מה המילואימניקים רוצים ולמה המדינה חייבת לתת להם?

המדינה צריכה לתת פיצוי למילואימניקים - עכשיו!
 | 

כולם מדברים עם מילואימניקים, כולם מדברים על מילואימניקים. בכל מקום עבודה יש מילואימניקים, בכל משפחה ובכל קבוצת חברים יש מילואימניקים. כולם יודעים שאנשים לא יכולים לעזוב את המשפחה לתקופה ממושכת, כולם יודעים שמילואימניקים עצמאיים נפגעים כלכלית, כולם יודעים שגם המילואימניקים הסטודנטים הופקרו על ידי המכללות והאוניברסיטאות, כולם גם יודעים שגם מילואימניקים שכירים נמצאים בסיכון תעסוקתי אחרי שיחזרו לעבודה. הם איבדו כמה חודשים, אולי בינתיים הגיעו עובדים חדשים. מעמדם בסימן שאלה. 

מילואימניקים שנמצאים בחזית ומסכנים את חייהם לא צריכים לחשוש כלכלית, הם צריכים לקבל גיבוי מלא ותמיכה משפחתית. הבוקר נודע על 21 חללים מילואימניקים כשמחיר הלחימה מאז הכניסה הקרקעית לרצועת עזה כבר עומד על מעל 210 חללים בסדיר ומילואים ואלפי פצועים. הם משלמים את המחיר הגדול והכואב מכול, אבל העורף לא מספק להם גיבוי. עובדה, גם במסגרת ההנחות שנותנים להם ב"דירה בהנחה", אף אחד לא עושה הבחנה בין לוחם בחאן יונס לתפקיד חשוב אך זוטר בקריה.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציע תוכנית לתמיכה במילואימניקים ובני משפחותיהם, אלא שהוא שכח שאין לו תקציב לזה. בינתיים אנשים שמשרתים מהיום הראשון של המלחמה, קיבלו מענקים של 3,400 שקל כשהתוכנית של סמוטריץ' מדברת על 8-10 אלף שקל בחודש למילואימניק בחזית. איפה הכסף? בדרך.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

ובשעה שחיילי מילואים שמסכנים את חייהם יקבלו 8-10 אלף שקל כתוספת לשכר, יש המוני חיילי מילואים שעושים שירות בעורף ואמורים לקבל 4-6 אלף שקל. למה? במה הם ניזוקו-נפגעו בשלושה וחצי החודשים האלו, כשחלקם עובדים במשמרות, מצליחים לתפקד גם בעבודה האזרחית במקביל למילואים, ורואים את המשפחה מדי יום? איפה המחשבה וההבחנה ביניהם? למה לא לתת יותר ללוחמים בתפקידים שכרוכים בסיכון חיים?

זה לא רק עניין של צדק ומוסר, זה עניין של מוטיבציה. דיברנו עם חיילי מילואים. שאלנו איך הם מסתדרים עם להיות שלושה חודשים מחוץ לבית? הם לא באמת מסתדרים, הם מדחיקים, הם מודים לבת הזוג המדהימה, מתגעגעים אליה ואל הילדים. חלקם זנח את העסק, חלקם לא מעודכן במה שקורה בעבודה. הם מבינים שזה הדבר הכי חשוב שהם  יכולים לעשות בזמן הזה. 

אבל זה מנקר וצף ועולה - האם הם ייפגעו מהמלחמה? מה יהיה בהמשך? חלקם לא יחזרו למצב הקודם. יש חללים, יש פצועים, יש רבים שייקח להם זמן להתאושש. אי אפשר ללחוץ על כפתור ולחזור לתפקד. יש סטודנטים ששוחררו לפני מספר שבועות וחזרו ללימודים, אבל הם בעיכוב מטורף בחומר ואין להם רצון וחשק לחזור ללמוד (או להתחיל את השנה הראשונה), בטח שלא כשמתייחסים אליהם כסטודנטים סוג ב'. 

מילואימניקים רבים חזרו בשבוע האחרון לאזרחות, והם מתפלאים על הגישה. "למה משדרים כאן חוסר הצלחה ופסימיות, אנחנו מנצחים, הצבא חזק, יש המון ניצחונות, זה פשוט לוקח זמן וייקח עוד הרבה זמן", אומר לי רב סרן גיא שאחרי שלושה חודשים וחצי בחזית, יוצא הביתה כשעוד חודשיים הוא יחזור לשם. 

