קו פרשת המים: כך ישפיעו איומי החות'ים על מחירי הסחורות והרכבים
"בינתיים אין לנו קושי להביא סחורה. אנחנו עובדים מאוד חזק עם סין ואין מגבלות, ומחירי השילוח כבר במחירי סבירים", אמר משה ממרוד, הבעלים של תדיראן. "יש לנו שתי אוניות שאמרו לנו שהם לא יעברו את תעלת סואץ' וייקח להם עוד 14 יום להגיע". ממרוד לא דואג כי יש לתדיראן מספיק מלאי, אבל האמירה שלו לצד אמירות של יבואנים נוספים, לרבת משוק הרכב וכן העקיפות שעושות הספינות של צים - מדלגות על תעלת סואץ ומפליגות מסביב לאפריקה מייקרות את עלויות היבוא באופן משמעותי - הרחבה: החות'ים ממשיכים לתקוף ספינות ישראליות - ויש לזה גם השפעה על יוקר המחייה
ישר לכיס שלנו. מכולה של צים (צים)
תחת האיום הזה, של עיכובים בסחורות נמצאות חברות רבות. ההתערבות של החות'ים במלחמה מוגדרת על ידי המנהיגים שלו כמעטה וככזו שתטופל בהמשך, אבל יש כבר נזקים לא מעטים מהתקפות החות'ים גם ישירות על ישראל וגם על הספינות שעוברות בקרבתם.
בין היתר, נזכיר, הם תקפו מכלית ישראלית נוספת באזור תימן - המיכלית "סנטרל פארק" שנמצאת בבעלות חברת זודיאק מריטיים של משפחת עופר. לפחות 3 פעמים הם תקפו ספינות בבעלות של ישראלים - עידן עופר ורמי אונגר. באחת הפעמים הצי האמריקאי נכנס לפעולה ונטרל אותם.
בפעם הראשונה מאז תחילת המתקפה נודע כי צים "מחשבת מסלול מחדש". היא תשנה את קו התובלה מהמזרח לישראל בגלל המצב. "החברה שומרת על המחויבות שלה לשרת את הנמלים בישראל ובמזרח הים התיכון. לאור הסיכון למעבר בטוח בים הערבי (מול חופי המפרץ הפרסי וחצי האי ערב) ובים האדום, צים נוקטת בצעדים 'פרו-אקטיביים' זמניים כדי להבטיח את הביטחון של הצוותים, האוניות והמטענים של הלקוחות באמצעות שינויי נתיב לחלק מהספינות שלה", כך בהודעת החברה, "כתוצאה מצעדים אלה ניתן לצפות לזמני שייט ארוכים יותר למרות שנעשים כל המאמצים להקטין למינימום את השיבושים".
כבר עתה ברור שעיכובים כאלה יכולים לגרום לעליית מחירים של הסחורות המיובאות (בין היתר בגלל עליה במחירי השינוע וכן גם בפרמיות הביטוח). עליית מחירים כזאת תורמת לאינפלציה וגם עלולה להשפיע על החלטות הריבית הבאות - אבל זה עדיין מוקדם מדי לקבוע מה יקרה, משום שלא ברור כמה זמן האיומים מהחות'ים יימשכו ומה יהיו ההתפתחויות בהמשך המלחמה.
מההודעה של צים לא ברור כמה זמן יהיה העיכוב בהגעת הסחורות לישראל אבל על פי ההערכות מדובר בעיכוב של שבועיים-שלושה, כלומר, בערך פי שניים מהמקובל. כיום, צים משנעת רכבים מאסיה, בעיקר יפן, קוריאה וסין, תוך פחות מעשרה ימים. החשש הוא שעיכובים יגרמו להעלאות מחירים גם בענף הרכב.
השאלה היא איך מהלך כזה ישפיע על המחירים בענף הרכב. בכל חודש מגיעים כמה אלפי רכבים מהמזרח. צים היא חברת הספנות שאמונה על המשלוחים האלה לישראל, בשיתוף חברה יפנית. ככל הידוע, לפחות ספינה אחת של צים שינתה מסלול ולא תעבור דרך תעלת סואץ אלא תעשה "מסלול ארוך יותר", מה שיגרום לעיכוב משמעותי.
עניין כזה לא רק מעכב את הגעת כלי רכב (שבזמן המלחמה הביקוש אליהם ירד), אלא יכול לגרום גם לעליית משמעותית של מחיר התובלה. בסוף, זה משפיע גם על מחירי הרכב. גם חברות הביטוח לא מוכנות לבטח לאחרונה חלק מספינות התובלה ואלה שהן כן מבטחות משלמות פרמיה גבוהה הרבה יותר. אז מה יקרה עכשיו? זה תלוי כמובן בהיקף ואורך הלחימה. הלוחמים מתימן עדיין לא צריכים להדאיג את ישראל מבחינה ביטחונית, אבל מה שקורה בימים האחרונים צריך להיעצר, לפני שיהפוך ל"קו פרשת המים".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
6.כמה קשקושי אשכים. עוד כתב תבהלה. (ל"ת)רק 14 29/11/2023 10:40הגב לתגובה זו0 0סגור
-
5.לא מדויק, נכון שההפלגה ארוכה אך זה מתקזז עם המס בסואץ. (ל"ת)לדייק חברים לדייק 29/11/2023 08:43הגב לתגובה זו1 0סגור
-
4.בושהפטריוט 28/11/2023 21:55הגב לתגובה זו0 0אני לא מבין. חבורה של לועסי גת עם גלביות וסנדלים מורידה את כלכלת ישראל על הבירכיים. כל הכבוד לצהל? לא בטוח.סגור
-
3.סחטנותDavidasulin 28/11/2023 21:00הגב לתגובה זו2 0צים סחטנים,לא חייבים לייבא סחורה באמצעות צים .אפשר לייבא דרך חברות אחרות.ולא יהיה צריך להעלות מחירים.סגור
-
2.אובדן ההרתעהסבטלנה 28/11/2023 19:38הגב לתגובה זו0 1לפני נתניהו, הייתה לנו הרתעה בעולם חבלסגור
- טען עוד
-
1.מעניין מתיי ישאירו אח החותים, רק עם חוטיני...ויפה שעה אחת קודם. (ל"ת)מ. כהן 28/11/2023 12:59הגב לתגובה זו2 0סגור