החות'ים ממשיכים לתקוף ספינות ישראליות - ויש לזה גם השפעה על יוקר המחייה
בשעה האחרונה הותקפה מכלית ישראלית נוספת באזור תימן - המכלית "סנטרל פארק" שטה תחת דגל ליבריה ונמצאת בבעלות חברת זודיאק מריטיים של משפחת עופר. לפי כלי תקשורת שונים התוקפם הם החות'ים וזו כבר התקפה שלישית שלהם על ספינות בבעלות של ישראלים. הספינה יצאה ממרוקו והותקפה בקרבת עדן באוקיאנוס ההודי. חטיפת ספינת "גלקסי לידר" התבצעה בים האדום.
על פי הדיווחים הספינה הותקפה על ידי שמונה אנשים שהגיעו בשתי סירות והצי האמריקאי נכנס לפעולה. מחברת זודיאק מריטיים נמסר: "קיים חשד שמכלית סנטרל פארק היתה מעורבת בתקרית מול פיראטים בזמן שעברה את מסדרון המעבר הבינלאומי בערך 54 מייל מול חופי סומליה.
חייל חותי - פוגעים בספינות ישראליות
פגיעה במעבר ספינות לישראל - יתגלגל ליוקר המחייה
אתמול תקף מל"ט איראני את האונייה MA CGM Symi בבעלות חברת Eastern Pacific Shipping של עידן עופר וזה בהמשך לחטיפת ספינת התובלה גלקסי לידר, גם היא עם מעורבות ישראלית. על רקע ההתקפות, אמר חבר הלשכה המדינית של החות'ים בתימן, חזאם אל-אסד כי המיליציה החות'ית - שליחי איראן בתימן לא יאפשר לספינות ישראליות לעבור דרך מצר באב אל-מנדב המקשר בין הים האדום לאוקיינוס ההודי.
בסוף השבוע החלו להפיץ שמועות ברשת שהמורדים החות'ים בתימן חטפו את ספינת המכולות צים לאונדה בים האדום, ספינה המפליגה מישראל לסין. בצים הכחישו שמדובר באונייה שלהם ומסרו כי לכל אוניות צים שלום. אך מה יקרה אם המצב יתדרדר, איך המשך ההתקפות על ספינות אוניות המגיעות לישראל ישפיעו על הסחר הימי? מה יהיה גורל פרמיית הביטוח שיאלצו ספינות שמפליגות לישראל לשלם איך זה ישפיע על המחירים של המוצרים המיובאים?
אירועים מסוכנים
"אני מאוד מקווה שהמצב לא יחריף ויהווה טריגר לכניסה של מדינות נוספות למערכה, זה אירוע מאוד מסוכן שיכול אפילו לגרור לתרחיש של מלחמת עולם", מציין ד"ר אביחי שניר, "האזור מאוד רגיש מבחינה בינלאומית. יש שם המון תנועה של כלי שיט והרבה תנועה של נפט. ברגע שהאזור נעשה מתוח, זה עשוי להפריע לתנועת הנפט. אם זה יקרה עלולה להיות קפיצה של מחירי הנפט למעל ל-100 דולר, ולהוביל לעלייה של מחירי האנרגיה וזה האיום הכי גדול".
איך זה ישפיע על מדד המחירים כאן?
"ספינות לא ירצו להירשם כספינות שנעות לישראל אם הן נעות דרך תעלת סואץ . זה אומר שכל התנועה לא תרצה להגיע לנמלים בארץ מסואץ, וזה יאלץ את האוניות לעשות עיקוף , המשמעות מבחינת התובלה הימית הינה חזרה של 150 שנה אחורה לפני שבנו את תעלת סואץ. זה כבר קרה כאשר אוניית ענק חסמה את תעלת סואץ' למספר שבועות, זה הוביל לעליית תעריפי המשלוח הימי כי לא ניתן היה לעבוד בתעלה. אם התעלה תהיה חסומה בגלל החות'ים, הסוחרים יאלצו לשלוח את הסחורה לאירופה, ומאירופה לנייד אותה ארץ.
"זה יעלה משמעותית את עלויות המשלוח. מכיוון שהאוניות חוששות להגיע לאזורינו שהפך לאזור מאוד רגיש מבחינה ביטחונית זה יוסיף לעלות את פרמיית הביטוח שתהפוך למשמעותית וזה משפיך על המחיר בחנויות".
"הביטוח התייקר בגלל המלחמה וזה מרכיב בעלויות היבוא ותורם לאינפלציה" מציין יונתן כץ, אסטרטג מאקרו בלידר שוקי הון. אבל זה לא ר הביטוח. השילוח הימי לישראל התייקר וזאת בשעה שהשילוח למקומות אחרים במזרח התיכון דווקא בירידה. מדובר על התייקרות של כ-10% באוקטובר כשהשילוח ממזרח אסיה למדינות אחרות ירד ב-5%. ישראל הפכה להיות יקרה יותר מבחינת הובלה ימית בעיקר בגל הסיכון של המלחמה. כאשר הספינות יצטרכו גם לעקוף את אפריקה כדי להגיע לישראל (ולא לעבור בים האדום - תעלת סואץ), המחיר של ההובלה יתייקר בעשרות אחוזים כי מדובר בלפחות עוד שבועיים של הובלה ימית.
צריך להבהיר, בינתיים נפגעו ספינות עם זיקה ישראלית, אבל לא ספינות ישראליות. בפועל, בספינות האלו יש ספנים ממדינות שונות ורבות - עשרות מדינות, בפועל גם בעלת הספינה והאחראית על ההובלה היא חברה זרה. הקשר הוא ישראלי עקיף - ישראלים כמו עידן עופר או רמי אונגר שמחזיקים במניות של החברה שהיא חברה בריטית או סינגפורית. אבל להתקפות האלו יש השפעה על כל ההובלה בים האדום - הספינות יעדיפו לא להיכנס לאזור עימות כך שגם מי שלא מאוים, יעלה את מחירי ההובלה בשל הובלה הרבה יותר ארוכה. מעבר לכך, ברגע שהספינות ידלגו על נמל אילת, צפוי עומס ופקקים ביתר הנמלים, ובעיקר בנמל אשדוד.
אז עדיין מוקדם להעריך את ההשפעות של התקפות החות'ים ונראה שישראל מנסה להדחיק את הבעיה הזו עד שהיא תסיים את החזית בדרום, אבל זו סוגיה קריטית לביטחון ולכלכלה. לא נראה שזה יכול להשפיע מידית על האינפלציה, כן יש סיכון להתלקחות אזורית ולעלייה במחירי הנפט - "התייקרות עלויות הביטוח אינה גורם שמשפיע כל כך על סביבת האינפלציה", אומר כץ ומוסיף - "זה יילקח על ידי בנק ישראל כנראה כהשפעה חד פעמית כמו מס, אבל לא השפעה מאיצה כמו עליית שכר או פיחות בשקל. לכן לא נראה לי שיכניסו את זה בשיקולי הריבית.
"בנק ישראל כבר רואה את נתוני האבטלה לחודש אוקטובר הם נראים מספיק רע. הם מבינים שהמערכה לא תהיה קצרה ולכן גם ההתאוששות לא תהיה מהירה לכן לדעתי גם בהחלטת הריבית הקרובה הם יעדנו את תחזית המאקרו שיצאה שבועיים אחרי תחילת המלחמה. התחזית היתה מאוד אופטימית עם צמיחה של 2.8% וגירעון של 3.5% שנה הבאה. החזאים של האוצר מדברים על צמיחה של 1.5% וגירעון סביב 6%. לכן בנק ישראל ירצה לעדכן את תחזית הריבית ואם הם דיברו על הורדת ריבית של כ-0.5% ברבעון 3 ב-2024 הם יכולים כעת לצאת עם הורדה יותר מהירה וזה מסר חשוב לשוק - לא הורדנו עד כה כי אנו חוששים מאי וודאות ויציבות בשווקים למרות הייסוף בשקל, אבל בראייה שנה קדימה התחזית יותר פסימית מבחינת צמיחה ואבטלה והמשק מאט באופן משמעותי".
ידלגו על נמל אילת
"קשה מאוד להעריך את ההשפעה של פעילות החות'ים על השוק הישראלי", כך אמר לביזפורטל בכיר בענף הספנות הישראלי. לדבריו "כיום לחות'ים מאוד קל לדעת מאיזה נמל האונייה יצאה והאם האוניות הזרות שעוברות בים סוף אמורות לפרוק סחורה בישראל. השאלה היא האם הם יעצרו רק אוניות ישראליות או כל אונייה שבדרכה לישראל או שהם יגידו שהם עוצרים את כל האוניות מורידים סחורה שאמורה להגיע לישראל ואז משחררים אותן. ראינו אותם כבר עושים זאת עם הספינה של רמי אונגר. היא לא הגיעה לחות'ים ריקה הם פרקו ממנה 3000 מכוניות שהיו עליה. על האונייה ש- CMAחוכרים מצים, שלחו החות'ים טיל כך לפחות עולה מדיווחים זרים ברשת".
האם המצב יוביל למחסור של מוצרים במדינת ישראל? כ-99% מהסחורה נכנסת דרך הים
"אני לא רואה מצב של מחסור. אנשים שהזמינו סחורה מהמזרח יצטרכו להמתין שכן אי אפשר לפרוק ולעבור עם אוניות דרך אילת. מדובר בעיקר בסחורה של קונטיינרים שמגיעים מסין, ברזל, מכוניות. יבוא של מכוניות יהיה מאירופה במקום מהמזרחי. בסופו של דבר זה יגרום לכך שהמוצרים יהיו יותר יקרים שכן העובדה שאף אונייה לא יכולה להגיע לנמל באילת תעלה את העלות של הסחורות שמגיע לנמלים אחרים. התחרות לשוק הישראלי תקטן. צים לא תגיע היא תזנח את הקו לישראל לפחות את הקו מהמזרח לישראל אולי היא תיקח קו אחר מברצלונה עם אוניות קטנות שיגיעו לישראל. מי שישאר להוביל סחורה לישראל מהמזרח יהיו רק MSC אוMaersk ואם התחרות תהיה יותר מצומצמת המחיר יעלה. מעבר לעובדה שכל מי שמגיע לאזור המלחמה צריך לשלם פרמיית מלחמה של 0.1%-0.3% משווי המכולה לביטוח. מדובר במחיר הרבה יותר גבוהה מהביטוח בימים סטנדרטים".
כמה זמן ייקח לספינות לאגף את האזור?
"25 יום לפחות . אף אחד לא יעשה זאת. קו הקונטיינרים שעובר מסין עובר דרך הודו עולה בחזרה בים האדום עובר בסואץ פורק סחורה בישראל טורקיה, יוון צרפת איטליה ומשם ממשיך לברצלונה ומשם ממשיך למעלה לצפון אירופה. הקו לא יוכל להתקיים עם אוניות ישראליות. לכן או שאוניות אחרות ייקחו את הסחורה מאירופה ויחזירו אותה לישראל וזה בברור יעלה את המחיר. העלות הגבוהה תגולגל על הלקוח.
מתי צריך להתחיל לדאוג?
אם חיזבאללה יגיע עם טילים לנמלים באזור חיפה בצפון, אף חברה לא תרצה לפקוד את האזור. גם היום הרבה ספינות נמנעות מלהגיע לישראל. הן מגיעות בגלל שיש ביטוח. אבל המצב עדין, חברות הביטוח לא יכסו במקרה של הסלמה מול חיזבאללה".
"בינתיים יש ירידה בהיקף הסחורה שמגיעה לישראל", אומרת בכירה אחרת בענף הספנות הישראלי, "אתרי הבנייה לא מושכים סחורה, עזה משותקת אין פועלים פלסטינאים במפעלים ולכן יש ירידה במשיכת סחורה על ידי הלקוחות מהנמלים. כולם בעיקר מחפשים שטחי איחסון".
מי הם בעצם החות'ים ולמה הם תוקפים אותנו?
החות'ים שולטים במיצר באב אל־מנדב שמחבר בין הים האדום לבין מפרץ עדן. רוחבו של המיצר המחבר בין אסיה לאפריקה - בין תימן לגיבוטי הוא 20 קילומטר בלבד וזה אומר שלחות'ים יש שליטה מלאה על מי שעובר במיצר.ההתקפות של החות'ים על ישראל - בטילים בליסטיים בעיקר על אילת ובטילים והסתערויות של סירות על ספינות ישראליות, נובעות מהעובדה שהחות'ים הם עוד פרוקסי, זרוע ארוכה של איראן. החות'ים הם פלג שיעי שנקרא זיידים והם מהווים 30% מאוכלוסיית תימן. הקשר עם איראן הוא דתי, מסורתי - שיעי, ועל רקע זה הם מקבלים תמיכה שוטפת מאיראן כבר קרוב ל-20 שנים.
החות'ים הצליחו בזכות התמיכה הכספית ואספקת הנשק ליצר טריטוריה מסוכנת עם אמצעי לחימה משמעותיים ומסוכנים לשכנותיה. ערב הסעודית והחות'ים בסוג של מלחמה כבר תקופה ארוכה וההתקפות האחרונות מסמנות את החות'ים על ידי ארה"ב כארגון טרור.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
19.כל כלב ביגי יומורונאל 27/11/2023 17:48הגב לתגובה זו0 0כרגע ישראל לא מגיבה ובצדק אירן מצפה לתגובת ישראלסגור
-
18.מצרים מפסידה הון עתק, הספינות משנות מסלול. (ל"ת)רפי 27/11/2023 10:15הגב לתגובה זו0 0סגור
-
17.איבדנו את ההרתעההמגיב 27/11/2023 09:52הגב לתגובה זו0 1ראש ממשלה עם קוצב ועם דתייםסגור
-
16.מה הסיבה שארהב לא תוקפת אתבא 27/11/2023 09:42הגב לתגובה זו0 0התשתית הגרעינית באירן ?אם הם היו מאיימים על וושינגטון אז גם הם היו יושבים בשקט ,הסיבה עצובה ,מאותה סיבה שלא תקפו את אוושויץ וטרבלינקה, אף אחד לא רצה אותנו ,ואנחנו היינו מיועדים להשמדה.למדינות יש רק אינטרסים,אנשים לא מעניינות אותן. אבל....ניראה לי שהאינטרס שלנו למנוע מהאירנים נשק גרעיני ,ויש רק דרך אחת לעשות את זה .סגור
-
15.ביבי,מתי תיתקוף את התשתית הגרעיניתבא 27/11/2023 09:34הגב לתגובה זו0 0באירן? עכשיו זה זמן מצויין,מכמה סיבות.חותים זה אירן. הם מפעילים את המנוע האנטישמי באירן כבר 30 שנה .50 אחוז סיכוי למלחמה גרעינית עתידית איתם.והאמריקאים ישמחו להיפתר מאיתנו ומהם.סגור
- טען עוד
-
14.הציונות גזלה משאבי טבע ומכרה נכסי צאן ברזל לרוסיה וסיןמי צריך חות'ים ? 27/11/2023 09:33הגב לתגובה זו0 0הקץ מן השמיים גלות ישמעאל מזוויעה וארוכה פוטין עיר ה' שואת נתניהו הגזע הלבן ובוצ'ה כאן.סגור
-
13.טבריהשי 27/11/2023 09:26הגב לתגובה זו0 0ראש הממשלה חלש .עסוק בטיולים. זה התוצאהסגור
-
12.ראש ממשלהבטוח 27/11/2023 07:48הגב לתגובה זו1 0עם קוצב לב.....מגוחך,שישב בבית עם שרה'לה בואי ויאירסגור
-
11.מספיק עשיריםבעלי הספינות 27/11/2023 07:44הגב לתגובה זו0 0יכולים לוותר קצת בכיוון הבעייתי לזמן מסוים עד רגיעה שלבטח תבוא,פשוט איראן מתקיפה כעת עם פרוקסיזסגור
-
10.התימני לתימנימשה 27/11/2023 02:59הגב לתגובה זו0 0רק סחוג חזק.סגור
-
9.לאמריקה ולסעודיה אינטרס משותף .שאול 27/11/2023 02:42הגב לתגובה זו0 0לחסל את החותים והיכולות שלהם לשבש את החיים .סגור
-
היה כבר תוקףאובמה 27/11/2023 07:46הגב לתגובה זו1 0כמו שתקף בלוב למשל והעלים את קדאפיסגור
-
8.נתניהו התחיל במלחמה מול אירן את עזה הוא לא מסוגל להפילזאב ערבות 26/11/2023 22:45הגב לתגובה זו0 0מעניין למה אנו לא תוקפים את תימן? האמריקאים רצו להחכיר לנו נושאת מטוסים כפלטפורמה כולל 96 מטוסי F18סגור
-
שכן תוקפיםבטוח 27/11/2023 07:46הגב לתגובה זו0 0רק בשו שוסגור
-
7.מוזררפאל 26/11/2023 20:27הגב לתגובה זו0 1הרי ברור שזה אזור מסוכן ובמיוחד לספינות ישראליות אז למה הם כל הזמן משייטות שם כל העניין מראה שאנחנו מחפשים תקיפות בכוונה ולא ברור מה המניע לזהסגור
-
6.הקבינט אישר לתימן לחטוף ספינות (ל"ת)ארי 26/11/2023 19:17הגב לתגובה זו0 0סגור
-
5.חסימת תעחת סואץ בפני ספינות ישראליות הביאה את ששת הימיםהמגיב 26/11/2023 19:03הגב לתגובה זו0 0צריך לפעול בנחרצות ובעוצמה מול מי שפוגע בספינות ישראליות. היום - כמו אז.סגור
-
4.ששש.. לא לגלות לאף אחדשלמה 26/11/2023 18:41הגב לתגובה זו0 0להתקין מערכת פלנקס או 2 על ספינה תמימה שמוליכה כוסות חד פעמי טרף קל שיהפוך את החותים לעוף מוקפץ אבל ששש אל תגלו את זה לאף אחד זה יכול לפטור את הבעיהסגור
-
3.הצי של מדינות המערב יתחיל ללוות את התעבורה הימיתרועה חשבון 26/11/2023 17:14הגב לתגובה זו0 0אל תילחצו .סגור
-
וזה יעלה את המחירים עוד יותרמני 26/11/2023 18:11הגב לתגובה זו0 0תיאום, חבירה, מעקב ופרדה לעשרות ספינות ביממה.ואיך בדיוק הצי יעצור טילים וכתבמים ?סגור
-
2.כשיש לך מנהיגות חלשה,אתה סופג.3 טילי יריחו ממוקדים,פותרים את הבעייה.תוקפים אותך...תגיב. (ל"ת)יוסף 26/11/2023 16:48הגב לתגובה זו0 4סגור
-
ממוקדים על מה ?שמי 26/11/2023 18:12הגב לתגובה זו2 0הסעודים ואמריקה הגדולה לא הצליחו להתמקד. כנראה שהמשקפיים שלהם לא משהו.סגור
-
1.צודקים , עד שהגיעו החוטים , הכל היה ממש בזול !!!! (ל"ת)דן 26/11/2023 16:44הגב לתגובה זו3 0סגור
-
הם יגרמו לך להתגעגע למחירים של היום (ל"ת)דני 26/11/2023 18:11הגב לתגובה זו1 0סגור