קוראים לזה מילואים היברידיים. מושג חדש שהומצא במלחמה הזו. בהתחלה זה נשמע מגוחך, אבל ככל שהזמן עובר, מתחילים לעכל שאין פתרון אחר. אנשים יעשו מילואים כמה חודשים, יחזרו לחיים באזרחות לכמה חודשים וחוזר חלילה. אלא אם יהיה סוג של פתרון מדיני או הכרעה יחסית מהירה בדרום. וכמובן - זה מבלי להתייחס לזירה בצפון שבינתיים נראה שהולכת ומסלימה.

מה המילואימניקים רוצים?

המילואימניקים לא מבקשים אחדות. הם יודעים שאי אפשר לגשר על הפערים. הם מדגישים שבחזית כולם אחים, על אמת. אבל הם יודעים שבעורף יש מחנות. הם מבקשים-דורשים שלגבי העבודה שלהם לא תהיה מחלוקת ותהיה אחדות - הם משוכנעים שמה שהם עושים הוא הכי חשוב שיכול להיות, וכל עוד הם שם הם רוצים וצריכים את הגיבוי של העורף. 

הם מוכנים למות בשביל המדינה, ובתמורה הם רוצים הכרה, הבנה ותמיכה. לא נעים לכתוב את זה - אבל בחודשים האחרונים שוחררו הרבה מילואימניקים שהבעיות בבית, צורכי המשפחה או הצרכים הכלכליים הכניעו אותם. המפקדים מתחשבים, גם המילואימניקים עצמם ממש דוחים את הבקשה לעזוב, כי הם יודעים שהמטלות על מי שיישאר יגדלו, אבל יש אנשים שלא יכלו להמשיך.

ככל שהמלחמה תימשך, יהיו יותר מילואימניקים שלא יוכלו להישאר מסיבות שונות. העורף חייב לתת להם מוטיבציה ותמרוץ, גם כלכלי. נכון שהם מסכנים את גופם ואת נפשם בשביל המדינה ואין לזה מחיר, אבל צריך להפנים שהתמיכה הכלכלית תגדיל את המוטיבציה ואת היכולת האובייקטיבית של המילואימניקים לעשות מילואים.

ואגב, זה נכון גם לחיילים סדירים שנמצאים בחזית. כסף יכול להיות תמריץ נוסף וחשוב למוטיבציה של הצבא ושל החיילים לעשות שירות מסוכן ולהישאר תקופות ארוכות במצב לחימה.
 

למה המדינה חייבת לתת למילואימניקים מוטיבציה כלכלית?

העניין הכלכלי הוא קריטי. אפשר לדבר על "הרוח", אבל כשאין מה לאכול, או כשהחבר שלך כבר סיים סמסטר באוניברסיטה ואתה תקוע במילואים, או שהבוס שלך לא קידם אותך בעבודה כי לא היית ארבעה חודשים ומישהו אחר קודם במקומך, או שהאישה אומרת לך שבכל הגן יש רק שני אבות במילואים והיא כבר לא מסוגלת, "הרוח" יכולה להישבר. 

כסף עוזר - הוא פיצוי על ההפסדים של המילואימניקים ומשפחותיהם, הוא יעזור להם לחזור לנקות המוצא. זה מגיע להם וזה עוד מבלי לשקלל את הסיכונים הגדולים שהם לוקחים. 

ואיך אפשר לתת כסף מבלי לשבור מסגרות תקציב? בראש וראשונה לעשות סדר בתקציב הביטחון המנופח. אין סיבה שאלפי קצינים ואנשי קבע מיותרים יקבלו שכר בשמיים ופנסיה תקציבית בשעה שמילואימניקים מסכנים את חייהם ונופלים כמעט מדי יום. התקציב צריך לעבור אליהם.

חוץ מזה, אפשר לקחת את המענקים-תמיכה שמוצעים למילואימניקים בעורף ולהעביר אותם למילואימניקים בחזית. 

וגם - בדקנו הבוקר על אילו הטבות מדבר משרד השיכון והבינוי כשהוא מדבר על הטבות במכרזי תוכנית דירה בהנחה. מסתבר שזה לא למילואימניקים שנמצאים עכשיו בחזית, זה לכל מי שנמצא ב"מילואים שירות פעיל", עוד הגדרה עלומה שמשמעותה - מי שעשה מילואים של 20 יום בשלוש שנים.

