מנוף לחץ חדש על סינוואר כדי להחזיר את החטופים ומה ההישג האסטרטגי הגדול של ישראל במלחמה?

 | 

מתברר כעת שיחיא סינוואר רוצה לראות אוכלוסיה עזתית חוזרת לצפון הרצועה במסגרת עיסקה לשחרור חטופינו ומסתבר שזה הנושא שהכי חשוב לחמאס (תיכף נסביר מדוע). אומרים שגם ביידן בא ללחוץ עלינו לאפשר לעזתים לחזור לצפון הרצועה – וזו תהיה טעות קשה ביותר.

צריך לעשות בדיוק הפוך. קיימת דרך לשפר את סיכויינו לראות כמה שיותר חטופים חוזרים אם נעשה בדיוק הפוך ממה שסינוואר רוצה ונלחץ עליו עם מנוף לחץ חדש: נדחוף אוכלוסיה עזתית מצפון הרצועה דרומה.

לחץ צבאי ומחסור באספקת מזון לחמאס שיחרר חלק מחטופינו ולחץ צבאי נוסף מגמיש את עמדות החמאס. לחץ נוסף ע"י הזזת תושבים דרומה יעשה אותה מלאכה בהרבה פחות נפגעים לשני הצדדים. לא צריך להכריז על זה, עדיף אפילו שלא נכריז על זה, כי העולם יתרעם ויקפוץ. פשוט צריך לבצע.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

זה יותר חשוב מפעולה ברפיח. אנחנו מחפשים דרכים שהאמריקאים יתמכו בנו בפעולה ברפיח, אבל במקביל לכניסה לרפיח אנו עלולים לאבד את צפון הרצועה ואת ההישג האסטרטגי הגדול ביותר שלנו. וזה בדיוק מה שסינוואר רוצה והאמריקאים לא מבינים.

 

ההישג האסטרטגי הגדול ביותר של ישראל

ההישג האסטרטגי החשוב ביותר במלחמה, הגיע בכלל כתוצאה ממהלך טקטי של צה"ל: ביתור הרצועה לשניים ונטרול כמעט מוחלט של חלקה הצפוני, זו שמצפון ל"פרוזדור נצרים" ונחל עזה, תוך דחיפה והעברת רוב התושבים לדרום הרצועה. אלו מהלכים חוקיים ומקובלים באזורי לחימה, מעבירים את האזרחים לאזורים ללא לחימה, למקומות שיש בהם סיוע הומניטרי.

הביתור הזה של צפון הרצועה, לא רק מייצר שקט ביטחוני בצד שלנו ומרחיק את סכנת המרגמות והטילים מרוב היישובים הישראליים בעוטף, אלא מהווה גם טראומה עצומה בעיניים פלסטינאיות. החמאס גם רואה כיצד מאמציו לתפיסה מחדש של מרכז הכובד המנהלי והשלטוני שלו – הם לריק. לא סתם סינוואר הפך את הדרישה להחזרת תושבים לצפון הרצועה למטרתו הראשית, במו"מ שהוא מקיים עם ישראל. הוא יודע שברגע שתושבים עזתים "תמימים" יסתובבו בהמוניהם בצפון הרצועה, צה"ל לא יוכל לפעול וייאלץ לסגת משם. לכן אסור לאפשר זאת.

 

איך נלחץ להחזרת החטופים? נניע תושבים תומכי חמאס מצפון עזה לדרומה

כיום יש ע"פ הערכות כ-300 אלף תושבים בעזה צפון, חלקם מעולם לא עזבו וחלקם הסתננו חזרה. אך הם לא אמורים להיות כלל באזורי הלחימה. כעת, יש להתחיל ללחוץ עליהם שוב לנוע דרומה, להיכן שיש אוכל, מים טריים ואין סכנה לביטחונם. חמאס יקבלו הפוך ממה שהם רוצים וזה ילחיץ אותם ויגמיש את מוכנותם להחזיר את החטופים שלנו. כמו שאנו נוקטים בלחץ צבאי, בואו גם ננקוט בלחץ אזרחי. הראשונים ברשימה, כטופ פריוריטי, תהיינה שכונות וחמולות המזוהות עם חמאס, ושב"כ יודע בדיוק במי מדובר.

איבוד עזה צפון - הנקודה שהכי כואבת להם - אין זו סתם דרישה מרכזית של החמאס בעסקת החטופים לאפשר לתושביהם לחזור לשם. זו הנקודה שהכי כואבת להם. אך בנקודה הספציפית הזו אסור להתקפל. חזרת תושבים פלסטינאים לצפון עזה תקשה על פעילות עתידית של צה"ל, כי עזתים יסתובבו שם בין הרגליים, פקודות האש תהפוכנה למעורפלות ויותר חיילים שלנו יסכנו את חייהם בניסיון להבדיל בין מחבל בלבוש אזרחי לאישה פלסטינאית שמסתירה אותו. חזרת תושבים לשם  גם תגדיל את הלחץ הבינלאומי לעוד סיוע הומניטרי שילך לשם ולעוד תושבים שיחזרו לשם וחוזר חלילה. חמאס ינסה למלכד כל הזמן את צה"ל בתחבולות ויצלם ויפרסם לעולם כאילו חיילינו פוגעים בתושבים, בעוד הוא עצמו יוסיף וילחם מתוך ומקרב האוכלוסיה.

חמאס מציע כעת בערמומיותו החזרת מקצת מהתושבים "רק נשים וילדים". אך זו בדיוק חלק מאותה "תורת שלבים" שהחמאס כל כך יודעים לתפעל, כמו ירי טילים לעבר ישראל שמתחיל ב"טפטוף". בהתחלה זה נסבל, אחרי זה הם מגבירים עוד קצת. אם נאפשר תחילת חזרתם של תושבים לצפון עזה הטפטוף יהפוך לזרם שיהפוך למבול. והיינו כבר בסרט הזה.

עזה צפון ריקה מתושבים - הנכס האסטרטגי הכי חשוב והמנוף הכי חזק שיש לנו לעתיד - אסור לשכוח שמעזה צפון אפשר לשגר רקטות אל האזורים הצפופים של האוכלוסיה הישראלית. מכיוון שטווח הרקטות מוגבל, הם זקוקים לשליטה בעזה צפון. זו סיבה נוספת מדוע חמאס מתעקש לנסות ולהשתלט שוב על השטח בצפון הרצועה.

ההתעקשות של חמאס נובעת גם מהעובדה שהארגון חש שהקרקע הטרוריסטית נשמטת מתחת לרגליו. הם פוחדים שחמולות מקומיות שהלחימה בישראל אינה בראש מעייניהן, תשלטנה על אזורים בעזה צפון.

עזה צפון הנותרת זמן רב בחורבותיה חשובה לישראל יותר מפעולה ברפיח
גם כאשר נצא משם, ונתבסס לאורך הגבול, המטרה הראשית שלנו צריכה להיות השארת עזה צפון בחורבותיה. יש בכך צורך ביטחוני - להרחיק את הנבלות האלו כמה שיותר רחוק משדרות, מאשקלון ומכ-15 קיבוצים באזור שקרוב לגבול ומצוי מצפון לנחל עזה. אסור לנו לשכוח שרוב השיגורים מעזה היו של רקטות קצרות טווח וקטיושות. החזרה לעזה צפון תאפשר למחבלי החמאס לטווח מחדש את הישובים שלנו, שבאמת כבר סבלו הרבה יותר מדי.

כמו כן בהשארת עזה צפון בחורבותיה יש צריבה תודעתית של עונש אדיר שהעזתים חטפו על כי טבחו בנו.

נקודה שלישית: אי חזרתם לבתיהם בצפון הרצועה תעודד עזתים לעזוב לחלוטין את הרצועה – משמע להגר. זה ייקח זמן, הם לא יהגרו מחר בבוקר, אך אנו מצויים במרתון ולא בספרינט. עידוד הגירתם חייבת להיות עוד מטרה ארוכת טווח שלנו. כעת למשל יש חברה מצרית הגובה מהעזתים 5,000 דולר לאדם כדי לברוח למצרים וממש לא חסרים לקוחות. המחיר עלה פי 10 לעומת לפני המלחמה, אך קיים זרם קבוע של כ-3,000 עזתים בחודש והמצרים מעלימים עין.

עזה צפון הנותרת זמן רב בחורבותיה וריקה כמעט מתושבים, חשובה לישראל יותר מאשר פעולה ברפיח, כי התושבים ילחצו לחזור לבתיהם ויסכימו אפילו על מיטוט שלטון חמאס כדי להשיג זאת.

ד"ר אדם רויטר – יו"ר חיסונים פיננסים, יו"ר הדג'וויז, מחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה"

תגובות לכתבה(47):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 30.
    מה ארהב ומצרים מנסים להסתיר ?
    תלמיד ישיבה וחייל 25/03/2024 23:37
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הסיפור האמיתי של רפיח בהסכם השלום עם מצרים ארצות הברית נתנה לנו ערבויות בפועל מצרים מעבירה לחמאס את כל הנשק יש לו לא רוצים שניכנס כי אז לישראל תהיה עילת תביעה נגד מצרים ואפילו נגד ארהב שידעה ולא עשתה דבר ! יש לחץ של מצרים למנוע גילוי שהם אחראים לתוצאות הטבח זה יכול להביא לתביעה של 400 מליארד דולר של ישראל ממצרים על הנזקים וזה הסיפור
    סגור
  • 29.
    כתבה מעניינת שנותנת פרספקטיבה חשובה
    ירון 25/03/2024 18:40
    הגב לתגובה זו
    0 2
    הכותב מעלה נקודה "שעושה שכל". ככל שסינואר ימ"ש מתעקש יותר על חזרת עזתים לצפון, צריך להתנגד לכך יותר. פה היתרון שלנו וזה גם משהו שיכול לעבור בגרון מול האמריקאים. זה לא יספיק כדי לנצח אבל יכול מאוד לסייע במו"מ ובהתנהלות הלחימה. תנו לצה"ל לנצח!
    סגור
  • 28.
    הנצחון הוא אדמה כבושה
    אתה צודק 25/03/2024 16:34
    הגב לתגובה זו
    0 2
    הלחץ לא להיכנס לרםיח נותן לנו קלף נצחון יותר גדול השפלת ערבים זה לקיחת ,,(ארד).אדמה כמה פשוט הצבא לא זז..
    סגור
  • 27.
    171 יום זה לא עובד . מה המומחיות של הכותב (ל"ת)
    סתם מילים 25/03/2024 15:53
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 26.
    מה עם החטופים?
    שמחי 25/03/2024 14:21
    הגב לתגובה זו
    5 0
    חסרים לנו, וחסרים בכתבה
    סגור
  • טען עוד
  • 25.
    נתניהו הפסיק לחלק מזוודות כסף לחמאס
    יותם 25/03/2024 13:48
    הגב לתגובה זו
    7 0
    עכשיו הדרך סלולה לנצחון
    סגור
  • 24.
    בנוסף הם חייבים לשלם בשטח.
    שחרזדה 25/03/2024 08:12
    הגב לתגובה זו
    5 6
    חיי אדם אולי אינם חשובים להם אבל אדמה חשובה מאין כמוה. ברור שאני לא מתכוון לבניה של התנחלות . אבל חייב להיות תשלום בשטח אדמה צמוד לגבול הישראלי שיילקח מהם לצמיתות . לפחות 2-3 קמ של רצועה שתהפוך לרצועת ביטחון.
    סגור
  • הכאב הכי גדול זה נאכבה
    זה בדיוק 25/03/2024 16:35
    הגב לתגובה זו
    0 3
    חיי אדם לא מעניינים אותם הן יקריבו את כל העזתים.אדמה זה כבר ספור אחר.צהל לא יוצא ולא מחזיר תושבים ושולט על הכנסת המזון.
    סגור
  • 23.
    מסכים עם כל מילה אך בנוסף
    בן כנען 25/03/2024 04:30
    הגב לתגובה זו
    3 9
    אין להחזיר ולשקם את עזה לפני שכל הישובים שלנו בעוטף בנויים מחדש ולהדגיש את זה. ישראל צריכה כבר עכשיו להבהיר לבני בריתה האמריקאים. שהסכם שלום עתידי עם סעודיה או מדינה אחרת הוא שלום תמורת שלום ללא תנאים שקשורים בפולשטנים. להפעיל מנופי לחץ כלכליים על ירדן ומצריים. אין טעם לספק להם גז ומיים אם זה לא יוצר מינוף כלשהו עליהם
    סגור
  • 22.
    לדעתי, הכותב צודק. המשך הצעתו צריך להיות 'הגירה מרצון'
    איתי ק. 25/03/2024 03:50
    הגב לתגובה זו
    4 6
    מבצע לדעתי, הכותב צודק. המשך הצעתו צריך להיות 'הגירה מרצון'. "הגירה מרצון" = כל משפחה שאיננה מחבלי חמאס תקבל מענק הגירה בסכום של עשרות אלפי דולר ותעזוב אחת ולתמיד את רצועת עזה. יצא לנו מאוד בזול.
    סגור
  • 21.
    הבעיה שנתניהו חלש ומיישם את מדיניות השמאל התבוסתנית (ל"ת)
    רויטר ישר ולעניין 24/03/2024 22:22
    הגב לתגובה זו
    1 11
    סגור
  • נתניהו מיישם מדיניות ימין. תבוסתנית יכול להיות (ל"ת)
    ימיני 25/03/2024 15:48
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • נתניהו חייב להירקב בכלא
    בת אל 25/03/2024 13:47
    הגב לתגובה זו
    4 1
    יחד עם שותפיו
    סגור
  • 20.
    חוק הגיוס
    אלברט 24/03/2024 19:34
    הגב לתגובה זו
    10 2
    מפסיק להתגייס למילואים אם החוק הזה יעבור
    סגור
  • החרדים הורסים את המדינה
    אבנר 25/03/2024 13:52
    הגב לתגובה זו
    1 0
    די לביזה
    סגור
  • 19.
    צריך גם להחריב את עזה צפון וגם את רפיח משם מגיע כל הנשק (ל"ת)
    אזרח 24/03/2024 15:09
    הגב לתגובה זו
    3 7
    סגור
  • מה עם פירוק ההתנחלויות?
    סמיר 24/03/2024 19:30
    הגב לתגובה זו
    5 6
    גם חשוב
    סגור
  • רק לבנות עוד! (ל"ת)
    בן כנען 25/03/2024 04:24
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • וואלה, גם בתרפ"ט טבחו בנו בגלל ההתנחלויות, ברור. אהבל (ל"ת)
    שמיל 25/03/2024 03:34
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • בהחלט על הפרק
    נועה 24/03/2024 21:23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לשקול
    סגור
  • 18.
    עוד גנרל.. (ל"ת)
    מ 24/03/2024 14:09
    הגב לתגובה זו
    11 4
    סגור
  • 17.
    מאמר חכם ומעניין (ל"ת)
    אנונימי 24/03/2024 13:54
    הגב לתגובה זו
    8 10
    סגור
  • 16.
    לא מסכים
    אבי בוחבוט 24/03/2024 13:48
    הגב לתגובה זו
    11 1
    יש לגייס מיד את כל החרדים
    סגור
  • 15.
    כתבה מעניינת
    מוניקה 24/03/2024 13:44
    הגב לתגובה זו
    10 1
    חייבים לגייס את כל החרדים לצבא. אין ברירה.
    סגור
  • 14.
    צודק בכל מילה (ל"ת)
    אלי 24/03/2024 13:13
    הגב לתגובה זו
    3 7
    סגור
  • 13.
    הניצחון החידי של נתניהו שהוא בינתיים נשאר על הכסא
    מצחיק 24/03/2024 12:59
    הגב לתגובה זו
    5 6
    הכותה עוסק בטקטיקה להערכתי שגוייה אבל כמובן ללא אסטרטגיה מה יהיה עוד שנה או כמה שנים אני מקווה שלמשקיעים הוא מציע אסטרטגיה מוצלחת יותר
    סגור
  • אסטרטגיה לנצח ולמחוק את חמאס
    שי 24/03/2024 15:59
    הגב לתגובה זו
    0 1
    איפה כתוב שהפירוש המילולי לאסטרטגיה הוא הקמת מדינה ערבית בישראל. אז נכון זאת לא האסטרטגיה אבל תכבד אנשים שחושבים אחרת ממך
    סגור
  • 12.
    אמריקה מממנת את החמאס
    אברם 24/03/2024 12:27
    הגב לתגובה זו
    2 10
    מאיפוס לאיראן יש כסף למימון תעשיה צבאית מימון הגרעין חמאס חיזבאללה חוטים אובמה נתן להם 150מיליארד בהסכם הגרעין ועכשו הוסיפו עוד מיליארדים
    סגור
  • נתניהו הפסיק להעביר מזוודות כסף לחמאס ולג'יהאד
    סטלה 24/03/2024 13:46
    הגב לתגובה זו
    8 0
    הבין את טעותו
    סגור
  • מה הבעיה תפטר את אמריקה תנסה להסתדר לבד
    החיים 24/03/2024 13:00
    הגב לתגובה זו
    4 3
    ותבוא מיבב בעוד כמה חודשים...
    סגור
  • 11.
    אליפות של כתבה
    אלון 24/03/2024 12:01
    הגב לתגובה זו
    6 7
    פורים שמח
    סגור
  • 10.
    צודק . הלוואי והמנהיגים שלנו ייעשו
    איציק איציק. 24/03/2024 11:56
    הגב לתגובה זו
    6 8
    את הדבר הנכון
    סגור
  • מי זה המנהיגים שלנו ?
    אופיר 25/03/2024 09:57
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אלה שמימנו את החמאס במשך 15 שנה ? אלה שמילאו את השטחים הבמאות נקודות של מתנחלים/בטלנים פשיסטים שמעמיסים על הצבא עד לעייפות החומר ? אלה המנהיגים
    סגור
  • 9.
    חישוף וסיכול מנהרות ההברחה בפילדלפי קריטיות
    כי מצפון תפתח ה... 24/03/2024 11:45
    הגב לתגובה זו
    7 7
    ברור שצה"ל והממשלה מבינים את מה שהצעת, עובדה שכך הם פועלים מהתחלת המלחמה...
    סגור
  • מלכתחילה, היה צריך להתחיל שם
    פקירי 24/03/2024 13:45
    הגב לתגובה זו
    7 0
    נתניהו=הפקרות
    סגור
  • 8.
    מסכים
    נחמן 24/03/2024 11:40
    הגב לתגובה זו
    5 9
    ניתוח נכון ומדויק.
    סגור
  • 7.
    תומך בכל מילה (ל"ת)
    אביב 24/03/2024 10:00
    הגב לתגובה זו
    6 8
    סגור
  • 6.
    ניתוח מעניין וחכם. מקווה שמאמרים מסוג זה יגיעו גם
    מזרח תיכון חדש 24/03/2024 09:23
    הגב לתגובה זו
    9 21
    למקבלי ההחלטות..
    סגור
  • 5.
    דרך אחת והיא
    יש רק 24/03/2024 09:12
    הגב לתגובה זו
    2 20
    להחזיר את אריק שרון האלוף,ואם לא אז להחזיר את שיטותיו ודרך מחשבתו בטיפול בעזה
    סגור
  • כמו למשל גירוש גוש קטיף
    שי 24/03/2024 16:00
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ואם ירו משם פצמרים נפנה את אשקלון, ואם גם משם נמשיך לאשדוד וכו'. אחלה דרך מחשבה
    סגור
  • איזה גירוש?
    לביא 24/03/2024 19:29
    הגב לתגובה זו
    1 2
    התנתקות קדושה
    סגור
  • 4.
    רויטר
    קימיש הדעתן 24/03/2024 09:11
    הגב לתגובה זו
    5 14
    כתבות של רויטר תמיד מעניינות. אין לי מספיק כלים כדי לקבוע אם הוא צודק, ואני מניח שיש מי שמבין לעומק את עזהויכול להבין יותר טוב. בדבר אחד אין ספק. המאמר מענין. מציג נקודת מבט שאני , הקטן, לא הכרתי.
    סגור
  • 3.
    ארה״ב מקלקלת כל מה מה שנוגעת
    שלמה 24/03/2024 08:47
    הגב לתגובה זו
    4 19
    150 מיליארד דולר אובאמה נתן לאיראנים בהסכם הגרעין למימון תעשיה צבאית פיתוח הגרעין חמאס חיזבאללה חוטים ופרוקסים קלינטון שכנע את אוקראינה להעביר הנשק הגרעיני לרוסיה ובאה המלחמה
    סגור
  • 2.
    יפה. (ל"ת)
    הבלתי משוחדים 24/03/2024 08:10
    הגב לתגובה זו
    8 18
    סגור
  • 1.
    לנתק ערבים מפלסטינה
    misha6 24/03/2024 08:04
    הגב לתגובה זו
    12 16
    השפ פלסטינה בא מפילישתים - העם של גבע ארי ללא שום קשר לגזע השמי. ערבים ללא היסטוריה לקחו לעצמם שם של עם אחר וממציאם פייק היסטוריה משלהם. לעלום לא הייתה קיימת מדחנת פלסטינה וירודלים לעולם לא הייתה בירה של שום מדינה ערבית בכלל. ערבים גם כאן משקרים כשקוראים לירושלים אל-קודס ולא אל-אקצא. אל קודס בה מממילה "קודש" שקושרה טבעית ל"מקדש" - כך בלא מודע השקרים הערבים מגלים קשר אמיתי בין ירושלים לבין המקדשים של העם היהודי. לא לתמוך בעם שלא קיים - פייק עם עם השם מזויף שלו.
    סגור
  • ולהכניס לפלסטלינה
    צודק 24/03/2024 18:34
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ו"ש'ישתו את הים של עזה"
    סגור
  • שאין עם פלסטינאי
    גולדה אמרה 24/03/2024 09:13
    הגב לתגובה זו
    5 8
    וצדקה,ואז יצרנו אותו וגם את חיזבאללה וזו עבודתו של אריק שרון
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות