כמה המצור החות'י באמת משפיע על מחירי הצריכה?
המצור החות'י בים האדום בחודשים האחרונים תופס כותרות בארץ וגם ברחבי העולם - מדובר באחד מצירי הסחר הימי החשובים ביותר בעולם, מאחר והוא מחבר את אירופה ואסיה. כתוצאה מהמצור, סחורות המגיעות מאסיה לאירופה נאלצות לעשות עיקוף סביב יבשת אפריקה מה שמאריך את זמן המסע במספר שבועות וכתוצאה מכך גם משפיע על המחיר.
עם זאת, סקירה חדשה שפרסם אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר חושפת את הנתונים האמיתיים אודות הפגיעה במחירי הסחורות - השיבושים בים האדום הובילו להתייקרות גולבלית במחירי ההובלה הימית בשיעור של 163%, כאשר כשליש ממערך הייבוא הימי וחמישית ממערך הייצוא הימי של ישראל עוברים דרך הים האדום.
עם זאת, מהסקירה עולה כי ההשפעות הישירות על התייקרות תעריפי ההובלה מוגבלת - עלות ההובלה הימית עומדת על כ-3% בלבד מבך ערך היבוא, והיבוא מהווה פחות מ-20% מהצריכה הפרטית. כך עלות ההובלה הימית הימית מהווה לא יותר מ-0.6% מהצריכה הפרטית, מה שאומר שעלייה של 160% במחירי ההובלה הימית תתבטא לכל היותר בעלייה של נקודת אחוז אחת בלבד למדד המחירים לצרכן בשנה הקרובה.
תעריפי ההובלה הימית, מדד שינוע מכולות גלובלי, 2016-2024
בבדיקה אחרת נמצא כי מחירי ההובלה הימית משפיעים על מחירי הצריכה בעיקר דרך השפעתם על מחירי הסחורות והאנרגיה, אך עד כה לא נצפו סימנים להתייקרות עולמית בחומים אלו. עוד נמצא כי התמסורת מתעריפי ההובלה הימית למחירי הצריכה איטית, ומרבית ההשפעה באה לידי ביטוי רק כעבור שנה.
המסקנה העולה בסקירה מבדיקות אלו היא שההשפעה של השיבושים בנתיבי הסחר הימי על מחירי הצריכה בישראל מוגבלת בשלב זה, משום שהתייקרות מחירי ההובלה לא לוותה עד כה בהתייקרות תואמת במחירי הסחורות והאנרגיה בעולם או בשיבושים בשרשראות האספקה העולמיות. עם זאת, ככל שהתייקרות תעריפי השינוע תמשיך כך גובר הסיכון לשיבושים בשרשראות האספקה ולעלייה במחירי הסחורות והאנרגיה.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.השוק בארץ מוגבל, לא תחרותיסווינגר 04/03/2024 13:37הגב לתגובה זו4 0ולא משוכלל. סתם מייקרים ועושקים את הצרכן הטיפש, שממשיך לקנות. בהצלחה לעושקים והנעשקים.סגור