עם כל הכבוד לאנשים שעשו מילואים לפני שנה, לפני שלוש שנים, עם כל הכבוד גם לאלה שעושים מילואים בעורף, זה לא אותו הדבר. מגיע לחיילים בחזית יותר - תצ'פרו אותם בהטבות גדולות יותר. זה לא נתפס שהמדינה מחלקת כרטיסי הגרלות ששווים מאות אלפי שקלים, לדוגמה - תושבי קרית גת יכולים לקנות דירה בהנחה בעיר בהנחה של 580 אלף שקל וסיכוי הזכייה שלהם הם 66%, בשעה שלמילואימניק יש סיכוי אפסי. 

תגובות לכתבה(37):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 25.
    מדינה שחושבת שאזרחיה עבדים (ל"ת)
    צודק מסכים עם הכתבה 24/01/2024 23:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 24.
    זה צביעות גדולה
    דנית 24/01/2024 14:53
    הגב לתגובה זו
    1 1
    חיביים להוריד 1% אחוז מעלות הפנסיה התקציבית שחצתה את טריליון השקל וזה מייצר לך הכנסה של למעלה מ10 מליארד שקל!
    סגור
  • 23.
    מעל 100 יום במילואים
    קובי 23/01/2024 20:57
    הגב לתגובה זו
    4 0
    כל כך נכון אני מיחואים שבחזית צריכים לקבל משכורת כפולה במינימום! מסכנים את חייהם כל יום זה באמת המינימום שמגיע להם.
    סגור
  • 22.
    בחרדים לא נוגעים ממשלת פח אשפה בושה! (ל"ת)
    דפנה 23/01/2024 18:31
    הגב לתגובה זו
    17 2
    סגור
  • הבעיה היא לימודי הליבה של החרדים
    אבנר 24/01/2024 23:06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יש לכפות
    סגור
  • טען עוד
  • הגיע הזמן לפרוץ לתוך הישיבות
    בת אל 23/01/2024 21:49
    הגב לתגובה זו
    11 2
    ולגייס את האברכים הפרזיטים לצה"ל.
    סגור
  • 21.
    מזל שסמוטריץ קורא את הכתבות שלך! (ל"ת)
    משה 23/01/2024 18:17
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 20.
    תנו לבנות הזוג לעבוד פחות שיוכלו להחזיק את הבית
    מילואימניק בעזה 23/01/2024 18:06
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אני לוחם במילואים מ7.10. נכנס ויוצא מעזה. בעיני הדבר הכי משמעותי שיכולים לעשות זה לתת לאשתי לרדת ל2/3 משרה כדי שתוכל להמשיך לתפקד. אין סיכוי שזה יעבור כי זה ים כסף
    סגור
  • 19.
    לתת למילואימניקים חיים ומעמד
    מדינת חרדים 23/01/2024 15:06
    הגב לתגובה זו
    6 0
    אחרת זה הדור האחרון לתקומה.כול מי שיכול יעזוב.
    סגור
  • 18.
    להעביר מזוודות כסף למילואימניקים
    סמסון 23/01/2024 14:32
    הגב לתגובה זו
    11 0
    נתניהו חייב להבין כי התעקשותו להעביר מזוודות הכסף לחמאס הייתה טעות. יש לפנק את המילואימניקים.
    סגור
  • 17.
    הנזק עצום. בלתי נתפס
    מילואימניק בצפון 23/01/2024 14:12
    הגב לתגובה זו
    7 0
    אני עורך דין. הךקוח הכי גדול שלי ביטל איתי את החוזה כי אני כבר שלושה וחצי חודשים בצפון ולא יכול לעזור לו. אני לא כועס עליו. אני מבין אותו. אבל הנזק שלי מטורף. המדינה לא מפצה בכלל על הנזק העתידי. כלום.
    סגור
  • אם לא תפוצה במאה אחוז, תפנה לתקשורת
    עוזרי 23/01/2024 20:36
    הגב לתגובה זו
    3 1
    נדאג להבעיר איתך את המדינה. אם לא תקבלו פיצוי מלא - אין תקומה למדינה
    סגור
  • תפנה לגפני
    קונילימל 23/01/2024 21:52
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לאברכים הבטלנים בישיבות הוא עוזר
    סגור
  • 16.
    מילואימניק הייטקיסט
    מילואימניק הייטקיסט 23/01/2024 13:33
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אני מילואימניק שגם עובד בהייטק תוך כדי, נכון שאין מקום להשוות ביני לבין קרבי, אבל זה אומר שלא מגיע לי כלום? יש לי שלושה ילדים קטנים שרואים אותי שלושה ימים כל שבועיים, כל מפגש ופרידה זה סרט, יש רגרסיה רצינית בהתנהגות שלהם בשיגרה, אישתי קורסת, הבית נראה כמו עזה, אני ישן בשטח באוהל עם מזרן צבאי על הרצפה ומתפנק עם שירותים כימים שהקקי נוגע לי בתחת כשאני יושב, בלילה קור מקפיא. טוטאל כל התגמולים שאני מקבל מהצבא על ארבעה חודשים יוצא עשרים אלף, חמש לחודש, מישהו שלא עושה מילואים היה מוכן להתחלף איתי? ובנוסף מהמסים שאני משלם מהעבודה אני מכסה את העלות שלי למדינה
    סגור
  • 15.
    וינסטון צ'רצ'יל
    לו/אם 23/01/2024 12:39
    הגב לתגובה זו
    1 0
    היה כמונו הנאצים /היטלר עוד היו כאן ללא ויכוח
    סגור
  • 14.
    כולנו עבור המילואים.
    דב בירן 23/01/2024 12:35
    הגב לתגובה זו
    10 0
    הגיע הזמן לתת לאנשים שנמצאים בחזית לא פרוטות אלה שכר הוגן ואפילו יותר מזה, והייתי מוסיף כמו לאנשי הקבע. כי המלחמה הזו שונה וארוכה, והאוצר צריך להתארגן לכך. העם חיב לדרוש בחירות בהקדם כדי להביא לממשלה טובה יותר מציאותית ורחבה ודמוקרטית אמיתית.
    סגור
  • 13.
    מילואימנקים
    מנשה 23/01/2024 12:19
    הגב לתגובה זו
    6 0
    המדינה חייבת (must) לתת למילומנקים מעל למה שמגיעע להם ואם אין כסף שיקחו מהחרדים וגם מהחרדלים את מה שהם נתנו עבור הסכמי השוחד (הקואליציונים) שהם עשו
    סגור
  • 12.
    כאילו שאני לא נפגעתי
    מילואימניק בעורף 23/01/2024 12:11
    הגב לתגובה זו
    6 1
    אז כן, נכון, אני לא נמצא בעזה או בגבול לבנון, אבל גם לא מאד רחוק משם. מגויס מאז ה7/10 כנראה עד סוף המלחמה. הייתי בבית שלי פעם אחת מאז לאפטר אחד וברור שאני לא יכול לשלב את העבודה עם המילואים. בלי קשר אני גם סטודנט וגם לי בעייתי להשלים שיעורים. אז לדעתך לי לא מגיע פיצוי או עזרה כלשהי? ברור לי שללוחמים מגיע יותר ממני, אבל לא לתת לי כלום זאת הפקרה לכל דבר
    סגור
  • גם לך מגיע
    מילואימניק בצפון 23/01/2024 12:50
    הגב לתגובה זו
    3 1
    אני לא חושב שהוא מגדיר אותך כעורף, מדובר על מילואימניקים שיכולים לנהל שגרת חיים רגילה בסך-הכל לא על כאלה שהתנתקו לגמרי מהשיגרה שלהם
    סגור
  • 11.
    גנץ לוקח 80000 בחודש פנסיה מתקציב הביטחון
    רועי 23/01/2024 12:06
    הגב לתגובה זו
    5 4
    אייזנקוט 80000 חלוץ 80000 כוכבי 80000 סידרו לעצמם להתעשר, ולמילואימניקים לא נשאר תקציב!
    סגור
  • שימו לב מה שאמר מס' 11
    חברה'לך 23/01/2024 12:41
    הגב לתגובה זו
    3 2
    זה כ'כ נכון שלא לדבר על מה שלוקח אבי המאפליה נתניה!?
    סגור
  • 10.
    הפקרה של הסטודנטים
    סטודנט 23/01/2024 12:02
    הגב לתגובה זו
    4 0
    שכחת לציין שיש עדיין סטודנטים שנמצאים בלחימה ויישארו לעוד כמה שבועות. כרגע הפתרון הריאלי היחידי לגביהם הוא לדחות שנה בלימודים.בזיון!
    סגור
  • 9.
    לקצץ פנסיות תקציביות - עכשיו !!!! (ל"ת)
    נדב 23/01/2024 12:02
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • את ההפגנות
    החלו 23/01/2024 18:37
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ליד הכנסת להורדת הפנסיות הכפולות ומשולשות ללא הצדקה מינימלית וצרפו גם את כיסוח החרדים ומנהיגם הגמד
    סגור
  • ועוד
    צודק מס' 9 23/01/2024 12:41
    הגב לתגובה זו
    1 1
    איך!
    סגור
  • 8.
    צדוק בכל מילה
    איתן 23/01/2024 11:30
    הגב לתגובה זו
    3 2
    לשנות סדרי עדיפויות ותקצוב- לתת הכל למי שבחזית ולהפחית דרמטית לעורף וקיצוץ בקבע. יש בהחלט עניין שמי שיכול גם מילואים עורפי וגם לעבוד יעשה זאת, כי צריך שיגיע לעבודה, כי גם העורף האזרחי צריך את הידיים. אבל מענקים הוא לא צריך בכלל! יש לו למעשה עבודה נוספת ובדרך כלל תוספת השעות לא דרמטית אם בכלל, כי מגיע לאזרחי או למילואים בפועל רק חלקי
    סגור
  • הגיע הזמן לקצת בסקטור הציבורי - פנסיות, סגירת גופים (ל"ת)
    יוסי 23/01/2024 12:08
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 7.
    לא מדוייק
    רון 23/01/2024 11:27
    הגב לתגובה זו
    5 1
    מסכים עם רוב דברים - אין ספק למילואימניקים/יות מגיע הכל והרבה יותר מאלו בעורף, עם זאת יש המון פגיעה גם באלו שנמצאים בעורף, לא כולם עושים משמרות וגם עבור אלו שעושים, אין זה אומר שהם יוכלים לנהל שגרת עבודה וגם להם צריכים לדאוג. צריכים למצוא משוואה יותר נכונה ומתגמלת לאלו שבחזית. אגב תמיכה גם חייבת להמשך אחרי החזרה שלהם, לא פחות חשוב. ימים טובים יותר
    סגור
  • 6.
    רוצה לסגור את תאגיד השידור - עכשיו !!!! (ל"ת)
    ישראל 23/01/2024 11:27
    הגב לתגובה זו
    2 5
    סגור
  • עדיף לסגור את ערוץ 14
    אנג'לה 23/01/2024 21:54
    הגב לתגובה זו
    3 1
    נוכלים
    סגור
  • 5.
    לתת כל ללוחמי צ.ה.ל היקרים !!!
    עומר 23/01/2024 11:15
    הגב לתגובה זו
    4 0
    המענקים לשאר המילואימניקים בעורף , כבודם במקומם מונח , צריכים להיות הרבה יותר צנועים. מלבד זאת צריך ליזום תכנית הטבות משמעןתיות במענקים לדיור ותעבוקה ללוחמינו היקרים
    סגור
  • 4.
    בארה"ב לוחם מילואים מקבל את שכרו כלוחם בנוסף לשכרו
    לוחם בדימוס 23/01/2024 11:05
    הגב לתגובה זו
    9 0
    הבן שלי (סטודנט) חזר מעזה (צנחן במילואים מ- 8/10) בהפוגה וחוזר לפעילות בעוד כמה ימים . קפץ לאוניברסיטה כדי לברר מה עושים ואיך יוכל להמשיך את הסימסטר . חזר מדוכדך מחוסר האמפתיה ובעיקר מכך שאין שום תכנית והכל תלוי באינטראקציה עם המרצה של כל קורס וכעת הוא צריך לפנות לכ"א ולברר איך יוכל לעשות זאת . מאוד מפרגן לחברים בקפטריה (טוען שבשביל זה הוא שם) אבל חברים : הבדיחה על חשבונו !!! אני לא נכנס לעניינים הכלכליים שזו ממש בושה ! .
    סגור
  • 3.
    המילואימניקים רוצים שיתנו לצה"ל לנצח (ל"ת)
    משה 23/01/2024 10:46
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 2.
    צודק
    אנגליקה 23/01/2024 10:19
    הגב לתגובה זו
    6 1
    צודק
    סגור
  • 1.
    מלא מילואימניקים בכלל בבית
    מושיקו 23/01/2024 10:07
    הגב לתגובה זו
    2 9
    אני רואה אותם מטיילים בתל אביב. פוקדים את חדרי הכושר, בתי הקפה וכו. כל מני קומבינות. קצינים שדאגו שישאירו אותם במילואים והם בכלל עובדים במקביל. מדינת כלל בוזזיה
    סגור
  • זה בדיוק הטענה שלו
    י 23/01/2024 11:27
    הגב לתגובה זו
    3 0
    יש סוגים שונים של מילואימניקים. איש מודיעין שעושה מספר משמרות בשבוע, תורם מלא. אבל הפגיעה בבית לא מתקרבת לזה של מישהו שישן מחות לבית שבועיים. וזה לא מתקרב לפגיעה של מי שבתוך עזה
    סגור
  • מדובר על לוחמים !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (ל"ת)
    צדיק 23/01/2024 10:40
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות