נהגי משאיות לא זקוקים ללימודי ליבה

ה-AI עלול להביא תוך 5 שנים את ישראל למצב של אבטלה רחבה בקרב אקדמאים, לכן חבל על כל כספי המדינה המושקעים בהסבת חרדים לאקדמיה; עדיף שהמדינה תשקיע את הכסף בהסבת גברים חרדיים להיות נהגי משאיות, רתכים ועוד
 | 

ה-AI עלול להביא תוך 5 שנים את ישראל למצב של אבטלה בקרב אקדמאים לא מעטים. לכן חבל על כל כספי המדינה המושקעים בהסבת חרדים לאקדמיה. מדוע? כי שיעורי הנשירה אצלם גבוהים ביותר ועומדים אצל הגברים על כ-75%, וזה אומר לנו אמת פשוטה – מי שלא למד ליבה, סיכוייו נמוכים לקבל תואר אקדמי. עדיף שהמדינה תשקיע את כל הכספים הללו בהסבת גברים חרדיים להיות נהגי משאיות, נהגי אוטובוסים, רתכים, פחחים ועוד.

בתי ספר שלא מלמדים ליבה, אסור לתת להם תקציבים כמו כאלו שמלמדים ליבה. נקודה. סיפרו לנו שגברים חרדים בגלל שקדנותם ויכולת הריכוז שלהם, יוכלו ללמוד במהירות מתימטיקה ואנגלית וכל מקצוע אקדמי שירצו להשתלט עליו גם ללא ליבה. מתברר שאלו (לצערנו) לא יותר מסיפורים חרדיים. הסטטיסטיקה כפי שצוין מוכיחה אחרת, שלושת רבעי מהם אינם מצליחים לסיים תואר ראשון. שלא לדבר על כך שרק בודדים מהם מצליחים להשתלב ללימודים ברפואה או במדעי המחשב (שלא לדבר על טייסי קרב, לצורך העניין). אם כי כאן יש להודות, הצעירים החילוניים ומהציונות הדתית יעדיפו לוותר על תחרות חרדית על מקומות במקצועות היוקרתיים האלו.

מנהיגי הציבור החרדי משחקים משחק מאד מסוכן מבחינתם. רוב הציבור הישראלי לא יהיה מוכן יותר לתת להם את האתנן הפוליטי שהם קיבלו מממשלות ישראל לדורותיהן. לכן במוקדם או במאוחר מימון הישיבות החרדיות ייפסק ברובו. זה ייאלץ המון בחורי ישיבות לצאת לעבוד. גם יוקר המחייה מעיק ומאלץ בכל מקרה.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

אבל ללא לימודי ליבה, גורלם יהיה לעבוד בעבודות שאינן מצריכות מתמטיקה או אנגלית, משמע בעיקר עבודות פיסיות. ז"א, מנהיגי החרדים, בהתנגדותם ללימודי ליבה, ביודעין, יביאו את צאן מרעיתם להיות שואבי המים וחוטבי העצים של החברה הישראלית ויפגום באמון העיוור שרבים מהחרדים נותנים כיום במנהיגיהם.
אך כל מקצוע מכבד את בעליו. באמת.
 

כשה-AI מתחמם על הקווים, ישראל לא תזדקק לכל כך הרבה אקדמאים

לימודי ליבה לגברים במגזר החרדי חשובים, כי זה יוביל את הטובים והמוצלחים שבהם למקצועות ששכר מאד גבוה בצידם וזה ייתן ערך מוסף למשק. אך המשק יזדקק בעתיד דווקא לפחות אנשים שלמדו ליבה. מדוע? כי כניסת ה-AI תצמצם צורך בחלק מהמקצועות הנלמדים כיום באוניברסיטאות ובמכללות. ה-AI הולך לדחוק הרבה מאד מקצועות צווארון לבן. האיום הוא מאד ממשי. כתבתי עליו בטור כאן.

עד כמה שזה יכול להישמע מפתיע, אנגלית למשל, היא מקצוע שיתכן ובעתיד לא כולנו נזדקק ללמוד ברמה גבוהה. מרגע שבכל מחשב או פלאפון שברשותנו כבר כעת, יש תוכנות תרגום חזקות ביותר, שגם יודעות להתנסח במקומנו בשפה זרה ויודעות לעשות זאת הן מתוך טקסט כתוב והן משמיעה, אז יכולות ההתנסחות והתקשורת שלנו ישתבחו פלאים בכל מקרה. כמו שאנו כבר כיום נעזרים ב-AI כאשר אנו במדינה זרה כדי לתקשר עם האדם ברחוב וזה רק ילך וישתפר.

מצד שני נמשיך להזדקק להרבה מאד אנשים במקצועות פיסיים כי בניגוד ליכולות המופלאות של בוטים על מסכי המחשב, קיים מרחק רב ביכולות של רובוטים להחליף עובדים במקצועות פיסיים. ישראל תזדקק לכאלו עוד שנים רבות, וודאי כעת כשאנו ממש לא רוצים לראות את הפלסטינאים עובדים אצלנו.

מאות מקצועות במשק אינם מצריכים שום רקע מקדים כדי ללמוד אותם ולעבוד בהם. ברובם השכר גבוה מהשכר החציוני במשק (מהחציוני לא מהשכר הממוצע). המשותף לכל המקצועות האלו הוא שרוב הישראלים/ות עם תואר אקדמי לא מוכנים/ות לעשות אותם.
 

מי אמר שכולם חייבים להיות בעלי רקע אקדמי?

כל מקצוע מכבד את בעליו וישנם מאות מקצועות מכניסים שרקע אקדמי אינו נחוץ בהם כלל. כולנו מכירים אינסטלטורים שממש לא חסר להם כסף. נהגי משאיות, נהגי טרקטורים, פחחים, רתכים, קונדיטורים וטכנאי דודי שמש שמרוויחים משכורת שהיא הרבה מעל השכר החציוני במשק. נטען שיש במשק מחסור של יותר מ-5 אלפים נהגי משאיות ו-3 אלפים נהגי אוטובוס, כמו גם מחסור באלפי רתכים, צבעי רכב, שיפוצניקים ופחחים. שכרו של נהג משאית מתחיל נע סביב 12 אש"ח ברוטו, לאחר ותק של מספר שנים הוא עולה ל-15 אש"ח - מעל השכר הממוצע במשק.

כל עוד רובוטים לא יחליפו אותנו במקצועות המצריכים עבודה פיסית מעט מורכבת (וזה עוד רחוק) עדיין נזדקק לאינסטלטורים, מנעולנים, שוחטים, קצבים, שליחים, טפסנים, גננים, סניטרים, קונדיטורים, רתכים, גוזמי עצים, טכנאי דודי שמש, פורסי סיבים אופטיים, מתקני פנצ'רים, פחחים, רתכים, שינניות, קוסמטיקאיות, אופות, יועצות יופי, טבחיות, מוכרניות, מטפלות, סייעות בגנים או מעצבות שיער.

כבר כיום ישנם חרדים לא מעטים שעובדים/ות במקצועות אלו ויהיו בעתיד עוד הרבה יותר. לאחרונה יצאו כתבות שהם מצטרפים לענף הבניין. המשכורות בענף כבר גבוהות ונראה שהולך להיות מחסור כרוני מתמשך בענף זה. המשותף לכל המקצועות האלו הוא שכמעט אף ישראלי עם תואר אקדמי לא מוכן לעשות אותם.

אם כולם יהיו מוכשרים לעבוד בהייטק מי ירצה לנהוג במיניבוס הסעות? מי ירצה לעסוק בהובלת רהיטים? מי יאסוף את הזבל? חלק מאיתנו ייאלצו להמשיך לעשות את העבודות הכה חשובות האלו! אנחנו לא נוכל להתקיים בצורה נורמלית מבלי שיהיו מקרבנו מספיק כ"א כזה, שיספק לכולנו רווחה ושקט נפשיים. אנו נזדקק גם בעוד עשרות רבות של שנים לכוח אדם רב מאד שהכשרתו אינה מחייבת יותר מ-10 שנות לימוד. העיקר שיצאו לעבוד!

ד"ר אדם רויטר – יו"ר חיסונים פיננסים, יו"ר הדג'וויז, מחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה"

תגובות לכתבה(47):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 31.
    הכללה היא אם כל טעות
    יעקב 05/04/2024 16:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכותב הנכבד לא מכיר את המגזר בכלל. הוא מכליל ומכאן תחילת טעותו. כמו בכל מגזר יש בין החרדים גאונים אנשים ממוצעים וכאלו שהלימודים הם לא הצד החזק שלהם. זה כמו לומר שכל בוגרי תיכון מסוים שילכו להיות רופאים או מנקי רחובות.
    סגור
  • 30.
    לא צריך לעשות הרבה. פשוט לבטל את הקצבאות וההנחות (ל"ת)
    אלף 05/04/2024 08:20
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 29.
    טועה ומטעה
    נהג אוטובוס לשעבר 04/04/2024 19:58
    הגב לתגובה זו
    5 1
    המשכורת שמשולמת לנהגי אוטובוס נמוכה.צריך המון שעות נוספות להגיע למשכורות ראויות.
    סגור
  • 28.
    רוב הנהגים עובדי הכתפיים יגיעו מהמגזר הערבי
    נהגים? 04/04/2024 13:27
    הגב לתגובה זו
    2 4
    גם עולים חדשים ממזרח אירופה. החרדים יעסקו במסחר ובהברחות
    סגור
  • 27.
    מסכים
    צחי 04/04/2024 11:55
    הגב לתגובה זו
    1 2
    הרוב נכון, וגם השאר שפחות נעים לשמוע, אבל זה המצב
    סגור
  • טען עוד
  • 26.
    התקפה נגד החרדים רק תיצור הסתגרות
    חרדי עובד 04/04/2024 09:41
    הגב לתגובה זו
    5 8
    הפתרון הוא צמצום התמיכה והשאר יקרה לבד בתהליך טבעי ובריא. ההתקפות בחריפות רק מקצוענות למפלגות.
    סגור
  • 25.
    בקרוב נהיגה אוטונומית
    נחמו 04/04/2024 07:21
    הגב לתגובה זו
    10 2
    מי צריך נהגי משאיות
    סגור
  • 24.
    אקדמאי מסוגך עדיף שיוחלף ע"י AI
    ג'ון גאלט 03/04/2024 23:20
    הגב לתגובה זו
    9 5
    הAI פולט דברים בעלי קשר רב יותר מאשר מאמר זה
    סגור
  • ג'וני, לפחות הוא עושה משהו בחיים. תזכיר לי מי אתה ? (ל"ת)
    צחי 04/04/2024 11:58
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 23.
    לגייס את האברכים הפרזיטים
    מריה 03/04/2024 23:05
    הגב לתגובה זו
    13 9
    חייבים לגרום לחרדים הפרזיטים להפסיק להתנהג בנכלוליות ולהתגייס לצבא.
    סגור
  • 22.
    לנחש את שער הדולר שנים צריך ליבה?
    אבי 03/04/2024 22:33
    הגב לתגובה זו
    4 1
    לא עוזר כנראה בשוק ההון כל לימודי הליבה...
    סגור
  • 21.
    תוספת אישית
    שלמה 03/04/2024 22:32
    הגב לתגובה זו
    18 19
    למרות שאני מסכים עם דבריך, קבל עצה טובה ממני, כמי שמכיר רבים באקדמיה, אל תזלזל באינטלקט של בני הישיבות. אכן, קשה ללמוד מתמטיקה ואנגלית בגיל מבוגר, אבל גם פרופסור לכלכלה שיבקש ללמוד תלמוד ברמה גבוהה בגיל מבוגר יתקל בקושי (ואני אומר לך את זה מניסיון מוכח שאיני רוצה לפרט מה מקורו).
    סגור
  • זה מאוד קשה לאדם אינטיליגנט ללמוד תלמוד , גמרא
    זיו 05/04/2024 08:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כי הם מדברים שם שטויות על גבי שטויות
    סגור
  • 20.
    מסכים
    שלמה 03/04/2024 22:01
    הגב לתגובה זו
    4 25
    אני קרוב מאד למגזר החרדי ומסכים עם הכותב בכל מילה, הן בהשקפה התורנית והן בהיבטים המעשיים.
    סגור
  • 19.
    ד"ר vs שב"כ
    ליאל 03/04/2024 21:55
    הגב לתגובה זו
    11 7
    מזכיר לי את השב"כ חשבו שיודעים מה החמאס חושבים, ומתנהגים כך גם ה"דר" חושב שמבין וכיר חרדים, זה פשוט כתבת בדיחה, מימשהו שמתיימר להבין חרדים
    סגור
  • 18.
    בורות והסתה
    מיכאל 03/04/2024 20:58
    הגב לתגובה זו
    43 23
    כרגיל, מה מצפים מ"דוקטורים",,,1. הציבור החילוני רוצה את החרדים חוטבי עצים ושואבי מים ולא באמת רוצים לשל. אותם בחברה - ראו החלטה של אוניברסיטת בן גוריון לא להיות שותפה להקמת קמפוס חרדי.2. כיום החרדים שהולכים לאקדמיה הם בעיקר אלו שלא הצליחו בלימודי התורה מכל מיני סיבות וכמו בכל מגזר יש תמיד פחות מוצלחים.3. לא ראינו שללפיד ולעוד כמה מהאלימים מקפלן יש תואר, אז הוא יכול להתחיל לעבוד על משאית.
    סגור
  • טועה
    טטיאנה 04/04/2024 09:33
    הגב לתגובה זו
    5 4
    התנהגות החרדים המשתמטים משירות צבאי ראויה לגינוי
    סגור
  • צודק
    ליאור 04/04/2024 00:47
    הגב לתגובה זו
    7 9
    במקום לטנף על לומדי התורה כדאי קצת להכיר אותם מקרוב וללמד עליהם
    סגור
  • 17.
    אפילו מזה בחור ישיבה אתה לא מבין ... (ל"ת)
    דבורים גבוה גבוה... 03/04/2024 20:55
    הגב לתגובה זו
    6 14
    סגור
  • 16.
    צודק-תראה את יאיר לפיד בור ועם הארץ והפך לראש ממשלה (ל"ת)
    אלכס 03/04/2024 20:45
    הגב לתגובה זו
    15 20
    סגור
  • נתניהו החכם... פח...
    סימן טוב 03/04/2024 23:10
    הגב לתגובה זו
    12 6
    יחד עם שותפיו הדתיים הארורים בממשלה, ברוב טיפשותם, חילקו מזוודות כסף לחמאס, כדי להחליש את אבו מאזן...
    סגור
  • הנה הוא בא- ראש הממשלה הבא
    מיכאלה 03/04/2024 23:06
    הגב לתגובה זו
    9 6
    יאיר לפיד הצדיק יהיה ראש ממשלה מצויין, ב"ה.
    סגור
  • 15.
    לא צריך לימודי ליבה
    בת אל 03/04/2024 20:00
    הגב לתגובה זו
    21 7
    כדי להבין שחלוקת מזוודות הכסף לחמאס ע"י נתניהו ושותפיו הדתיים הייתה טעות. הרעיון היה להחליש את הרשות הפלסטינאית
    סגור
  • נתניהו השמאלן
    99 03/04/2024 22:17
    הגב לתגובה זו
    22 2
    נתניהו השמאלן הקיצוני האיסלמיסט חיזק בכל כוחו גם את אשף (הרשות הטרוריסטית), וגם את חמאס. שחרר רוצחים פעם עבור אלה ופעם עבור אלה. תמך בהתנתקות. עזר לאשף להשתלט על שטחי סי. הקפיא בירושלים. נתן הגנה לבנקים כך שיוכלו לשתף פעולה עם הבנק לטרור של הרשות הטרוריסטית. נתניהו שמאלן יותר מאיי בי נתן.
    סגור
  • 14.
    החרדים יהיו השופטים ומנכ״לי משרדי הממשלה
    חי בסרט 03/04/2024 19:31
    הגב לתגובה זו
    9 19
    אתם תהיו חוטבי עצים ושואבי מים שלהם ואם לא תקבלו את זה, תקבלו פגזים של טנקים מהצבא החרדי שאתם רוצים להקים
    סגור
  • 13.
    ביטול ה gold standars = חיסול הציוויליזציה המערבית
    99 03/04/2024 19:15
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אם הכסף הוא זהב פיזי, אמיתי, אי אפשר לייצר מערכות רווחה שמחזיקות עשרות אחוזים מהאוכלוסיה. גם כאן. גם בארה"ב עם תלושי הנזון ושכר דירה על חשבון המדינה. גם באירופה עם ההגירה. גם המלחמות חייבות להיגמר מהר, ללא גרירת רגליים. וחייבות להיגמר בניצחון. מאז הדפסת הכסף האמריקאי, הם גררו רגליים בכל המלחמות, מאז וייטנאם (שאז הדפיסו כבר, אך לא באופן רשמי), והפסידו בכל המלחמות. החברה הופכת לכלאיים בין פאודליזם לבין קפיטליזם, וכולם במרוץ עכברים.
    סגור
  • 12.
    למודי ליבה טובים לכולם גם לעובדי הצוארון הכחול (ל"ת)
    אל תתנשא 03/04/2024 18:41
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 11.
    אני רק שאלה
    יוסי 03/04/2024 18:37
    הגב לתגובה זו
    13 0
    חסר נהגים ויש יותר מידי הייטקסטים??? אין בעייה שלמו 30 אלף ויהיו נהגים לרוב..אין היום נהגים כי אין כסף מתגמל..
    סגור
  • 10.
    לך אתה לעבוד במשאית
    דר אדם רויטר 03/04/2024 18:29
    הגב לתגובה זו
    14 0
    אני או לומד תורה או בהייטק במילים אחרות או סיירת או ניירת בהתאמה.
    סגור
  • 9.
    אותן שטויות אמרו לנו כאשר המחשבים נכנסו לחיינו אני רק א (ל"ת)
    חזי 03/04/2024 18:29
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 8.
    איך יהיו נהגי משאיות בעידן של משאיות אוטונומיות?
    יריב 03/04/2024 18:23
    הגב לתגובה זו
    12 0
    בעידן שעליו אתה מדבר לא יצטרכו נהגי משאיות!
    סגור
  • חצי מסכים
    יואליקו 04/04/2024 10:19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    נראה שזה עוד רחוק 5-10 שנים, אז מי שעכשיו נכנס להיות נהג משאית יוכל להתפרנס לאיזשהי תקופה. אבל העקרון נכון - גם המקצועות הפיסיים לאט לאט יכחדו. נראה שרובנו נידונו להחליף קריירות כמה פעמים במהלך החיים.
    סגור
  • 7.
    תפסיקו להפריח בלונים. החרדים לא יזוזו מבתי הכנסת (ל"ת)
    פילי 03/04/2024 17:35
    הגב לתגובה זו
    8 18
    סגור
  • כן יזוזו
    אנג'לה 03/04/2024 17:50
    הגב לתגובה זו
    20 24
    נאלץ את המתועבים
    סגור
  • מתועבת רק פרחה כמוך שכותבת דברים כאלה (ל"ת)
    שפיות 03/04/2024 23:18
    הגב לתגובה זו
    5 7
    סגור
  • 6.
    תיאורטיקן על ואיש מכובד אבל כך מדבר איש האתמול (ל"ת)
    עומר על המשמר 03/04/2024 17:16
    הגב לתגובה זו
    12 2
    סגור
  • 5.
    מה הבנאדם חושב לעצמו (ל"ת)
    איזה הצעה דבילית 03/04/2024 17:13
    הגב לתגובה זו
    8 1
    סגור
  • 4.
    לכן לא צריך לגייס אותם ולא ללמד אותם שישאר מקום לאקדמאי (ל"ת)
    יאן 03/04/2024 17:08
    הגב לתגובה זו
    5 10
    סגור
  • שוויון בנטל
    סער 03/04/2024 23:11
    הגב לתגובה זו
    4 2
    אין יותר פראיירים,
    סגור
  • 3.
    אדם צודק, צריך גם פועלי בניין
    נהגוס 03/04/2024 17:08
    הגב לתגובה זו
    7 2
    בחורות בביקיני אינן מסתובבות באתרי בניה, וזו עבודה שיכולה לשלם מצוין. זה לא נורמלי שהמדינה משלמת כסף לגברים צעירים ובריאים כדי לא לעבוד בשעה שאלה יכולים להיות פועלי בניין עיברים גאים, ולהתפרנס לא טוב אלא מצוין! העבודה אמנם פיזית קשה, אבל משלמת היטב. לא צריך לימודי ליבה כדי להיות פועל בניין והענף משווע לאלפי ידיים עובדות. בלי פועלי בניין אי אפשר לבנות בניינים בישראל, כדי לספק דירות לאוכלוסיה המתרבה. חייבים פועלים. הבניין לא נבנה מעצמו ופועלי בניין סיניים מבוקשים בכל העולם, כי גם האירופאים והאמריקאים מפונקים. לכן למה שיגיעו דווקא לכאן?
    סגור
  • עבודה קשה מאוד ודי מסוכנת
    יואליקו 04/04/2024 10:24
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כמעט כל שבוע קוראים על איזה פועל בניין שנפל אל מותו. נראה שבישראל כל הנושא של הבטיחות נעשה בצורה חפיפניקית (למי איכפת אם איזה פלסטיני נופל מקומה 30 למותו?). שלא לדבר על הנזקים הפיזיים לגב וכו׳. אני ממש מת לראות צעיר חרדי מעולם הישיבות משתלב בעבודה כזו, משום מה אני קצת ספקן.
    סגור
  • יש לידינו אחד כזה
    אבי 04/04/2024 17:25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יש לי שכן כזה , מותק של בחור , היום הוא כבר קבלנון , לב חם , כל דבר שאני מבקש להתייעץ ישר תורם לי מניסיונו , איפה כדאי לקנות וכו. , בסך הכל מהיכרותי עם הדוסים , הם אחלה בני אדם , יש משהו בחינוך שלהם שאין לנו , אם זה ה"טוב לב" "חסד". אני לא יודע להגדיר , הנושא של הגיוס אכן היה ונשאר בעייתי / מפריד
    סגור
  • נכון
    יוני 03/04/2024 21:12
    הגב לתגובה זו
    18 1
    אתה יכול לשלוח את הבן שלך להיות פועל בניין הענף זקוד להמון ידיים
    סגור
  • 2.
    אני רק שאלה
    איש פשוט 03/04/2024 17:04
    הגב לתגובה זו
    6 1
    בהמשך לכתבה : אפשר לגייס חרדים כנהגי משאיות, מובילי טנקים, אנשי לוגיסטיקה ומחסנים וכדומה. יוכלו לשרת בתפקידים בהם אין קשר יומיומי עם בנות.
    סגור
  • 1.
    פרנסה זה משמיים
    ארי 03/04/2024 17:02
    הגב לתגובה זו
    13 20
    הקב''ה זן ומפרנס לכל
    סגור
  • אלוהים לא עוזר למי שלא עוזר לעצמו (ל"ת)
    דודו 05/04/2024 08:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • מספיק עם שטויות
    מריה 03/04/2024 17:49
    הגב לתגובה זו
    16 10
    אין חבר דמיוני
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות