כך הופכים החות'ים לאיום כלכלי על ישראל

הנמלים משותקים והסחורות מתעכבות: בעקבות האיומים באזור הים האדום, האוניות עושות "מעקף" ומחיר המכולה מתייקר ב-25% לפחות. מה יעשו היבואנים והאם בקרוב נרגיש את מחירי הרכבים והסחורות היטב בכיס?
 | 
telegram

לא לחינם מוזכרים בימים האחרונים החות'ים בקרב החברות הגדולות. שמם עולה לא פעם אפילו בדירות גבוהה יותר מאשר חמאס. התימנים הם לא עוד בדיחה של הטיקטוק, אלא איום ממשי. לא איום ביטחוני, אלא איום כלכלי על מדינת ישראל. התקיפות האחרונות והאיומים בנוגע לאפשרות לתקיפת ספינות ישראליות הובילו לירידת מניות כמו החברה לישראל ואיי.סי.אל אתמול. השיתוק בנמלים מורגש היטב והאיום הכלכלי מרחף בשל עליית מחירי השינוע. חברות נאלצות לעשות "מעקפים", מחיר ההובלה עולה וכך גם מחירי המוצרים בהתאם. לפני כשבועיים כינינו את מה שקורה באזור כ"קו פרשת המים", שעשוי להשפיע לא רק על מחירי הסחורות הרגילות, אלא גם על מחירי הרכבים.

בנמל אילת הסיפור דומה. מחיר המכולה עולה כי אוניות ההובלה נאלצות לתמרן. הן משנות מסלול והמחיר למכולה עולה לשמיים ובקרוב נרגיש את זה טוב טוב בכיס. חלק מהחברות שמובילות לכאן מוצרים הן צים, MSC ומארסק, שמגיעות מהמזרח. החות'ים כבר תקפו מכלית ישראלית נוספת באזור תימן, "סנטרל פארק" שנמצאת בבעלות חברת זודיאק מריטיים של משפחת עופר. לפחות 3 פעמים הם תקפו ספינות בבעלות של ישראלים - עידן עופר ורמי אונגר. באחת הפעמים הצי האמריקאי נכנס לפעולה ונטרל אותם. רק לאחרונה הודתה צים כי "כתוצאה מצעדים אלה ניתן לצפות לזמני שייט ארוכים יותר למרות שנעשים כל המאמצים להקטין למינימום את השיבושים".

עד המלחמה, אוניה שהייתה נכנסת לישראל הייתה יכולה לעגון בים האדום ודרך תעלת סואץ להגיע לנמלים באשדוד או בחיפה. היום החות'ים השתלטו על אזור הים האדום ולכן המסלול מתארך: הן נוסעות דרך אפריקה ומגיעות דרך אזור מיצר גיברלטר. זה אומר שהאוניות מגיעות באיחור של שבועיים-שלושה ביחס לזמן הרגיל (שלושה שבועות, כלומר - זמן ההובלה מוכפל) והאיחור הזה מעלה את מחיר המכולה ולא רק: חברות הביטוח מעלות מחירים כי הן חוששות מהאיום וחלקן אפילו לא מוכנות לקחת את הסיכון ולבטח, אלא בפרמיה גבוהה כל כך שלא יכולה להוביל לעסקה. ההערכה היא שמחיר מכולה עולה ב-40%-25%, תלוי בכמות המוצר המיובא ומהיכן הגיע, ואם עד היום ההובלה עלתה סביב 2,000 דולר, כעת החברות צריכות להוציא הרבה יותר כסף ובקרוב - להעלות מחירים.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

על פי ההערכות, ייקור המוצרים לא ישנה את המחירים מקצה לקצה. מדובר בעלייה של כמה עשרות שקלים למוצר. אם חברה מייבאת היום עשרות מוצרים בתוך מכולה והיא משלמת עוד 2,500 שקל תוספת למכולה, אז התוספת מתחלקת בין כל המוצרים. זה אומר שהעלייה הריאלית נאמדת בעשרות שקלים בודדים. לא אסון גדול ולכן ברוב החנויות לא תראו העלאת מחירים מיידית. שם ממתינים לראות מה יהיו ההתפתחויות. המחירים בישראל גם ככה לא זולים. הסיטונאים מרוויחים מספיק כסף ויכולים לספוג את זה.

עליית מחירים כזאת תורמת לאינפלציה וגם עלולה להשפיע על החלטות הריבית הבאות - אבל זה עדיין מוקדם מדי לקבוע מה יקרה. החשש האמיתי הוא מפגיעה בענף הרכב - עליית מחירים שפירושה ירידה בביקוש, בשל המחיר הגבוה גם כך בישראל. כיום, צים משנעת רכבים מאסיה, בעיקר יפן, קוריאה וסין, תוך פחות מעשרה ימים. החשש הוא שעיכובים יגרמו להעלאות מחירים גם בענף הרכב. צים היא חברת הספנות שאמונה על המשלוחים האלה לישראל, בשיתוף חברה יפנית.

תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות