נעצור את הפעילות השוטפת שלנו במטה החברה ונצא לסייע בקטיף ירקות באחד המשקים בדרום. אילו הייתם שואלים אותי לפני שנה, האם ישנו סיכוי שנמצא עצמינו, במצב בו נסייע בקטיף כרובית ושומר באמצע נובמבר הייתי אומר שאתם הוזים... בחודש האחרון במקביל למלחמה נלחמנו כולנו על הבית. המלחמה פרצה אחרי רבעון שיא של כל הזמנים שלנו בנתב"ג. קטעה רצץ רבעונים של שיפור משמעותי בתוצאות הכספיות כולל הרבעון השלישי שקדם ללחימה".

כותרת ראשית

- כל הכותרות

במכתב פירט סירקיס את הפעולות הזריזות שהנהלת ישראייר ביצעה בשביל להבטיח את צמיחה על אף המלחמה. בין היתר ישראייר התאימה את  לוח הטיסות, הפעילה טיסות מטען. הקטינה חשיפה של צי המטוסים לשדות תעופה בהם קיים חשש לפגיעה פיזית. החברה התאימה ושינתה את מפת היעדים לשנת 2024, פתחה יעדים חדשים וסגרה  יעדים קיימים בהתאם ליום שאחרי המלחמה.

מה לדעתך יקרה בשנת 2024?
"אנחנו עדיין לא יודעים אם תפתח חזית צפונית או לא. ברור לכולם שהרבעון הרביעי של השנה והרבעון הראשון של 2024 'נדפק'.  בחישוב אריתמטי פשוט, ניתן להעריך כי בשנת 2024 יעברו בנתב"ג כ-21 מיליון נוסעים. אך הניתוח מעט יותר מורכב מכך צריך לזכור שבימים אלו ממש נערכת וועידת הסלוטים של שוק התעופה. מנהלי המסחר של החברות הזרות נדרשים לגבש סופית את לוח הטיסות לשנה הבאה. סוף המלחמה איננו נראה באופק. התמונות לא פשוטות. פרמטרים אלו יביאו בהכרח להקטנת הסיכון מצידם שיתבטא בהפחתה מסוימת של נפח הטיסות.
 

התיירות הנכנסת תתאושש לאט

"הפרמטר השני אליו צריכים להתייחס הוא התיירות הנכנסת. זו תמיד מתאוששת בקצב איטי יותר מהתיירות היוצאת, אפילו אם נתעלם מהעובדה שבתי המלון בישראל מלאים במפונים, את הרבעון הראשון החזק (עונתית) של 2024 פיספנו ולכן ניתן להניח כי היא תתאושש לקראת הרבעון הרביעי של שנת 2024. הפרמטר השלישי שישפיע על התמונה הוא מעמדה של ישראל בעולם. אנו עדים כיום לגילויי שנאה במדינות מסוימות שיביא בהכרח לשינוי קיצוני במפת התיירות של הישראלים. במרכזו של שינוי זה נראה יעדים שכיכבו בדוח נתב"ג בשנה הנוכחית, שהתנועה אליהם צפויה להתאושש באטיות, בהם, טורקיה מצרים ומרוקו.

"שלושת הפרמטרים הדומיננטיים הללו, מתומחרים על ידי בכעשרה עד חמשה עשר אחוזים נוספים של ירידה בתנועה. לפיכך, ניתן להניח כי תנועת הנוסעים בשנת 2024, תהיה נמוכה יותר מהשנה, ולהערכתי תגיע לטווח שבין 18 ל 19 מיליון נוסעים".

כיום מרבית החברות הזרות האירופאיות, האמריקאיות וחברות התעופה ממהמזרח עצרו לחלוטין את הטיסות לישראל. החברות הזרות שעדיין טסות מעל שמי המדינה ומאפשרות קצת תחרות מול החברות המקומיות שתמיד מנצלות את המצב לעליית מחירים הן בלו בירד שטסה לאתונה פעם בשבוע, פליי דובאי שטסה בקו לדובאי, איתיחאד איירווייז שמפעילה טיסה יומית לאבו-דאבי, ג'ורג'יאן איירווייז שמפעילה קו לטביליסי, אזימוט איירליינס שטסה לרוסיה, רד ווינגס שטסה לסוצ'י והאינאן איירליינס הסינית שטסה לשנזן.


החברות הזרות יורידו את היקף התעופה לישראל;  בריטיש אירוויס

האם החברות הזרות יחזרו לכאן בהמוניהן ב-2024?
"החברות הזרות יאלצו עד דצמבר לקבל החלטה האם הם מנתבות שוב את המטוסים שלהם לשנה הבאה לישראל אחרת הם לא יקבלו  'סלוטים' טובים בשדות התעופה בעולם.  הנחת העבודה שלנו היא שהם יקטינו סיכון ובגלל אי הוודאות לאור המלחמה, והעובדה שצפויים להגיע לישראל פחות תיירים, הם יפסיקו לטוס ויסיטו טיסות למקומות אחרים בעולם ונתח השוק של החברות הישראליות יגדל.

"אנחנו בישראייר מעריכים שנשמור על שיא בכמות הנוסעים ונתח השוק של החברה צפוי לעלות על אף הירידה בכמות הנוסעים לחו"ל. יחד עם זאת נאמנות הלקוחות למוצר הישראלי, תגדל בטווח הזמן הקצר, מסיבות של פטריוטיות, תחושת הבית והביטחון. אך הרוח החיובית לא תחזיק לאורך זמן מעמד אנו יודעים זאת ממשברים קודמים. האזרחים יחזרו לבחור את חברת התעופה לפי נוחות ומחיר".
 

במקום טורקיה - יוון, בולגריה, גאורגיה   

איפה הישראלים יבחרו לנפוש לאחר המלחמה אני מניחה שמקומות כמו טורקיה ושארם יהיו פחות אטרקטיביים?
"החזרה של המוני הישראלים לחו"ל תלויה בקצב התאוששות של המשק. אני מאמין שהחזרה תהיה איטית בשל גלי השנאה והאנטישמיות שאנו רואים בעולם. בטורקיה שהינה יעד התיירות מספר אחד של הישראלים תהיה ירידה חדה בפעילות וקצב ההתאוששות בטיסות לשם יהיה הרבה יותר איטי ממקומות אחרים. אני מניח שאם מישהו ירצה להתאוורר הוא גם לא ירוץ לנפוש בשארם, הוא צפוי לטוס לייוון, בולגריה גאורגיה ויתר המדינות שמגלות כיום יותר אהדה כלפי ישראל כמו צ'כיה, בולגריה, רומניה - הם יהפכו להיות יעדים חזקים.
 

מתי תחל ההתאוששות?

"אני מעריך כי ההתאוששות מהמלחמה תחל במחצית דצמבר עם גידול של 100% בקצב יציאות הישראלים מנתב"ג בהשוואה לממוצע של 15,000 כיום". אלו עדיין מספרים קטנים, אבל זאת בכל זאת מגמה של התאוששות.  

האם הישראלים עדיין יוכלו למצוא טיסות ב-150 דולר לאירופה לאחר המלחמה או שחברות התעופה הישראליות יצלו את המצב שהזרות לא נמצאות כאן ויעלו מחירים?
"מחירי הכרטיסים יהיו אטרקטיביים. חברות התעופה הישראליות סובלות מבעיית תזרים והם רוצות לאושש את התזרים, לכן הן ירצו למכור כמה שיותר כרטיסים בשביל להרוויח יותר כסף. בפרט שמחירי הנפט ושערי החליפין יותר נוחים. לכן אני חושב שלא נראה מחירי טיסות גבוהים כמו המחירים שראינו לאחר היציאה מהקורונה".
 

ירידה של 80%, פיטורים וסגירת משרדי נסיעות

קובי קרני יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות פחות אופטימי מסירקין "אנו רואים ירידה של כ-80% בהזמנות במשרדי הנסיעות. מי שיוצא לחו"ל הם בעיקר אנשי עסקים מנהלים של חברות שמנסות להתמודד עם המצב. אנו רואים מעט מאוד נסיעות משפחתיות. אנשים לא יוצאים לנופש כעת זה לא קיים. לענף התיירות קשה מאוד לחזור לעבודה שכן לא מובן מתי המלחמה תגמר"



 מלחמה = טרמינל ריק


נראה לך שיהיו הרבה משרדי נסיעות שיקרסו בגלל המלחמה?
"מי שיהיה חזק ינסה להתמודד. מי שיש לו רזרבות יתמודד, החלשים יפלטו מהענף. ברור לי שיהיו הרבה פיטורים. כמה זמן אפשר להחזיק עובדים שלא מכסים את ההוצאות. אם המלחמה תמשך עוד 4 חודשים הענף לא יחזור למה שהיה" 

כמה אנשים עבדו בענף לפני הקורונה?
"כ-15 אלף איש. לאחר הקורונה היתה התאוששות אבל לא מלאה, נותרו כ-8 אלף איש בענף. גם צורת העבודה השתנתה. הרבה התחילו לעבוד מהבית פחות ימים בשבוע ופחתו כמות המשרדים.

המלחמה אינה עניין זר לישראל מה שונה במלחמה הנוכחית?
"חוסר הוודאות, לא ברור לנו כמה חמצן אנחנו צריכים. התוכניות הנוכחיות של משרד האוצר לא טובות, הן מקשות עלינו. האווירה קשה כיום, אני לא רואה איך המלחמה נגמרת  ללא שיהיה משבר כלכלי קשה. עסקים לוקחים אשראי בריביות גבוהות ולכן אני גם צופה שההתאוששות תהיה מאוד איטית. זה לא יהיה כמו הקורונה שכולם רצו לקחת אוויר ויצאו לחו"ל. המצב הכלכלי קשה יותר".

מה לדעתך יחליף את היעדים של שארם וטורקיה, איפה תהיה החופשה הבאה, אחרי המלחמה?
"כפר סבא. להרבה אנשים לא יהיה כסף לשלם על חופשות בחו"ל. ההתאוששות של הענף תהיה צעד אחר צעד.

לקרני מאוד מפריע אזהרת המסע החריגה שהוציא המשרד לביטחון לאומי לחו"ל על רקע האנטישמיות  "זאת היתה טעות איומה, אני בענף עשרות שנים מעולם לא צבעו את כל העולם באדום. תמיד היו מדינות שאפשר לנסוע אליהם". גם לתפקוד משרד האוצר יש לו ביקורת "אני מקווה שמשרד האוצר יעשה את מה שצריך בשביל להעניק לכולם את הביטחון לתקופה הקרובה, אבל כרגע נראה שאף אחד שם לא מבין את גודל האירוע. צריך לזכור שזה ענף שמכניס הרבה כסף למדינה".

יש לך איזה מסר אופטימי?
"המסר האופטימי שעברנו את כל המלחמות נעבור גם את זה. בתיירות תמיד תהיה השאלה כמה זמן ייקח לה להתאושש".

ושוב אני שואלת על היעדים אתה רואה אנשים חוזרים לנפוש בשארם וטורקיה או שיצוצו יעדים חדשים?
"יעדי הנופש הקרובים תמיד יישארו עדיפים על הקהל הישראלי. אתונה תישאר אתונה, קצב הנסיעות לשם פשוט ישתנה. בסופו של יום שיעבור זמן, אנשים יחזרו גם לשארם וגם לטורקיה"

תגובות לכתבה(3):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    לא מצחיק, נגמר הכסף (ל"ת)
    שמעון 20/11/2023 16:27
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 2.
    מסבלט חדר בכפרסבא מרכז
    הנדלניסט 20/11/2023 15:36
    הגב לתגובה זו
    8 1
    מציע לסבלט את החדר של חמותי בכפר סבא, מחיר נוח, לא מעשן, לא בשבת, אפשר חיות, לא דגים
    סגור
  • 1.
    אין על כפר סבא (ל"ת)
    רפי 20/11/2023 13:24
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות